Q
D Daniel 109 skrev:
Det här tycks vara ett förslag som ska vara ett alternativ till det nuvarande stödet. Således förutsätter jag att samma begränsningar kommer att gälla. Dvs ett tak för energimängd och bara bostäder.
Det står inte om det blir tak eller inte men däremot står det att det kommer omfatta fritidshus. Så de går längre än idag.

Q qvirre skrev:
Det står inte om det blir tak eller inte men däremot står det att det kommer omfatta fritidshus. Så de går längre än idag.
Det står att det ska vara ett fastpris och ett valbart alternativt till nuvarande lösning. Det borde rimligen innebära att det inte är något tak. (https://www.regjeringen.no/no/aktue...r-og-kontroll-over-kraftressursene/id3085960/)

De vill även sänka momsen på elanslutningen till 15%.

Detta är onekligen ett sätt att införa ett landspris. Frågan är väl om detta förslag blir verklighet givet hur det står till med regeringsmakten just nu i Norge.

K
useless useless skrev:
I Norge ja.
Det är inte första gången du missförstår med flit, är det för att "vinna" tävlingen i att ha flest inlägg?

Fast jag kan ju ha missförstått.😄

• Haha
  • Gilla
Lived och 2 till
  • Laddar…
Ett tak på 40 öre hade i mitt fall (SE3) betytt att elen för 2024 kostat ungefär 2500 spänn mindre, dvs knappt 210 spänn i månaden!

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K K. L skrev:
Det är inte första gången du missförstår med flit, är det för att "vinna" tävlingen i att ha flest inlägg?

Fast jag kan ju ha missförstått.😄
Mitt ursprungliga svar var till Nalleman om att samma sak skulle komma att införas i Sverige.

Man kan ju fortfarande välja tak idag om man vill.

Mitt tak var 42 öre efter aktivt bundet avtal i 3år när det började hetta till. Gick ut i mitten av 2024 och sedan dess har det varit under 42 öre med alla påslag och moms.

Ser ut som januari nu kommer in någonstans runt 43 öre med påslagen och moms.

Det är hög tid att vi köper Norge.

• Haha
  • Gilla
emindith och 6 till
  • Laddar…
F fridde skrev:
Frågan är väl om detta förslag blir verklighet givet hur det står till med regeringsmakten just nu i Norge.
Höyre stöttar förslaget så redan idag finns en majoritet för det.

Efter valet som Höyre å FRP vinner så lär det fortfarande finnas stor majoritet

L

O Ossian K Olsson skrev:
För när förbrukaren inte behöver betala rätt pris så kommer förbrukningen bli högre än tillgången till slut.
I teorin ja. Men när priset helt påverkas av förhållanden i utlandet å har noll med inhemsk produktion/konsumtion å göra så stämmer det inte.

En isolerad norsk marknad hade haft mycket lägre pris

• Gilla
Anders.o93 och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Mitt ursprungliga svar var till Nalleman om att samma sak skulle komma att införas i Sverige.
”Samma sak” hade inneburit att det varit valfritt även i Sverige.

Din kommentar förutsatte tvingande fast pris vilket öht aldrig existerat.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ett tak på 40 öre hade i mitt fall (SE3) betytt att elen för 2024 kostat ungefär 2500 spänn mindre, dvs knappt 210 spänn i månaden!
Det stora värdet är att folk inte behöver oroa sig för att man får en vinter med snittpris på +5 kr. Som det nu är så är det ju lite rysk roulette med privatekonomin. Vad kostar elen i vinter? 12k eller 90k? Så vetskapen att taket ligger på 40 öre skulle åtminstone jag uppskatta.

• Gilla
Tom T och 9 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är hög tid att vi köper Norge.
Lite sent att ångra misstaget 1905 ;)

De kunde ju åtminstone varit förutseende att lägga till något om att Sverige skulle få hälften av alla naturtillgångar som hittas i havet. Det hade säkert norrmännen gått med på för att få sin frihet.

• Gilla
Intet och 3 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Lite sent att ångra misstaget 1905 ;)

De kunde ju åtminstone varit förutseende att lägga till något om att Sverige skulle få hälften av alla naturtillgångar som hittas i havet. Det hade säkert norrmännen gått med på för att få sin frihet.
Det är bara att ta hela vår militära kraft och anfalla Norge, sedan ger vi direkt upp...

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Intet och 2 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
när förbrukaren inte behöver betala rätt pris så kommer förbrukningen bli högre än tillgången till slut. Det är liksom den mest grundläggande ekonomiska teorin.
Men de ekonomiska teorierna funkar inte!!!
Menar du att du tror att om tex skjortor blir tillräckligt billiga så kommer vi att byta skjorta varje dag & slänga den gamla skjortan?

• Gilla
GlennB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.