G
U uplj skrev:
Håller helt med om att "det inte är tyst från de utan solceller". Däremot håller jag inte med om "bryr oss privat inte så mycket vad el kostar på sommaren" eftersom solceller ger bra/hyfsad leverans från mars-oktober dvs en längre period än bara sommaren.
Exakt tvärsemot mitt förbrukningsmönster.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
F
G OMathson skrev:
Är det pinsamt tyst från de som inte har solceller? Nä! Det har du hittat på helt själv. Vi som använder mest el på vintern bryr oss privat inte så mycket vad el kostar på sommaren.
Kan du leta upp ett inlägg där nån ifrågasätter om det är lönsamt med solceller pga att elpriset är så lågt en dag eller vecka då det kostar runt 100 öre?

Ser du inte kopplingen att den typen av inlägg trendar extremt hårt då elen kostar 5 öre eller mindre så är du blind….

Och vad ditt svar har att göra med huruvida solceller lönar sig eller inte vet du nog bara själv…
 
G OMathson skrev:
Exakt tvärsemot mitt förbrukningsmönster.
OK, ska jag tolka det som att du har minimal/ingen elförbrukning mars-oktober?
 
A Argastesnickaren skrev:
Är det verkligen billigt på sommaren och dyrt på vintern??
Tabellen säger att det beror på vilken månad.
Vissa är dyra andra billiga oavsett sommar eller vinter.
nej, det är ingen sanning – så här har det sett ut de senaste 17 åren, fram till i förrgår:

Linjediagram, elpriser, SE3, 2007–2023, månader, billigast, dyrast, variation, datakälla Nord Pool.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


– "årets dyraste elpris" infaller ofta under december-februari, men även augusti-september är populärt som dyra månader (exempelvis beroende på reaktorunderhåll, låga vattennivåer eller strypta gasleveranser från Putin)

– "årets lägsta elpris" kan infalla lite när som, oftast i maj, men har under dessa sjutton år aldrig infallit under augusti eller september månad
 
  • Gilla
Zsam och 4 till
  • Laddar…
F
G OMathson skrev:
Exakt tvärsemot mitt förbrukningsmönster.
Vad spelar det för roll? Som jag skrev tidigare så är priset så här långt högre än 2021 och det lönar sig.
 
G
F fsn skrev:
Kan du leta upp ett inlägg där nån ifrågasätter om det är lönsamt med solceller pga att elpriset är så lågt en dag eller vecka då det kostar runt 100 öre?

Ser du inte kopplingen att den typen av inlägg trendar extremt hårt då elen kostar 5 öre eller mindre så är du blind….

Och vad ditt svar har att göra med huruvida solceller lönar sig eller inte vet du nog bara själv…
Alltid lika trevliga fsn...

Blind kan du vara själv!
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
G
U uplj skrev:
OK, ska jag tolka det som att du har minimal/ingen elförbrukning mars-oktober?
Nej, men som jag skrev är förbrukningsmönstret inverterat, senaste dygnen ca 4kWh, mellan 35 till 50 kalla dygn.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Nej, men som jag skrev är förbrukningsmönstret inverterat, senaste dygnen ca 4kWh, mellan 35 till 50 kalla dygn.
Imponerande att du klarar dig med ~4 kWh från mars-oktober (vilket var vad jag frågade dig så jag tar för givet att det var det du svarade på).
 
G
U uplj skrev:
Imponerande att du klarar dig med ~4 kWh från mars-oktober (vilket var vad jag frågade dig).
Vill du ha en Excel? Såg inte det i din fråga? Självklart går det mer än 4kWh ett dygn i Mars, i synnerhet om det inte är soligt då uppvärmningen drar klart mest, bergvärme som tyvärr inte klarar hålla 18 inne om kallare än -10C, försöker stötta med ved så gått det går.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Vill du ha en Excel? Såg inte det i din fråga? Självklart går det mer än 4kWh ett dygn i Mars, i synnerhet om det inte är soligt då uppvärmningen drar klart mest, bergvärme som tyvärr inte klarar hålla 18 inne om kallare än -10C, försöker stötta med ved så gått det går.
Du skrev "Exakt tvärsemot mitt förbrukningsmönster." när jag skrev att solceller producerar från mars-oktober. Då kan jag bara tolka det som att du har "ingen" förbrukning under den perioden. Annars vore det trevligt att du förklarar vad du menar.
För egen del producerar mina solceller så jag "slipper" köpa el under flera timmar varje dygn vilket är min största besparing dvs jag tittar inte på vad jag säljer utan vad jag slipper köpa (med alla påslag, moms osv).
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
G
U uplj skrev:
Du skrev "Exakt tvärsemot mitt förbrukningsmönster." när jag skrev att solceller producerar från mars-oktober. Då kan jag bara tolka det som att du har "ingen" förbrukning under den perioden. Annars vore det trevligt att du förklarar vad du menar.
För egen del producerar mina solceller så jag "slipper" köpa el under flera timmar varje dygn vilket är min största besparing dvs jag tittar inte på vad jag säljer utan vad jag slipper köpa (med alla påslag, moms osv).
Ja, kurvan är relativt exakt tvärt emot men förskjuten uppåt, det fattar även du.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
F
G OMathson skrev:
Alltid lika trevliga fsn...

Blind kan du vara själv!
hoppla vilken skör liten blomma… leta upp det då, det kan ju inte vara en stor sak eller acceptera att det är som jag säger. Och för helvete, skärp dig människa, ingen kan vara så lättkränkt.
 
  • Gilla
AFH
  • Laddar…
Magnus E K
Logad Logad skrev:
Med nuvarande avskrivningsplan kostar produktionen 63 öre/kWh. För varje såld kWh får jag 11 öre/kWh nätnytta och skatteavdrag på 60 öre/kWh. Det ger en nettoinkomst på 8 öre/kWh före spotpriset. Det var nere på -7,8 öre/kWh för en stund sedan vilket ger en nettoinkomst på 0,2 öre/kWh. Inte mycket men åtminstone inte negativt. Detta är tillfälligheter och knappast något som händer regelbundet.
Så enda anledningen till att det är lönsamt är att det är skattemässigt gynnat. Det är knappast hållbart i längden.
 
  • Gilla
  • Älska
OramaC och 9 till
  • Laddar…
28 nu, det går upp och ner på livets stege.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Ni som har solceller, räknar ni hem det?
När jag kikar på det så kommer jag fram till att det kostar 100+, sedan får man sälja billigt och köpa tillbaka dyrt sommar - vinter. Man måste ha något som förbrukar ström när det är varmt, och vem har det bland "vanligt folk"?
Jag har två elbilar, spabad och pool så jag har inte något problem att göra av med kWh...

Sen har det faktiskt varit ett ganska bra pris på morgonen och runt middagstid när det ännu producerar bra.

Jag räknade tidigare att min anläggning på 14,8kWp skulle vara betald efter 8-10 år, men ser jag på 2022-2023 och räknar om så blir det snarare runt 7 år.
Dock har jag ganska bra förutsättningar och kan styra så jag använder el "smart".
 
  • Gilla
Anderscurl och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.