Excel
Ngenic är nu urkopplat och värmepumpen är nu ”osmart” Ngenic får ligga på hyllan tills någon lyckat låsa upp systemet så man kan göra det gratis.
 
  • Gilla
zapiens och 2 till
  • Laddar…
Ngenic kommer kopplas ur även här. Thermia är så snälla att de bjuder på smart pris styrning till den Atlas pumpen vi har. Bara en mjukvaru uppdatering som ska till.
Så är någon spekulant på mitt Ngenic kit så kan det skickas mot porto kostnad.
 
  • Gilla
zapiens
  • Laddar…
Samma här, Ngenic är urkopplad…
 
Grattis till er som kopplade ur Ngenic tune innan tvångsabbonemanget trädde i kraft.

Jag har inte prioriterat urkopplingen eftersom manualen anger att vid eventuella fel kopplas styrningen ifrån och pumpen forsätter arbeta mot utegivaren. "Jag fixar det sen, jag behöver bara köpa egna grejer att koppla in istället". Eftersom vintern inte riktigt infunnit sig har det inte prioriterats.

Igår tyckte frugan att det var lite varmt inne, så dörrar och fönster var öppna för vädring när jag kom hem, det brukar kunna bli lite varm inne om det är soligt så jag tänkte inte mer på det.

Imorse tyckte jag själv det var ganska varmt inne och la en hand mot elementet som jag insåg värmde för fulla muggar. Gick för att kolla vad BVP sysslade med och ser att pannan larmar för givarfel och avläst temperatur visar på -30 grader.
Ngenic tune försöker alltså sänka givartempen under -30 vilket pannan tolkar som kortslutning i givaren.

Jag var inte speciellt positivt inställd till Ngenic vid och efter uppköpet, men när de dessutom utsätter kunder för vad jag tolkar som direkt sabotage skulle jag gärna berätta för någon i styrelsen vad jag tycker om deras tjänst och vart ägarna kan köra upp produkten.

Det här var en av få produkter jag släppt in hemma som jag själv inte kan kontrollera (där det finns rimliga alternativ), jag kanske borde vara tacksam för att Ngenic bekräftade mina farhågor, min fru kommer dock antagligen inte vara så nöjd, resultatet är dock det samma i båda fallen, aldrig mer en produkt från Ngenic.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Arg
Excel och 3 till
  • Laddar…
C
Hur har det förresten gått för er som reklamerat?

Kan i sammanhanget nämnas att konsumentköplagen sedan den 1/1 2024 fått ett helt nytt kapitel som handlar om "produkter med digitalt innehåll" och som riktar sig just till denna typ av produkter som är beroende av molntjänster. Detta lär vara en av de första större händelserna sedan dess och det skulle vara intressant att veta hur det faller ut i verkligheten.
 
Jag är med i Discord-kanalen som skapades, där är några som reklamerat till tibber och fått tillbaka pengarna efter ett tag.
 
  • Gilla
ARJU och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag är med i Discord-kanalen som skapades, där är några som reklamerat till tibber och fått tillbaka pengarna efter ett tag.
Har du möjligtvis invite till den kanalen? Det låter intressant.
Jag försökte reklamera till Webhallen men fick nej därifrån då de tyckte jag borde gå direkt till Tibber.
 
C
B Bragul skrev:
Jag försökte reklamera till Webhallen men fick nej därifrån
Jag tycker snarare du borde gå direkt till ARN i så fall. Kostar bara 150 kr. Skamligt av Webhallen att hänvisa till någon annan om det är de som sålt varan.
 
B Bragul skrev:
Har du möjligtvis invite till den kanalen? Det låter intressant.
Jag försökte reklamera till Webhallen men fick nej därifrån då de tyckte jag borde gå direkt till Tibber.
Kanalen var främst för de som försökte se om man kunde använda hårdvaran utan abonnemang, sen upptäckte några att de kunde lämna tillbaka istället och valde det.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Kanalen var främst för de som försökte se om man kunde använda hårdvaran utan abonnemang, sen upptäckte några att de kunde lämna tillbaka istället och valde det.
Var det någon som lyckades? Det hade också varit intressant, även om det är en dyr produkt för en sådan lösning :) Men att kunna automatisera den från Home Assistant själv och på så sätt styra värmepumpen hade varit kul.
 
