O
Som sagt du har redan fått svar på din egentliga fråga, men när det gäller hur du ska gå vidare, så tror jag på att vara vänlig men bestämd....
Tror det är dumt att trycka ner ordföranden ännu mer även om du kan... risken är att han slår bakut och jävlas ännu mer... Den enklaste vägen är att se till att din pappa äger minsta möjliga andel. av bostaden. Sen ber du ordförande om att försöka skynda på processen så mycket som möjligt på ett vänligt sätt. Sen kan du som sagt var bråka vidare... om du tycker att det är viktigt.
Även om ordförande har gjort fel, så kommer man oftast längre med morot än piska...

Men flytta in där.... även om du inte har något förtroende för styrelsen... Du behöver inte umgås med dessa mer än nödvändigt! :)

Eller så mailat du ordförande denna tråd. Flicka lilla du måste stå på dig lite. Du har rätt och gubben har fel (jag lovar dig att det kommer bli signaturmelodin till ditt liv). Du har fått olika förslag på hur du hanterar det. Bli ledsen är inte ett alernativ. Stå på dig - du kommer fixa detta! När du har flyttat in kan du ju tipsa lokalpressen så styrelsen får skämmas. Ställa till det så för hårt arbetande individer!

Bra gjort att spara ihop till insatsen. Vara det säger ju tydligt att du kan handskas med pengar.

Redigerat:
  • Gilla
Cad67
  • Laddar…
Liten update, har ju tagit tag i detta med en gång. Föreningen gör egentligen fel! att inte ta med mitt studielån som inkomst är väldigt konstigt enligt de instaner jag har pratat med bla hyresnämnden. Men jag vill fortfarnde att problemet ska lösas så smärtfritt som möjligt utan hyresnämnden. Det blir väldigt krångligt att ändra ägandeandelarna väldigt mycket tid och pappersarbete för det. Vad jag däremot hittade var att man kan få fullt medlemskap om man har en borgensman, dvs en person som säger ja men om hon inte betalar sina räkningar så betalar jag.
Min pappa är snäll nog och går med på detta. Han har en inkomst på 40 tusen kr i månaden och har en årsinkomst på strax över 500 000. Han har ju visserligen diverse lån och sådant men inga anmärkningar, så det känns som att de borde inte kunna neka honom att gå i borgen för mig. Och gör dem det då går vi vidare med att få pappa som andelsägare, och går inte det heller ja då blir det hyresnämnden och jag tror efter alla jag har pratat med att den här föreningen med alla dessa lösningar kommer få det tufft att vinna om det går så långt.
Får förhoppningsvis besked i eftermiddag om de godkänner min pappa som borgensman.

• Gilla
Sailorman och 1 till
  • Laddar…
O
Håll oss uppdaterade!
Och glöm inte att bjuda oss alla på inflyttningsfesten sen :p

• Gilla
Henri och 2 till
  • Laddar…
Katten12, du verkar att ha styrka att lösa det här.

Vi håller tummarna och hoppas att det inte skall ta för mycket av dina krafter,
som du väl vill ägna åt annat än sådana här bråk.

Under tiden kan du suga på det här citatet från Groucho Marx:
PLEASE ACCEPT MY RESIGNATION. I DON'T WANT TO BELONG TO ANY CLUB THAT WILL ACCEPT ME AS A MEMBER

Bostadsrättsföreningar är väl en sorts klubb :rolleyes:

• Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
ie00kma skrev:
Medlemskap
Bostadsrättslagen 2 kap
"2 § Sådana stadgevillkor för medlemskap är utan verkan som innebär

1. att ett visst medborgarskap eller en viss inkomst eller förmögenhet
skall utgöra förutsättning för inträde i föreningen,"
Det där var väl bra? Du har en direkt lagparagraf som gör deras beslut ogiltigt.

• Gilla
possum77 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja det där gäller att visa ifall det är en stadga i föreningen som föreningen lutar sig emot när dom inte vill ge TS medlemskap pga sin ekonomi.

Nu kanske det inte existerar någon sådan stadga, och då är den lagparagrafen betydelselös, ur juridisk synvinkel i alla fall.
Men man kan väl ändå visa den, för det visar ju trots allt lite om hur lagstiftaren har tänkt sig att BR-föreningar ska fungera. Men det håller inte i domstol, ifall det inte är en sådan oskälig regel i stadgarna som man inte är överens om.

... antar jag ... ;)

Fast om man inte får ha den som satdga så borde man ju inte få luta den mot sig heller utan stadgar. För du ska ju besluta medlemskapet på stadgarna om man då uppfyller stadgar men inte en sak utanför stadgarna som ekonomin så blir det ju också fel, då man egentligen inte får nekas om man upfyller stadgar.

Mikael_L
Ja självklart har du rätt. Det ena leder ju till det andra.

Vad du kan göra är att be ordföranden visa dig var stödet för att avvisa ditt medlemskap återfinns.
Han kan då få leta i lagtexter och stadgar bäst han vill.
Hittar han något i stadgarna så är det dags att visa Bostadsrättslagen 2 kap §2 för han.

Ja katten12, jag håller med dig om det. När man läser till jurist är en stor del av arbetet att lära sig tolka lagar, och då går det inte att vara så strikt som att bara läsa och applicera. (och handlar det om bla vissa immaterialrättsliga områden så kan "det rätta" märkligt nog vara precis tvärtemot vad lagen säger *suck*)

Det handlar om laganalogier mm, och här torde man absolut kunna dra den slutsatsen som du gör. För att bekräfta resonemanget bort dock doktrin och praxis undersökas.

Som sagt om man läser 1 § i lagen (den före den ovan citerade paragrafen) så säger den att styrelsen får bara luta sig mot vad som står i stadgarna OCH det som står i bostadsrättslagen när man beviljar eller nekar medlemskap, § 2 som citerades tar upp punkter som inte gäller även om de skulle råka stå i stadgarna. Alltså "förbjudna" stadge punkter.

Nu har det löst sig. Dock så tycker jag att det verkar uppenbart att de inte vill ha studenter i föreningen. Det räckte inte med en borgensman med en inkomst på strax över 500 000. Utan jag fick ta in min mamma också! Helt absurt att 500 000 om året inte skulle vara säkerhet nog för 3.600 kr i månaden. Det är hårdare krav än vad banken har för ett lån på 1 miljon! (Var och kikade på lån med pappa tidigareiår och jag hade fått lån på 1 miljon om pappa gick in som medlåntagare) Helt absurt att inkomsten då inte ska räcka till ett fjuttigt litet medlemskap...

Vilka klåpare...

Jag hade kontaktat föreningens revisor och den organisation som föreningen tillhör (HSB, Riksbyggen osv..) samt Hyresnämnden.

Inte en chans i världen att styrelsen får rätt om du driver detta vidare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.