L lat skrev:
Men de ekonomiska teorierna funkar inte!!!
Menar du att du tror att om tex skjortor blir tillräckligt billiga så kommer vi att byta skjorta varje dag & slänga den gamla skjortan?
Ja, så gör ju många med gott om pengar. Det var väl en av Kardashians som har sagt att hon aldrig har samma underkläder två gånger...
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Det stora värdet är att folk inte behöver oroa sig för att man får en vinter med snittpris på +5 kr.
Snittpris på 5kr är osannolikt och vi har aldrig varit ens i närheten. Lite realism please.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Z Zodde skrev:
Snittpris på 5kr är osannolikt och vi har aldrig varit ens i närheten. Lite realism please.
Jodå. Det vet ju alla att de som är oroliga för högt elpris skaffar timpris och nyttjar all energi på höglasttimmarna. 😉
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Snittpris på 5kr är osannolikt och vi har aldrig varit ens i närheten. Lite realism please.
Det handlar om psykologi. Har du sett tidningsrubrikerna de dagar det varit högst elpris. Folk vågar inte duscha för att det kostar skjortan. Så även om det är osannolikt så finns det oro för att det kan hända.

Vad tror du händer om ryssarna förstör alla gasledningar från Norge till övriga Europa. Hur skulle det påverka elpriset? Så man vet inget om framtiden. Hade någon år 2020 målat upp ett scenario som det i Europa efter Putins krigsstart så hade du garanterat avfärdat det som osannolikt strunt.

Oavsett så är ett sådant här förslag antagligen populärt hos de flesta elkunder. Så för politiker som vill vinna val borde det ju kunna vara lockande att ha sådana vallöften..
 
Z Zodde skrev:
”Samma sak” hade inneburit att det varit valfritt även i Sverige.

Din kommentar förutsatte tvingande fast pris vilket öht aldrig existerat.
Utveckla "valfritt"?
Kan man välja att tacka nej till stödet i Norge? Varför skulle man göra det?

Hursomhelst, jag är helt övertygad om att det inte kommer att göra underverk för elförbrukningen, hade jag haft ett fast elpris på 40 öre hade jag garanterat behållit golvvärmen i hallen och på toan den här vintern.... 😉
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Ossian K Olsson
L lat skrev:
Men de ekonomiska teorierna funkar inte!!!
Menar du att du tror att om tex skjortor blir tillräckligt billiga så kommer vi att byta skjorta varje dag & slänga den gamla skjortan?
Exakt så blir det! Skulle kostnaden för att tvätta skjortan överstiga kostnaden för en ny hade folk gjort så.

I det här fallet så kommer det innebära att norrbaggarna kommer överkonsumera el och det kommer leda till högre priser för oss Svenskar bland annat. För el som tidigare kunde säljas till oss kommer nu användas i ett elelement i valfri hytte!
 
  • Gilla
  • Ledsen
Oaken och 3 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kan man välja att tacka nej till stödet i Norge? Varför skulle man göra det?
Kan ju finnas folk som absolut inte vill komma in i gruppen bidragstagare.
 
Magnus E K
40 öre i rent spotpris är ju inte jättebilligt. Gott om vatten i magasinen, överutbyggnad av vind- och solkraft i grannländerna, konkursade industriprojekt som skulle ökat förbrukningen... Kan lätt bli lägre snittpris än 40 öre närmaste åren.
 
  • Gilla
Stefan B.
  • Laddar…
"Det fasta priset ska vara ett alternativ som hushållen ska kunna välja i stället för det redan befintliga skyddet mot elprisstoppar, där norska staten går in och täcker 90 procent av elpriset som överstiger 75 öre per kilowattimme.

Dessutom vill regeringen sänka momsen på nätavgiften i Norge, till 15 procent från dagens 25 procent, redan i sommar."

Norrmännen har det redan rätt bra redan.
Jag hade varit nöjd om vi fick deras befintliga deal
 
  • Gilla
Emanuel01 och 5 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Något för Sverige att ta efter (kommer högst sannolikt inte att ske).
1) vi är, till skillnad mot Norge, med i EU och måste därför fråga EU om lov först (och det blir högst troligt ett fett NEJ!)
2) Norge har en massa miljarder i sin oljefond att ta av.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Stefan B. och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
B b8q skrev:
1) vi är, till skillnad mot Norge, med i EU och måste därför fråga EU om lov först (och det blir högst troligt ett fett NEJ!)
Är det verkligen sant att EU har något med det att göra?
Bolag får inte gynnas, men om staten tar skattemedel och betalar mellanskillnaden mellan 40 öre och marknadspris för medborgarna, borde det väl inte vara otillåtet?
B b8q skrev:
2) Norge har en massa miljarder i sin oljefond att ta av.
Vi kan höja skatten...
 
  • Haha
  • Gilla
Emanuel01 och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Utveckla "valfritt"?
Kan man välja att tacka nej till stödet i Norge? Varför skulle man göra det?
Det var ett fast pris på 40öre man kan acceptera eller inte. Inget ”stöd”
 
B b8q skrev:
1) vi är, till skillnad mot Norge, med i EU och måste därför fråga EU om lov först (och det blir högst troligt ett fett NEJ!)
2) Norge har en massa miljarder i sin oljefond att ta av.
Dubbelfel.
Norge är knutna via EES avtalet vilket inte innebär nån skillnad mot Sveriges förpliktelser

Oljefonden är för framtida pensioner och inget man ”tar av” . Avkastningen av oljefonden däremot, kan användas i budgeten.

Dock äger det offentliga 90-95% av all kraftproduktion så att man ger tillbaka det höga strömpriser ger är naturligt
 
  • Gilla
JohnPaul2
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
40 öre i rent spotpris är ju inte jättebilligt
Det är där priset låg innan Putin
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Dubbelfel.
Norge är knutna via EES avtalet vilket inte innebär nån skillnad mot Sveriges förpliktelser

Oljefonden är för framtida pensioner och inget man ”tar av” . Avkastningen av oljefonden däremot, kan användas i budgeten.

Dock äger det offentliga 90-95% av all kraftproduktion så att man ger tillbaka det höga strömpriser ger är naturligt
Tack. Så att förstatliga den svenska elproduktionen (igen) skulle alltså underlätta att kunna göra motsvarande i Sverige?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.