61 678 läst ·
973 svar
62k läst
973 svar
Negativt elpris
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Snälla lilla lättkränkta fsn. Det är inte första gången på detta forum anser att du är otrevlig.F fsn skrev:
Jag kan väl skriva nått om solceller när elen är dyr på sommaren om nu verkligen vill men jag bryr inte så mycket om vad elen kostar när jag och många andra inte använder så mycket, ingen ac, ingen pool osv.
Sen tycker jag du ska sluta svära, det biter inte.
60öringen ska bort!
Det är tyvärr helt omöjligt att förstå vad du menar, meningsbyggnaden är på en pinsam nivå.. Faktum kvarstår, VARJE GÅNG priset går ner under 5öre eller nåt sånt så kryper de fram, de som stenhårt ponerar att det kan aldrig löna sig. Det enda jag sa innan du började yra om det ena mer oväsentligt än det andra var att det är medelpriset man säljer för som räknas och inget annat samt att den typen av frågeställningar är obefintliga när elpriset är högre. Men det triggade tydligen dig på alla punkter.G OMathson skrev:Snälla lilla lättkränkta fsn. Det är inte första gången på detta forum anser att du är otrevlig.
Jag kan väl skriva nått om solceller när elen är dyr på sommaren om nu verkligen vill men jag bryr inte så mycket om vad elen kostar när jag och många andra inte använder så mycket, ingen ac, ingen pool osv.
Sen tycker jag du ska sluta svära, det biter inte.
60öringen ska bort!
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Det är ju tråkigt att du inte kan läsa och måste använda svordomar när du skriver men det är inte mitt problem.F fsn skrev:Det är tyvärr helt omöjligt att förstå vad du menar, meningsbyggnaden är på en pinsam nivå.. Faktum kvarstår, VARJE GÅNG priset går ner under 5öre eller nåt sånt så kryper de fram, de som stenhårt ponerar att det kan aldrig löna sig. Det enda jag sa innan du började yra om det ena mer oväsentligt än det andra var att det är medelpriset man säljer för som räknas och inget annat samt att den typen av frågeställningar är obefintliga när elpriset är högre. Men det triggade tydligen dig på alla punkter.
Någon låter bitter, kanske energi effektivisera huset istället att klaga på solceller och 60 öringen.G OMathson skrev:Snälla lilla lättkränkta fsn. Det är inte första gången på detta forum anser att du är otrevlig.
Jag kan väl skriva nått om solceller när elen är dyr på sommaren om nu verkligen vill men jag bryr inte så mycket om vad elen kostar när jag och många andra inte använder så mycket, ingen ac, ingen pool osv.
Sen tycker jag du ska sluta svära, det biter inte.
60öringen ska bort!
Klart 60 öringen ska stanna, mer din bergvärme som måste bort
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
"60-öringen" är en administrativt billig konstruktion för att kompensera mikroproducenter. Faller denna 60-öring bort av outgrundlig anledning så kommer betydligt dyrare konstruktioner att behöva tas i drift, till nytta för ingen.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Och rot på material ska bara gälla vissa energikällor eller energibesparingsåtgärder. Kanske jag ska byta till direktel, får man bidrag?B buffyin skrev:
Du skulle fått stort elbidrag om du körde direktel i vintras, så ja?G OMathson skrev:
Rot o Rut är ju för all jobb, men ett nytt bidrag har kommit https://www.boverket.se/sv/bidrag--garantier/bidrag-for-energieffektivisering-i-smahus/#:~:text=Från%20den%203%20juli%202023,värmepump%20eller%20ansluta%20till%20fjärrvärme.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Nu använder vi bara ca 9000kWh/år (ganska stort -20 tals hus som jag själv tilläggsisolerat) så det blev inte så mycket "bidrag" tillbaka, sen anser inte jag att "elstöden" varit klassiska bidrag, mer som återbetalning av svk pengar pga systemfel, men för den delen gillar jag inte hur det blev.B buffyin skrev:Du skulle fått stort elbidrag om du körde direktel i vintras, så ja?
Rot o Rut är ju för all jobb, men ett nytt bidrag har kommit https://www.boverket.se/sv/bidrag--garantier/bidrag-for-energieffektivisering-i-smahus/#:~:text=Från%20den%203%20juli%202023,värmepump%20eller%20ansluta%20till%20fjärrvärme.
