Det är inte algoritmen som är problemet. Nätets uppbyggnad gör att det blir olika spänningar på olika ställen om effektriktningen är olika. För att lösa det behövs det reglering även ute i distrubitionstransformatorerna.

• Gilla
  • Älska
GK100 och 2 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Ni (framför allt @Martin Lundmark) som pratar om spänningsvariationer och effektavgifter på exporterad energi, hur tänker ni kring att elnätsbolag valt att/gått ut och sagt att de inte tänker ta ut någon effektavgift på exporterad energi?
Hej xLnT

Det är Energimarknadsinspektionen som beskriver det så här; ”Ei:s föreskrifter om effektavgiften gäller för både elanvändare och elproducenter. Den nya effektavgiften ska baseras på hur mycket du belastar elnätet, oavsett om du använder (köper) el eller om du matar in (säljer) producerad el. Elnätsföretagen kan ha olika avgift för inmatning och uttag av el. Kontakta ditt elnätsföretag för att få veta hur de har valt att utforma sin effektavgift. Rekommendationen till den som till exempel har solceller och producerar egen el är att använda så mycket som möjligt av den egenproducerade elen själv. På så sätt belastas inte elnätet med vare sig uttag eller inmatning av el. Om du producerar mer el än vad du själv har användning för och vill undvika att belasta elnätet med din överproduktion kan du titta på de tekniska lösningar som finns för att begränsa inmatningen av el till elnätet, så kallad nollinmatning.”
https://ei.se/konsument/el/elnatsavgiften-och-elnatsreglering/fragor-och-svar-om-effektavgift

Det är även Energimarknadsinspektionen som är tillsynsmyndighet hur föreskrifterna efterlevs.

M Martin Lundmark skrev:
Hej xLnT

Det är Energimarknadsinspektionen som beskriver det så här; ”Ei:s föreskrifter om effektavgiften gäller för både elanvändare och elproducenter. Den nya effektavgiften ska baseras på hur mycket du belastar elnätet, oavsett om du använder (köper) el eller om du matar in (säljer) producerad el. Elnätsföretagen kan ha olika avgift för inmatning och uttag av el. Kontakta ditt elnätsföretag för att få veta hur de har valt att utforma sin effektavgift. Rekommendationen till den som till exempel har solceller och producerar egen el är att använda så mycket som möjligt av den egenproducerade elen själv. På så sätt belastas inte elnätet med vare sig uttag eller inmatning av el. Om du producerar mer el än vad du själv har användning för och vill undvika att belasta elnätet med din överproduktion kan du titta på de tekniska lösningar som finns för att begränsa inmatningen av el till elnätet, så kallad nollinmatning.”
[länk]

Det är även Energimarknadsinspektionen som är tillsynsmyndighet hur föreskrifterna efterlevs.
EI skriver även så här:
"Detta betyder att elnätsföretagen kan behöva räkna effekttoppar på både inmatning och uttag av el men det innebär inte att alla elnätsföretag gör det. Om nätet inte belastas av inmatningen ska kunden inte heller betala en effektavgift för sin överskottsproduktion. Det är varje enskilt elnätsföretag som utifrån sina egna förutsättningar bestämmer i detalj hur de utformar tarifferna för sitt elnät."

Elnätsbolagen borde väl vara ivriga att införa effektavgift på exporterad energi om det skulle hjälpa deras elnät? Eller hur tänker du kring det?

X xLnT skrev:
Ni (framför allt @Martin Lundmark) som pratar om spänningsvariationer och effektavgifter på exporterad energi, hur tänker ni kring att elnätsbolag valt att/gått ut och sagt att de inte tänker ta ut någon effektavgift på exporterad energi?
De har säkerligen inga större problem med varierande spänningsfall uppåt i nätet. Antingen pga bra balans mellan konsumtion och produktion, eller genom att det är bra balans mellan olika transformatorer.

Eftersom vi ändå diskuterar (effekt)avgifter så ska dessa vara kostnadsneutrala, dvs nätägaren får inte tjäna mer på totalen än vad man gör idag. Då borde väl det innebära att OM man tar ut en effektavgift för exporterad energi så borde man väl sänka den för importerad energi?
Annars går väl inte totalen ihop mot hur det sett ut innan effektavgiften infördes, utan maan får då ett överskott mot tidigare?

X xLnT skrev:
Eftersom vi ändå diskuterar (effekt)avgifter så ska dessa vara kostnadsneutrala, dvs nätägaren får inte tjäna mer på totalen än vad man gör idag. Då borde väl det innebära att OM man tar ut en effektavgift för exporterad energi så borde man väl sänka den för importerad energi?
Annars går väl inte totalen ihop mot hur det sett ut innan effektavgiften infördes, utan maan får då ett överskott mot tidigare?
De skall vara kostnadsneuttals för deras intäkter, inget annat

pacman42 pacman42 skrev:
De skall vara kostnadsneuttals för deras intäkter, inget annat
Hur skiljer sig det från vad jag skrev tidigare?

X xLnT skrev:
Hur skiljer sig det från vad jag skrev tidigare?
Det finns många sätt att få det kostnadsneutralt. Man ska besöka ned effektavgifter, kostnad per förbrukad kilowattimme, fast månadskostnad osv.

pacman42 pacman42 skrev:
Det finns många sätt att få det kostnadsneutralt. Man ska besöka ned effektavgifter, kostnad per förbrukad kilowattimme, fast månadskostnad osv.
Absolut, hela poängen är att OM man väljer att ta ut effektavgift på exporterad energi, så måste man skruva på andra parametrar, det tror jag inte elnätsbolagen är så intresserade av att göra. Om det nu inte är ett stort problem med den exporterade energin. Det verkar det ju inte vara.

X xLnT skrev:
Hej xLnT

Bra att du lade till den texten (har du länk till källan)

Målet med effektavgiften är inte att göra det besvärligt för elanvändare.

Utan målet med effektavgiften är ju att vi inte i onödan skall behöva bygga om (förstärka) elnäten för stora framtida kostnader.

Det är Energimarknadsinspektionen som har ansvaret att elnätsbolagens utformning av effektavgiften uppfyller det målet.

Attitudeswe
Nån betalar mig just nu 2kr/kWh för att få dumpa energi i min bil. Solen har gått ner.
Graf över elpriser i kWh under dygnet, med stark dalande trend efter solnedgången och priser under noll mellan kl 17 och 23.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
Magnus E K
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Nån betalar mig just nu 2kr/kWh för att få dumpa energi i min bil. Solen har gått ner.
[bild]
Det är väl någon vindkraftsägare som det är synd om.

• Haha
Attitudeswe
  • Laddar…
X xLnT skrev:
[länk]
Hej xLnT

Det jag lärt mig, när jag dimensionerat elnät (och även frågat kollegor), är att det är spänningsfallet (och spänningsvariation) som oftast begränsar distributionsnät till villor.

Inte att effektbelastningen genom till exempel överlast (värme) som oftast begränsar.

D Daniel 109 skrev:
För att lösa det behövs det reglering även ute i distrubitionstransformatorerna.
Och det är något helt orealistiskt som inte kommer hända.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.