Excel Excel skrev:
Det vore idiotiskt att ta bort 60 öringen, vad är vinsten när alla som har solceller istället laddar eget batteri för att täcka nattens behov.
Man måste nog flagga långt innan att den skall avvecklas. Annars blir nog folk så upprörda att de som driver igenom avvecklingen inte blir återväntervalda.

Men om hembatteritekniken kommer ikapp (pris/teknik) 60öringen så finns det ju ett alternativ som många nog skulle välja.
 
nikasp
Excel Excel skrev:
Det vore idiotiskt att ta bort 60 öringen, vad är vinsten när alla som har solceller istället laddar eget batteri för att täcka nattens behov.
Jag laddar just nu manuellt inställt mellan kl 00-06 och 13-16 (om det behövs). En vanlig solig dag nu så är batteriet fullt kring kl 09 och resten går till förbrukning och ut på nätet till grannarna.
 
nikasp nikasp skrev:
Jag laddar just nu manuellt inställt mellan kl 00-06 och 13-16 (om det behövs). En vanlig solig dag nu så är batteriet fullt kring kl 09 och resten går till förbrukning och ut på nätet till grannarna.
Jag förstår dock inte varför? Ditt batteripack kostar väl mer per laddcykel än vad du tjänar på elpriserna. Från idag till imorgon förstår jag eventuellt (högt elpris imorgon) men de flesta dagar nu bör ju vara en ren förlustaffär med tanke på slitaget på batterierna.
 
  • Gilla
STB
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tänkte iofs att det inte betalade för momsen på själva elen...
Men det gör ju det, typ.
 
D Daniel 109 skrev:
Men det gör ju det, typ.
Vid låga elpriser, ja.
 
nikasp
pacman42 pacman42 skrev:
Jag förstår dock inte varför? Ditt batteripack kostar väl mer per laddcykel än vad du tjänar på elpriserna. Från idag till imorgon förstår jag eventuellt (högt elpris imorgon) men de flesta dagar nu bör ju vara en ren förlustaffär med tanke på slitaget på batterierna.
Tiden får utvisa men jag tänker att man ska använda grejerna man har. Det utlovas ”6000 eller fler” laddcykler. Vilket ger drygt 16 år om man skulle ladda ur max och fullt 365 dagar per år.
 
  • Gilla
r.kaden och 1 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Tiden får utvisa men jag tänker att man ska använda grejerna man har. Det utlovas ”6000 eller fler” laddcykler. Vilket ger drygt 16 år om man skulle ladda ur max och fullt 365 dagar per år.
Ja, men det intressantaste bör ändå vara avkastningen på investeringen och då bör man ju räkna på vad det kostar också.
 
nikasp
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, men det intressantaste bör ändå vara avkastningen på investeringen och då bör man ju räkna på vad det kostar också.
Kanske i din värld, jag kommer att använda batteriet och får se hur länge det räcker. Hade inte köpt det om jag inte skulle våga använda det och som skrivet utlovas 6000 laddcykler så lär inte köra slut på det i år i alla fall :D
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, men det intressantaste bör ändå vara avkastningen på investeringen och då bör man ju räkna på vad det kostar också.
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, men det intressantaste bör ändå vara avkastningen på investeringen och då bör man ju räkna på vad det kostar också.
Ibland får man gå på känsla med, du missade ju solcellståget för du räknade och spekulerade bort dig….. och det verkar fortsätta så, kanske… eller?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
F fsn skrev:
Ibland får man gå på känsla med, du missade ju solcellståget för du räknade och spekulerade bort dig….. och det verkar fortsätta så, kanske… eller?
Precis så, eller inte. Vi får se...
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Precis så, eller inte. Vi får se...
Ja, det är det ju ingen som vet ännu.
 
Excel
D Daniel 109 skrev:
Ja att elpriset det senaste veckorna varit lägst mitt på dagen är fakta. Likaså att utbyggnaden av solkraft går fortare nu än tidigare.

Edit: Att det inte är sommar än är också fakta.
Elpriset har ökar trots konstant solsken, kan det ha något att göra med att vårflonden i Norrland är försenad och att Forsmark genomför revistion under maj?

Eller kommer Tyskarna att hjälpa oss med sin solel?

(obs ironi)
 
Excel Excel skrev:
Elpriset har ökar trots konstant solsken, kan det ha något att göra med att vårflonden i Norrland är försenad och att Forsmark genomför revistion under maj?

Eller kommer Tyskarna att hjälpa oss med sin solel?

(obs ironi)
Fordmark verkar vara i full drift nu. Elpriser rasar vid midnatt. Dvs gårdagens elpris för kl 22/23 ikväll är för högt.
 
Excel
pacman42 pacman42 skrev:
Fordmark verkar vara i full drift nu. Elpriser rasar vid midnatt. Dvs gårdagens elpris för kl 22/23 ikväll är för högt.
Elpris på ca 95 öre för SE4 imorgon, billigast på natten (när solen inte skiner)

Kan vi försöka enas om att solelen har en försumbar påverkan på elpriset nu?
 
Excel Excel skrev:
Elpris på ca 95 öre för SE4 imorgon, billigast på natten (när solen inte skiner)

Kan vi försöka enas om att solelen har en försumbar påverkan på elpriset nu?
Än en gång nej, min bild från Tyskland tidigare i tråden var tagen efter kl 17 och då hade man över 30 GW solelsproduktion fortfarande, det var ännu mer vid 14-tiden. Just nu (14-tiden) ligger produktionen på enbart 18 GW och då ger solen mycket mindre påverkan på elpriserna. Imorgon verkar det också bli halvklart i Tyskland, vilket också kommer att minska solelsproduktionen. Du kan inte dra slutsatser om kopplingen mellan elpris och solcellsproduktion utan att titta på hur mycket el solen förväntas producera/har producerat mitt på dagen.
 
  • Gilla
STB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.