Om jag inte missminner mig så kostar abbonemanget för oss med hårdvara 79kr i månaden eller 790kr om året.
Dessutom vill jag minnas att de kommer hålla det priset för oss i tre år.

Jag hoppar nog på erbjudandet, sen räknar jag med att ha flyttat innan det löper ut.

S Seb8301 skrev:
Är i samma sits, köpte det för 2500kr för 3 år sedan.
Enligt appen sparar vi ungefär 10%, i pengar blir det 2500kr året.
Det är väl ok om standard abonnemanget hade legat på 1000kr året, men utan erbjudandet blir det precis under 2000kr.

Jag har dock inte bestämt mig, men det lutar åt att lägga en lösning på homeassistant istället.
Jag är skeptisk till den påstådda besparingen. Den utgår från elpriset, men utan att räkna med de fasta avgifterna, som ofta är högre. Att värma mer innan högre elpris kostar energi, så vid lägre prisskillnad kan det bli förlust istället. Alltså att de fasta avgifterna höjs mer än besparingen på elpriset.
Det hade varit intressant om någon har en riktig jämförelse (utan temperatursänkning i samband med byte till Ngenic).

Jag tar erbjudandet från Tibber om 3 års gratis abonnemang (från inköpsdatum) för att därefter hitta en alternativ lösning. Om någon hittar en mer prisvärd lösning är jag intresserad, annars överväger jag att lägga tiden på att göra en egen automatisk elprisstyrning när gratisabonnemanget går ut.

• Gilla
Klantskalle
  • Laddar…
S Seb8301 skrev:
Enligt appen sparar vi ungefär 10%, i pengar blir det 2500kr året.
Är hela värmesystemet rätt injusterat från början?
Med "rätt injusterat" menas att förinställningen på varje radiatorventil/gv-slinga/gv-shunt är injusterad så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje enhet, samt att centrala reglersystemet är rätt injusterat så att framledningstemperaturen är "lagom" hög vid varje tidpunkt alltså så låg som möjligt för att ändå hålla rätt rumstemperatur.
Samt att eventuella termostater är injusterade så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.

Misstänker att det inte är det.

Jag vill minnas att deras sparsiffror inte handlar om prisstyrningen utan om att inte förbruka mer än vad som behövs.

Ursprungsiden var väl ett jämnare inneklimat, vilket definitivt Ngenic gör hos oss.
Vi har ett hus från sjuttiotalet med bra taköverhäng vilket gör att det vid samma utetemperatur är stor skillnad på värmebehov en blåsig regning dag mot en solig vindstilla dag

• Gilla
ezb
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Är hela värmesystemet rätt injusterat från början?
Med "rätt injusterat" menas att förinställningen på varje radiatorventil/gv-slinga/gv-shunt är injusterad så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje enhet, samt att centrala reglersystemet är rätt injusterat så att framledningstemperaturen är "lagom" hög vid varje tidpunkt alltså så låg som möjligt för att ändå hålla rätt rumstemperatur.
Samt att eventuella termostater är injusterade så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.

Misstänker att det inte är det.
Möjligt, men det påverkar inte de fakto att den nya avgiften kommer äta upp en större del av den tilltänkta besparingen, där jag planerar längre fram än 3 år.

Med pris chocken för 3,5 är sedan upptäcktes det att värmesystemet var fel balanserat av en installatör, vi hade levt med ett trasigt system under hela boende tiden och jag var på gränsen att byta ut luft/vatten till bergvärme, jag hade ingen tidigare erfarenhet av endera.
Expansion kärlet byttes ut
Alla element har justerats för in/ut temp, Tado "smarta" termostater installerades etc.

Min upplevelse är att på totalen påverkar Ngentic marginellt, samt smarta termostater var ingen vidare investering sett till gjorda/framtida besparingar.
Dock, som sagt tidigare, komforten i huset upplevs som jämnare.
Åtgärden som påverkar mest på priset är styrning av varmvatten produktionen, länkat till aktuellt elspot pris, via homeassistant.

I slutändan kostar det att ersätta besparad energi och jag värdesätter komforten framför eventuella besparingar inräknat inköp och tid jag lagt på värme filosofi, men det är kul att pilla och testa olika lösningar.

Jag hade dock varit beredd att betala mer för produkterna om Ngentic Energy hade valt att ge mig en offgrid lösning/produkter utan fancy mobil app etc alternativt % avgift på besparad energi istället för en fast avgift.

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Kommer man kunna skaffa månadsabonnemang för 79 kr/mån efter idag också? Har redan hårdvaran, köpt direkt av gamla ngenic för ca två år sedan...
Jag tolkar det så, man behöver väl bara styrningen under värmesäsongen, i Skåne ca 7-8 mån om året, det billigaste måste isf vara att vänta med att starta tills det behövs? Eller tänker jag fel?

M MagnusMaggie skrev:
Kommer man kunna skaffa månadsabonnemang för 79 kr/mån efter idag också? Har redan hårdvaran, köpt direkt av gamla ngenic för ca två år sedan...
Jag tolkar det så, man behöver väl bara styrningen under värmesäsongen, i Skåne ca 7-8 mån om året, det billigaste måste isf vara att vänta med att starta tills det behövs? Eller tänker jag fel?
Det är en väldigt bra fråga, det hade varit mer värt.

För de med Tibber; efter gratisabonnemang 3 år från inköpsdatum får man fortfarande "Tibberpriset" på 44kr/månad om man vill behålla produkten. (Snyggt hanterat av Tibber)
Hade man fått det priset även om man pausar sommartid börjar man gå plus igen.

Excel
Min Ngenic funkar fortfarande…

Excel Excel skrev:
Min Ngenic funkar fortfarande…
Är det inte 1e sept abonnemang börjar gälla….

Excel
Jo kanske det 😊

B Bragul skrev:
Är det någon som har koll på om det går att använda enheten lokalt utan abonnemang, eller blir det till en tegelsten?
Enligt Johan på Ngenic så slutar all styrning att fungera och det kommer inte ens gå att ändra inomhustemp via appen.

Jag har svårt att få ihop besparingen, särskilt mht att det enbart är under de kalla månaderna som den gör nytta, så min Tune går till återvinningen som elektronikskrot.

S Stabo66 skrev:
Enligt Johan på Ngenic så slutar all styrning att fungera och det kommer inte ens gå att ändra inomhustemp via appen.

Jag har svårt att få ihop besparingen, särskilt mht att det enbart är under de kalla månaderna som den gör nytta, så min Tune går till återvinningen som elektronikskrot.
Ska du ändå slänga den så kan jag tänka mig att adoptera den, är sugen på att använda delar av den för en egen styrning.

13th Marine 13th Marine skrev:
Ska du ändå slänga den så kan jag tänka mig att adoptera den, är sugen på att använda delar av den för en egen styrning.
Du har första tjing om/när så blir fallet. Den får pryda pannrummet till dess Ngenic slänger ut mig. :)

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Länka gärna om du väljer att dela med dig av projektet, det hade varit jättekul att följa och försöka hjälpa till i mån av kompetens

• Gilla
Bragul
  • Laddar…
E ezb skrev:
Länka gärna om du väljer att dela med dig av projektet, det hade varit jättekul att följa och försöka hjälpa till i mån av kompetens
Jag hojtar till om det blir av.
Annars kan du slänga ett öga på denna:
https://github.com/JohanAlvedal/PumpSteer/

• Gilla
Love Franck och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.