499 läst ·
14 svar
499 läst
14 svar
Gradminuter värde /GM) Nibe F730
jag har en fundering på värdet gradminuter (GM). Jag får i utetemp -4 till -7 ett GM värde på 1083. Har bra framledning till min golvvärme som stämmer väl överens med beräknad. Kompressorn kör vid -7 på ca 80 Hz. Elpatronen ligger och pendlar mellan 2-3 kW. Jag förstår att GM inte är hela världen om allt verkar fungera, men då jag vet att så lågt GM inte är helt otimalt så skulle jag vilja få tips på om det finns någon med samma situation och hur jag möjligen kan få upp GM ordentligt. Jag förstår att det är ett långsamt system i 180 kvm bottenplatta men önskar tips.
Frånluft dagtid 60% kvällstid 50. Hastigheten på från luften ligger på ca 230.
Frånluft dagtid 60% kvällstid 50. Hastigheten på från luften ligger på ca 230.
Regleringen i dessa pumpar är mycket seg, de trillar ner till låga gm värden och lägger på Ep helt i onödan. 730 har dessutom elpatroner i förångaren som skulle kunna hjälpa vid avfrostning, så onte avfrostningarna blir långa och maskin tappar värme, men för att det skall ske, ska vissa parametrar vara uppfyllda. Vill du så kan du usblogga din pump ett dygn, och skicka filerna åt mig på meddelande, så kollar jag dom i loggprogrammet.
Lägg i ett usb minne innanför lilla locket under startknappen där det står f730, se till att det är formatterat fat32 och logga 1 gång/minut.
Lägg i ett usb minne innanför lilla locket under startknappen där det står f730, se till att det är formatterat fat32 och logga 1 gång/minut.
Redigerat:
När man har effektavgifter måste det väl vara jättebra att den funkar så där. Då vill man att elpatronen ska tuffa med en låg jämn effekt baserat på gradminuterna. När det blir mildare ute kommer du ikapp och elpatronen stängs av. Alternativet vore att den smackade på elpatronen för fullt, gradminuterna blir noll och den stängs av. Sen skulle den börja hamna på efterkälken igen tills samma sak händer igen. Då skulle du få en serie effektspikar som du inte vill ha.
Redigerat:
Tack. Jag återkommer. En kombination av Nibesupport, chat gpt samt tips från användare gör att jag tror jag har bra inställningar. Brottas säkert med en ”GM skuld”. Allt verkar fungera bra ventilation och bra golvvärme. 21,5 grader inne vid kurva 5 och förskjutning 0. Jag försöker ett tag till temp fortfarande omkring - 5. Avvaktar till den kommer ned på plussidan och ser om GM rättar till dig. Jag undrar också om lågt GM värde påverkar drift kostnaden mycket.DonPablo skrev:
Regleringen i dessa pumpar är mycket seg, de trillar ner till låga gm värden och lägger på Ep helt i onödan. 730 har dessutom elpatroner i förångaren som skulle kunna hjälpa vid avfrostning, så onte avfrostningarna blir långa och maskin tappar värme, men för att det skall ske, ska vissa parametrar vara uppfyllda. Vill du så kan du usblogga din pump ett dygn, och skicka filerna åt mig på meddelande, så kollar jag dom i loggprogrammet.
gm värdet är bara värmeskulden till huset, men med seghet menar jag att den ligger och kör på låga varv för länge istället för att tidigare börja gasa på och jobba igen skulden, så den slipper elpatron, men allt beror också på hur den är inställd, har du originalinställningar för gradminutrar m.m. inställt, eller har du dragit ner start kompressor till under -60 gradminutrar m.m.!
Hej. Jag tror mina inställningar är rätt och att jag dras med en GM skuld.DonPablo skrev:
gm värdet är bara värmeskulden till huset, men med seghet menar jag att den ligger och kör på låga varv för länge istället för att tidigare börja gasa på och jobba igen skulden, så den slipper elpatron, men allt beror också på hur den är inställd, har du originalinställningar för gradminutrar m.m. inställt, eller har du dragit ner start kompressor till under -60 gradminutrar m.m.!
Värden nu är
Start kompresser -170 GM
Start diff tillsats 600GM
Diff mellan tillsatssteg -100
Lufthastigheten givare snurrar på 239,5. Jag har fläkt dag 55% och natt 50%
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Där har du ditt fel!
Start kompressor skall vara -60 och start tillsats 700
sätter du tillsatsen till 600 går den in tidigare, och -170 i kompstart hjälper ju inte till, den får vänta onödigt länge på att starta och hinner inte jobba ikapp innan elpatron går in.
Hur stort hus har du ? lufthastigheten skall vara 1,26 gånger husets kvadratmetrar, men det finns ingen anledning att gå över 220, då det inte ger mer, utan drar bara in mer kalluft.
det viktiga i dessa pumpar är att få till korrigeringsfaktorn rätt när man justerar luftflödet, annars får man larm 326 eb16bt21 möjligt fel på avfrostningselement.
sätter du tillsatsen till 600 går den in tidigare, och -170 i kompstart hjälper ju inte till, den får vänta onödigt länge på att starta och hinner inte jobba ikapp innan elpatron går in.
