E ezb skrev:
Jag köpte genom återförsäljare, där är det fullt möjligt om man står på sig.

Jag vågar inte yttra mig om hur det är för er som köpt direkt genom Ngenic, i praktiken är känslan att det är samma företag (uppköpt), men de kanske har rätt att neka reklamationer?

Eftersom påstådda besparingen i appen missar vissa parametrar så hade jag bara litat på skillnaden på elräkningen (kombinerat med gradtimmar).
Min estimerade besparing är runt 500kr/år, vilket blir en ren förlust med abonnemanget.
Ngenic AB är försatt i konkurs, Ngenic Energi AB är det nya bolaget som äger allt utom tidigare ansvar.
Så tyvärr går det inte att reklamera.

Själv har jag inte ens fått mailet om att betala, så jag undrar vad som händer den 1/7

Jag hörde av mig till Webhallen där jag köpte min Ngenic Tune och beskrev problemet och att jag önskar returnera produkten.

Tyvärr vill de inte godta detta.

Någon som har lyckats?

Ett mejl från Webhallen Support som förklarar varför de inte kan ta emot en retur av en Ngenic Tune och rekommenderar att kontakta tillverkaren.

B Bragul skrev:
Jag hörde av mig till Webhallen där jag köpte min Ngenic Tune och beskrev problemet och att jag önskar returnera produkten.

Någon som har lyckats?

[bild]
Hur ska man kunna kontakta tillverkaren då de har gått i konkurs?

useless useless skrev:
Hur ska man kunna kontakta tillverkaren då de har gått i konkurs?
Nej, det är ju inget alternativ tyvärr...

B Bragul skrev:

Någon som har lyckats?

[bild]
Förklara att det inte är retur, utan en reklamation. Produkten har/kommer sluta fungera helt, abonnemangskostnader ska meddelas vid försäljningstillfället.

Skicka vidare till ARN om de inte accepterar, det skadar aldrig att försöka.

Mina tidigare upplevelser med Webhallen har krävt tålamod, men de brukar "göra ett undantag" efter ett tag.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Någon som försökt (och lyckats) returnera som köpt via Tibber?

C CharlesXVI skrev:
Någon som försökt (och lyckats) returnera som köpt via Tibber?
Jag kommer försöka returnera min via Tibber.

Jag fick följande svar på frågan om returnering från Tibber:

"Tyvärr är standardreturer inte möjliga för Ngenic Tune-produkter. En av våra medarbetare kommer att kontakta dig för att diskutera dina alternativ framöver. Vi uppskattar ditt tålamod medan vi hanterar detta ärende. Om du har några andra frågor under tiden, är du välkommen att kontakta oss via chatten i vår app eller på vår hemsida."

Så får se vad dom säger.

• Gilla
Fannygirl
  • Laddar…
C CharlesXVI skrev:
Jag fick följande svar på frågan om returnering från Tibber:

"Tyvärr är standardreturer inte möjliga för Ngenic Tune-produkter. En av våra medarbetare kommer att kontakta dig för att diskutera dina alternativ framöver. Vi uppskattar ditt tålamod medan vi hanterar detta ärende. Om du har några andra frågor under tiden, är du välkommen att kontakta oss via chatten i vår app eller på vår hemsida."

Så får se vad dom säger.
Fick precis samma svar.

Så, nu har jag nappat på det nedsatta erbjudandet till oss befintliga kunder. Och jag har funderat lite sedan jag skrev mitt förra inlägg i den här tråden.

Tycker jag det är trist att ha lagt ut 4000 kronor och få betala en abonnemangskostnad som jag inte haft tidigare? Jo, det är klart. Jag vill ju helst behålla mina pengar själv.

Men! Efter att det här gått och malt lite i huvudet så känns det faktiskt lite annorlunda.

Ursprungsbolagets idé var uppenbart väldigt god - men också uppenbart inte helt ekonomiskt gångbar. Tyvärr. När jag först läste om konkursen så kände jag mest "skit också, där åkte pengarna rakt i sjön". Jag hade ju precis kommit igång med produkten, och kände mig så nöjd över allt.

Hur gör man då som intresserad part när man tittar utifrån och funderar "hmm, ska vi gå in och försöka få snurr på det här bolaget? Hur kan vi se till att vi inte också åker konkurskarusell om ett-två år"? Ja, en sak är ju att vända röda siffror till svarta. Nu har jag noll erfarenhet av att vara VD, men i det här fallet inbillar jag mig att man kanske kan försöka höja priset för produkten. Folk får betala mer - företaget tjänar mer. Men man har nog hittat en nivå där det inte går att höja så mycket mer. Så då är abonnemangsmodellen ett sätt att lösa det.

