32 805 läst ·
91 svar
33k läst
91 svar
Nekad medlemskap i bostadsrätt
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Men visa lagen för ordföranden och fråga hur deras beslut går ihop med bostadsrättslagen. Och om det behövs kan du ju påpeka att föreningen blir skadeståndsskyldig för dina kostnader om de nekar dig på felaktig grund. Som en "mjukare" väg kan du kanske erbjuda att din pappa går in som borgenär för avgiften. Eller som delägare i bostadsrätten, om han äger 1% så är han ändå solidariskt ansvarig för hela avgiften (föreningen kan välja att kräva in pengar från den delägare de tycker verkar enklast att kräva).
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Så som du beskriver din situation så tycker jag absolut att du skall fullfölja den här affären, i värsta fall, ge efter och låt ägandet gå via din pappa (om han är med på det). Det fel som den här föreningen gör är väldigt vanligt, och det är helt klart smidigast att välja den pragmatiska lösningen.
Men om min pappa blir godkänd som medem och på så sätt jag också. Kan jag då överklaga det första beslutet till hyresnämnden såatt medlemskapet ändras? När jag sitter i en säker sits såatt säga..om nån som kan detta vet nåt om det..
Det lättaste är ju att ni då överlåter din pappas andel på dig. Vid det laget är ni båda medlemmar och föreningen har ännu mindre möjligheter att stoppa det. Men om de trugar så då kan ni ju driva det vidare i lugn och ro för då har du någonstans att bo, men förmodligen blir det inga problem då.katten12 skrev:
Grodgatan
Ögnade igenom bostadsrättslagen lite snabbt http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19910614.HTM
Och vad jag förstått så beroende på hur stadgarna i föreningen ser ut så fick jag känslan av att man kunde neka någon att bli medlem OM inkomst/förmögenhet är obefintlig, men TS äger ju en bostadsrätt och det är ju en tillgång som torde vara rejäl nog?
Och vad jag förstått så beroende på hur stadgarna i föreningen ser ut så fick jag känslan av att man kunde neka någon att bli medlem OM inkomst/förmögenhet är obefintlig, men TS äger ju en bostadsrätt och det är ju en tillgång som torde vara rejäl nog?
Jag kan ju nada om just sånt här. Men jag känner mig rätt säker på att hempularen och Grodgatan vet vad dom snackar om.
Så mitt råd är att se till att fullfölja detta köp och flytta in där. Med tanke på situationen känns allt annat helt fel.
Så jag tror att ni ska agera kraftfullt nu direkt.
Så jag tycker att du ska kontakta ordförande direkt och meddela att dom inte har stöd i lagen för det nekande som dom ger nu. Kolla också så att ordförande har koll på att er BR är kontant betald och därmed innebär en betydlig ekonomisk säkerhet.
Berätta sen vidare att nu vill du ha ett medlemskap bums, så att du slipper bråka om det. Att nästa steg kommer ske genom en fastighetsjurist som sen föreningen kommer bli ersättningsskyldig för.
Meddela också att dom inte har stöd i lagen för det dom just nu anser.
Ge dom några få dagar för detta, säg t.ex. att du kräver svar senast nu på måndag.
Jag tror att du tyvärr måste agera snabbt och kraftfullt nu, tiden rinner iväg annars.
Allt detta är givetvis en jättesur början, men sen när du/ni flyttat in så försök att sudda bort den dåliga starten och kolla hur det verkligen känns att bo där. Förhoppningsvis känns det jättebra om ett litet tag så någon flytt därifrån inte behövs.
edit:
Varianten med att din pappa står som ägare är ju också givetvis en lösning på det akuta, som troligtvis rätt lätt kan ändras sen. Men enklast är väl nog att det går rakt på sak till du/er som medlemmar direkt.
Så mitt råd är att se till att fullfölja detta köp och flytta in där. Med tanke på situationen känns allt annat helt fel.
Så jag tror att ni ska agera kraftfullt nu direkt.
Så jag tycker att du ska kontakta ordförande direkt och meddela att dom inte har stöd i lagen för det nekande som dom ger nu. Kolla också så att ordförande har koll på att er BR är kontant betald och därmed innebär en betydlig ekonomisk säkerhet.
