Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Frågan är vad detta betyder för solcellsägare, stänger växelriktaren av inmatningen till nätet då eller stänger av produktionen helt och hållet? Enligt mina appar så presenteras noll i produktionsgraferna nu när det är negativt elpris … men ändå anger Solaredge-appen vilken effekt som ges av anläggningen vid jämna mellanrum, tex 9,2 kW nyss. Vart tar dessa kW vägen i så fall? Eller menar den att den skulle kunna producera tex 9,2 kW men att den avstår för tillfället?
__
Edit: såg nu att de saknade mätvärdena 13 - 15 kom in efter kl 15 så den verkar ha producerat som vanligt. Nu är det väldigt sällan hittills som det förekommit negativa spotpriser dagtid så inget problem kanske.
__
Edit: såg nu att de saknade mätvärdena 13 - 15 kom in efter kl 15 så den verkar ha producerat som vanligt. Nu är det väldigt sällan hittills som det förekommit negativa spotpriser dagtid så inget problem kanske.
Redigerat:
Ja det vore ju snöllet om man fick betala för att leverera el...nu slog det om till 1 € iaf.
Tyvärr kostar nu nätavgiften och skatten lika mycket trotts att elen är gratis. Så här gick inte mer är vanliga laster. Acktankarna skulle definitivt värmts med el om elen var gratis även efter skatt och nätavgift.
Du får ju dra ditt strå till stacken och använda elen när den finnsD Daniel 109 skrev:
För min del kostar elen 39öre skatt 22öre överföring och moms= 77öre per kwh
Om det inte var för att nätavgifter och skatter är utformade för att minska elkonsumtionen oavsett pris så skulle jag göra det.
Nu nämndes det som enrisk, inte fakta. Men det är inte särskilt vettigt att ge skatterabatt för att sälja el när behovet är lutet och köpa när det är högt.
Precis som @Daniel 109 skriver, varför skall staten fortsätta att ge bidrag till småskalig elproduktion när den inte behövs?Excel skrev:
Ju fler solpaneler, desto större hål i statens kassa. De kan ju inte bara skicka ut mer och mer pengar till liten nytta. Och om det till stora delar blir priser nära noll mitt på dagen på sommarhalvåret pga av solcellsproduktion på södra sidan Östersjön, varför skall då staten sponsra ännu mer produktion under dessa timmar?
Det är ju dessutom i praktiken bara solpaneler som detta ges för. Vindkraft är extremt dyr per producerad kWh när man gör det i liten skala.
Min gissning är att man kommer att börja fasa ut det efter nästa val. Detta lär ske även med en S-regering som stöds av MP. Det är ju bara att titta på min skärmdump högre upp i tråden så förstår man varför detta måste ske.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Noll el negativa elpriser dagtid är och har varit undantagsfall. Kolla elpriserna mitt i natten till tisdag, där lyser ingen sol så detta att koppla ihop med solcellsproduktion är ett felslut vilket jag sagt många gånger. Någon skenbar korrelation ska aldrig förväxlas med kausalitet. Punkt.