Hur stort hus har du ? lufthastigheten skall vara 1,26 gånger husets kvadratmetrar, men det finns ingen anledning att gå över 220, då det inte ger mer, utan drar bara in mer kalluft.
det viktiga i dessa pumpar är att få till korrigeringsfaktorn rätt när man justerar luftflödet, annars får man larm 326 eb16bt21 möjligt fel på avfrostningselement.
Spelar nog mindre roll om man släpper iväg den 100GM till innan den drar igång. Filtreringstid är en stor faktor. Går tempen ner 5 grader snabbt och låg filtreringstid så kan det lätt skilja även 5 grader mellan börsvärde och aktuell framledning.DonPablo skrev:
Där har du ditt fel!
Dvs man lägger på sig närmare 300GM i timmen i underskott.
Allt handlar om hur mycket man vill kicka in patronerna eller inte.
Jag kör alltid med stort underskott med GM men stöttar med LLVP.
Annars skulle min Nibe i nyss -22c ute kicka in med enorma mängder från elpatron för att sen vid -10 och solinstrålning om 6 timmar stå standby och jobbat ikapp allt och släppa ut mina +22c rumsluft rakt ut på taket med kompressorn avslagen.
Blir lätt gasa och bromsa med FLVP och trög värme. Därför kompenserar jag med LLVP och får väldigt fin ekonomi och komfort.
Kanske ska tillägga att jag har 180 kvm i 1 plan 8 golvvattenslingor
Start kompresser -170 GM
Diff mellan tillsatssteg -100. Just nu har vi -4 ute och följande värden baserat på ovan GM inställningar.
Tillsats 1 kw
GM 945
Beräknad framledning 35,2
Framledning 36
Lufthastighet vid 40% natt/dag 180,6
Kompressor 64 hz
Har anlitat en ventfirma för injustering av mina 7 frånluftsdon så den delen är klar. Kommet avvakta på dessa värden och se om GM skulden gått ned i slutet på denna vecka. Skulle önska lite mer fart på kompressorn så att eltillsatsen tog mindre del i driften
Hej. Det var Nibe som föreslog nedan värden under inställningar av GMDonPablo skrev:
Där har du ditt fel!
det viktiga i dessa pumpar är att få till korrigeringsfaktorn rätt när man justerar luftflödet, annars får man larm 326 eb16bt21 möjligt fel
Jag har ganska lika framledning som beräknad. Nibe har hela historiken och föreslogP Pligg85 skrev:Spelar nog mindre roll om man släpper iväg den 100GM till innan den drar igång. Filtreringstid är en stor faktor. Går tempen ner 5 grader snabbt och låg filtreringstid så kan det lätt skilja även 5 grader mellan börsvärde och aktuell framledning.
Dvs man lägger på sig närmare 300GM i timmen i underskott.
Allt handlar om hur mycket man vill kicka in patronerna eller inte.
Jag kör alltid med stort underskott med GM men stöttar med LLVP.
Annars skulle min Nibe i nyss -22c ute kicka in med enorma mängder från elpatron för att sen vid -10 och solinstrålning om 6 timmar stå standby och jobbat ikapp allt och släppa ut mina +22c rumsluft rakt ut på taket med kompressorn avslagen.
Blir lätt gasa och bromsa med FLVP och trög värme. Därför kompenserar jag med LLVP och får väldigt fin ekonomi och komfort.
DonPablo skrev:
Där har du ditt fel!
Start kompresser -170 GM
Diff mellan tillsatssteg -100. Just nu har vi -4 ute och följande värden baserat på ovan GM inställningar.
Tillsats 1 kw
GM 945
Framledning 36
Kompressor 64 hz
Har anlitat en ventfirma för injustering av mina 7 frånluftsdon så den delen är klar. Kommet avvakta på dessa värden och se om GM skulden gått ned i slutet på denna vecka. Skulle önska lite mer fart på kompressorn så att eltillsatsen tog mindre del i driften
Kompressorn styrs av en sak och det är kylan i förångaren. Blir den -16c så trimmar kompressorn ner i Hz. Ökar man luftflödet kommer den komma högre i frekvens men huset kommer också dra in mer uteluft.N Nova07 skrev:Kanske ska tillägga att jag har 180 kvm i 1 plan 8 golvvattenslingor
Hej. Det var Nibe som föreslog nedan värden under inställningar av GM
Start kompresser -170 GM
Tillsats 1 kw
GM 945
Framledning 36
Kompressor 64 hz
Värdet på när kompressorn ska starta kan du se som säsongsbetonat och variabelt.
Om du har vår och höst där det är -2c på natten och +15c på dagen med solinstråling så kan man med lätthet ha större underskott. Finns ingen anledning att den ska hosta igång för -100GM och jobba ikapp på några minuter. Bara Start och stopp då.