B Bragul skrev:
Var det någon som lyckades? Det hade också varit intressant, även om det är en dyr produkt för en sådan lösning :) Men att kunna automatisera den från Home Assistant själv och på så sätt styra värmepumpen hade varit kul.
Tyvärr inte, tror folk valde andra lösningar baserat på Ohmigo istället, samt en av deltagarna håller på med ett projekt kallat "pump steer" till HA.

Någon dag när jag lyckas hitta lite tid tänkte jag operera in en ESP i Ngenic-pucken och styra med den istället. Jag gillar konceptet med att ligga mellan utegivare och värmepump och att om något skiter sig är det enkelt att koppla bort styrningen.
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Tyvärr inte, tror folk valde andra lösningar baserat på Ohmigo istället, samt en av deltagarna håller på med ett projekt kallat "pump steer" till HA.

Någon dag när jag lyckas hitta lite tid tänkte jag operera in en ESP i Ngenic-pucken och styra med den istället. Jag gillar konceptet med att ligga mellan utegivare och värmepump och att om något skiter sig är det enkelt att koppla bort styrningen.
Låter intressant!
Jag tar gärna en invite till Discord om du har den tillgänglig.
DM:a om du inte vill sprida den här :)
 
ARJU ARJU skrev:
Grattis till er som kopplade ur Ngenic tune innan tvångsabbonemanget trädde i kraft.

Jag har inte prioriterat urkopplingen eftersom manualen anger att vid eventuella fel kopplas styrningen ifrån och pumpen forsätter arbeta mot utegivaren. "Jag fixar det sen, jag behöver bara köpa egna grejer att koppla in istället". Eftersom vintern inte riktigt infunnit sig har det inte prioriterats.

Igår tyckte frugan att det var lite varmt inne, så dörrar och fönster var öppna för vädring när jag kom hem, det brukar kunna bli lite varm inne om det är soligt så jag tänkte inte mer på det.

Imorse tyckte jag själv det var ganska varmt inne och la en hand mot elementet som jag insåg värmde för fulla muggar. Gick för att kolla vad BVP sysslade med och ser att pannan larmar för givarfel och avläst temperatur visar på -30 grader.
Ngenic tune försöker alltså sänka givartempen under -30 vilket pannan tolkar som kortslutning i givaren.

Jag var inte speciellt positivt inställd till Ngenic vid och efter uppköpet, men när de dessutom utsätter kunder för vad jag tolkar som direkt sabotage skulle jag gärna berätta för någon i styrelsen vad jag tycker om deras tjänst och vart ägarna kan köra upp produkten.

Det här var en av få produkter jag släppt in hemma som jag själv inte kan kontrollera (där det finns rimliga alternativ), jag kanske borde vara tacksam för att Ngenic bekräftade mina farhågor, min fru kommer dock antagligen inte vara så nöjd, resultatet är dock det samma i båda fallen, aldrig mer en produkt från Ngenic.
Man kan tycka ett detta gränsar till sabotage. Jag ska skicka en fråga till Ngenic hur de tänkt, vill de cementera att ingen kommer tillbaka som kund? Det naturliga hade varit att inte lägga på någon bias.

Själv har jag värme blockerat till huset än så länge (sommar) men jag är tacksam för att jag slapp uppleva samma sak.
 
Det konstiga är att styrpucken har ett växlande relä för att koppla in och ur styrningen, så det borde inte vara svårt för dem att bara klicka bort styrningen när man inte betalar.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Det konstiga är att styrpucken har ett växlande relä för att koppla in och ur styrningen, så det borde inte vara svårt för dem att bara klicka bort styrningen när man inte betalar.
Jag ska kolla hur min Tune fungerar ikväll. Sen kopplar jag ur den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.