M Martin Lundmark skrev:
Hej
Menar du att elnätsbolagen som ansvarar för att distribuera elenergi skall styra elproduktionen ?
Nej

lilytwig lilytwig skrev:
Nej
Hej
Elnätsbolagen ansvarar för spänningsnivån och elhandelsbolaget för köp och sälj av elproduktionen.

Hur tänkte du styrningen av elproduktionen med avseende på att styra spänningnivån skall gå till?

Redigerat:
Fösöket utgick från antagandet att omvänd effektriktning sammanfaller med hög spänning. Men som jag skrev så fungerade det inte. Spänningen är relativt stabil. Ger ingen indikation på att inmatning är hög.
Det är nätägaren som måste ge information om ifall de kan ta emot effekt eller ej, annars så blir det bara ett lotteri.

lilytwig lilytwig skrev:
Fösöket utgick från antagandet att omvänd effektriktning sammanfaller med hög spänning. Men som jag skrev så fungerade det inte. Spänningen är relativt stabil. Ger ingen indikation på att inmatning är hög.
Det är nätägaren som måste ge information om ifall de kan ta emot effekt eller ej, annars så blir det bara ett lotteri.
Hej
För att kunna mata in effekten från solceller måste invertern höja spänningen

Om elnätet vid inmatningspunkten har hög impedans då innebär även det en spänningshöjning vars storlek beror på inmatad ström

Detta innebär att elnätet uppför sig olika på olika punkter och storlek av inmatning medan spänningsregleringen är gemensam för många villor

Det uppbyggda distributionsnätet till villor och dess så spänningsreglering har fungerat på ett bra sätt hittills men fungerar mindre bra vid omvänd effektriktning och om den dessutom är stor i vissa delar av nätet och varierar ofta

Redigerat:
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Om elnätet vid inmatningspunkten har hög impedans då innebär även det en spänningshöjning vars storlek beror på inmatad ström

Detta innebär att elnätet uppför sig olika på olika punkter och storlek av inmatning medan spänningsregleringen är gemensam för många villor

Det uppbyggda distributionsnätet till villor har fungerat på ett bra sätt hittills men fungerar mindre bra vid omvänd effektriktning och om den dessutom är stot i vissa delar av nätet och varierar ofta
Är det verkligen ett problem i tätbebyggda område. Om min granne behöver höja 1Volt för att hans ström skall komma till närmaste 20 grannar?

Att det kan bli problem om 100% av en grupp villor 1 mil från närmasta station och närmaste andra grannar kan jag förstå (moln drar in och gör snabba ändringar)

Där jag bor finns det paneler på 20% av villorna. Nu skiner solen för fullt:

Diagram visar fasbelastning i realtid: L1: 1,0 A (234,4 V), L2: 0,8 A (233,5 V), L3: 7,3 A (232 V), med max 31 A möjliga per fas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Är det verkligen ett problem i tätbebyggda område. Om min granne behöver höja 1Volt för att hans ström skall komma till närmaste 20 grannar?

[bild]
Hej
Elnätsbolagen skall behandla sina kundkrupper lika gällande tex abonnemang och effektavgift
oberoende om de bor i storstad eller på landsbygd

Attitudeswe
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Elnätsbolagen skall behandla sina kundkrupper lika oberoende om de bor i storstad eller på landsbygd

Inkopplingsavgift är ej samma.

Vill man installera solcellspark (säkra upp) mitt i ödemarken skall man också stå för kostnaden för att dra fram en dubbelt så kraftig kabel.

M Martin Lundmark skrev:
Hej

Det uppbyggda distributionsnätet till villor och dess så spänningsreglering har fungerat på ett bra sätt hittills men fungerar mindre bra vid omvänd effektriktning och om den dessutom är stor i vissa delar av nätet och varierar ofta
Absolut så är det. Men det går allså inte att kvantifiera, eller?

Inkopplingsavgift är ej samma.

Vill man installera solcellspark (säkra upp) mitt i ödemarken skall man också stå för kostnaden för att dra fram en dubbelt så kraftig kabel.
Hej
Avstånd till kopplingspunkt avgör kostnaden för anslutning, men abonnemanget kostar lika

Om anslutning av solceller innebär ombyggnad av elnät då skall den som orsakat kostnaden betala för det och inte bäras av kollektivet

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Absolut så är det. Men det går allså inte att kvantifiera, eller?
Hej
Vad skall kvantifieras och hur görs det?

Att det kan bli problem om 100% av en grupp villor 1 mil från närmasta station och närmaste andra grannar kan jag förstå (moln drar in och gör snabba ändringar)

[bild]
Det finns många olika orsaker till att det kan se bra ut hos just dig. Hos mig ser det inte riktigt lika bra ut. Jag har färre grannar med solpaneler än vad du har, men jag har ett antal bondgårdar och en kyrka med stora mängder solpaneler...

Edit: på vintern vid kyla kan den gå farligt nära -10% ibland. Hade jag haft ytterligare ett par grannar med paneler på taket på min transformator, då hade det blivit rätt intressant...

• Översikt av elektrisk mätdata med olika värden i watt och volt från flera mätpunkter.
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Avstånd till kopplingspunkt avgör kostnaden för anslutning, men abonnemanget kostar lika

Om anslutning av solceller innebär ombyggnad av elnät då skall den som orsakat kostnaden betala för det och inte bäras av kollektivet
Nja, riktigt så enkelt är det inte.

D Daniel 109 skrev:
Nja, riktigt så enkelt är det inte.
Hej Daniel 109

Du får gärna komplettera det jag skrev

Jag påstår inte att mina inlägg innehåller all nödvändig informationen

Jag kan inte det regelverket helt. Men nätbolaget kan inte ta ut hela kostnaden för en förstärkning från en kund i alla lägen.

D Daniel 109 skrev:
Jag kan inte det regelverket helt. Men nätbolaget kan inte ta ut hela kostnaden för en förstärkning från en kund i alla lägen.
Hej
Jag skrev inte att kunden skall betala hela kostnaden

Det finns ofta (men inte alltid) fler elnätskunder som kan dra nytta av förstärkningar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.