Ang energieffektiviseringar/boverket, men va bra! Bidrag till alla, klassiskt socialdemokratisk politik!
Har ju verkligen fungerat förrut.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Vi har haft denna diskussion tidigare men du minns kanske inte det? Det står "Stockholm" på mig och jag behöver mer än 8kW (hålet begränsar) när det är kallare än -10C. Nu är det inte så ofta det kallare än så under en längre period i Stockholmsområdet men dina solceller, hur mycket ger dom då?F fsn skrev:
det stämmer med ”elbidrget”, då borde du inte ha problem med 60 öringen, då den bara är en återbetalning. 60 öringen kvitta såld mot köpt (finns krav att måste köpa in lika mycket som såld att få den).G OMathson skrev:Nu använder vi bara ca 9000kWh/år (ganska stort -20 tals hus som jag själv tilläggsisolerat) så det blev inte så mycket "bidrag" tillbaka, sen anser inte jag att "elstöden" varit klassiska bidrag, mer som återbetalning av svk pengar pga systemfel, men för den delen gillar jag inte hur det blev.
Ang energieffektiviseringar/boverket, men va bra! Bidrag till alla, klassiskt socialdemokratisk politik!
Har ju verkligen fungerat förrut.
vi har själva 9800kwh på 150kvm, men då har vi 500kwh sommarmånaderna innan solceller. Så finns väll förbättringspotential. problemet är inte solceller utan folk med direktverkande el på vintern, men ingen hoppar på dem.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Håller inte riktigt med ang "60öringen", se trådens rubrik. Varför ska man få tillbaka pengar om man säljer något som ibland är helt värdelöst?B buffyin skrev:det stämmer med ”elbidrget”, då borde du inte ha problem med 60 öringen, då den bara är en återbetalning. 60 öringen kvitta såld mot köpt (finns krav att måste köpa in lika mycket som såld att få den).
vi har själva 9800kwh på 150kvm, men då har vi 500kwh sommarmånaderna innan solceller. Så finns väll förbättringspotential. problemet är inte solceller utan folk med direktverkande el på vintern, men ingen hoppar på dem.
Nu säger inte jag att det alltid kass med solceller, kan vara ett bra systemstöd på sommaren (solcellsperiod, mars-oktober) när det är högtryck och lite vind, kan också vara bra för de som har ac, pool och vissa som kan ladda elbil hemma men de flesta med elbil använder väl den till tex jobbet.
Solceller i Sverige kan bara vara ett litet kompliment på marginalen och bör inte subventioneras.
60 öringen är ju inte en subvention utan en kvittning för oss microproducenter för såld/köp. Det handlar inget om elpriset utan om överföringskostnader. Och värdelös är den inte även vid negativa priser, vi får 12-14 öre i nättnytta som stöttar förlust i lokala nätet. Som flera har nämt så har priset i juni varit över 100öre länge, speciellt här i SE4. Juni medel i SE4 är 103,39öre Ex moms.G OMathson skrev:Håller inte riktigt med ang "60öringen", se trådens rubrik. Varför ska man få tillbaka pengar om man säljer något som ibland är helt värdelöst?
Nu säger inte jag att det alltid kass med solceller, kan vara ett bra systemstöd på sommaren (solcellsperiod, mars-oktober) när det är högtryck och lite vind, kan också vara bra för de som har ac, pool och vissa som kan ladda elbil hemma men de flesta med elbil använder väl den till tex jobbet.
Solceller i Sverige kan bara vara ett litet kompliment på marginalen och bör inte subventioneras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om 60 öringen är subventions så är elbidrag ett bidrag.
Ditt borrhål är ju liksom inte digitalt så det är väl förhållandevis risig COP långt tidigare än vid -10. Du behöver inte vara orolig för min del, jag har ett väldimensionerat borrhål och bränner ungefär 8500-9200kWh/år på värme, varmvatten, ventilation och hushållsel.G OMathson skrev:
Tar man solcellerna i beaktande (som verkar vara hysteriskt stigmatiserande för dig) så betalade jag totalt 2195kr totalt för elen under 2021 och fick tillbaka ca 12800kr totalt för elen under 2022 så för min del funkar det.