Och som sagt filtreringstid är en stor faktor. Allt hänger på hur långt man vill släppa iväg Gradminuter.
Jag har snabbåtkomst på GM på telefonen så är det stort underskott men det ska gå från -15c till 0c i vädret kan jag klicka bort nästan hela underskottet så den inte kör allt vad den kan och sen blir nöjd och har värmt golven för mycket med elpatron så det blir för varmt.
Jag ställer in parametrar utefter säsong och skulle aldrig hitta ett universal för det funkar inte med varierande väder och trögt inomhusklimat.
Jag är inte riktigt med på varför du tycker att det är ett problem att du har en massa gradminuter. Du ska väl vara himla glad för det, annars så skulle värmen vara avstängd. Gradminuter är ett internt värde som maskinen använder för att räkna ut hur mycket värme den ska dra på med.
Om du inte vill ha gradminuter så är det bara att vänta tills i sommar, då kommer de att vara låga.
Om du inte vill ha gradminuter så är det bara att vänta tills i sommar, då kommer de att vara låga.
GM är inget stort problem utan jag försöker bara optimera på bästa sätt utan att dra på mig onödig drift/kostnad av elpatronen. Jag har haft uppfattningen att få GM nedåt -1400 som jag haft ger mindre optimalt sätt för pumpen att jobba. Försöker m.a.o. hitta bästa balans. Som Pligg 85 skriver ovan så är det naturligtvis års beroende till stor del. och svårt att finna ett läge som "fits all". Alltså bra balans med minsta stöd av elpatron och fminsta möjliga återsrater för exv avfrostning. Jag har fn vid -4 ca 3 återstrter/timme.aspa-hasse skrev:
Jag är inte riktigt med på varför du tycker att det är ett problem att du har en massa gradminuter. Du ska väl vara himla glad för det, annars så skulle värmen vara avstängd. Gradminuter är ett internt värde som maskinen använder för att räkna ut hur mycket värme den ska dra på med.
Ja eltillsatsen har du ju tillåtit 100 gm tidigare än standard, samtidigt som du justerat ner kompressorstarterna med mer än 100 gm. Det betyder att kompressorn får ännu kortare tid på sig att arbeta i kapp skulden,N Nova07 skrev:Kanske ska tillägga att jag har 180 kvm i 1 plan 8 golvvattenslingor
Hej. Det var Nibe som föreslog nedan värden under inställningar av GM
Start kompresser -170 GM
Tillsats 1 kw
GM 945
Framledning 36
Kompressor 64 hz
Som jag förespråkar och pratar varmt om hela tiden är just en vanlig Luftvärmepump som får underlätta för frånluftvärmepumpen.
Har man nytta av kyla på sommaren och har behov av elpatron på vintern är det skapligt fin ekonomi att köpa en sådan.
Just nu i kylan så låter jag min Nibe jobba med normalt luftflöde men ingen elpatron.
Den orkar dra fram oftast runt 33-35 grader i framledning. Eller alltid någon grad för lite när det är kallt.
Golven håller sig varma och sköna men det skulle inte räcka i längden för att värma hela huset till 22c. Så då kör vi LLVP parallellt och håller upp rumstempen så FLVP alltid har varm luft (och en LLVP ger mer än elpatron).
Plus att man har en backup och extra värmekälla den dagen Niben får driftstopp.
Har man nytta av kyla på sommaren och har behov av elpatron på vintern är det skapligt fin ekonomi att köpa en sådan.
Just nu i kylan så låter jag min Nibe jobba med normalt luftflöde men ingen elpatron.
Den orkar dra fram oftast runt 33-35 grader i framledning. Eller alltid någon grad för lite när det är kallt.
Golven håller sig varma och sköna men det skulle inte räcka i längden för att värma hela huset till 22c. Så då kör vi LLVP parallellt och håller upp rumstempen så FLVP alltid har varm luft (och en LLVP ger mer än elpatron).
Plus att man har en backup och extra värmekälla den dagen Niben får driftstopp.
Och en stor fördel med LLVP är att luften kommer direkt och försvinner direkt.
Vissa säsonger så har solen värmt, hela huset är varmt på eftermiddagen när vi kommer hem på veckorna och det enda behovet vi har är mellan 6-7 på morgonen när vi kliver upp och det är 20-20,5 i köket. Sen åker vi till jobben efter en timme.
Att tajma in det med golvvärme 10cm ner i betongen och FLVP funkar inte. Då kan LLVP starta och gå en kvart på morgonen och slippa kompressorstarter på Niben
Vissa säsonger så har solen värmt, hela huset är varmt på eftermiddagen när vi kommer hem på veckorna och det enda behovet vi har är mellan 6-7 på morgonen när vi kliver upp och det är 20-20,5 i köket. Sen åker vi till jobben efter en timme.
Att tajma in det med golvvärme 10cm ner i betongen och FLVP funkar inte. Då kan LLVP starta och gå en kvart på morgonen och slippa kompressorstarter på Niben
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden