Godmorgon
Har Nibe 730 som slår ner säkringen och proppen.
Har cirka 16 grader i parhuset och endast golvvärme.
Lufttryck 1.3
Rengjort filtret och smutsfiltret.
Vad kan detta vara?
Har Nibe 730 som slår ner säkringen och proppen.
Har cirka 16 grader i parhuset och endast golvvärme.
Lufttryck 1.3
Rengjort filtret och smutsfiltret.
Vad kan detta vara?
På bilderna verkar den funka iallafall. Då går den med kompressor utan tillskott, så min gissning är at det är kortslutning i elpatronen. Testa att stänga av tillskottet/ställa ner max effekt till 0 och se om den funkar då.
Dock kommer det nog inte att bli varmt inne utan elpatron, så ni får nog skaffa några extra el-element.
Dock kommer det nog inte att bli varmt inne utan elpatron, så ni får nog skaffa några extra el-element.
Sker med jämna mellanrum.
Ändrade Max inställd eleffekt på 0 kW.useless skrev:
På bilderna verkar den funka iallafall. Då går den med kompressor utan tillskott, så min gissning är at det är kortslutning i elpatronen. Testa att stänga av tillskottet/ställa ner max effekt till 0 och se om den funkar då.
annars kan du köra tvångsstyrning, håll in bakåtknappen 7 sek, gå in i servicemenyn, välj tvångsstyrning, aktiverad, sen väljer du värmebärarpump, och längre ner finns det AA1-k4 till K9 bocka i dom en efter en med 10 sek mellanrum och se om säkringen går då, då är det något av stegen i elpatron.
Händer det bara ibland kan det även vara knas i avfrostningselementet till förångaren.
Händer det bara ibland kan det även vara knas i avfrostningselementet till förångaren.
Medlem
· Västra Östra
· 85 inlägg
Vad händer om du provar att sätta elpatronen till 1 eller 2 kilowatt?
Absolut, kan testa alldeles straxDonPablo skrev:
annars kan du köra tvångsstyrning, håll in bakåtknappen 7 sek, gå in i servicemenyn, välj tvångsstyrning, aktiverad, sen väljer du värmebärarpump, och längre ner finns det AA1-k4 till K9 bocka i dom en efter en med 10 sek mellanrum och se om säkringen går då, då är det något av stegen i elpatron.
Testade nu med 10sek mellanrum men säkring höll sig kvar. Men eleffekten är på 0kW skulle jag kanske höja den?DonPablo skrev:
Min tredje på 8 år, borde hålla bättre tycker man.. Precis, skrev till Vi värmer Sverige ta med extra elpatron och dem sa att dem ska beställa det. Hoppas att dem gör det oxå 🥶T tobbetk skrev:
Vid tvångsstyrning, så går man förbi alla inställningar, så då testar den i alla fall elpatron, låt den vara igång ett tag, kan vara så att det är en spricka i någon slinga, som vidgar sig när den blir varm, kanske tar ett tag.
Annars kan det vara den övre slingan också.
Om elpatron går sönder, är där mest troligt luft i systemet!
Jag bytte elpatron på en sådan Nibe nån månad sen, då hade kunden försäkring hos Artic och de ersatte kostnaden.Kmkcce skrev:
Nya patronen hade ett annat artikelnr så den kanske var en uppdaterad patron.
Var det inte JFB som löstes ut eller är er pump kopplad utanför? Min kunds patron löste ut 30mA JFB efter 5års brukande
Ok, har bytt till nya slangar i december då dem befintliga var fel slang som kunde ta in syre i vattnet. Med det bytet så luftades systemet på övre och undervåningen.DonPablo skrev:
Vid tvångsstyrning, så går man förbi alla inställningar, så då testar den i alla fall elpatron, låt den vara igång ett tag, kan vara så att det är en spricka i någon slinga, som vidgar sig när den blir varm, kanske tar ett tag.