F
pacman42 pacman42 skrev:
Precis som @Daniel 109 skriver, varför skall staten fortsätta att ge bidrag till småskalig elproduktion när den inte behövs?

Ju fler solpaneler, desto större hål i statens kassa. De kan ju inte bara skicka ut mer och mer pengar till liten nytta. Och om det till stora delar blir priser nära noll mitt på dagen på sommarhalvåret pga av solcellsproduktion på södra sidan Östersjön, varför skall då staten sponsra ännu mer produktion under dessa timmar?

Det är ju dessutom i praktiken bara solpaneler som detta ges för. Vindkraft är extremt dyr per producerad kWh när man gör det i liten skala.

Min gissning är att man kommer att börja fasa ut det efter nästa val. Detta lär ske även med en S-regering som stöds av MP. Det är ju bara att titta på min skärmdump högre upp i tråden så förstår man varför detta måste ske.
Det är både troligare och rimligare att installationsbidragen försvinner först. Jag tycker och tror 60-öringen får vara kvar ett bra tag. Det är oseriöst att inte ha en långsiktighet och det finns regler som säger att mikroproduktion skall vara skattefri. 60-öringen kom till av myndighetsadministrativa skäl, det är inget bidrag som nån fått för sig.
 
F fsn skrev:
Det är både troligare och rimligare att installationsbidragen försvinner först. Jag tycker och tror 60-öringen får vara kvar ett bra tag. Det är oseriöst att inte ha en långsiktighet och det finns regler som säger att mikroproduktion skall vara skattefri. 60-öringen kom till av myndighetsadministrativa skäl, det är inget bidrag som nån fått för sig.
Mikroproduktion är skattefri även utan 60-öringen. Konsumtionen när man ej producerar kostar dock.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Jag tror inte att det kommer skatt på egenkonsumtion. Men att man ska få köpa annan el skattefritt för att man sålt solel känns inte motiverat.
 
  • Gilla
STB och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag tror inte att det kommer skatt på egenkonsumtion. Men att man ska få köpa annan el skattefritt för att man sålt solel känns inte motiverat.
Skall man vara petig så är det bara energiskatten man slipper. Momsen åker man på ändå, men jag håller helt och fullt med dig. Jag kan till och med sträcka mig till att det är orimligt.
 
  • Gilla
STB
  • Laddar…
60öre är mer än energiskatten, även när man räknar in moms på energiskatten. Så jag skulle nog påstå att det i princip täcker även moms.
 
D Daniel 109 skrev:
60öre är mer än energiskatten, även när man räknar in moms på energiskatten. Så jag skulle nog påstå att det i princip täcker även moms.
Jag tänkte iofs att det inte betalade för momsen på själva elen...
 
För den som vill göra en egen bedömning av hur solcellsproduktionen (i Nordeuropas sammankopplade elmarknad) kan tänkas påverka elpriset framöver under dygnets ljusa timmar, under de viktigaste produktionsmånaderna:
- gå in på tex https://telgeenergi.se/elpriset/elpris/spotpriser/ och välj alternativet "tre dagar framåt", kolla sedan godtyckligt datum från säg förra våren.

Det mönster som är klart vanligast historiskt är att det är betydligt lägre (och ibland negativa) spotpriser nattetid mellan 00-06. Visst det finns perioder där mönstret avviker men det är dumt att skapa prognoser över framtida utfall baserat på någon avvikande period i närtid.
 
H Harald Blåtumme skrev:
För den som vill göra en egen bedömning av hur solcellsproduktionen (i Nordeuropas sammankopplade elmarknad) kan tänkas påverka elpriset framöver under dygnets ljusa timmar, under de viktigaste produktionsmånaderna:
- gå in på tex [länk] och välj alternativet "tre dagar framåt", kolla sedan godtyckligt datum från säg förra våren.

Det mönster som är klart vanligast historiskt är att det är betydligt lägre (och ibland negativa) spotpriser nattetid mellan 00-06. Visst det finns perioder där mönstret avviker men det är dumt att skapa prognoser över framtida utfall baserat på någon avvikande period i närtid.
Redan under de första sex dagarna jag testade från april förra året så hade tre de lägsta elpriserna runt 13-14 på dagtid. Inte nollpriser, men lägre än på natten.
 
Excel
Det vore idiotiskt att ta bort 60 öringen, vad är vinsten när alla som har solceller istället laddar eget batteri för att täcka nattens behov.
 
F
D Daniel 109 skrev:
Jag tror inte att det kommer skatt på egenkonsumtion. Men att man ska få köpa annan el skattefritt för att man sålt solel känns inte motiverat.
så är det reglerat idag.
 
F fsn skrev:
så är det reglerat idag.
Vilket iofs går att ändra på för den regering som så vill.
 
Excel Excel skrev:
Det vore idiotiskt att ta bort 60 öringen, vad är vinsten när alla som har solceller istället laddar eget batteri för att täcka nattens behov.
Att elproduktionen inte behöver bli så snedfördelad över dygnet utifrån olika källor.
 
F
pacman42 pacman42 skrev:
Vilket iofs går att ändra på för den regering som så vill.

Du har tjatat om den där 60-öringen i minst ett år nu. Det skall bli kul att se att du fortarande tjatar om att den snart försvinner om ytterligare 4 år, allt medan tiden går ifrån dig och du fortfarande har tummen kvar i prutten och inte kommit till skott.. hade du köpt solpaneler för 4 år sen så hade troligtvis en bit 60% varit betalt med överskottet vid det här laget. Men fortsätt att elda på varandra, du och den som vet precis allt. Det är rätt underhållande, speciellt då 60-öringen är en marginalgrej som åtminstone i mitt fall knappast gör affären till en förlust.
 
F fsn skrev:
Du har tjatat om den där 60-öringen i minst ett år nu. Det skall bli kul att se att du fortarande tjatar om att den snart försvinner om ytterligare 4 år, allt medan tiden går ifrån dig och du fortfarande har tummen kvar i prutten och inte kommit till skott.. hade du köpt solpaneler för 4 år sen så hade troligtvis en bit 60% varit betalt med överskottet vid det här laget. Men fortsätt att elda på varandra, du och den som vet precis allt. Det är rätt underhållande, speciellt då 60-öringen är en marginalgrej som åtminstone i mitt fall knappast gör affären till en förlust.
Bra för dig i så fall
 
F
pacman42 pacman42 skrev:
Bra för dig i så fall
Ja, absolut. Och det kunde det varit för dig med om du inte överanalyserat och dragit felaktiga slutsatser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.