den prioriterar varmvatten, men det tar tid att värma 180L vatten till 50 grader

L lordi skrev:
F730 har en beredare med en laddslinga. Alltså den värms upp av samma vatten som cirkulerar i värmesystemet.
Vid driftsättning brukar man lufta både i varmvattenläge och värmeläge genom att handköra växelventilen fram och tillbaks några ggr.

Men fungerar allt som det ska utan drift problem så ska det räcka till ett par normalduschar i följd utan problem.
Har man badkar så rekommenderar jag en extra spetsberedare. Man kan också aktivera extra varmvatten en tid före då man vet att man ska förbruka en större mängd
Är det så att luft i systemet endast påverkar hur snabbt vattnet värms upp om allt varmvatten förbrukats? Har lite problem att inte varmvattnet räcker men tror det beror på för långa duschar. Har läge normal och temperaturen är 51 grader.

Har nu min Nibe 730 i läge Normal för varmvatten. Om jag ändrar till lyx hur mycket mer el kommer jag att använda? Troligen omöjligt att svara på men är det en stor skillnad i elförbrukning?

Dett finns ingen knapp för temporär ökning av vv?
Edit: Ser i uplink att det finns varmvattenboost, engångshöjning.

J jdaniels skrev:
Dett finns ingen knapp för temporär ökning av vv?
Edit: Ser i uplink att det finns varmvattenboost, engångshöjning.
Du kan välja ”tillfällig lyx” och få högre temperatur en viss tid.

Provade läge ”lyx” men får då detta larm. Är det normalt eller något som inte är önskvärt?

• Skärmbild av en värmepumpspanel med temperaturer för inomhusklimat och varmvatten, samt en infoikon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärm visar meny med serviceinfo och varningssymbol under "lyx"-läge. Text: "kompressorinfo", "tillsatsinfo", "larmlogg" och "inomhustemperaturlogg".
    Skapa konto
  • Skärm med larmmeddelande om hög kondensor in-temperatur på värmepump eller klimatanläggning, med potentiella orsaker listade.
    Skapa konto
Ja det är inget larm, bara ett meddelande och den larmar på det för att returen har nått 58 grader.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.