T twoody skrev:
Vet inte hur mycket en fågelskit väger, men det är en viss skillnad i vikt på ett föl och en fågelskit.
Likheten är att ingen av de ska kunna komma ner i en bra vattenbrunn.
Kan de det så är de fel på brunnen.
Som jag skrivit tidigare 19m från infiltration till vattenbrunn blev godkänt 2021 och det är en permanent installation.
Förklara då skillnaden i att 15m enstaka gång gör att vatten blir otjänligt....

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Om ni jobbar inom myndighet eller är med i något fack så kan det ingå juridisk rådgivning som en förmån, på mitt förra jobb tex så fick man 3 timmar gratis juridisk rådgivning. Kolla upp det kanske, där kanske ni kan få vägledning i vad ni har för förutsättningar och möjligheter i att driva detta vidare.

Mvh

Till TS. Jag är f.d. miljöinspektör inom hälsoskydd. Fråga i pm om du vill.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Hej mäklaren vi ser att visningen på detta är på söndag men vi skulle vilja åka dit en vecka tidigare och göra en vattenanalys om de går bra.
Eller om säljaren själv kan göra en.
Funkar ej så.. då svarar mäklaren oftast så här "säljaren hälsar att ni inte är välkommna på visningen"

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
T tgladh skrev:
Ja det är ju denna kunniga person jag är ute efter att hitta för att få reda på vad som är rimligt utefter förutsättningarna som gäller här. Men detta verkar vara svårare än vad jag trodde
http://www.miljojuridik.se/

• Gilla
Rolle314 och 1 till
  • Laddar…
Mandelblomhuset Mandelblomhuset skrev:
Om ni jobbar inom myndighet eller är med i något fack så kan det ingå juridisk rådgivning som en förmån, på mitt förra jobb tex så fick man 3 timmar gratis juridisk rådgivning. Kolla upp det kanske, där kanske ni kan få vägledning i vad ni har för förutsättningar och möjligheter i att driva detta vidare.

Mvh
Har haft kontakt med en advokatfirma som utifrån beskrivningen absolut ansåg att det fanns underlag för att driva detta vidare. Men vi har inget ärende att driva vidare innan vi har lämnat över ett skadeståndskrav gentemot de förra ägarna som de isf bestrider. Så vi har även varit i kontakt med mäklare/fastighetsvärderare och utifrån de dialogerna skulle det egentligen inte vara några konstigheter att lägga ett skadeståndskrav på en ny borrad brunn och ev övriga omkostnader kring bortforsling och ev sanering. Detta då det skett en överträdelse som negativt påverkar värdet på huset. Skulle vi sälja det idag hade ju detta varit med som en punkt i kontraktet och då är alla mäklare vi pratat med ense om att det hade sett helt annorlunda ut i värdering och intresse. "nedgrävda hästar finns i närhet av fastighetens vattentäkt, utan garantier för påverkan på vattenkvalitet" är ju inte direkt säljande. Och som läget är nu är det ju mycket det vi utgår ifrån, hur detta påverkar fastighetens värde och påverkan på oss som bor här.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
B Bopåzoo skrev:
Funkar ej så.. då svarar mäklaren oftast så här "säljaren hälsar att ni inte är välkommna på visningen"
Vilket av allt.... Att fråga om där är tagit ett vattenprov eller om man kunde få ta ett vattenprov?

Nä ni har nog rätt. Man får nog sätta detta som dolt fel. Finns ju inte tid att fråga eller ta vattenprover på 3 dagar;)

TLDR IMHO
Dela upp frågan i enkla punkter.

1. Nedgrävda döda djur. Bryter mot kommunens regler, anmäl till kommunen. Kolla med säljaren om han kan lösa så att någon som kan gräva och köra bort kadavret till av kommunen angiven plats.

2. Dolt fel, ja. Kan ni få något för det, kanske. Kommer det kosta tid och pengar att driva det för att få rätt, ja. Prata istället med säljaren och säg att ni kommer borra en ny ordentlig brunn, fråga om han grävt ner fler döda djur som ni ska undvika att borra bredvid och se vilka kostnader han erbjuder att stå för. Han kanske känner någon som kan minska kostnaderna för er. Ta erbjudandet och borra en brunn som ger bra vatten som ni känner er trygga med.

Problemen lösta på enklaste möjliga sätt. Ägna er tid åt roligare saker och bokför detta på erfarenhetskontot. Där kommer det troligen ligga begravt i bokföringen för evigt. Till skillnad från hästarna.-)

Och vill ni tacka mig för mina enkla råd som kommer spara en massa tid/pengar/ångest med en öl så skicka ett PM.-)

[EDIT] Lagt till lite mer om att fråga om fler döda djur för att undvika att borra i ett annat.-)

Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
A
om nu brunn skall borras..
Kan vi anta att andra roliga saker också kanske hittas nedgrävda eller ska vi glömma allt och gå vidare...

har djuret legat under jord i 4 år så är det inget kadaver kvar... rester ja..
Så lite ben mm.. Som kan tas till åc.
Men sedan är det även vid dolt fel en bevisbörda. väljer säljaren att ändra sin utsago pga för högt ersättningskrav så blir det svårt att bevisa att det är just säljaren som utfört detta..

Sedan tror jag väldigt lite på att vattnet är påverkat av djuret.. Men det kanske ligger annat eller mer mysigt under jord som skrivet... :thinking:

T tgladh skrev:
Han är Miljö- och hälsoskyddsinspektör och är den på kommunen som ansvarar för frågor om just nergrävning av häst.
Låter snarare som att det är länsstyrelsen du ska ta kontakt med. Du kan nog driva det som ett miljöbrott.

T tgladh skrev:
Vi tog över en gård i oktober och i söndags hittade hunden ett kadaver som efter undersökning visade sig vara ett hästkladaver. Detta var ca 15 m från vår grävda vattenbrunn. Vid dialog med den tidigare ägaren kunde de bekräfta att de grävt ner en ponny som fått fång och de hade blivit tvugna att avliva för ca 4 år sedan, utan tillstånd och anvisning om plats från kommunen (en veterinär hade varit på plats för avlivningen och av någon outgrundlig anledning tyckt att det inte var några problem med att begrava häsen så nära vattenbrunnen). Jag började genast reda i detta och redan på måndagen fick jag kontakt med Svensk Lantbrukstjänst som kunde bistå med att hämta kadavret efter jag fått sependera dagen med att försöka frilägga det så gott det gick.

Därefter så började ett idogt arbete att försöka förstå hur vi ska gå vidare med detta och vilka som ska kontaktas: kommun, länsstyrelse etc. men har hittils inte fått riktigt klarhet i vem vi ska vända oss till i detta. Har varit i kontakt med en miljö- och hälsoskyddsinspektör på kommunen som ansvarar för nedgrävning av häst men inte riktigt när det är på detta sättet att det är ett redan nedgrävt djur. Vidare har jag varit i kontakt med två personer på länsstyrelsen men inte riktigt fått bra guidninge där heller. Även mäklaren är informerad då jag fick det tipset från någon med.

I morse så landar det ett mail från de förra ägarna som nu börjar förstå allvaret i det som de gjort och erkänner då att det även finns ett nergrävt dödfött föl på andra sidan vattenbrunnen. Detta nedgrävt 2016.

Vem ska man ta en sån här fråga med? De flesta jag pratat med är förskräckta över hur man kunnat göra så här men ingen har riktigt gett mig riktlinjer för hur jag ska gå vidare.

Som jag ser det (och fått bekräftat från några av kontakterna) är att det inte finns några garantier för att brunnen är ok även om vattenprov skulle visa det just nu och att göra markprover skulle bli mycket kostsamt då brunnen är ca 8 m djup och inte heller det ge några bra garantier att det inte kommer bli problem med vattnet framöver. Vattenprov gjordes när vi flyttade in som visade på höga halter av koliforma bakterier (35 grader) och ett nytt vattenprov är inlämnat i måndags.

Just nu ser vi på det så här: Vi kommer skriva ihop ett skadeståndskrav gentemot de förra ägarna och kräva ersättning för alla kostnader kopplat till att forsla bort, gräva ur, sanera och djupborra en ny brunn men även för bortfall av arbetstid då jag fick ta en dag ledigt från jobbet för att ordna så de kunde hämta kadavret samt fått spendera åtskilliga timmar med att ringa runt och försöka få hjälp med detta. Även för den tid vi kommer vara utan vatten i samband med borrning av ny brunn.

