13th Marine 13th Marine skrev:
Tyvärr inte, tror folk valde andra lösningar baserat på Ohmigo istället, samt en av deltagarna håller på med ett projekt kallat "pump steer" till HA.

Någon dag när jag lyckas hitta lite tid tänkte jag operera in en ESP i Ngenic-pucken och styra med den istället. Jag gillar konceptet med att ligga mellan utegivare och värmepump och att om något skiter sig är det enkelt att koppla bort styrningen.
Intressant, ohmigo usb kopplat till Home Assistant känns som en framkomlig väg att lösa det själv 🤔

• Gilla
Bragul
  • Laddar…
S Stabo66 skrev:
Jag ska kolla hur min Tune fungerar ikväll. Sen kopplar jag ur den.
ARJU ARJU skrev:
Grattis till er som kopplade ur Ngenic tune innan tvångsabbonemanget trädde i kraft.

Jag har inte prioriterat urkopplingen eftersom manualen anger att vid eventuella fel kopplas styrningen ifrån och pumpen forsätter arbeta mot utegivaren. "Jag fixar det sen, jag behöver bara köpa egna grejer att koppla in istället". Eftersom vintern inte riktigt infunnit sig har det inte prioriterats.

Igår tyckte frugan att det var lite varmt inne, så dörrar och fönster var öppna för vädring när jag kom hem, det brukar kunna bli lite varm inne om det är soligt så jag tänkte inte mer på det.

Imorse tyckte jag själv det var ganska varmt inne och la en hand mot elementet som jag insåg värmde för fulla muggar. Gick för att kolla vad BVP sysslade med och ser att pannan larmar för givarfel och avläst temperatur visar på -30 grader.
Ngenic tune försöker alltså sänka givartempen under -30 vilket pannan tolkar som kortslutning i givaren.

Jag var inte speciellt positivt inställd till Ngenic vid och efter uppköpet, men när de dessutom utsätter kunder för vad jag tolkar som direkt sabotage skulle jag gärna berätta för någon i styrelsen vad jag tycker om deras tjänst och vart ägarna kan köra upp produkten.

Det här var en av få produkter jag släppt in hemma som jag själv inte kan kontrollera (där det finns rimliga alternativ), jag kanske borde vara tacksam för att Ngenic bekräftade mina farhågor, min fru kommer dock antagligen inte vara så nöjd, resultatet är dock det samma i båda fallen, aldrig mer en produkt från Ngenic.
S Stabo66 skrev:
Man kan tycka ett detta gränsar till sabotage. Jag ska skicka en fråga till Ngenic hur de tänkt, vill de cementera att ingen kommer tillbaka som kund? Det naturliga hade varit att inte lägga på någon bias.

Själv har jag värme blockerat till huset än så länge (sommar) men jag är tacksam för att jag slapp uppleva samma sak.
Hos mig lägger Ngenic inte på den bias som det står i inlägget. Om jag enbart drar ur kontakten till styrenheten (men låter sladdarna till utegivaren vara orörda) så får jag samma problem.

Med orört system, utan abonnemang, så påverkar alltså inte Ngenic min utegivares signal till värmepumpen.

Det konstiga är att styrpucken har ett växlande relä för att koppla in och ur styrningen, så det borde inte vara svårt för dem att bara klicka bort styrningen när man inte betalar.
Har noterat att det klickar en del om reläna trots att tidsfristen för att betala löpt ut.

Tänkte att Ngenic kanske inte var så noga med att rycka ur styrningen exakt som de meddelat.

Så nånting manipulerade de på givaren trots att de inte skulle.

Sannolikheten att det gäller inkompetens snarare än sabotage är väl uppenbar nu när den initiala irritationen lagt sig, men det förändrar egentligen ingenting.

ARJU ARJU skrev:
Har noterat att det klickar en del om reläna trots att tidsfristen för att betala löpt ut.

