58 039 läst ·
172 svar
58k läst
172 svar
Nedgrävda hästar nära vattenbrunn
https://www.landlantbruk.se/lantbruk/doda-hastar-far-gravas-ner-det-har-galler/SågspånPappspikEternit skrev:
Ja, och hur ska det bevisas att de koliforma bakterierna kommer från hästkadavren? Finns ju väldigt ofta i grävda brunnar.P-plats skrev:
Ge förre ägaren chansen att själva rätta till detta kan jag tycka alternativt att ni får en skälig ersättning för att själva göra det.
Att begära allt för mycket och framförallt en ny djupborrad brunn låter ju inte I proportion till det inträffade...
Ni köpte ju med vetskapen om att det var en grävd brunn och det finns ju många faktorer som kanske inget gör det till den mest tillförlitliga dricksvattenkällan.
"Precis som tidigare måste man nämligen följa EU-förordningen, samt kommunens anvisningar om lämplig plats. Förhållanden som jordart, avstånd till berggrund och vattentäkt och djup på graven är saker som kommunen kan ha synpunkt på."
taget från länken ovan
taget från länken ovan
Först sövning med narkosmedel (slutar också andas av det) och sedan kalium i hög dos för att hjärtat ska sluta slå är ett annat exempel. På mindre djur iaf. Kalium är helt harmlöst. Förutom i högdos intravenöst.KristinaRT skrev:
När man avlivar djur ”kemiskt” brukar man använda överdoser av lugnande medel som får djuret att sluta andas. Evt söver man först.
Så vitt jag vet (men kolla gärna upp det m tex veterinär) är detta instabila läkemedel som bryts bed ganska fort. Mao, inte DDT, VX eller cyanid.
Risken att detta skulle läcka ut i vattnet efter flera år är försumbar.
Ja och med tanke på att sannolikt pengaargument varit bakomliggande att hösten ej hämtats, gissar jag att den avlivats med slaktmask + avblodning. Kemisk avlivning är flera ggr dyrare. Om nu veterinärer använder slaktmask?SågspånPappspikEternit skrev:
Det hela bottnar förmodligen i lika delar okunskap och snålhet från de tidigare ägarnas sida.
För riktiga lantbruksdjur i produktion är hämtning av kadaver subventionerat, men det gäller inte hästar. Det kostar många tusen att bli av med en död häst, så därför blir det förstås både enklare och billigare att gräva ner hästkraken. Och så valde de att gräva ner den precis bredvid vattenbrunnen! Antagligen inte maskingräva heller, eftersom den låg så ytligt.
Jag undrar hur mycket det är kvar av kadavret efter 4 år i jorden? Och hur ska Svensk Lantbrukstjänst kunna lasta det med kranen på lastbilen? Eller är det tänkt att chauffören ska ställa ner containern och TS ska handlasta i benen och övriga eventuella rester? Eller finns någon lämplig maskin på gården?
Det kan vara svårt att få ersättning av säljarna för allt krångel med detta, men kostnaden för kadaverhämtningen tycker jag gott de kan stå för!
Kommunens miljö och hälsa (eller motsvarande) är ansvariga för miljöfrågor som nedgrävning av sällskapsdjurskadaver, medan länsstyrelsen är ansvariga för djurskydd vad gäller levande djur. Huvudansvaret torde ligga på kommunen.
(Bara för säkerhets skull; det är inte så TS, att fastigheten ligger i det geografiskt stora område i Norrlands inland som är undantaget från kravet på kadaverhämtning?)
SVA, (Statens veterinärmedicinska anstalt) borde kunna hjälpa dig med svar på om såpass gamla kadaver är någon större risk för din brunn och i så fall lite mer exakt vad du ska leta efter.
Tidigare ägare borde kunna hjälpa till med information om vilken avlivningsmetod som använts och ifall hästen tidigare behandlats med något läkemedel som skulle kunna vara farligt för brunnen.
Tidigare ägare borde kunna hjälpa till med information om vilken avlivningsmetod som använts och ifall hästen tidigare behandlats med något läkemedel som skulle kunna vara farligt för brunnen.
