61 682 läst ·
973 svar
62k läst
973 svar
Negativt elpris
Ni som har solceller, räknar ni hem det?
När jag kikar på det så kommer jag fram till att det kostar 100+, sedan får man sälja billigt och köpa tillbaka dyrt sommar - vinter. Man måste ha något som förbrukar ström när det är varmt, och vem har det bland "vanligt folk"?
När jag kikar på det så kommer jag fram till att det kostar 100+, sedan får man sälja billigt och köpa tillbaka dyrt sommar - vinter. Man måste ha något som förbrukar ström när det är varmt, och vem har det bland "vanligt folk"?
Kan inte klassificeringarna på folket men pool och elbil är bra kandidater. Förbrukar mer på sommaren än på vintern här iaf.Fotografen skrev:
Sedan kan man inte se till enstaka dagar. Ta maj som exempel där vi hade många minusdagar men i slutändan så tjänade iaf jag på den månaden.
Hur många dagar per år har vi detta pris ?Fotografen skrev:
Med nuvarande avskrivningsplan kostar produktionen 63 öre/kWh. För varje såld kWh får jag 11 öre/kWh nätnytta och skatteavdrag på 60 öre/kWh. Det ger en nettoinkomst på 8 öre/kWh före spotpriset. Det var nere på -7,8 öre/kWh för en stund sedan vilket ger en nettoinkomst på 0,2 öre/kWh. Inte mycket men åtminstone inte negativt. Detta är tillfälligheter och knappast något som händer regelbundet.Fotografen skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 214 inlägg
Kanske ska man inte heller bara fråga hur många sådana dagar vi har, utan även hur många vi får med prognosticerade investeringar i sol och vind.
Ju större subventioner av intermittent kraft, desto större sannolikhet för stora prisfluktuationer och fler dagar då kraftverken går back.
Ju större subventioner av intermittent kraft, desto större sannolikhet för stora prisfluktuationer och fler dagar då kraftverken går back.
Det är väl upp till var och en om man räknar hem det. Men det som är helt säkert är att det är medelförsäljningspris, och inte lägsta notering som avgör på vilket sätt man räknar hem det. Veckodagarna denna veckan har det i princip varit över 100 öre, då var det pinsamt tyst bland de som inga solceller har men som brukar vara snabba att bestämma att det inte går att räkna hem. Och jag säger det igen då…. Mitt medelförsäljningpris i år är fortfarande ca 15 öre högre än 2021 och då hade jag +17500kr och 16% avkastning så svaret är än så länge att det absolut lönar sig.Fotografen skrev:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 303 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 303 inlägg
Jo, minuspriset händer nu regelbundet. Men det verkar vara regelbundet en gång i månaden. Sen händer det regelbundet en gång i månaden att det är jättedyrt.Logad skrev:
Med nuvarande avskrivningsplan kostar produktionen 63 öre/kWh. För varje såld kWh får jag 11 öre/kWh nätnytta och skatteavdrag på 60 öre/kWh. Det ger en nettoinkomst på 8 öre/kWh före spotpriset. Det var nere på -7,8 öre/kWh för en stund sedan vilket ger en nettoinkomst på 0,2 öre/kWh. Inte mycket men åtminstone inte negativt. Detta är tillfälligheter och knappast något som händer regelbundet.
Vid båda dessa regelbundna tillfällena så dyker det upp alarmister och skyller på både det ena, men även det andra.
Men ska sanningen fram är det rätt ”normala” priser resten av tiden. Men då kan man alamrmista åt annat som är mer aktuellt den dagen. Vissa är ju högskoleutbildade i allt från elförsörjning, till pandemier och krigsvetenskap.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Är det pinsamt tyst från de som inte har solceller? Nä! Det har du hittat på helt själv. Vi som använder mest el på vintern bryr oss privat inte så mycket vad el kostar på sommaren.F fsn skrev:Det är väl upp till var och en om man räknar hem det. Men det som är helt säkert är att det är medelförsäljningspris, och inte lägsta notering som avgör på vilket sätt man räknar hem det. Veckodagarna denna veckan har det i princip varit över 100 öre, då var det pinsamt tyst bland de som inga solceller har men som brukar vara snabba att bestämma att det inte går att räkna hem. Och jag säger det igen då…. Mitt medelförsäljningpris i år är fortfarande ca 15 öre högre än 2021 och då hade jag +17500kr och 16% avkastning så svaret är än så länge att det absolut lönar sig.
Håller helt med om att "det inte är tyst från de utan solceller". Däremot håller jag inte med om "bryr oss privat inte så mycket vad el kostar på sommaren" eftersom solceller ger bra/hyfsad leverans från mars-oktober dvs en längre period än bara sommaren.G OMathson skrev: