61 702 läst ·
973 svar
62k läst
973 svar
Negativt elpris
Vilket kvalificerat skitsnack, när skattereduktionen infördes var mer eller mindre samtliga remissinstanser positiva till förslaget. SD försökte driva frågan 2019 i en motion som röstades ned, frågan är numera stendöd.pacman42 skrev:
Precis som @Daniel 109 skriver, varför skall staten fortsätta att ge bidrag till småskalig elproduktion när den inte behövs?
Ju fler solpaneler, desto större hål i statens kassa. De kan ju inte bara skicka ut mer och mer pengar till liten nytta. Och om det till stora delar blir priser nära noll mitt på dagen på sommarhalvåret pga av solcellsproduktion på södra sidan Östersjön, varför skall då staten sponsra ännu mer produktion under dessa timmar?
Det är ju dessutom i praktiken bara solpaneler som detta ges för. Vindkraft är extremt dyr per producerad kWh när man gör det i liten skala.
Min gissning är att man kommer att börja fasa ut det efter nästa val. Detta lär ske även med en S-regering som stöds av MP. Det är ju bara att titta på min skärmdump högre upp i tråden så förstår man varför detta måste ske.
Nuvarande regering har dessutom ökat avdraget för grön el med ytterligare 5%
Det finns inga förslag att ta bort avdraget.
Nej, det finns inga skarpa förslag än. Men med den elprisutveckling som vi verkar få på sommaren så finns det inte heller incitament för framtida regeringar att ha kvar bidragen till solenergi. Snarare tvärtom. Det är där faran med att vara beroende av bidrag ligger, det kan ändras väldigt snabbt.Excel skrev:
Vilket kvalificerat skitsnack, när skattereduktionen infördes var mer eller mindre samtliga remissinstanser positiva till förslaget. SD försökte driva frågan 2019 i en motion som röstades ned, frågan är numera stendöd.
Nuvarande regering har dessutom ökat avdraget för grön el med ytterligare 5%
Det finns inga förslag att ta bort avdraget.
Gör om samma utredning idag och jag lovar ett annat resultat. Det finns ett maxtak för hur mycket bidrag man är villiga att betala ut. Vi är inte där än, men med en ökning på 160% på solpanelerna på ett år (första kvartalet i år jämfört med första kvartalet ifjol) så närmar vi oss snabbt gränsen, oavsett vart den ligger.
Således ingen substans i ditt påstående. Solelen stod står för ca 1% av total energiproduktionen och elbehovet väntas öka med 100% till 2045.pacman42 skrev:
Nej, det finns inga skarpa förslag än. Men med den elprisutveckling som vi verkar få på sommaren så finns det inte heller incitament för framtida regeringar att ha kvar bidragen till solenergi. Snarare tvärtom. Det är där faran med att vara beroende av bidrag ligger, det kan ändras väldigt snabbt.
Gör om samma utredning idag och jag lovar ett annat resultat. Det finns ett maxtak för hur mycket bidrag man är villiga att betala ut. Vi är inte där än, men med en ökning på 160% på solpanelerna på ett år (första kvartalet i år jämfört med första kvartalet ifjol) så närmar vi oss snabbt gränsen, oavsett vart den ligger.
Men den står för över 10% i Tyskland (årsbasis) och mer än hälften (många dagar) på sommaren, de tillsammans med exempelvis Nederländerna dumpar denna el billigt på Europamarknaden.Excel skrev:
Att säga 1% i Sverige på årsbasis är inte seriöst när vi har sammankopplade elsystem. Tyskland och Nederländerna har dessutom mycket mer invånare än Sverige, så deras bidrag är mycket stort.
Än en gång titta på skärmdumpen jag visade i tråden. Detta är dessutom bara början. Varför skall svenska staten sponsra elproduktion när det finns billig osponsrad el? Det är naivt att tro att detta kommer att fortgå.
Ja och 1,6% i Frankrike och 1,3% Polen. Som du vet har tyskarna lagt ned sina kärnkraftverk. Hade du tänkt att billig solel från Tyskland fyller exportkablarna till SE4?pacman42 skrev:
Men den står för över 10% i Tyskland (årsbasis) och mer än hälften (många dagar) på sommaren, de tillsammans med exempelvis Nederländerna dumpar denna el billigt på Europamarknaden.
Att säga 1% i Sverige på årsbasis är inte seriöst när vi har sammankopplade elsystem. Tyskland och Nederländerna har dessutom mycket mer invånare än Sverige, så deras bidrag är mycket stort.
Än en gång titta på skärmdumpen jag visade i tråden. Detta är dessutom bara början. Varför skall svenska staten sponsra elproduktion när det finns billig osponsrad el? Det är naivt att tro att detta kommer att fortgå.
Jag tror att det är mer komplext än du beskriver.
Den fyller inte, men den förhindrar export från Sverige, vilket sänker priserna här.Excel skrev:
Det är bara att titta på elpriserna de senaste veckorna. Elen är ofta billigast mitt på dagen. Då är det inte sommar än och utbyggnaden går bara fortare och fortare. Snart får man riktigt dåligt betalt för solel.
Har du någon fakta som belägger ditt påstående eller är det egen teori?D Daniel 109 skrev:
Ja att elpriset det senaste veckorna varit lägst mitt på dagen är fakta. Likaså att utbyggnaden av solkraft går fortare nu än tidigare.
Edit: Att det inte är sommar än är också fakta.
Edit: Att det inte är sommar än är också fakta.
När det gäller villaägare så är nog insikten om kommande elpriser högst begränsad. Man mins mest de senaste vintrarnas elpriser. Säljarna räknar gärna på relativt höga priser.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Om någon kan balansera all denna solel så kommer priset att stabilisera sig och solceller fortsätta vara lönsamma. Jag tror på en utveckling mot hemmabatterier och stora anläggningar med värmelager. Vi får se vad framtiden ger. 60öringen tror jag försvinner inom 2 val.