31 905 läst ·
36 svar
32k läst
36 svar
Nibe f730, dåligt med varmvatten
Det ska komma vatten ur den också. Luftnippeln alltså, avluftskanal är något annat, om man ska vara petigAzze80 skrev:
Annars kan du prova att tvångsköra växelventilen i servicemenyn (meny 5.6) och se om du får fram vatten då.
är inne i 5.6 menyn och får en varning om att jag kan förstöra systemet om jag inte vet vad jag görL lordi skrev:
Å faktum är ju att det är sant i det här fallet haha.
Jag är relativt händig men vill veta vad som händer innan jag drar igång ngt..
Och absolut hur jag får den att stanna om jag startar den.
vilken av alla dessa alternativ tillhör just aktivering som är kopplat till den ”vattenslangen/nippeln”?
Redigerat:
Pilla inte på några andra inställningar än just växelventilen. Du aktiverar den, och så behöver du även aktivera tvångstyrning längst upp i menyn.Azze80 skrev:
är inne i 5.6 menyn och får en varning om att jag kan förstöra systemet om jag inte vet vad jag gör
Å faktum är ju att det är sant i det här fallet haha.
Jag är relativt händig men vill veta vad som händer innan jag drar igång ngt..
Och absolut hur jag får den att stanna om jag startar den.
vilken av alla dessa alternativ tillhör just aktivering som är kopplat till den ”vattenslangen/nippeln”?
Då kommer växelventilen att röra på sig. Allt annat kommer att stanna, inklusive kompressorn.
Prova att lufta och se om det kommer något vatten.
Avaktivera sen tvångstyrning, så kommer allt återgå till normalläge. Det kan ta en stund innan allt startar upp, för gradminuterna nollställs.
den är enkel, du går till tvångsstyrning, ser till att du bockar i aktiverad längst upp, sen går du till växelventil och markerar den, då hör du hur motorn surrar, och när du bockar ur den, så surrar den igen.
Helt ofarligt att köra tvångsstyrning, så länge du inte börjar pressa upp kompressor i 120 hz, med inga cirkpumpar m.m. igång.
Att du inte får ut vatten från en av avluftarna, kanske beror på att en slang är klämd eller veckad någonstans i pumpen.
Helt ofarligt att köra tvångsstyrning, så länge du inte börjar pressa upp kompressor i 120 hz, med inga cirkpumpar m.m. igång.
Att du inte får ut vatten från en av avluftarna, kanske beror på att en slang är klämd eller veckad någonstans i pumpen.
den är nu ”aktiverad högst upp” men för att bocka i någon av dessa i listan behöver jag veta vad den heter. Allt börjar med ”AADonPablo skrev:
den är enkel, du går till tvångsstyrning, ser till att du bockar i aktiverad längst upp, sen går du till växelventil och markerar den, då hör du hur motorn surrar, och när du bockar ur den, så surrar den igen.
Måste jag läsa manualen kanske över vad just den heter?
Där står qn10 som verkar vara växelventilen…
Jag hittar inget i menyns som motsvarar nippeln dessvärre
Jag hittar inget i menyns som motsvarar nippeln dessvärre
Jag trodde luftning endast var för värmen dvs luft i radiatorer eller golvvärme. Kan alltså luft i systemet innebära mindre varmvatten i beredaren till dusch?L lordi skrev:Det ser bra ut. Du kan också kolla så att det inte finns en massa luft i den. Prova att lufta på de tre luftnipplar som finns nere till höger bakom den lilla luckan. Det finns även en uppe på toppen till vänster. Spola en stund så att eventuell luft kommer ut. Du behöver en torx-nyckel.
Glöm inte att fylla på vatten igen efter luftning.
Jag har fått för mig att pannan ska prioritera varmvatten om den sjunker under vissa grader.
Tappar jag upp ett bad så vattnet nästan är slut, badar i ca 1tim så finns det knappt nått varmvatten att skölja av mig.
Ska inte pannan märka att varmvatten är slut och skjuta på där som f*n?
Så gjorde iaf min gamla Nibe 310.
Tappar jag upp ett bad så vattnet nästan är slut, badar i ca 1tim så finns det knappt nått varmvatten att skölja av mig.
F730 har en beredare med en laddslinga. Alltså den värms upp av samma vatten som cirkulerar i värmesystemet.DE73 skrev:
Vid driftsättning brukar man lufta både i varmvattenläge och värmeläge genom att handköra växelventilen fram och tillbaks några ggr.
Men fungerar allt som det ska utan drift problem så ska det räcka till ett par normalduschar i följd utan problem.
Har man badkar så rekommenderar jag en extra spetsberedare. Man kan också aktivera extra varmvatten en tid före då man vet att man ska förbruka en större mängd
Redigerat:
310 var uppbyggd på ett annorlunda vis utan växelventil.J jdaniels skrev:Jag har fått för mig att pannan ska prioritera varmvatten om den sjunker under vissa grader.
I standardinställningarna så prioriterar 730 varmvatten men enbart under en viss period (tror det är 30 min). Sen växlar den över till värme i 30 min om behov finns.
I normalt varmvattenläge så hinner den kanske inte ladda upp varmvattnet på 30 min om man har förbrukat allt vv.
Det går att lägga full prio på varmvatten med den risken att huset kanske tappar lite värme under tiden.
Man kan också aktivera extra varmvatten om man vet att man ska förbruka en större mängd.
Jag brukar rekommendera en spetsberedare om man använder badkar ofta