Är detta rimligt? Jag vill gärna ha tips och rekomendationer hur vi kommer vidare i detta och får hjälp med vad som behöver göras så vi inte gör nåt fel och så vi kan stärka våra argument kring att vi behöver en ny brunn.
har du tagit provet på vattnet i brunnen? för fyra år sedan var det tillåtet att gräva ner döda hästar på egen mark utan att fråga kommunen. så de har inte gjort något olagligt. ett kadaver är ju inte något gift hästarna dog ju inte av virus. så om det inte är något fel på vattnet hade du inte behövt göra något alls enligt mig.

• Haha
Elektra
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Jag tror det bästa för TS vore att ordna med en borrad brunn. Både mentalt och för vattenkvaliténs skull. Sen är ju frågan hur fastigheten skulle värderats om man innan vetat om de nedgrävda hästarns. Jag kollade snabbt på nätet och hittade ett pris på ca 55-80 tkr. Nu vet jag inte vad som totalt betalades men om man klassar detta som ett dolt fel så är det möjligt att det inte når upp till nivån över vad som utdöms ersättning för om man vinner en juridisk tvist (inte helt hundra på att jag kommer ihåg juridiken korrekt här). Såleds blir rådet att ta reda på vad det kostar att borra en vattenbrunn. Sen kan man ta andel av detta som krav mot säljaren (kanske 50%).

Mot säljaren så kan man ju då erbjuda alternativet att stå för andelen eller att se fram emot en juridisk process. Då de faktiskt verkar resonliga nu även fast de agerat oansvarigt tidigare så tycker jag det indikerar på att de skulle acceptera en sådan lösning. Skulle jag som säljare få se en riktig offert och få betala 40tkr (50%) för att få problemet ur världen så skulle det kännas som en skälig summa. Jag skulle få betala för mitt misstag men inte för hela kostnaden för att förbättra fastigheten med en bättre vattenlösning.

Jag tycker man skall lägga fokus mot att lösa det hela med en ny borrad brunn då det efter det inte spelar någon roll hur nära hästarna begravdes vattenkällan. Vid en juridisk tvist kommer man nog ta hänsyn till vattenkvalitet och brunnens ålder och med det så blir utgången i en rättstvist oklar.
En aspekt är att det inte är någon garanti med vatten i rätt mängd och tjänlighet bara för att man djupborrar. Borrhålet kanske inte ger vatten i tillräcklig mängd eller det kanske är lera i vattnet som gör det oanvändbart. Lera går inte att filtrera bort.

V vaxtuna skrev:
har du tagit provet på vattnet i brunnen? för fyra år sedan var det tillåtet att gräva ner döda hästar på egen mark utan att fråga kommunen. så de har inte gjort något olagligt. ett kadaver är ju inte något gift hästarna dog ju inte av virus. så om det inte är något fel på vattnet hade du inte behövt göra något alls enligt mig.
Det skedde det skifte för ett antal år sedan då detta tidigare låg hos länsstyrelsen och då krävdes tillstånd. Detta ändrades och nu behöver du inte tillstånd men ska kontakta kommunen om det och få anvisad plats för det utifrån de regler som gäller som nämnts tidigare i tråden. Detta har inte gjorts och är långt mycket närmare än de 200 m som anges i reglerna

P PerHelgeK skrev:
En aspekt är att det inte är någon garanti med vatten i rätt mängd och tjänlighet bara för att man djupborrar. Borrhålet kanske inte ger vatten i tillräcklig mängd eller det kanske är lera i vattnet som gör det oanvändbart. Lera går inte att filtrera bort.
grävda brunnar är ju bäst. och det är inte säkert att en ruttnande häst förstör vattnet. det var ju fyra meter ifrån beror ju helt på hur vattnet rör sig i landskapet

V vaxtuna skrev:
Källa till påståendet om att det ska ha varit tillåtet att begrava döda hästar på sin egen mark utan kommunens tillstånd för 4 år sedan?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.