Jag tycker att de som nu tagit över ändå ska ha rätt så mycket cred - även om vi blir sura på dem. De har tagit en rätt så rejäl risk i att försöka driva Ngenic vidare, de fattar ett par tuffa beslut direkt från start och ger oss en möjlighet att använda och drifta våra produkter under vad jag hoppas är många år framåt. Alternativet hade ju varit att stänga ned allt, och slänga allt i elektronikskroten.

Om det är alternativet, så betalar jag hellre ett gäng hundralappar om året. Produkten är fortfarande kanon, jag slipper gräva upp och installera en IVT-givare i huset för typ... 5000 spänn eller nåt sånt. Och jag kan både styra pumpen via appen och spara pengar med elprisstyrningen. Efter en del grunnande tycker jag att det lätt motiverar en liten extra slant för att bolaget ska kunna drivas vidare.

Bara mina personliga tankar i alla fall. :)

• Gilla
ONY
  • Laddar…
C ConnyN skrev:
Så, nu har jag nappat på det nedsatta erbjudandet till oss befintliga kunder. Och jag har funderat lite sedan jag skrev mitt förra inlägg i den här tråden.

Tycker jag det är trist att ha lagt ut 4000 kronor och få betala en abonnemangskostnad som jag inte haft tidigare? Jo, det är klart. Jag vill ju helst behålla mina pengar själv.

Men! Efter att det här gått och malt lite i huvudet så känns det faktiskt lite annorlunda.

Ursprungsbolagets idé var uppenbart väldigt god - men också uppenbart inte helt ekonomiskt gångbar. Tyvärr. När jag först läste om konkursen så kände jag mest "skit också, där åkte pengarna rakt i sjön". Jag hade ju precis kommit igång med produkten, och kände mig så nöjd över allt.

Hur gör man då som intresserad part när man tittar utifrån och funderar "hmm, ska vi gå in och försöka få snurr på det här bolaget? Hur kan vi se till att vi inte också åker konkurskarusell om ett-två år"? Ja, en sak är ju att vända röda siffror till svarta. Nu har jag noll erfarenhet av att vara VD, men i det här fallet inbillar jag mig att man kanske kan försöka höja priset för produkten. Folk får betala mer - företaget tjänar mer. Men man har nog hittat en nivå där det inte går att höja så mycket mer. Så då är abonnemangsmodellen ett sätt att lösa det.

Jag tycker att de som nu tagit över ändå ska ha rätt så mycket cred - även om vi blir sura på dem. De har tagit en rätt så rejäl risk i att försöka driva Ngenic vidare, de fattar ett par tuffa beslut direkt från start och ger oss en möjlighet att använda och drifta våra produkter under vad jag hoppas är många år framåt. Alternativet hade ju varit att stänga ned allt, och slänga allt i elektronikskroten.

Om det är alternativet, så betalar jag hellre ett gäng hundralappar om året. Produkten är fortfarande kanon, jag slipper gräva upp och installera en IVT-givare i huset för typ... 5000 spänn eller nåt sånt. Och jag kan både styra pumpen via appen och spara pengar med elprisstyrningen. Efter en del grunnande tycker jag att det lätt motiverar en liten extra slant för att bolaget ska kunna drivas vidare.

Bara mina personliga tankar i alla fall. :)
Bra och tankfullt inlägg👍

Jag kommer också köpa abonnemanget, men vänta tills efter sommaren. Har av olika anledningar haft Ngenic:en urkopplad någon vecka och då går pumpen igång när det varit kallare, fast det kanske inte behövs. Spelar ju mindre roll nu på sommaren med låga elpriser, men ändå…

Vi går mot tider med lägre elpriser och överproduktion men det är givetvis svårt att sia om hur lång period det rör sig om. Jag kommer att som sagt inte hoppa på erbjudandet och istället kika på andra alternativ. Största anledningen är en för dyr prismodell och att jag inte gillar grejen att ändra prismodellen för en redan inköpt och dyr produkt. Antar att det kommer nya tjänster inom kort för att hantera effekttarifferna som alla berörs av senast januari-27…

• Gilla
Excel och 1 till
  • Laddar…
Excel
M mhallernas skrev:
Ngenic tune börjar med abonnemangsavgift. Jag kommer inte hoppa på då jag aldrig kommer att spara in den månadsavgiften. Hur gör ni? Någon som vill köpa min Ngenic tune 😄
Jag kommer aldrig betala. Köpte systemet för 2500kr för 3 år sen.

Telldus försökte sig på samma sak, allt åkte i soptunnan.

Det måste finnas betydligt bättre alternativ än Ngenic numera?

• Gilla
Klantskalle
  • Laddar…
Är i samma sits, köpte det för 2500kr för 3 år sedan.
Enligt appen sparar vi ungefär 10%, i pengar blir det 2500kr året.
Det är väl ok om standard abonnemanget hade legat på 1000kr året, men utan erbjudandet blir det precis under 2000kr.

Jag har dock inte bestämt mig, men det lutar åt att lägga en lösning på homeassistant istället.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.