60 264 läst ·
973 svar
60k läst
973 svar
Negativt elpris
Fösöket utgick från antagandet att omvänd effektriktning sammanfaller med hög spänning. Men som jag skrev så fungerade det inte. Spänningen är relativt stabil. Ger ingen indikation på att inmatning är hög.
Det är nätägaren som måste ge information om ifall de kan ta emot effekt eller ej, annars så blir det bara ett lotteri.
Det är nätägaren som måste ge information om ifall de kan ta emot effekt eller ej, annars så blir det bara ett lotteri.
Hejlilytwig skrev:
Fösöket utgick från antagandet att omvänd effektriktning sammanfaller med hög spänning. Men som jag skrev så fungerade det inte. Spänningen är relativt stabil. Ger ingen indikation på att inmatning är hög.
För att kunna mata in effekten från solceller måste invertern höja spänningen
Om elnätet vid inmatningspunkten har hög impedans då innebär även det en spänningshöjning vars storlek beror på inmatad ström
Detta innebär att elnätet uppför sig olika på olika punkter och storlek av inmatning medan spänningsregleringen är gemensam för många villor
Det uppbyggda distributionsnätet till villor och dess så spänningsreglering har fungerat på ett bra sätt hittills men fungerar mindre bra vid omvänd effektriktning och om den dessutom är stor i vissa delar av nätet och varierar ofta
Redigerat:
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 067 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 067 inlägg
Är det verkligen ett problem i tätbebyggda område. Om min granne behöver höja 1Volt för att hans ström skall komma till närmaste 20 grannar?M Martin Lundmark skrev:Hej
Om elnätet vid inmatningspunkten har hög impedans då innebär även det en spänningshöjning vars storlek beror på inmatad ström
Detta innebär att elnätet uppför sig olika på olika punkter och storlek av inmatning medan spänningsregleringen är gemensam för många villor
Det uppbyggda distributionsnätet till villor har fungerat på ett bra sätt hittills men fungerar mindre bra vid omvänd effektriktning och om den dessutom är stot i vissa delar av nätet och varierar ofta
Att det kan bli problem om 100% av en grupp villor 1 mil från närmasta station och närmaste andra grannar kan jag förstå (moln drar in och gör snabba ändringar)
Där jag bor finns det paneler på 20% av villorna. Nu skiner solen för fullt:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
HejAttitudeswe skrev:
Elnätsbolagen skall behandla sina kundkrupper lika gällande tex abonnemang och effektavgift
oberoende om de bor i storstad eller på landsbygd
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 067 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 067 inlägg
M Martin Lundmark skrev:
Inkopplingsavgift är ej samma.
Vill man installera solcellspark (säkra upp) mitt i ödemarken skall man också stå för kostnaden för att dra fram en dubbelt så kraftig kabel.
Absolut så är det. Men det går allså inte att kvantifiera, eller?M Martin Lundmark skrev:Hej
Det uppbyggda distributionsnätet till villor och dess så spänningsreglering har fungerat på ett bra sätt hittills men fungerar mindre bra vid omvänd effektriktning och om den dessutom är stor i vissa delar av nätet och varierar ofta
HejAttitudeswe skrev:
Avstånd till kopplingspunkt avgör kostnaden för anslutning, men abonnemanget kostar lika
Om anslutning av solceller innebär ombyggnad av elnät då skall den som orsakat kostnaden betala för det och inte bäras av kollektivet
Det finns många olika orsaker till att det kan se bra ut hos just dig. Hos mig ser det inte riktigt lika bra ut. Jag har färre grannar med solpaneler än vad du har, men jag har ett antal bondgårdar och en kyrka med stora mängder solpaneler...Attitudeswe skrev:
Är det verkligen ett problem i tätbebyggda område. Om min granne behöver höja 1Volt för att hans ström skall komma till närmaste 20 grannar?
Att det kan bli problem om 100% av en grupp villor 1 mil från närmasta station och närmaste andra grannar kan jag förstå (moln drar in och gör snabba ändringar)
Där jag bor finns det paneler på 20% av villorna. Nu skiner solen för fullt:
[bild]
Edit: på vintern vid kyla kan den gå farligt nära -10% ibland. Hade jag haft ytterligare ett par grannar med paneler på taket på min transformator, då hade det blivit rätt intressant...
Jag kan inte det regelverket helt. Men nätbolaget kan inte ta ut hela kostnaden för en förstärkning från en kund i alla lägen.