-6 euro/GWh nu...det är inte allt man förstår...
Notera -399 på Jylland.
Karta över Sverige med siffror och pilar som kan representera finansiella flöden eller statistik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Cerb
  • Laddar…
Ni som har solceller, räknar ni hem det?
När jag kikar på det så kommer jag fram till att det kostar 100+, sedan får man sälja billigt och köpa tillbaka dyrt sommar - vinter. Man måste ha något som förbrukar ström när det är varmt, och vem har det bland "vanligt folk"?
 
  • Gilla
Stephen Gilmore-Ellis och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Ni som har solceller, räknar ni hem det?
När jag kikar på det så kommer jag fram till att det kostar 100+, sedan får man sälja billigt och köpa tillbaka dyrt sommar - vinter. Man måste ha något som förbrukar ström när det är varmt, och vem har det bland "vanligt folk”
Kan inte klassificeringarna på folket men pool och elbil är bra kandidater. Förbrukar mer på sommaren än på vintern här iaf.

Sedan kan man inte se till enstaka dagar. Ta maj som exempel där vi hade många minusdagar men i slutändan så tjänade iaf jag på den månaden.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Ni som har solceller, räknar ni hem det?
När jag kikar på det så kommer jag fram till att det kostar 100+, sedan får man sälja billigt och köpa tillbaka dyrt sommar - vinter. Man måste ha något som förbrukar ström när det är varmt, och vem har det bland "vanligt folk"?
Hur många dagar per år har vi detta pris ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur många dagar per år har vi detta pris ?
Ett ensiffrigt antal, men priset är typ "lågt" på solsidan och "högt" när det är mörkt...
 
Fotografen Fotografen skrev:
Ett ensiffrigt antal, men priset är typ "lågt" på solsidan och "högt" när det är mörkt...
Du får svaret om 5-10 år.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Ni som har solceller, räknar ni hem det?
När jag kikar på det så kommer jag fram till att det kostar 100+, sedan får man sälja billigt och köpa tillbaka dyrt sommar - vinter. Man måste ha något som förbrukar ström när det är varmt, och vem har det bland "vanligt folk"?
Med nuvarande avskrivningsplan kostar produktionen 63 öre/kWh. För varje såld kWh får jag 11 öre/kWh nätnytta och skatteavdrag på 60 öre/kWh. Det ger en nettoinkomst på 8 öre/kWh före spotpriset. Det var nere på -7,8 öre/kWh för en stund sedan vilket ger en nettoinkomst på 0,2 öre/kWh. Inte mycket men åtminstone inte negativt. Detta är tillfälligheter och knappast något som händer regelbundet.
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
Kanske ska man inte heller bara fråga hur många sådana dagar vi har, utan även hur många vi får med prognosticerade investeringar i sol och vind.

Ju större subventioner av intermittent kraft, desto större sannolikhet för stora prisfluktuationer och fler dagar då kraftverken går back.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 3 till
  • Laddar…
F
Fotografen Fotografen skrev:
Ni som har solceller, räknar ni hem det?
När jag kikar på det så kommer jag fram till att det kostar 100+, sedan får man sälja billigt och köpa tillbaka dyrt sommar - vinter. Man måste ha något som förbrukar ström när det är varmt, och vem har det bland "vanligt folk"?
Det är väl upp till var och en om man räknar hem det. Men det som är helt säkert är att det är medelförsäljningspris, och inte lägsta notering som avgör på vilket sätt man räknar hem det. Veckodagarna denna veckan har det i princip varit över 100 öre, då var det pinsamt tyst bland de som inga solceller har men som brukar vara snabba att bestämma att det inte går att räkna hem. Och jag säger det igen då…. Mitt medelförsäljningpris i år är fortfarande ca 15 öre högre än 2021 och då hade jag +17500kr och 16% avkastning så svaret är än så länge att det absolut lönar sig.
 
  • Gilla
AFH och 4 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Ni som har solceller, räknar ni hem det?
När jag kikar på det så kommer jag fram till att det kostar 100+, sedan får man sälja billigt och köpa tillbaka dyrt sommar - vinter. Man måste ha något som förbrukar ström när det är varmt, och vem har det bland "vanligt folk"?
Är det verkligen billigt på sommaren och dyrt på vintern??
Tabellen säger att det beror på vilken månad.
Vissa är dyra andra billiga oavsett sommar eller vinter. Skärmavbild av en webbsida som visar historiska elpriser i tabellform sorterade efter månader och år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Man måste ha något som förbrukar ström när det är varmt, och vem har det bland "vanligt folk"?
Att köra kyla med luftvärmepumpen är det många som kan
 
  • Gilla
helrob och 6 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Logad Logad skrev:
Med nuvarande avskrivningsplan kostar produktionen 63 öre/kWh. För varje såld kWh får jag 11 öre/kWh nätnytta och skatteavdrag på 60 öre/kWh. Det ger en nettoinkomst på 8 öre/kWh före spotpriset. Det var nere på -7,8 öre/kWh för en stund sedan vilket ger en nettoinkomst på 0,2 öre/kWh. Inte mycket men åtminstone inte negativt. Detta är tillfälligheter och knappast något som händer regelbundet.
Jo, minuspriset händer nu regelbundet. Men det verkar vara regelbundet en gång i månaden. Sen händer det regelbundet en gång i månaden att det är jättedyrt.

Vid båda dessa regelbundna tillfällena så dyker det upp alarmister och skyller på både det ena, men även det andra.

Men ska sanningen fram är det rätt ”normala” priser resten av tiden. Men då kan man alamrmista åt annat som är mer aktuellt den dagen. Vissa är ju högskoleutbildade i allt från elförsörjning, till pandemier och krigsvetenskap.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
nikasp
F fribygg skrev:
Att köra kyla med luftvärmepumpen är det många som kan
Kostar dock i princip ingenting. Har gjort av med 3-4 kWh riktigt varma dagar med kring 30 grader. Men skönt att både det och poolvärmaren går billigt.
 
G
F fsn skrev:
Det är väl upp till var och en om man räknar hem det. Men det som är helt säkert är att det är medelförsäljningspris, och inte lägsta notering som avgör på vilket sätt man räknar hem det. Veckodagarna denna veckan har det i princip varit över 100 öre, då var det pinsamt tyst bland de som inga solceller har men som brukar vara snabba att bestämma att det inte går att räkna hem. Och jag säger det igen då…. Mitt medelförsäljningpris i år är fortfarande ca 15 öre högre än 2021 och då hade jag +17500kr och 16% avkastning så svaret är än så länge att det absolut lönar sig.
Är det pinsamt tyst från de som inte har solceller? Nä! Det har du hittat på helt själv. Vi som använder mest el på vintern bryr oss privat inte så mycket vad el kostar på sommaren.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Är det pinsamt tyst från de som inte har solceller? Nä! Det har du hittat på helt själv. Vi som använder mest el på vintern bryr oss privat inte så mycket vad el kostar på sommaren.
Håller helt med om att "det inte är tyst från de utan solceller". Däremot håller jag inte med om "bryr oss privat inte så mycket vad el kostar på sommaren" eftersom solceller ger bra/hyfsad leverans från mars-oktober dvs en längre period än bara sommaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.