X xLnT skrev:
Merparten av distributionstrafos kan väl inte "on-the-fly" ändra spänningen, det ställs väl in strömlöst utifrån lokala parametrar?
För en 2 eller 4-stolpetrafo för en gård eller 4-5 hus så är det säkert satt en gång för alla, men så har du en trafo som försörjer en kluster av dessa gårds och småhus-trafos och den har troligen justermöjlighet och det beror nog historiskt på om det fins behov av dynamisk reglering och hur långa dirstrubitionsvägarna är till förbrukarna.

saken är när var och en smäller upp solceller och hela dess produktion inte sväljs av grannarna så får man en driftsituation som det inte är topologiskt byggd för i de grenar som reglerar och kompenserar spänningen beroende på strömmen och har inte tagit hänsyn till när effektflödet är negativt (dvs exporterar energi uppåt istället för att förbruka) så har man inte mätsystem som gör att trafons spänning på sekundärsidan sänks ytterligare ju mer energi som exporteras uppåt, utan som det fungerar nu så ökar man spänningen istället när strömmen ökar.

Redigerat:
X xxargs skrev:
För en 2 eller 4-stolpetrafo för en gård eller 4-5 hus så är det säkert satt en gång för alla, men så har du en trafo som försörjer en kluster av dessa gårds och småhus-trafos och den har troligen justermöjlighet och det beror nog historiskt på om det fins behov av dynamisk reglering och hur långa dirstrubitionsvägarna är till förbrukarna.

saken är när var och en smäller upp solceller och hela dess produktion inte sväljs av grannarna så får man en driftsituation som det inte är topologiskt byggd för i de grenar som reglerar och kompenserar spänningen beroende på strömmen och har inte tagit hänsyn till när effektflödet är negativt (dvs exporterar energi uppåt istället för att förbruka) så har man inte mätsystem som gör att trafons spänning på sekundärsidan sänks ytterligare, utan som det fungerar nu så ökar man spänningen istället när strömmen ökar.
Du kan läsa mer hur det är uppbyggt här: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:667510/FULLTEXT01.pdf

Stod inte i hur regleringen fungerar och hur det styrs i den texten - att det fanns lindingsomkopplare i 5 steg i en typ av trafo var typ allt - det som är intressant är hur det styrs och hur det fungerar dynamiskt och var det gör för punkter i distributionsnätet som har dynamisk styrning och med vilka parametrar det styrs med.

X xxargs skrev:
Stod inte i hur regleringen fungerar och hur det styrs i den texten - att det fanns lindingsomkopplare i 5 steg i en typ av trafo var typ allt - det som är intressant är hur det styrs och hur det fungerar dynamiskt och var det gör för punkter i distributionsnätet som har dynamisk styrning och med vilka parametrar det styrs med.
Det görs manuellt och fysiskt på plats, strömlöst (normalt).

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Ingår det inte i elnätsföretagets ansvar att se till så att deras elnät kan nyttjas säkert och inom de toleranser dom själva satt upp?
Nu är det inte elnätsföretaget själva som sätter ”de toleranser” som till exempel gäller spänningsnivån i elnät utan det görs av normkommittéer. Där elnätsföretaget rimligen har ingått tillsammans med tillverkare av, till exempel, elapparater.
X xLnT skrev:
Har man inte vetat hur sin infrastruktur kommer bete sig och vilka problem som eventuellt kommer uppstå med tiden?
Elnätsföretaget får inte, på sin monopolmarknad, arbeta proaktivt, d.v.s. bygga spekulativt för framtida eventuella behov som andra företag kan göra.
X xLnT skrev:
Om man gjort det, varför har man då anslutit fler producenter?
Elnätsföretaget får inte, på sin monopolmarknad, neka någon att ansluta sig vare sig det gäller effektuttag eller effektinmatning. Däremot så får elnätsföretaget debitera för de kostnader det innebär att ansluta enligt det regelverk som Energimarknadsinspektionen fastslagit.

X xLnT skrev:
Om det nu verkligen är ett problem med att dom inte klarar hålla spänningen inom de toleranser dom satt upp, då ligger väl ansvaret på elnätsföretaget att se till så det blir så?
Eftersom Elnätsföretaget inte får neka någon anslutning men skall ta betalt för kostnaden, så har Energimarknadsinspektionen genom effektavgifter gett Elnätsföretagen en möjlighet att utforma tariffer (för varje Elnätsföretag) med målet att undvika onödigt dyr ombyggnad/utbyggnad av befintliga elnät till t.ex. villorna.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Elnätsföretaget får inte, på sin monopolmarknad, arbeta proaktivt, d.v.s. bygga spekulativt för framtida eventuella behov som andra företag kan göra.
Det blev lite fel va? Det är monopol, så det finns inget annat företag som kan bygga nät. Men just på grund av monopolet så får de inte göra överinvesteringar och debitera kunderna.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det blev lite fel va? Det är monopol, så det finns inget annat företag som kan bygga nät. Men just på grund av monopolet så får de inte göra överinvesteringar och debitera kunderna.
Hej
Jag skrev ”Elnätsföretaget får inte, på sin monopolmarknad, arbeta proaktivt”

Blev det fel sätt att beskriva att de har monopol?

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Jag lyckades nog tappa bort min läsförståelse tillfälligt.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag lyckades nog tappa bort min läsförståelse tillfälligt.
Hej
Tack
Jag uppskattar att du vill se till att man inte skriver det som är felaktigt🙂

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
@Martin Lundmark @Daniel 109
Taget från ellagen, det är paragraf 2 jag vill belysa.
Text från ellagen om anslutning till elnätet med fokus på paragraf 2 och undantag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

X xLnT skrev:
@Martin Lundmark @Daniel 109
Taget från ellagen, det är paragraf 2 jag vill belysa.
[bild]
Hej
Vad är din fråga

Gäller det ”https://ei.se/konsument/el/mikropro...llsanlaggning#svid12_4ed2158a18722d7df7898d2”

”Ei:s bedömning är att 4 kap. 11 § och 4 kap. 37–38 §§ i ellagen strider mot artikel 18 i EU:s elmarknadsförordning. Det går inte att både uppfylla artikel 18 i elmarknadsförordningen (avgifter ska spegla faktiska kostnader) och 4 kap. 11 § och 37–38 §§ ellagen.

Om nationell rätt och EU-rätt strider emot varandra ska den europeiska lagstiftningen följas.”

Jag sitter i bilen har lite svårt att söka dokument o länkar

Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Vad är din fråga

Gäller det ”[länk]

Jag sitter i bilen har lite svårt att söka dokument o länkksr
Det var ingen fråga, det var ett svar på era inlägg om elnätsbolagen tvång att ansluta producenter.

X xLnT skrev:
Det var ingen fråga, det var ett svar på era inlägg om elnätsbolagen tvång att ansluta producenter.
Du får nog förtydliga vad jag hänvisat till och vad du menar står annorlunda här
Citera gärna

§2 är en så kallad gummiparagraf. Den kan man ta till när inte övriga paragrafer fungerar, men vilka regler som gäller för den är det rättsfall som styr, inte nätleverantörens syn.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.