Hej,
vi har precis flyttat in i ett nybyggt parhus som har en Nibe f730 frånluftsvärmepump. Den har väldigt svårt att producera några större mängder varmvatten vilket leder till att vi inte kan köra två duschar efter varandra.
Vi har inte använt något varmvatten idag förutom att tvätta händerna efter toabesök. Min sambo duschade precis en helt vanlig dusch och det slutar oftast med att hon säger att nu finns det inget varmvatten kvar när hon är klar. Jag går och kollar och den står på 29 grader.
Det har nu gått cirka två timmar sedan hon duschade och varmvattnet står för tillfället på 31 grader. Ska det verkligen ta så här lång tid att värma upp vattnet?
vi har precis flyttat in i ett nybyggt parhus som har en Nibe f730 frånluftsvärmepump. Den har väldigt svårt att producera några större mängder varmvatten vilket leder till att vi inte kan köra två duschar efter varandra.
Vi har inte använt något varmvatten idag förutom att tvätta händerna efter toabesök. Min sambo duschade precis en helt vanlig dusch och det slutar oftast med att hon säger att nu finns det inget varmvatten kvar när hon är klar. Jag går och kollar och den står på 29 grader.
Det har nu gått cirka två timmar sedan hon duschade och varmvattnet står för tillfället på 31 grader. Ska det verkligen ta så här lång tid att värma upp vattnet?
se bilder för våra varmvatteninställningar. Hur ser jag om elpatron är blockerad?L lordi skrev:
Jag förutsätter att ni använder normal eller lyx-inställningen. Siffrorna är enligt leveransinställning så de är ok.F Filipblom skrev:
Tillåten eleffekt ser du i meny 5.1.12 i servicemenyn. Den kommer du åt genom att hålla bakåtknappen inne tills det kommer en extra meny i displayen. (insåg nu att du redan är inne i servicemenyn)
Om eltillskott är tillåten så kan du prova att bocka i "hög effekt" i menyn som du tog bild på.
Kolla också i meny 4.9.1 Driftprioritering, och se hur det ser ut där. (ligger under Avancerat i värmepumpsmenyn längst ner till vänster.)
Redigerat:
så här ser det ut under 5.1.12 och 4.9.1. Ska pröva slå på hög effekt och se om det gör någon skillnad.L lordi skrev:Jag förutsätter att ni använder normal eller lyx-inställningen. Siffrorna är enligt leveransinställning så de är ok.
Tillåten eleffekt ser du i meny 5.1.12 i servicemenyn. Den kommer du åt genom att hålla bakåtknappen inne tills det kommer en extra meny i displayen. (insåg nu att du redan är inne i servicemenyn)
Om eltillskott är tillåten så kan du prova att bocka i "hög effekt" i menyn som du tog bild på.
Kolla också i meny 4.9.1 Driftprioritering, och se hur det ser ut där. (ligger under Avancerat i värmepumpsmenyn längst ner till vänster.)
Det ser bra ut. Du kan också kolla så att det inte finns en massa luft i den. Prova att lufta på de tre luftnipplar som finns nere till höger bakom den lilla luckan. Det finns även en uppe på toppen till vänster. Spola en stund så att eventuell luft kommer ut. Du behöver en torx-nyckel.F Filipblom skrev:
Glöm inte att fylla på vatten igen efter luftning.
Testar detta ifall det inte fungerar. Tack för all hjälp!L lordi skrev:Det ser bra ut. Du kan också kolla så att det inte finns en massa luft i den. Prova att lufta på de tre luftnipplar som finns nere till höger bakom den lilla luckan. Det finns även en uppe på toppen till vänster. Spola en stund så att eventuell luft kommer ut. Du behöver en torx-nyckel.
Har du aktiverat tariffstyrning på elpriset för varmvattenproduktion? Har man den aktiverad så producerar den bara varmvatten under natten (I princip..)
Sen är det ingen jättestor VV i dessa heller och beroende på hur man duschar så kan varmvattnet ta slut efter en dusch. Alla är så olika med flöde, tid och temperatur på duschvattnet.
Sen är det ingen jättestor VV i dessa heller och beroende på hur man duschar så kan varmvattnet ta slut efter en dusch. Alla är så olika med flöde, tid och temperatur på duschvattnet.
Jag försöker också klura ut varför vårt varmvatten tar slut så fort.F Filipblom skrev:
Jag kan inte ens hitta menyn som du är inne på… ser ut som att jag saknar den menyn.
Det går inte över meny ”4,9.x” och din är över 5…
meny 5 är servicemeny. håll in bakåtpilen ca 7 sek så kommer service upp som en flik.
