61 684 läst ·
973 svar
62k läst
973 svar
Negativt elpris
Man måste nog flagga långt innan att den skall avvecklas. Annars blir nog folk så upprörda att de som driver igenom avvecklingen inte blir återväntervalda.Excel skrev:
Men om hembatteritekniken kommer ikapp (pris/teknik) 60öringen så finns det ju ett alternativ som många nog skulle välja.
Jag laddar just nu manuellt inställt mellan kl 00-06 och 13-16 (om det behövs). En vanlig solig dag nu så är batteriet fullt kring kl 09 och resten går till förbrukning och ut på nätet till grannarna.Excel skrev:
Jag förstår dock inte varför? Ditt batteripack kostar väl mer per laddcykel än vad du tjänar på elpriserna. Från idag till imorgon förstår jag eventuellt (högt elpris imorgon) men de flesta dagar nu bör ju vara en ren förlustaffär med tanke på slitaget på batterierna.nikasp skrev:
Tiden får utvisa men jag tänker att man ska använda grejerna man har. Det utlovas ”6000 eller fler” laddcykler. Vilket ger drygt 16 år om man skulle ladda ur max och fullt 365 dagar per år.pacman42 skrev:
Ja, men det intressantaste bör ändå vara avkastningen på investeringen och då bör man ju räkna på vad det kostar också.nikasp skrev:
Kanske i din värld, jag kommer att använda batteriet och får se hur länge det räcker. Hade inte köpt det om jag inte skulle våga använda det och som skrivet utlovas 6000 laddcykler så lär inte köra slut på det i år i alla fallpacman42 skrev:
pacman42 skrev:
Ibland får man gå på känsla med, du missade ju solcellståget för du räknade och spekulerade bort dig….. och det verkar fortsätta så, kanske… eller?pacman42 skrev:
Elpriset har ökar trots konstant solsken, kan det ha något att göra med att vårflonden i Norrland är försenad och att Forsmark genomför revistion under maj?D Daniel 109 skrev:
Eller kommer Tyskarna att hjälpa oss med sin solel?
(obs ironi)
Fordmark verkar vara i full drift nu. Elpriser rasar vid midnatt. Dvs gårdagens elpris för kl 22/23 ikväll är för högt.Excel skrev:
Än en gång nej, min bild från Tyskland tidigare i tråden var tagen efter kl 17 och då hade man över 30 GW solelsproduktion fortfarande, det var ännu mer vid 14-tiden. Just nu (14-tiden) ligger produktionen på enbart 18 GW och då ger solen mycket mindre påverkan på elpriserna. Imorgon verkar det också bli halvklart i Tyskland, vilket också kommer att minska solelsproduktionen. Du kan inte dra slutsatser om kopplingen mellan elpris och solcellsproduktion utan att titta på hur mycket el solen förväntas producera/har producerat mitt på dagen.Excel skrev: