Ngenic tune börjar med abonnemangsavgift. Jag kommer inte hoppa på då jag aldrig kommer att spara in den månadsavgiften. Hur gör ni? Någon som vill köpa min Ngenic tune 😄

B
En till som har en ngenic till salu.

Tänkte försöka lösa motsvarande med homeassistant istället.

M mhallernas skrev:
Ngenic tune börjar med abonnemangsavgift. Jag kommer inte hoppa på då jag aldrig kommer att spara in den månadsavgiften. Hur gör ni? Någon som vill köpa min Ngenic tune 😄
Har inte bestämt mig, men känner mig tveksam till abonnemangsmodellen. Känns surt.

Intresserad av att lära mig om det är möjligt att få till något liknande via Home Assistant.

Är det någon som har koll på om det går att använda enheten lokalt utan abonnemang, eller blir det till en tegelsten?

• Gilla
Ziver
  • Laddar…
Också irriterad på avgiften, men vad ska man göra när bolaget går i konken.

Om jag skiter i att signa upp för ett abonnemang, återgår det till att funga som tidigare, utan att man behöver "avinstallera" Tune? Dvs koppla om mot utegivare etc.

Pucken borde koppla bort sig själv och systemet kör som vanligt.
Annars fick du ju med en liten pryl som ersätter hela pucken.

Skrev till Ngenic och blev hänvisad till Tibber, vill gärna få det bekräftat även om det bör vara som du skriver @13th Marine

C CharlesXVI skrev:
Skrev till Ngenic och blev hänvisad till Tibber, vill gärna få det bekräftat även om det bör vara som du skriver @13th Marine
Hur upplägget mellan ngenic och tibber ser ut vet jag inte.

Annars får du leta upp "pluppen" som följde med.

• Gilla
CharlesXVI
  • Laddar…
Såg det här via mail från Tibber idag. Har inte sett något från Ngenic själva, så det här kom som en kalldusch.

Formulerade ett lagom surt mail till gänget på Ngenic. Självklart ska de vända röda siffror till svarta, men när man betalat 4000 spänn för bara två månader sedan är ju det här nästan känslan av utpressning. Betala, eller bli av med pengarna.

Väldigt trist!

• Arg
zapiens
  • Laddar…
C ConnyN skrev:
Såg det här via mail från Tibber idag. Har inte sett något från Ngenic själva, så det här kom som en kalldusch.

Formulerade ett lagom surt mail till gänget på Ngenic. Självklart ska de vända röda siffror till svarta, men när man betalat 4000 spänn för bara två månader sedan är ju det här nästan känslan av utpressning. Betala, eller bli av med pengarna.

Väldigt trist!
Håller med! Kommer nog skita i att ens använda styrningen nu, blir svårt att göra tillbaka pengarna oavsett med en avgift.

• Gilla
zapiens
  • Laddar…
Om ni har köpt ngenic senaste 3 åren kan ni häva köpet, eller begära att felet blir avhjälpt.

Ni köpte produkten till ett fast pris, det fanns ingen information om att det krävdes abonnemang (när jag köpte).

Alla funktioner som ni betalade för kräver appen. Appen ingår alltså i det ursprungliga köpet, priset på en produkt är inte tillåtet att ändra efter köp.

Konsumentköplagen är lättläst och till för att skydda er mot den här typen av "bedrägerier" (som jag upplever att det är).

Så låt er inte bli lurade och reklamera produkten.

• Gilla
Bragul
  • Laddar…
E ezb skrev:
Om ni har köpt ngenic senaste 3 åren kan ni häva köpet, eller begära att felet blir avhjälpt.

Ni köpte produkten till ett fast pris, det fanns ingen information om att det krävdes abonnemang (när jag köpte).

Alla funktioner som ni betalade för kräver appen. Appen ingår alltså i det ursprungliga köpet, priset på en produkt är inte tillåtet att ändra efter köp.

Konsumentköplagen är lättläst och till för att skydda er mot den här typen av "bedrägerier" (som jag upplever att det är).

Under förutsättning att man inte köpt direkt via Ngenic, vilket en del har gjort.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
E ezb skrev:

Intressant tanke! Undrar om det är så lätt dock? Beroende på var man köpt ifrån förstås. Det ursprungliga bolaget finns ju inte kvar. Ngenic AB är borta, det nya bolaget heter Ngenic Energi AB

Jag mailade till VD:n med en del upprörda tankar. Han svarade sakligt och bra, och skrev bl.a:

"Bolaget som tidigare tillhandahöll tjänsten, Ngenic AB, gick i april 2025 i konkurs, huvudsakligen på grund av att bolagets affärsmodell inte var långsiktigt bärkraftig. Henric Schef vid Zedendahl Advokatbyrå i Avesta AB utsågs till konkursförvaltare. För att inbringa medel till konkursboet beslutade Henric Schef att överlåta verksamheten som Ngenic AB bedrev till Aktiebolaget Aurora Invests dotterbolag, som sedermera bytte namn till Ngenic Energi AB.

Idag bedrivs alltså verksamheten i ett nytt bolag, Ngenic Energi AB. För att Ngenic Energi ska kunna fortsätta att bedriva verksamheten har det varit nödvändigt att övergå till abonnemangsupplägg med differentierade funktionella paketeringar för samtliga tjänster. [...] I praktiken innebär det att om du har krav på Ngenic AB ska du ställa dessa till konkursförvaltaren, Zedendahl Advokatbyrå i Avesta AB. Om det gäller ditt köp av hårdvara från Tibber, ska du höra av dig till dem."

Men ja, möjligheter verkar ju finnas.

Det här är riktigt, riktigt surt. Jag kommer nog att hänga kvar - om än motvilligt. Enheten är ett sätt för mig att styra min bergvärmepump med termostat som jag inte kan göra annars. Eller ja, möjligheten finns ju att dra in IVT:s egna termostatstyrning via fast kabel. Något trådlöst verkar de inte ha, 2025.

Får hoppas att elprisstyrningen motiverar kostnaden under vintermånaderna.

13th Marine 13th Marine skrev:
Under förutsättning att man inte köpt direkt via Ngenic, vilket en del har g
C ConnyN skrev:
Intressant tanke! Undrar om det är så lätt dock?
...
Får hoppas att elprisstyrningen motiverar kostnaden under vintermånaderna.
Jag köpte genom återförsäljare, där är det fullt möjligt om man står på sig.

Jag vågar inte yttra mig om hur det är för er som köpt direkt genom Ngenic, i praktiken är känslan att det är samma företag (uppköpt), men de kanske har rätt att neka reklamationer?

Eftersom påstådda besparingen i appen missar vissa parametrar så hade jag bara litat på skillnaden på elräkningen (kombinerat med gradtimmar).
Min estimerade besparing är runt 500kr/år, vilket blir en ren förlust med abonnemanget.

• Gilla
Klantskalle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.