17 223 läst ·
289 svar
17k läst
289 svar
Norge kan få fast pris på el
Ja, så gör ju många med gott om pengar. Det var väl en av Kardashians som har sagt att hon aldrig har samma underkläder två gånger...L lat skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Det handlar om psykologi. Har du sett tidningsrubrikerna de dagar det varit högst elpris. Folk vågar inte duscha för att det kostar skjortan. Så även om det är osannolikt så finns det oro för att det kan hända.Z Zodde skrev:
Vad tror du händer om ryssarna förstör alla gasledningar från Norge till övriga Europa. Hur skulle det påverka elpriset? Så man vet inget om framtiden. Hade någon år 2020 målat upp ett scenario som det i Europa efter Putins krigsstart så hade du garanterat avfärdat det som osannolikt strunt.
Oavsett så är ett sådant här förslag antagligen populärt hos de flesta elkunder. Så för politiker som vill vinna val borde det ju kunna vara lockande att ha sådana vallöften..
Allvetare
· Västra götaland
· 10 927 inlägg
Utveckla "valfritt"?Z Zodde skrev:
Kan man välja att tacka nej till stödet i Norge? Varför skulle man göra det?
Hursomhelst, jag är helt övertygad om att det inte kommer att göra underverk för elförbrukningen, hade jag haft ett fast elpris på 40 öre hade jag garanterat behållit golvvärmen i hallen och på toan den här vintern.... 😉
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 308 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 308 inlägg
Exakt så blir det! Skulle kostnaden för att tvätta skjortan överstiga kostnaden för en ny hade folk gjort så.L lat skrev:
I det här fallet så kommer det innebära att norrbaggarna kommer överkonsumera el och det kommer leda till högre priser för oss Svenskar bland annat. För el som tidigare kunde säljas till oss kommer nu användas i ett elelement i valfri hytte!
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
40 öre i rent spotpris är ju inte jättebilligt. Gott om vatten i magasinen, överutbyggnad av vind- och solkraft i grannländerna, konkursade industriprojekt som skulle ökat förbrukningen... Kan lätt bli lägre snittpris än 40 öre närmaste åren.
"Det fasta priset ska vara ett alternativ som hushållen ska kunna välja i stället för det redan befintliga skyddet mot elprisstoppar, där norska staten går in och täcker 90 procent av elpriset som överstiger 75 öre per kilowattimme.
Dessutom vill regeringen sänka momsen på nätavgiften i Norge, till 15 procent från dagens 25 procent, redan i sommar."
Norrmännen har det redan rätt bra redan.
Jag hade varit nöjd om vi fick deras befintliga deal
Dessutom vill regeringen sänka momsen på nätavgiften i Norge, till 15 procent från dagens 25 procent, redan i sommar."
Norrmännen har det redan rätt bra redan.
Jag hade varit nöjd om vi fick deras befintliga deal
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Är det verkligen sant att EU har något med det att göra?B b8q skrev:
Bolag får inte gynnas, men om staten tar skattemedel och betalar mellanskillnaden mellan 40 öre och marknadspris för medborgarna, borde det väl inte vara otillåtet?
Vi kan höja skatten...B b8q skrev:
Dubbelfel.B b8q skrev:
Norge är knutna via EES avtalet vilket inte innebär nån skillnad mot Sveriges förpliktelser
Oljefonden är för framtida pensioner och inget man ”tar av” . Avkastningen av oljefonden däremot, kan användas i budgeten.
Dock äger det offentliga 90-95% av all kraftproduktion så att man ger tillbaka det höga strömpriser ger är naturligt
Tack. Så att förstatliga den svenska elproduktionen (igen) skulle alltså underlätta att kunna göra motsvarande i Sverige?Z Zodde skrev:Dubbelfel.
Norge är knutna via EES avtalet vilket inte innebär nån skillnad mot Sveriges förpliktelser
Oljefonden är för framtida pensioner och inget man ”tar av” . Avkastningen av oljefonden däremot, kan användas i budgeten.
Dock äger det offentliga 90-95% av all kraftproduktion så att man ger tillbaka det höga strömpriser ger är naturligt