61 676 läst ·
973 svar
62k läst
973 svar
Negativt elpris
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Exakt tvärsemot mitt förbrukningsmönster.U uplj skrev:
Kan du leta upp ett inlägg där nån ifrågasätter om det är lönsamt med solceller pga att elpriset är så lågt en dag eller vecka då det kostar runt 100 öre?G OMathson skrev:
Ser du inte kopplingen att den typen av inlägg trendar extremt hårt då elen kostar 5 öre eller mindre så är du blind….
Och vad ditt svar har att göra med huruvida solceller lönar sig eller inte vet du nog bara själv…
nej, det är ingen sanning – så här har det sett ut de senaste 17 åren, fram till i förrgår:A Argastesnickaren skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
– "årets dyraste elpris" infaller ofta under december-februari, men även augusti-september är populärt som dyra månader (exempelvis beroende på reaktorunderhåll, låga vattennivåer eller strypta gasleveranser från Putin)
– "årets lägsta elpris" kan infalla lite när som, oftast i maj, men har under dessa sjutton år aldrig infallit under augusti eller september månad
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Alltid lika trevliga fsn...F fsn skrev:Kan du leta upp ett inlägg där nån ifrågasätter om det är lönsamt med solceller pga att elpriset är så lågt en dag eller vecka då det kostar runt 100 öre?
Ser du inte kopplingen att den typen av inlägg trendar extremt hårt då elen kostar 5 öre eller mindre så är du blind….
Och vad ditt svar har att göra med huruvida solceller lönar sig eller inte vet du nog bara själv…
Blind kan du vara själv!
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Vill du ha en Excel? Såg inte det i din fråga? Självklart går det mer än 4kWh ett dygn i Mars, i synnerhet om det inte är soligt då uppvärmningen drar klart mest, bergvärme som tyvärr inte klarar hålla 18 inne om kallare än -10C, försöker stötta med ved så gått det går.U uplj skrev:
Du skrev "Exakt tvärsemot mitt förbrukningsmönster." när jag skrev att solceller producerar från mars-oktober. Då kan jag bara tolka det som att du har "ingen" förbrukning under den perioden. Annars vore det trevligt att du förklarar vad du menar.G OMathson skrev:
För egen del producerar mina solceller så jag "slipper" köpa el under flera timmar varje dygn vilket är min största besparing dvs jag tittar inte på vad jag säljer utan vad jag slipper köpa (med alla påslag, moms osv).
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Ja, kurvan är relativt exakt tvärt emot men förskjuten uppåt, det fattar även du.U uplj skrev:Du skrev "Exakt tvärsemot mitt förbrukningsmönster." när jag skrev att solceller producerar från mars-oktober. Då kan jag bara tolka det som att du har "ingen" förbrukning under den perioden. Annars vore det trevligt att du förklarar vad du menar.
För egen del producerar mina solceller så jag "slipper" köpa el under flera timmar varje dygn vilket är min största besparing dvs jag tittar inte på vad jag säljer utan vad jag slipper köpa (med alla påslag, moms osv).
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 606 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 606 inlägg
Så enda anledningen till att det är lönsamt är att det är skattemässigt gynnat. Det är knappast hållbart i längden.Logad skrev:
Med nuvarande avskrivningsplan kostar produktionen 63 öre/kWh. För varje såld kWh får jag 11 öre/kWh nätnytta och skatteavdrag på 60 öre/kWh. Det ger en nettoinkomst på 8 öre/kWh före spotpriset. Det var nere på -7,8 öre/kWh för en stund sedan vilket ger en nettoinkomst på 0,2 öre/kWh. Inte mycket men åtminstone inte negativt. Detta är tillfälligheter och knappast något som händer regelbundet.
Hobbyelektriker
· E
· 15 367 inlägg
28 nu, det går upp och ner på livets stege.
Jag har två elbilar, spabad och pool så jag har inte något problem att göra av med kWh...Fotografen skrev:
Sen har det faktiskt varit ett ganska bra pris på morgonen och runt middagstid när det ännu producerar bra.
Jag räknade tidigare att min anläggning på 14,8kWp skulle vara betald efter 8-10 år, men ser jag på 2022-2023 och räknar om så blir det snarare runt 7 år.
Dock har jag ganska bra förutsättningar och kan styra så jag använder el "smart".