Dessa pumpar tar tid på sig att göra varmvatten, och det finns varmvatten i beredaren till ca 15min kontinuerlig dusch, sen är det slut. Har du smart (stupid) price adaption ikopplad så kanske den inte gör vv alls om dagarna, för den anser det för dyrt.
Tänker ni till, så aktiverar ni tillfällig lyx en stund innan dusch, eller skaffar en till vv beredare som vp kan förladda, så toppar den andra vvb med elstav.
Dessa pumpar tar tid på sig att göra varmvatten, och det finns varmvatten i beredaren till ca 15min kontinuerlig dusch, sen är det slut. Har du smart (stupid) price adaption ikopplad så kanske den inte gör vv alls om dagarna, för den anser det för dyrt.
Tänker ni till, så aktiverar ni tillfällig lyx en stund innan dusch, eller skaffar en till vv beredare som vp kan förladda, så toppar den andra vvb med elstav.
Tack snälla för hjälpen!
Jag blev lite frågande när nu sonen tar slut på vattnet och den sjunker väldigt lågt i temperatur… borde inte tillsatsen gå in och hjälpa till då?
När jag kollade på status så stod den konstant som frånkopplad vid tillfället…
Testade att manuellt slå på den och det fungerade.
Tror att jag köper en extra extern vvb så den totala mängden varmvatten alltid är mer…
jag har ett till problem egentligen men det är nog ett annat forum som du eventuellt kan peka mig i rätt riktning?
Kondensvattnet rinner konstant utanför droppskålen (alltså väller över ) och sedan ner mot golvet och till golvbrunnen.
Jag har dessutom ganska nyligen lossat på hela skålen och avloppsröret och rengjort dem.
Det fungerar inte… den tömmer inte i takt med vad Kondensvattnet produceras helt enkelt.
Det enda röret jag inte lossat är det som går rakt mer under huset… men jag har ändå lyckats rycka in saker/rengöringsverktyg för att försäkra mig om att det finns tillräckligt med passage där. Köket delar nämligen sitt avloppsrör med just det röret som går ner under huset och jag har inget stopp där.
Tips?
Funderar på om rörets fall är för dåligt …
Jag blev lite frågande när nu sonen tar slut på vattnet och den sjunker väldigt lågt i temperatur… borde inte tillsatsen gå in och hjälpa till då?
När jag kollade på status så stod den konstant som frånkopplad vid tillfället…
Testade att manuellt slå på den och det fungerade.
Tror att jag köper en extra extern vvb så den totala mängden varmvatten alltid är mer…
jag har ett till problem egentligen men det är nog ett annat forum som du eventuellt kan peka mig i rätt riktning?
Kondensvattnet rinner konstant utanför droppskålen (alltså väller över ) och sedan ner mot golvet och till golvbrunnen.
Jag har dessutom ganska nyligen lossat på hela skålen och avloppsröret och rengjort dem.
Det fungerar inte… den tömmer inte i takt med vad Kondensvattnet produceras helt enkelt.
Det enda röret jag inte lossat är det som går rakt mer under huset… men jag har ändå lyckats rycka in saker/rengöringsverktyg för att försäkra mig om att det finns tillräckligt med passage där. Köket delar nämligen sitt avloppsrör med just det röret som går ner under huset och jag har inget stopp där.
Tips?
Funderar på om rörets fall är för dåligt …
L lordi skrev:Det ser bra ut. Du kan också kolla så att det inte finns en massa luft i den. Prova att lufta på de tre luftnipplar som finns nere till höger bakom den lilla luckan. Det finns även en uppe på toppen till vänster. Spola en stund så att eventuell luft kommer ut. Du behöver en torx-nyckel.
Jag har samma bekymmer…
Måste jag stänga av pannan innan jag luftar dem?
provade precis att lufta…DonPablo skrev:
Alla gick att lufta förutom en av 4st
Den längst ner till vänster fanns inte ens vatten i?!?!
Först trodde jag att nippeln var igentäppt men så är inte fallet.
Jag lossade hela toppen på den och är ett enda tomt rör helt enkelt.
Vad betyder det?
Vad betyder det om en av avluftskanalerna är helt tom på vatten? Den nedre till vänster innehåller inget vatten alls…L lordi skrev:Det ser bra ut. Du kan också kolla så att det inte finns en massa luft i den. Prova att lufta på de tre luftnipplar som finns nere till höger bakom den lilla luckan. Det finns även en uppe på toppen till vänster. Spola en stund så att eventuell luft kommer ut. Du behöver en torx-nyckel.
Vad bör jag göra då?
Tacksam för svar.