Berätta sen vidare att nu vill du ha ett medlemskap bums, så att du slipper bråka om det. Att nästa steg kommer ske genom en fastighetsjurist som sen föreningen kommer bli ersättningsskyldig för.
Meddela också att dom inte har stöd i lagen för det dom just nu anser.
Ge dom några få dagar för detta, säg t.ex. att du kräver svar senast nu på måndag.
Jag tror att du tyvärr måste agera snabbt och kraftfullt nu, tiden rinner iväg annars.
Allt detta är givetvis en jättesur början, men sen när du/ni flyttat in så försök att sudda bort den dåliga starten och kolla hur det verkligen känns att bo där. Förhoppningsvis känns det jättebra om ett litet tag så någon flytt därifrån inte behövs.
edit:
Varianten med att din pappa står som ägare är ju också givetvis en lösning på det akuta, som troligtvis rätt lätt kan ändras sen. Men enklast är väl nog att det går rakt på sak till du/er som medlemmar direkt.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
En BR med rimligt högt pris i förhållande till avgiftens storlek, är alltid en god säkerhet, oavsett om den är betald kontant eller via lån. Om medlemmen får ekonomiska problem och inte klarar sina åtaganden mot föreningen så förverkas bostadsrätten, och säljs då på auktion (ungefär som en exekutiv auktion), då får föreningen alltid pengar från försäljningen före alla andra ev. gäldenärer.
Det finns visserligen vissa formkrav som föreningen måste uppfylla. Ex. så måste föreningen varna panthavare (banken) om medlemmen missar att betala sin avgift (inom 30 dagar), annars faller föreningens rätt till prioritet.
Det finns visserligen vissa formkrav som föreningen måste uppfylla. Ex. så måste föreningen varna panthavare (banken) om medlemmen missar att betala sin avgift (inom 30 dagar), annars faller föreningens rätt till prioritet.
Anmäl ärendet till hyresnämnden direkt. för det är där man avgör ärendet och det kommer att vara till din fördel.
Dom brukar vara ganska snabba och då behöver du inte slänga pengar på jurister som någon föreslår för en sådan gör bara en likadan anmälan.
Dom brukar vara ganska snabba och då behöver du inte slänga pengar på jurister som någon föreslår för en sådan gör bara en likadan anmälan.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Ja det är instansen där man kan få prövat diverse beslut som en förening gör. Det är bra för hyresnämnden är dels skapligt snabba jämfört med ex. tingsrätten. Dels så är det billigt, och efterssom man inte får representeras av advokat (iallafall ingen ersättning för det) så tar hyresnämnden delvis egna initiativ till vittnesförhör. Dvs "domaren" kan ställa egna frågor till de inblandade.
I föreningen där jag var ordförande hade vi en medlem som hyrde ut i andra hand, det godkändes enl. regeln om tillfälliga studier på annan ort. När "studierna" (4 årig utbildning) hade pågått i 12 år nekade vi fortsatt andrahandsuthyrning, han drog det till hyresnämnden, vi räknade med att förlora. Men domaren passade på att fråga honom om hur han bodde på studieorten, han var gift och hade flera barn, bodde i en 4a på drygt 100kvm. Då ansåg domaren att det verkade osannolikt att han skulle flytta tillbaka till en etta i föreningen som var på 28kvm. Vi vann målet.
I föreningen där jag var ordförande hade vi en medlem som hyrde ut i andra hand, det godkändes enl. regeln om tillfälliga studier på annan ort. När "studierna" (4 årig utbildning) hade pågått i 12 år nekade vi fortsatt andrahandsuthyrning, han drog det till hyresnämnden, vi räknade med att förlora. Men domaren passade på att fråga honom om hur han bodde på studieorten, han var gift och hade flera barn, bodde i en 4a på drygt 100kvm. Då ansåg domaren att det verkade osannolikt att han skulle flytta tillbaka till en etta i föreningen som var på 28kvm. Vi vann målet.
TS skriver att denne är rädd för att förtroendet för föreningen har försvunnit, eller är lågt. I de flesta bostadsrättsföreningarna jag varit med i (fyra har jag för mig...) så har jag haft noll kontakt med styrelsen/föreningen. Dvs. jag tänker att såvida inte det är en en liten förening, eller om TS har tänkt att engagera sig däri, så behöver TS inte störa sig alltför mycket på att just detta.