Tänkte att Ngenic kanske inte var så noga med att rycka ur styrningen exakt som de meddelat.

Sannolikheten att det gäller inkompetens snarare än sabotage är väl uppenbar nu när den initiala irritationen lagt sig, men det förändrar egentligen ingenting.
Hade du bara ryckt sladden ur styrenheten? I så fall så ska Ngenic inte läggas till last för det som hände er oavsett vad man tycker om dem.

S Stabo66 skrev:
Hade du bara ryckt sladden ur styrenheten? I så fall så ska Ngenic inte läggas till last för det som hände er oavsett vad man tycker om dem.
Hade inte rört någonting sedan jag kopplade in det. Tror det var 2022.

Klart jag inte förväntar mig att styrningen fungerar om jag rycker ur kablarna.

Men jag skulle ha lite åsikter om funktionen i det fall en t.ex dåligt intryckt kabel orsakar att pumpen luras till -30

J
Jag har glömt att agera på detta, jag hoppas de inte försöker få mig att betala en månadskostnad nu. Jag har bett tibber att få reklamera enheten men inte fått tydligt svar hur jag ska göra. Jag orkar inte att krångla med ngenic och deras abonemang.

ARJU ARJU skrev:

Det låter konstigt, relät är nog inte avsett att klicka av och på hela tiden, drar för mycekt ström.

ARJU ARJU skrev:
Hade inte rört någonting sedan jag kopplade in det. Tror det var 2022.

Klart jag inte förväntar mig att styrningen fungerar om jag rycker ur kablarna.

Men jag skulle ha lite åsikter om funktionen i det fall en t.ex dåligt intryckt kabel orsakar att pumpen luras till -30
Jag håller med om att konsekvensen av dåligt intryckt (3.5 mm?) anslutning i styrenheten inte är rimlig. Så var det dock även innan abonnemang infördes.

Om man monterar bort Ngenic permanent så bör tempgivaren kopplas ihop till original igen för att undvika detta problem.

S Stabo66 skrev:
Om man monterar bort Ngenic permanent så bör tempgivaren kopplas ihop till original igen för att undvika detta problem
"BÖR" skall vara "SKA"

G Gillar att bygga skrev:
"BÖR" skall vara "SKA"
Visst bör (!) man se det så men eftersom styrenheten inte förändrar något så ser jag det inte som ett krav En synnerligen skarp rekommendation dock. :)

• Gilla
Gillar att bygga
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Ngenic kommer kopplas ur även här. Thermia är så snälla att de bjuder på smart pris styrning till den Atlas pumpen vi har. Bara en mjukvaru uppdatering som ska till.
Så är någon spekulant på mitt Ngenic kit så kan det skickas mot porto kostnad.
Tar den gärna då jag håller på med en klon. Behöver göra lite mätningar mot den gamla hårdvaran och var för snabb att kassera den :/

Den är redan skickad till en annan här på forumet.

Kosyer Kosyer skrev:
Tar den gärna då jag håller på med en klon. Behöver göra lite mätningar mot den gamla hårdvaran och var för snabb att kassera den :/
Vad är det du vill mäta?

Vad är det du vill mäta?
Jag vill se hur ofta den den manipulerar temperaturen till pannan. Mest så jag vet hur jag ska sätta de i min lösning. Sen tror jag den byggde på en resistorbank för att manipulera värdet, jag kollar själv på en digital potentiometer. Lite sånt jag vill klura på.

Kosyer Kosyer skrev:
Jag vill se hur ofta den den manipulerar temperaturen till pannan. Mest så jag vet hur jag ska sätta de i min lösning. Sen tror jag den byggde på en resistorbank för att manipulera värdet, jag kollar själv på en digital potentiometer. Lite sånt jag vill klura på.
Resistorstege stämmer, ser ut att vara 18 motstånd.

Min värmepump rapporterar lite väl yxigt för att kunna svara på responstid.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.