Jag kan ju också lägga till att Tyskarna har mycket pumpning och det ger vissa efterslängar på priserna. Idag så tömmer de magasinen, medan man när priserna var låga häromdagen pumpade mycket kraftigt och trots detta så sjönk priserna kraftigt. Och vi har fortfarande knappt två månader kvar till sommarsolståndet...
 
  • Gilla
STB och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Än en gång nej, min bild från Tyskland tidigare i tråden var tagen efter kl 17 och då hade man över 30 GW solelsproduktion fortfarande, det var ännu mer vid 14-tiden. Just nu (14-tiden) ligger produktionen på enbart 18 GW och då ger solen mycket mindre påverkan på elpriserna. Imorgon verkar det också bli halvklart i Tyskland, vilket också kommer att minska solelsproduktionen. Du kan inte dra slutsatser om kopplingen mellan elpris och solcellsproduktion utan att titta på hur mycket el solen förväntas producera/har producerat mitt på dagen.
Men hjälp mig att förstå en annan sak, ibland får man klia sig i huvudet och vrida och vänta på saker. Om tyskarna och de andra storproducerarna av solel skulle haft t.ex. kärnkraft istället, hur skulle det påverka våra elpriser?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Men hjälp mig att förstå en annan sak, ibland får man klia sig i huvudet och vrida och vänta på saker. Om tyskarna och de andra storproducerarna av solel skulle haft t.ex. kärnkraft istället, hur skulle det påverka våra elpriser?
Stabilare priser. De skulle främst variera med konsumtion, inte med vädret. Mindre variationer ändå. Gissningsvis något lägre medelpris, men det är svårt att avgöra från år till år.
 
  • Gilla
STB och 2 till
  • Laddar…
G
Excel Excel skrev:
Elpris på ca 95 öre för SE4 imorgon, billigast på natten (när solen inte skiner)

Kan vi försöka enas om att solelen har en försumbar påverkan på elpriset nu?
Nja, det beror på. Om det är mulet på dagen så blir det inte billigare på dagen. Inte på vintern heller. Skillnaden ökar med installerad effekt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Excel
G OMathson skrev:
Nja, det beror på. Om det är mulet på dagen så blir det inte billigare på dagen. Inte på vintern heller. Skillnaden ökar med installerad effekt.
Precis, 1% installerad effekt bör ses som en marginell påverkan, solceller ger lite vid mulet väder också.
 
Excel Excel skrev:
Precis, 1% installerad effekt bör ses som en marginell påverkan, solceller ger lite vid mulet väder också.
Det är inte 1% i Tyskland, det är 10% i Tyskland, men det vet du redan.

10% som i huvudsak produceras på sommaren, då behovet är lägre innebär på soliga dagar på sommaren mer än 50%. Precis som jag redan visat med en skärmdump tidigare i tråden. Då är ändå en stor del av den konsumtionen pumpning av vatten för att kunna tömma magasinen dagar med mindre sol (som idag). Inget av detta vatten sparas till vintern. Om inte pumpning hade skett så skulle solen stå för runt 75% av elen dessa dagar.

Detta påverkar elsystemet prissättning kraftigt! Även i Sverige.
 
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
Jag kan tillägga att idag kl 16.00 så utgjorde solkraft 26% av produktionen i SE4. Det är 80% av den installerade kapaciteten. Hmm, kan detta vara prisdrivande i någon utsträckning? Jo, självklart kan det det.
 
  • Gilla
STB
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kan tillägga att idag kl 16.00 så utgjorde solkraft 26% av produktionen i SE4. Det är 80% av den installerade kapaciteten. Hmm, kan detta vara prisdrivande i någon utsträckning? Jo, självklart kan det det.
Var kan man se detta ?
 
Excel Excel skrev:
Precis, 1% installerad effekt bör ses som en marginell påverkan, solceller ger lite vid mulet väder också.
Under 2022 så installerades 7,9 GW solceller i Tyskland, 4,9 GW i Polen och 1,5 GW i Danmark. Det är 13,3 GW installerad effekt i tre av våra största exportmarknader. Dessutom installerades 4 GW i Nederländerna som är indirekt anknutet.

Under 2021 installerades 6 GW i Tyskland, 3,8 GW i Polen och 0,8 GW i Danmark. Summa 10,6 GW. Plus 3,6 GW i Nederländerna.

Sveriges elproduktion just nu är ca 18,6 GW.

Är det rimligt att tro att det här inte har någon effekt på priset, när det som huvudsakligen drar upp priset i Sverige är när man eldar gas på kontinenten och vår export inte räcker för att fylla kablarna?
 
  • Gilla
  • Älska
gone_fishing och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Var kan man se detta ?
https://app.electricitymaps.com/zone/SE-SE4

Kl 19 så var det förresten 9% i SE4 som kom från sol.

Klicka runt på kartorna så får ni se fördelningen i olika länder enligt senaste inrapporterade värdena.

Edit: intressant att notera är att mitt på dagen idag så kom 27% av elen i Polen från sol också...
 
K krfsm skrev:
Under 2022 så installerades 7,9 GW solceller i Tyskland, 4,9 GW i Polen och 1,5 GW i Danmark. Det är 13,3 GW installerad effekt i tre av våra största exportmarknader. Dessutom installerades 4 GW i Nederländerna som är indirekt anknutet.

Under 2021 installerades 6 GW i Tyskland, 3,8 GW i Polen och 0,8 GW i Danmark. Summa 10,6 GW. Plus 3,6 GW i Nederländerna.

Sveriges elproduktion just nu är ca 18,6 GW.

Är det rimligt att tro att det här inte har någon effekt på priset, när det som huvudsakligen drar upp priset i Sverige är när man eldar gas på kontinenten och vår export inte räcker för att fylla kablarna?
Och tittar man då på solproduktionen i just Nederländerna så fick de fortfarande kl 19 (jag tror det skall läsas som kl 18-19) 24% av sin elkonsumtion från sol. De toppade under dagen med 44%. Notera att 24% kl 19 bara är 18,4% av den installerade effekten på solpanelerna. Vissa tider vissa dagar producerar Nederländerna mer el från solpaneler än vad hela landets elkonsumtion ligger på. Därför hade vi negativt elpris i Nederländerna förra helgen....
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
Skärmdump från appen Electricity Maps, visar solenergiproduktion och statistik för Södra Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
pacman42 pacman42 skrev:
[länk]

Kl 19 så var det förresten 9% i SE4 som kom från sol.

Klicka runt på kartorna så får ni se fördelningen i olika länder enligt senaste inrapporterade värdena.

Edit: intressant att notera är att mitt på dagen idag så kom 27% av elen i Polen från sol också...
Kollar jag fel ?
Skärmdump från Electricity Maps visar solenergiproduktion och kolinensitet i södra Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
davvve86
  • Laddar…
Excel
Elpriset sätts utifrån hur mycket det kostar att producera den sista kilowattimmen som behövs för att möta efterfrågan.
 
S
Excel Excel skrev:
:thinking::thinking:

Således ingen substans i ditt påstående. Solelen stod står för ca 1% av total energiproduktionen och elbehovet väntas öka med 100% till 2045.
Säkert redan någon som påpekat detta men solelen står knappast för bara 1% av produktionen när det är soligt.

Däremot tror jag vi kommer att ha löst ”problemet” med överproduktion av grön energi då det alltid kommer finnas vätgasceller att ladda för billig el.

Tror dessvärre att vätgas kommer driva upp elpriset mer än någonting annat gjort tidigare tyvärr.. :(
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
[bild]
Kollar jag fel ?
[bild]
Nej, det där är vad jag får nu också från datorn, jag måste ha fått en felaktig siffra i min telefonapp när jag rapporterade 26% kl 14 och 9% kl 19. Siffrorna är iofs en uppskattning, som sedan rättas upp, så det kan ha blivit fel där.

Jag ber om ursäkt för att jag inte kollade rimligheten i siffrorna för SE3 tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.