ullberg
Och samtidigt får man väl väga vikten av att "få rätt" mot att ses som den jobbiga jäveln på plan 3.

Personligen hade jag utan att blinka drivit det vidare, men samtidigt varit medveten om att de kan titta snett på en (trots att det inte är en själv som gjort fel).

Att TS väljer en mer defensiv linje för att slippa detta förstår jag verkligen och respekterar, men det är ju synd att styrelsen nu tror att de gjorde rätt...

/U

D09
Tycker att du ska driva detta vidare, oavsett utgång.

verkar vara ett dåligt översittarbeteende i styrelsen som behöver ryckas upp.

Se det som en tjänst till nästa student som söker om medlemskap i föreningen.

• Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
När jag flyttar in tänker jag ta ett snack med dem och visa dem bostadsrättslagen att detta är inte rätt gjort. Dessutom är det väl väldigt svårt att kicka ut en medlem så mina föräldrar kan ju bara säga upp sitt borgensmanskap för vad ska de göra? :P

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
D09
katten12 skrev:
När jag flyttar in tänker jag ta ett snack med dem och visa dem bostadsrättslagen att detta är inte rätt gjort. Dessutom är det väl väldigt svårt att kicka ut en medlem så mina föräldrar kan ju bara säga upp sitt borgensmanskap för vad ska de göra? :P
Skicka ett mail till hyresnämnden och be om korrigering av alla kompromisser. styrelsen verkar inte reagera förrän någon lite högre i hierarkin drar ner byxorna och släpper av något ;)

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Du ska göra en regelrätt anmälan till hyresnämnden. Man gör alla fel man kan göra genom att neka dig medlemskap och sen genom att kräva borgen av båda dina föräldrar. En anmälan är väldigt enkel att göra. Skriv ungefär som du skrivit här och skicka in det till dom. Dom handlägger snabbt och kontaktar dig via mail, brev eller telefon om dom behöver mer uppgifter.

I detta fallet så skulle jag spekulera i att föreningen försöker neka medlemskap av andra skäl men där de använder svepskäl i tron om att slippa diskussion.

Exempelvis är det inte säkert att de uppskattar en ung student med illrar som granne och därför försöker de göra affären besvärlig.

Men jag är kanske lite konspiratorisk av mig.

Rent juridiskt är detta inga bekymmer för din del då de inte kan neka.

O
Det är nog lite som Lolle skriver.... De vill inte ha en student som medlem.... Troligtvis så tror dom att de har rätt... Det är nog så enkelt...
nog dags att någon läser lagen för dom....

Som någon skrev anmäl det till revisorn, eller HSB....
Revisorn lägger nog sig inte i den biten, dock kanske revisorn kan skriva ett fint brev om man har tur!
HSB eller liknande.. Det är många brf´er som inte är medlemmar i någon större förvaltningsorganisation, så det är lite långsökt.

Mikael_L
Jag tycker tvärtom, typ.

Strunta i anmälningar och sånt.
Flytta in, och påbörja genast arbetet med att föreningen släpper borgensåtagandet.
Kanske först i all enkelhet påpeka att du kommit på att dom agerat i strid med lagstiftningen och därmed antar att:
"Vi nu lite snabbt och enkelt helt enkelt häver borgensförbindelsen." Och tillägga att om det nu går smidigt att göra det så behöver det ju inte bli någon grej av det här.

Jag själv skulle inte påbörja några större fientligheter på det ställe där jag har tänkt att bo. ;)
Men samtidigt ska rätt vara rätt, så långt som det är vettigt att dra det, därför ska borgensförbindelsen bort, pronto.

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Ett kul sätt att driva saken vidare kan vara att anmäla sitt intresse för att delta i föreningsarbetet till valberedningen och sedan gå på årsmötet och rösta in sig i styreslen :-D

• Gilla
fia_mstd och 7 till
  • Laddar…
Glöm inte bort att du med största sannolikhet också har rätt till bostadsbidrag om du inte redan har det. Jag köpte en bostadsrätt till min studerande son i Uppsala (inga problem för honom att bli medlem i brf :)), och om jag inte minns fel får han ut 1000-1500/månad i bostadsbidrag.

Anledningen till att jag funderar på att dra detta inför hyresnämnden ändå är för att ha lagkraft bakom att ta bort borgensåtagandet. Då kanske det är lättare att bli av med det än att "tjafsa".
Bra tips där med bostadsbidrag, har tänkt på det dock så kan mitt radhus vara för stort då jag kött en trea..men väl värt att kolla upp

katten12 skrev:
Anledningen till att jag funderar på att dra detta inför hyresnämnden ändå är för att ha lagkraft bakom att ta bort borgensåtagandet. Då kanske det är lättare att bli av med det än att "tjafsa".
Bra tips där med bostadsbidrag, har tänkt på det dock så kan mitt radhus vara för stort då jag kött en trea..men väl värt att kolla upp
Varför inte ta en inneboende, dvs en studiekompis som får hyra ett rum?
För en trea är väl lite mycket för en ensam student? (Det skall ju städas också :( )
Då får du ner kostnaden, och gör samtidigt en annan student en tjänst.

Är det ofint att fråga vad du skall studera?
Du verkar ha skinn på näsan och kommer säkert att lyckas bra med studierna!

• Gilla
D09
  • Laddar…
Föratt jag sa bo där med min sambo;) Har bott själv i en etta i ett helt år och vran ekonomi har verkligen lidit av dubellt boende, dessutom har väl vårat förhållande lidit lite också så vi är himla glada att vi ska flytta ihop igen. Dessutom trivs illrarna på lite större yta =) detta blir en flytt som alla i våran lilla familj kommer må så himla mycket bättre av.

Vi har tidigare i göteborg bott i en bostadsrätt som vi hyrt av min sambos föräldrar, som har känts väldigt trist en gammal 70 tals lägenhet som vi inte fått renovera för varenda gång vi har velat dra igång något så har de sagt ja bara ni återställer det om ni skulle flytta...Då har man inte så stor lust att renovera något då får det va liksom..DEssutom har vi inte fått tillgång till förråd och garage och har fått snylta på besöksparkeringarna för våran bil och fått massa klagomål från föreningen på det etc.

Just nu så ska jag läsa en tvåårig Master i Infektionsbiologi =) Har läst till Biomedicinsk analytiker och är legiimerad sådan, förra året började jag på en Master i Kriminalteknik i Uppsala men jag kände att det inte riktigt var min grejj och har därför bytt inför iår. Vill gärna doktorera när ja läst färdigt min Master =)

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Tack för din personliga berättelse, Katten12!

Det är alltid roligt att höra om unga människors planer och drömmar.

Hoppas nu bara att illrarna kommer att trivas :thumbup:

• Gilla
D09
  • Laddar…
Jag har plockat bort lite olämpliga inlägg ur tråden, håll er till ämnet, även om det olämpliga var skämtsamt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.