B buffyin skrev:
60 öringen är ju inte en subvention utan en kvittning för oss microproducenter för såld/köp. Det handlar inget om elpriset utan om överföringskostnader. Och värdelös är den inte även vid negativa priser, vi får 12-14 öre i nättnytta som stöttar förlust i lokala nätet. Som flera har nämt så har priset i juni varit över 100öre länge, speciellt här i SE4. Juni medel i SE4 är 103,39öre Ex moms.

[bild]

Om 60 öringen är subventions så är elbidrag ett bidrag.
Problemet med 60-öringen är att den motiverar försäljning av el vid låga och negativa elpriser. Det finns inget värde för staten att gynna detta. Jag törs lova att man redan nu sitter och grubblar i regeringen rörande hur detta skall åtgärdas.

• Gilla
  • Älska
Mikael Karlsson4999 och 7 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
60öringen ska bort!
Tycker du att det är bättre att vi momsregistrerar oss och kräver moms och skatt från elhandlaren?

60-öringen är ett nollsummespel, den finansieras av den skatt och moms grannen betalar när denna konsumerar min solenergi.

• Gilla
  • Wow
  • Haha
sir_daniel och 3 till
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Tycker du att det är bättre att vi momsregistrerar oss och kräver moms och skatt från elhandlaren?

60-öringen är ett nollsummespel, den finansieras av den skatt och moms grannen betalar när denna konsumerar min solenergi.
Nja, hade du inte haft solpaneler så hade du betalat skatt till staten, så det är en förlust för statskassan.

• Gilla
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nja, hade du inte haft solpaneler så hade du betalat skatt till staten, så det är en förlust för statskassan.
Det gör jag ju redan, jag får betala skatt och moms på all el jag köper förutom den del jag egenförbrukar.

Logad Logad skrev:
Det gör jag ju redan, jag får betala skatt och moms på all el jag köper förutom den del jag egenförbrukar.
Men så bra, enligt samma resonemang så bör jag gå slippa skatt på min lön också. Den argumentationen håller inte.

60-öringen är ett stöd som ger en snedvridning av elproduktionen och ökar slagigheten i priserna.

• Gilla
Erikhall och 8 till
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Problemet med 60-öringen är att den motiverar försäljning av el vid låga och negativa elpriser. Det finns inget värde för staten att gynna detta. Jag törs lova att man redan nu sitter och grubblar i regeringen rörande hur detta skall åtgärdas.
Tveksamt, du har ju bjäfsat om 60-öringen i evigheter nu. Tror mer att det är önsketänkande från din sida.

F fsn skrev:
Tveksamt, du har ju bjäfsat om 60-öringen i evigheter nu. Tror mer att det är önsketänkande från din sida.
Varför skulle regeringen vilja sponsra negativa elpriser?

• Gilla
Erikhall och 4 till
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Varför skulle regeringen vilja sponsra negativa elpriser?
Varför skulle sveriges regering lägga resurser på att sila mygg?

• Gilla
Klacken
  • Laddar…
Om det inte kostar staten något borde ju alla elproducenter få 60öre/kWh.
Det är definitivt ett stöd som kostar samhället pengar. Nätnyttan vid ett sådant här tillfälle är knappast positiv. Det är nackdelen med fasta ersättningar för en nytta som varierar.

När elpriset är negativt borde konsumenter få betalt, inte producenter. Även om de är små. Fast skatt, överföringsavgift och nätnytta motverkar marknadsmekanismerna genom att prisvariationen får mindre genomslag.

• Gilla
halj och 15 till
  • Laddar…
F
D Daniel 109 skrev:
Om det inte kostar staten något borde ju alla elproducenter få 60öre/kWh.
Det är definitivt ett stöd som kostar samhället pengar. Nätnyttan vid ett sådant här tillfälle är knappast positiv. Det är nackdelen med fasta ersättningar för en nytta som varierar.

När elpriset är negativt borde konsumenter få betalt, inte producenter. Även om de är små. Fast skatt, överföringsavgift och nätnytta motverkar marknadsmekanismerna genom att prisvariationen får mindre genomslag.
Varför då? Man får bara upp till nivå för inköpt. Skall alla producenter ha 60~öring så måste lagar ändras.

• Gilla
Pettttter
  • Laddar…
Jag försökte framställa det som uppenbart att stödet medför en kostnad. Jag tycker INTE att det ska utgå till alla.

• Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men så bra, enligt samma resonemang så bör jag gå slippa skatt på min lön också. Den argumentationen håller inte.

60-öringen är ett stöd som ger en snedvridning av elproduktionen och ökar slagigheten i priserna.
Det är klart att priserna påverkas av en procenten. Samt att 60öringen handlar inget om elpriset som flera verkartro utan om överföringen. Då man måste köpa in lika mycket är det ett enkelt sätt att kunna kvitta köpt mot såld. Samma som jag i mitt bolag kan kvitta ingående och utgående moms.

Cirkeldiagram visar fördelning av energikällor: vattenkraft, kärnkraft, vindkraft, solkraft, och värmekraft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.energimyndigheten.se/nyhetsarkiv/2023/minskad-elanvandning-under-2022-i-sverige/

Den där typen av mätningar räknar enbart in den sålda elen, så en hel del saknas. Dessutom är det på årsbasis. Under soliga dagar med låg förbrukning blir det klart mer.
Dessutom är marknaden större än Sverige.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Den där typen av mätningar räknar enbart in den sålda elen, så en hel del saknas. Dessutom är det på årsbasis. Under soliga dagar med låg förbrukning blir det klart mer.
Dessutom är marknaden större än Sverige.
Ja, men kolla på priserna i juni som jag visa innan 103öre i medel ex moms för oss i SE4. Är ju bara när det blåser väldigt mycket priserna går ner inte när det är soligt.

Nättnytta har jag dynamisk och får ändå 12-14öre senaste månaderna.

B buffyin skrev:
Det är klart att priserna påverkas av en procenten. Samt att 60öringen handlar inget om elpriset som flera verkartro utan om överföringen. Då man måste köpa in lika mycket är det ett enkelt sätt att kunna kvitta köpt mot såld. Samma som jag i mitt bolag kan kvitta ingående och utgående moms.

[bild]
[länk]
En viss skillnad dock, momsen är en procentsats av värdet. Om priset på varan går mot noll så gör även momsen det. Här får du kvitta skatten vid låga elpriser mot den vid höga elpriser, vilket gör att du gynnas av att producera el när den inte behövs.

• Gilla
Nyfniken och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.