Kan ej begära en djupborrning, enda är en likvärdig brunn som ni har idag. Men sen tillkommer även grävning för rördragning mm. Bästa är att skippa bråk å skit och själva boka en borrning av en djuphålsbrunn.T tgladh skrev:Vi tog över en gård i oktober och i söndags hittade hunden ett kadaver som efter undersökning visade sig vara ett hästkladaver. Detta var ca 15 m från vår grävda vattenbrunn. Vid dialog med den tidigare ägaren kunde de bekräfta att de grävt ner en ponny som fått fång och de hade blivit tvugna att avliva för ca 4 år sedan, utan tillstånd och anvisning om plats från kommunen (en veterinär hade varit på plats för avlivningen och av någon outgrundlig anledning tyckt att det inte var några problem med att begrava häsen så nära vattenbrunnen). Jag började genast reda i detta och redan på måndagen fick jag kontakt med Svensk Lantbrukstjänst som kunde bistå med att hämta kadavret efter jag fått sependera dagen med att försöka frilägga det så gott det gick.
Därefter så började ett idogt arbete att försöka förstå hur vi ska gå vidare med detta och vilka som ska kontaktas: kommun, länsstyrelse etc. men har hittils inte fått riktigt klarhet i vem vi ska vända oss till i detta. Har varit i kontakt med en miljö- och hälsoskyddsinspektör på kommunen som ansvarar för nedgrävning av häst men inte riktigt när det är på detta sättet att det är ett redan nedgrävt djur. Vidare har jag varit i kontakt med två personer på länsstyrelsen men inte riktigt fått bra guidninge där heller. Även mäklaren är informerad då jag fick det tipset från någon med.
I morse så landar det ett mail från de förra ägarna som nu börjar förstå allvaret i det som de gjort och erkänner då att det även finns ett nergrävt dödfött föl på andra sidan vattenbrunnen. Detta nedgrävt 2016.
Vem ska man ta en sån här fråga med? De flesta jag pratat med är förskräckta över hur man kunnat göra så här men ingen har riktigt gett mig riktlinjer för hur jag ska gå vidare.
Som jag ser det (och fått bekräftat från några av kontakterna) är att det inte finns några garantier för att brunnen är ok även om vattenprov skulle visa det just nu och att göra markprover skulle bli mycket kostsamt då brunnen är ca 8 m djup och inte heller det ge några bra garantier att det inte kommer bli problem med vattnet framöver. Vattenprov gjordes när vi flyttade in som visade på höga halter av koliforma bakterier (35 grader) och ett nytt vattenprov är inlämnat i måndags.
Just nu ser vi på det så här: Vi kommer skriva ihop ett skadeståndskrav gentemot de förra ägarna och kräva ersättning för alla kostnader kopplat till att forsla bort, gräva ur, sanera och djupborra en ny brunn men även för bortfall av arbetstid då jag fick ta en dag ledigt från jobbet för att ordna så de kunde hämta kadavret samt fått spendera åtskilliga timmar med att ringa runt och försöka få hjälp med detta. Även för den tid vi kommer vara utan vatten i samband med borrning av ny brunn.
Är detta rimligt? Jag vill gärna ha tips och rekomendationer hur vi kommer vidare i detta och får hjälp med vad som behöver göras så vi inte gör nåt fel och så vi kan stärka våra argument kring att vi behöver en ny brunn.
Källa på detta? Sedan är det väl isf värdet av en motsvarande brunn och om vi lägger pengarna på en borrad brunn istället. Det är en ca 8 m djup grävd brunn så kan tänka mig att det inte är så billigt att få till heller, och då ska det ju finnas en annan lämplig plats på gården för en grävd brunn.Kempa_swe skrev:
Ja enligt förra ägaren var det slaktmask och jag tycker mig se "ingångshålet" för detta på skellete av huvudet, fotade detta extra noga för att ev behöva bekräfta detta senare om frågetecken skulle uppstå.Kaja123 skrev: