G
F fsn skrev:
hoppla vilken skör liten blomma… leta upp det då, det kan ju inte vara en stor sak eller acceptera att det är som jag säger. Och för helvete, skärp dig människa, ingen kan vara så lättkränkt.
Snälla lilla lättkränkta fsn. Det är inte första gången på detta forum anser att du är otrevlig.
Jag kan väl skriva nått om solceller när elen är dyr på sommaren om nu verkligen vill men jag bryr inte så mycket om vad elen kostar när jag och många andra inte använder så mycket, ingen ac, ingen pool osv.
Sen tycker jag du ska sluta svära, det biter inte.

60öringen ska bort!
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
F
G OMathson skrev:
Snälla lilla lättkränkta fsn. Det är inte första gången på detta forum anser att du är otrevlig.
Jag kan väl skriva nått om solceller när elen är dyr på sommaren om nu verkligen vill men jag bryr inte så mycket om vad elen kostar när jag och många andra inte använder så mycket, ingen ac, ingen pool osv.
Sen tycker jag du ska sluta svära, det biter inte.

60öringen ska bort!
Det är tyvärr helt omöjligt att förstå vad du menar, meningsbyggnaden är på en pinsam nivå.. Faktum kvarstår, VARJE GÅNG priset går ner under 5öre eller nåt sånt så kryper de fram, de som stenhårt ponerar att det kan aldrig löna sig. Det enda jag sa innan du började yra om det ena mer oväsentligt än det andra var att det är medelpriset man säljer för som räknas och inget annat samt att den typen av frågeställningar är obefintliga när elpriset är högre. Men det triggade tydligen dig på alla punkter.
 
G
F fsn skrev:
Det är tyvärr helt omöjligt att förstå vad du menar, meningsbyggnaden är på en pinsam nivå.. Faktum kvarstår, VARJE GÅNG priset går ner under 5öre eller nåt sånt så kryper de fram, de som stenhårt ponerar att det kan aldrig löna sig. Det enda jag sa innan du började yra om det ena mer oväsentligt än det andra var att det är medelpriset man säljer för som räknas och inget annat samt att den typen av frågeställningar är obefintliga när elpriset är högre. Men det triggade tydligen dig på alla punkter.
Det är ju tråkigt att du inte kan läsa och måste använda svordomar när du skriver men det är inte mitt problem.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Snälla lilla lättkränkta fsn. Det är inte första gången på detta forum anser att du är otrevlig.
Jag kan väl skriva nått om solceller när elen är dyr på sommaren om nu verkligen vill men jag bryr inte så mycket om vad elen kostar när jag och många andra inte använder så mycket, ingen ac, ingen pool osv.
Sen tycker jag du ska sluta svära, det biter inte.

60öringen ska bort!
Någon låter bitter, kanske energi effektivisera huset istället att klaga på solceller och 60 öringen.

Klart 60 öringen ska stanna, mer din bergvärme som måste bort ;) (enligt ditt eget inlägg).
 
  • Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
"60-öringen" är en administrativt billig konstruktion för att kompensera mikroproducenter. Faller denna 60-öring bort av outgrundlig anledning så kommer betydligt dyrare konstruktioner att behöva tas i drift, till nytta för ingen.
 
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
F
G OMathson skrev:
Det är ju tråkigt att du inte kan läsa och måste använda svordomar när du skriver men det är inte mitt problem.
Jag använde inga svordomar där vad jag kan se. Det svåra ordet ”ponera” får du googla men för din kännedom så är det faktiskt ingen svordom.
 
  • Gilla
AFH och 2 till
  • Laddar…
G
B buffyin skrev:
Någon låter bitter, kanske energi effektivisera huset istället att klaga på solceller och 60 öringen.

Klart 60 öringen ska stanna, mer din bergvärme som måste bort ;) (enligt ditt eget inlägg).
Och rot på material ska bara gälla vissa energikällor eller energibesparingsåtgärder. Kanske jag ska byta till direktel, får man bidrag?
 
  • Haha
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Och rot på material ska bara gälla vissa energikällor eller energibesparingsåtgärder. Kanske jag ska byta till direktel, får man bidrag?
Du skulle fått stort elbidrag om du körde direktel i vintras, så ja?

Rot o Rut är ju för all jobb, men ett nytt bidrag har kommit https://www.boverket.se/sv/bidrag--garantier/bidrag-for-energieffektivisering-i-smahus/#:~:text=Från%20den%203%20juli%202023,värmepump%20eller%20ansluta%20till%20fjärrvärme.
 
  • Gilla
fsn
  • Laddar…
F
G OMathson skrev:
Och rot på material ska bara gälla vissa energikällor eller energibesparingsåtgärder. Kanske jag ska byta till direktel, får man bidrag?
Eftersom din bergvärme uppenbarligen är ”ytterst tveksam” så är det väl i princip direktverkande el?
 
G
B buffyin skrev:
Du skulle fått stort elbidrag om du körde direktel i vintras, så ja?

Rot o Rut är ju för all jobb, men ett nytt bidrag har kommit https://www.boverket.se/sv/bidrag--garantier/bidrag-for-energieffektivisering-i-smahus/#:~:text=Från%20den%203%20juli%202023,värmepump%20eller%20ansluta%20till%20fjärrvärme.
Nu använder vi bara ca 9000kWh/år (ganska stort -20 tals hus som jag själv tilläggsisolerat) så det blev inte så mycket "bidrag" tillbaka, sen anser inte jag att "elstöden" varit klassiska bidrag, mer som återbetalning av svk pengar pga systemfel, men för den delen gillar jag inte hur det blev.
Ang energieffektiviseringar/boverket, men va bra! Bidrag till alla, klassiskt socialdemokratisk politik!
Har ju verkligen fungerat förrut.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
G
F fsn skrev:
Eftersom din bergvärme uppenbarligen är ”ytterst tveksam” så är det väl i princip direktverkande el?
Vi har haft denna diskussion tidigare men du minns kanske inte det? Det står "Stockholm" på mig och jag behöver mer än 8kW (hålet begränsar) när det är kallare än -10C. Nu är det inte så ofta det kallare än så under en längre period i Stockholmsområdet men dina solceller, hur mycket ger dom då?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Nu använder vi bara ca 9000kWh/år (ganska stort -20 tals hus som jag själv tilläggsisolerat) så det blev inte så mycket "bidrag" tillbaka, sen anser inte jag att "elstöden" varit klassiska bidrag, mer som återbetalning av svk pengar pga systemfel, men för den delen gillar jag inte hur det blev.
Ang energieffektiviseringar/boverket, men va bra! Bidrag till alla, klassiskt socialdemokratisk politik!
Har ju verkligen fungerat förrut.
det stämmer med ”elbidrget”, då borde du inte ha problem med 60 öringen, då den bara är en återbetalning. 60 öringen kvitta såld mot köpt (finns krav att måste köpa in lika mycket som såld att få den).

vi har själva 9800kwh på 150kvm, men då har vi 500kwh sommarmånaderna innan solceller. Så finns väll förbättringspotential. problemet är inte solceller utan folk med direktverkande el på vintern, men ingen hoppar på dem.
 
G
B buffyin skrev:
det stämmer med ”elbidrget”, då borde du inte ha problem med 60 öringen, då den bara är en återbetalning. 60 öringen kvitta såld mot köpt (finns krav att måste köpa in lika mycket som såld att få den).

vi har själva 9800kwh på 150kvm, men då har vi 500kwh sommarmånaderna innan solceller. Så finns väll förbättringspotential. problemet är inte solceller utan folk med direktverkande el på vintern, men ingen hoppar på dem.
Håller inte riktigt med ang "60öringen", se trådens rubrik. Varför ska man få tillbaka pengar om man säljer något som ibland är helt värdelöst?
Nu säger inte jag att det alltid kass med solceller, kan vara ett bra systemstöd på sommaren (solcellsperiod, mars-oktober) när det är högtryck och lite vind, kan också vara bra för de som har ac, pool och vissa som kan ladda elbil hemma men de flesta med elbil använder väl den till tex jobbet.
Solceller i Sverige kan bara vara ett litet kompliment på marginalen och bör inte subventioneras.
 
  • Gilla
Mikael Karlsson4999 och 1 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Håller inte riktigt med ang "60öringen", se trådens rubrik. Varför ska man få tillbaka pengar om man säljer något som ibland är helt värdelöst?
Nu säger inte jag att det alltid kass med solceller, kan vara ett bra systemstöd på sommaren (solcellsperiod, mars-oktober) när det är högtryck och lite vind, kan också vara bra för de som har ac, pool och vissa som kan ladda elbil hemma men de flesta med elbil använder väl den till tex jobbet.
Solceller i Sverige kan bara vara ett litet kompliment på marginalen och bör inte subventioneras.
60 öringen är ju inte en subvention utan en kvittning för oss microproducenter för såld/köp. Det handlar inget om elpriset utan om överföringskostnader. Och värdelös är den inte även vid negativa priser, vi får 12-14 öre i nättnytta som stöttar förlust i lokala nätet. Som flera har nämt så har priset i juni varit över 100öre länge, speciellt här i SE4. Juni medel i SE4 är 103,39öre Ex moms.

Linjediagram som visar elpriser i SE4 Malmö över två veckor med en kraftig minskning sist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om 60 öringen är subventions så är elbidrag ett bidrag.
 
  • Haha
Mikael Karlsson4999
  • Laddar…
F
G OMathson skrev:
Vi har haft denna diskussion tidigare men du minns kanske inte det? Det står "Stockholm" på mig och jag behöver mer än 8kW (hålet begränsar) när det är kallare än -10C. Nu är det inte så ofta det kallare än så under en längre period i Stockholmsområdet men dina solceller, hur mycket ger dom då?
Ditt borrhål är ju liksom inte digitalt så det är väl förhållandevis risig COP långt tidigare än vid -10. Du behöver inte vara orolig för min del, jag har ett väldimensionerat borrhål och bränner ungefär 8500-9200kWh/år på värme, varmvatten, ventilation och hushållsel.

Tar man solcellerna i beaktande (som verkar vara hysteriskt stigmatiserande för dig) så betalade jag totalt 2195kr totalt för elen under 2021 och fick tillbaka ca 12800kr totalt för elen under 2022 så för min del funkar det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.