Maalox
I en parallel tråd diskuteras just nu effektavgifter vid överproduktion. Det fick mig att tänka:

Under tre år som ägare till solceller har jag aldrig förlorat pengar på att sälja el, då vi mig veterligen aldrig haft elpriser lägre än -60 öre i SE3. Då skattereduktionen nu är ett minne blott lär 2026 se annorlunda ut.

Att ladda bilen enbart med överskottsel är ju ett sätt att hantera det. Men när jag har bilen med på semestern och därmed också saknar fysisk tillgång till växelriktarens av/på-knapp?

Går detta med lite pulande att automatisera? Timmar med negativt pris hos Nordpool = växelriktare AV, typ så?

K
Det finns olika sätt att automatisera det på. Beror på förutsättningarna hos växelriktaren först och främst. I värsta fall får man styra en kontaktor till växelriktaren

Lånar denna tråd.
Gick igenom en kalkyl för förra året på mina solceller och under en månad sålde jag ca 2200 kWh, detta fick jag ca 10 öre per kWh för, samtidigt behövde jag betala ca 13 öre för att sälja med bondens el, vilket gjorde att den månaden så blev det 0 kr i intäkter (kan än så länge inte gå minus)..

Detta får mig att tänka och precis som trådskaparen så blir man sugen på att bara bryta när det är lägre priser eller inte ens sälja under maj- aug...

Några mer som sett detta negativa på sina räkningar ?

Efler 5 år med solcells paneler har vi inte behövt betala för att sälja el, bara fått betalt.. Att stänga av produktionen vid negativa elpriser är inge jag tänkt göra..

B
Beror på växlaren. Egentligen vill man ju balansera runt 0kW effekt mot nät, om man ska vara maximalt optimal. Vissa växlare kan styra så.

Men säg att man förbrukar 500W som grundförbrukning vid 0 pris huset så blir ju det kanske 1kr/h som man förlorar på att stänga av solelen, och ta husets behov från nätet i form av skatt och överföringsavgifter. Då kanske det är bättre att leverera några kW överskott, även om man för betala 5 10 öre/ kWh för att bli av med överskottet?

Lite mer kostnad kan det bli om man har elbil, möjlighet att styra varmvatten osv.

Tror man ska ta sig en funderare på hur mycket man faktiskt förlorar på att leverera in innan man gör saker.

Jag har en shelly 3em som mätar utbyte mot nätet, homeassistant för att styra en del förbrukning. Idag klipper jag inte produktion, men jag har triggat igång så varmvatten t.ex. Kan styra mot lägsta elpris eller att den startar när min anläggning börjar leverera in på elnätet. Värmepumpen styr även den lite efter pris, så här års stänger jag av den helt ett antal timmar innan gratis-elen börjar.

Är det en fysisk knapp på väclaren som man kan trycka på för att stänga av, kan man sannolikt sätta en shelly-puck i serie / parallellt (beroende på knappens funktion) för att enkelt få remote styrning av detta.

Sen är det ju upp till användaren att programmera in villkor. Shelly har templates för elprisstyrning. Nu med ai stöd så är det relativt enkelt att få till lite mer avancerad styrning utan att vara programmerare.

• Gilla
styren och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.