Jag förstår varför det funkar som det gör.
Men det känns ändå lite tokigt att man i princip kan köpa ett företag och hoppa över de åtaganden företaget har.

Det är ju inte så att befintliga system lär vara kostsamma att drifta.

• Gilla
pette
  • Laddar…
Jag har hyrt via GBG energi (fjärrvärme) för typ 69:-/mån. Har fått mail om att det avslutas 1:a juli och jag får behålla prylarna.

Om jag kan skaffa nytt abbonemang för 49:- kommer jag nog hoppa på det ett tag...kanske ända tills barnen blivit stora så man har tid att löda/koda ihop en egen utegivarlurare.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Men det känns ändå lite tokigt att man i princip kan köpa ett företag och hoppa över de åtaganden företaget har.
Om ett företag går i konkurs avbryts alla åtaganden. Den som köper det köper i princip bara inventarierna och får göra vad dom vill med det. Det är stor skillnad jämfört med att ta över ett företag som inte har kursat.

useless useless skrev:
Om ett företag går i konkurs avbryts alla åtaganden. Den som köper det köper i princip bara inventarierna och får göra vad dom vill med det. Det är stor skillnad jämfört med att ta över ett företag som inte har kursat.
Jag vet.
Hindrar mig ändå inte från att tycka att det känns tokigt att man kan köpa allt utom åtaganden och fortsätta driva det som om inget hänt.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag vet.
Hindrar mig ändå inte från att tycka att det känns tokigt att man kan köpa allt utom åtaganden och fortsätta driva det som om inget hänt.
Det är väl så alla hantverkare och bilreparatörer jobbar... 🙄

useless useless skrev:
Vad är det som inte borde vara tillåtet? Att företag går i konkurs
Jag använder Ngenic mest som innegivare och kontrollerar och styr värmen med denna app. Nu låser man hela innegivarfunktionen om man inte löser abonnemang. Jag kan inte använda produkten för att styra värmen..

Styrningen efter elpriserna är efter lite koll inget jag tjänar pengar på, och använder inte den funktionen alls. Nu kommer jag behöva fixa en ny appstyrd innegivare.
Den lilla driftskostnaden för att hålla appen levande hade nog kunnat lösas med begränsad reklam och merförsäljning, eller att ta betalt för den delen som gör Ngenic unik, elprisstyrningen…

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Trist. Är detta samma typ av produkt/tjänst?
https://perific.com/privatfastighet

Bolaget ser ut att ha betydligt bättre ekonomi om man jämför och kollar på allabolag. Märkligt ändå att ngenic aldrig visade positivt resultat trots såpass hyfsad omsättning

K
Man kan ju inte anklaga Tibbers kundtjänst för att vara för snabba i alla fall…

Verkar som att de nu erbjuder sina kunder 3 år kostnadsfritt, från inköpsdatumet.
Oklart vilket abonnemang de avser, men allt annat än det med elprisstyrning vore konstigt.

Det här med abonnemangen sabbar faktiskt kalkylerna rejält. På en liknande produkts hemsida (Ohmigo) så skriver dom:

En familj i en normalstor villa i Sverige sparar 500-1 000 kr/år genom att flytta elanvändning till dygnets billigaste timmar.

Med abonnemangstjänster som "endast" kostar 44 kr per månad eller mer så kommer familjens besparing i sämsta fall helt ätas upp, dom går kanske till och med back!!

Så att för få ekonomi i det hela måste man faktiskt sikta på lokal lösning utan abonnemanger

• Gilla
pette
  • Laddar…
Nissens
K krambriw skrev:
Det här med abonnemangen sabbar faktiskt kalkylerna rejält. På en liknande produkts hemsida (Ohmigo) så skriver dom:

En familj i en normalstor villa i Sverige sparar 500-1 000 kr/år genom att flytta elanvändning till dygnets billigaste timmar.
Vilket sannolikt är en överdrift med de elpriser vi har. Sommartid är elförbrukningen låg för hushållet, och medelpriset på elen är lågt året om…
K krambriw skrev:
Med abonnemangstjänster som "endast" kostar 44 kr per månad eller mer så kommer familjens besparing i sämsta fall helt ätas upp, dom går kanske till och med back!!
Det gör de helt säkert.
K krambriw skrev:
Så att för få ekonomi i det hela måste man faktiskt sikta på lokal lösning utan abonnemanger
Eller strunta i det helt. Elen är ju billig redan. Alternativt se till att man har en välisolerad bostad med ett effektivt värmesystem så att man håller nere elförbrukningen vintertid.

Nissens Nissens skrev:
Eller strunta i det helt
Jo, jag gör det, har ju en Comfortzone som klara värma hela huset med enbart 5 kW kompressorn ända tills det närmar sig minus 10 ute så vår årsförbrukning ligger endast kring 11-12 MWh för allt inkl hushållsel. Så det som blir problemet framöver för många är nog inte antal kWh utan effektavgiften och den blir väldigt knepig att komma runt

K krambriw skrev:

Med en så liten besparing är det inte värt en insats överhuvudtaget.

S Staffan-N skrev:
Med en så liten besparing är det inte värt en insats överhuvudtaget.
Sant, det blir bara nördigt. För att "man kan" och ev tycker det är kul. Men det finns bättre saker att lägga tid på

K krambriw skrev:
Sant, det blir bara nördigt. För att "man kan" och ev tycker det är kul. Men det finns bättre saker att lägga tid på
Ja, oklart om jag fått tillbaka pengarna för hårdvaran att styra min bergvärmepump med shelly+raspberry pi. Men det var ett roligt projekt :-) Man får se det som en hobby värt att lägga lite pengar på.

• Gilla
krambriw
  • Laddar…
K
Tibber verkar nu erbjuda
  1. Reklamation med återbetalning
  2. 3 år kostnadsfritt från inköpsdatum
  3. Rabatterad månadskostnad som rapporterats tidigare.
Oklart vad som händer om man väljer alt. 2, om man får betala fullt pris efter det eller om man kan få det rabatterade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.