14 976 läst ·
99 svar
15k läst
99 svar
Ngenic har ansökt om rekonstruktion
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 377 inlägg
Jag förstår varför det funkar som det gör.
Men det känns ändå lite tokigt att man i princip kan köpa ett företag och hoppa över de åtaganden företaget har.
Det är ju inte så att befintliga system lär vara kostsamma att drifta.
Men det känns ändå lite tokigt att man i princip kan köpa ett företag och hoppa över de åtaganden företaget har.
Det är ju inte så att befintliga system lär vara kostsamma att drifta.
Jag har hyrt via GBG energi (fjärrvärme) för typ 69:-/mån. Har fått mail om att det avslutas 1:a juli och jag får behålla prylarna.
Om jag kan skaffa nytt abbonemang för 49:- kommer jag nog hoppa på det ett tag...kanske ända tills barnen blivit stora så man har tid att löda/koda ihop en egen utegivarlurare.
Om jag kan skaffa nytt abbonemang för 49:- kommer jag nog hoppa på det ett tag...kanske ända tills barnen blivit stora så man har tid att löda/koda ihop en egen utegivarlurare.
Om ett företag går i konkurs avbryts alla åtaganden. Den som köper det köper i princip bara inventarierna och får göra vad dom vill med det. Det är stor skillnad jämfört med att ta över ett företag som inte har kursat.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 377 inlägg
Jag vet.useless skrev:
Hindrar mig ändå inte från att tycka att det känns tokigt att man kan köpa allt utom åtaganden och fortsätta driva det som om inget hänt.
Jag använder Ngenic mest som innegivare och kontrollerar och styr värmen med denna app. Nu låser man hela innegivarfunktionen om man inte löser abonnemang. Jag kan inte använda produkten för att styra värmen..useless skrev:
Styrningen efter elpriserna är efter lite koll inget jag tjänar pengar på, och använder inte den funktionen alls. Nu kommer jag behöva fixa en ny appstyrd innegivare.
Den lilla driftskostnaden för att hålla appen levande hade nog kunnat lösas med begränsad reklam och merförsäljning, eller att ta betalt för den delen som gör Ngenic unik, elprisstyrningen…
Trist. Är detta samma typ av produkt/tjänst?
https://perific.com/privatfastighet
Bolaget ser ut att ha betydligt bättre ekonomi om man jämför och kollar på allabolag. Märkligt ändå att ngenic aldrig visade positivt resultat trots såpass hyfsad omsättning
https://perific.com/privatfastighet
Bolaget ser ut att ha betydligt bättre ekonomi om man jämför och kollar på allabolag. Märkligt ändå att ngenic aldrig visade positivt resultat trots såpass hyfsad omsättning
Man kan ju inte anklaga Tibbers kundtjänst för att vara för snabba i alla fall…
Verkar som att de nu erbjuder sina kunder 3 år kostnadsfritt, från inköpsdatumet.
Oklart vilket abonnemang de avser, men allt annat än det med elprisstyrning vore konstigt.
Verkar som att de nu erbjuder sina kunder 3 år kostnadsfritt, från inköpsdatumet.
Oklart vilket abonnemang de avser, men allt annat än det med elprisstyrning vore konstigt.
Det här med abonnemangen sabbar faktiskt kalkylerna rejält. På en liknande produkts hemsida (Ohmigo) så skriver dom:
En familj i en normalstor villa i Sverige sparar 500-1 000 kr/år genom att flytta elanvändning till dygnets billigaste timmar.
Med abonnemangstjänster som "endast" kostar 44 kr per månad eller mer så kommer familjens besparing i sämsta fall helt ätas upp, dom går kanske till och med back!!
Så att för få ekonomi i det hela måste man faktiskt sikta på lokal lösning utan abonnemanger
En familj i en normalstor villa i Sverige sparar 500-1 000 kr/år genom att flytta elanvändning till dygnets billigaste timmar.
Med abonnemangstjänster som "endast" kostar 44 kr per månad eller mer så kommer familjens besparing i sämsta fall helt ätas upp, dom går kanske till och med back!!
Så att för få ekonomi i det hela måste man faktiskt sikta på lokal lösning utan abonnemanger
Vilket sannolikt är en överdrift med de elpriser vi har. Sommartid är elförbrukningen låg för hushållet, och medelpriset på elen är lågt året om…K krambriw skrev:
Det gör de helt säkert.K krambriw skrev:
Eller strunta i det helt. Elen är ju billig redan. Alternativt se till att man har en välisolerad bostad med ett effektivt värmesystem så att man håller nere elförbrukningen vintertid.K krambriw skrev:
Jo, jag gör det, har ju en Comfortzone som klara värma hela huset med enbart 5 kW kompressorn ända tills det närmar sig minus 10 ute så vår årsförbrukning ligger endast kring 11-12 MWh för allt inkl hushållsel. Så det som blir problemet framöver för många är nog inte antal kWh utan effektavgiften och den blir väldigt knepig att komma runtNissens skrev:
Med en så liten besparing är det inte värt en insats överhuvudtaget.K krambriw skrev:Det här med abonnemangen sabbar faktiskt kalkylerna rejält. På en liknande produkts hemsida (Ohmigo) så skriver dom:
Ja, oklart om jag fått tillbaka pengarna för hårdvaran att styra min bergvärmepump med shelly+raspberry pi. Men det var ett roligt projektK krambriw skrev:
Tibber verkar nu erbjuda
- Reklamation med återbetalning
- 3 år kostnadsfritt från inköpsdatum
- Rabatterad månadskostnad som rapporterats tidigare.