58 039 läst ·
172 svar
58k läst
172 svar
Nedgrävda hästar nära vattenbrunn
Japp, precis det vi är i full gång med just nu, att få mäklare eller fastighetsvärderare att ge en uppskattning om påverkan på priset. Och som du säger, hade det stått det i annonsen hade försäljningen sett helt annorlunda ut.Dowser4711 skrev:
Agenda eller ej, men jag håller med @merbanan
Det är ju i grund och botten två problem:
Dels har den tidigare ägaren grävt ned hästar felaktigt, det är ju ett miljöbrott och troligtvis inget som TS blir direkt inblandad i.
Det TS har drabbats av bör väl räknas som dolt fel då det inte funnits dokumenterat, gått att förutse etc.
Baserat på det är ju skillnaden i pris på fastigheten vid försäljningen som är relevant.
Spontant så känns det ju som att en mäklar-annons med "diverse hästkadaver nedgrävda i närheten av brunnen" skulle påverka priset en hel del.
Enklast är väl att fråga någon lokal mäklare vad de tror att prisskillnaden landar kring.
Och rätt lösning är nog att fixa en djupborrad brunn på valfritt ställe och använda den grävda brunnen till att vattna växter med.
Om den ersättning TS är berättigad till pga dolt fel inte räcker till en ny brunn eller om det räcker till både det, sanering av marken och en solsemester tas ju dock inte med i beaktande.
Jag är nog av de flesta sedd som en mycket miljö- och klimatmedveten person både i min lilla närmiljö och ut i stora världen. Och har dessutom fått en del negativa kommentarer om detta, dvs att jag är noga och att jag engagerar mig i klimatet.Hemmakatten skrev:
Tycker nog att TS är lite nojig och borde ta några djupa andetag, sätta sig ner och lugna ner sig.
Har bott 15 år på landsbygden. Alla gårdar häromkring har grävt ner hästar och andra djur. Det är inget märkvärdigt. Själv har jag begravt sällskapsdjur och en räv.
Den grävda brunnen bör vara tät nog för att stoppa inkommande vatten från sidorna. Brunnen har nog dessutom uppnått sin livslängd.
TS beteende var väldigt brådstörtat. Bäst vore väl om hästen bara låg kvar. Svårt att se att TS har några "skadestånd" att vänta sig från säljaren eller nån annan.
Att jag nu tycker hästkraken skulle ligga kvar beror på två saker.
1. Hästen har legat där i fyra år. Att gräva upp den, och därmed gräva en bra bit utanför kadavret innebär att eventuella kvarvarande bakterier kan spridas längre, helt i onödan.
2. En grävd brunn ska vara tät så att inte något kan läcka in på sidorna, vare sig brunnen är byggd med cementringar eller stenar. En grävd brunn behöver en översyn med jämna mellanrum. Man pumpar ur brunnen, gräver bort slam mm från botten. Spolar brunnen ren. Och man tätar brunnen noga.
Om brunnen är skött som den ska, enligt ovan, så är det inga problem.
Om ni nu känner er osäkra och oroliga så borra en djup brunn, om det är möjligt med tanke på geografin.
Det är många som har grävda brunnar men man går mer och mer över till djupborrade brunnar, vilket inte fanns för så väldigt många år sedan och inte heller sågs nödvändigt om man nu fann vatten på några meters djup. Det vattnet kan vara gott och bra, men vatten i en djupborrad brunn har större förutsättningar att leverera friskt vatten.
Tror inte ni kommer att få någon stor summa från säljaren. I bästa fall för bortforsling av kadavret och kanske en spolning av brunnen.
Naturen är ofta skrämmande när man flyttar ut på landet. Själv blev jag så rädd när jag var ensam hemma och hörde en rådjursbock bröla högt mitt i natten. Ringde grannen som kom och förklarade för mig.
En gång låg ett dött/överkört rådjur på vägen. Jag drog det ner i diket. Två dagar senare var det helt uppätet av räv, varg, andra djur.
Så länge det.finns drickbart, friskt vatten så fungerar brunnen bra.T tompaah7503 skrev:
Men titta på mitt svar ovan. Även grävda brunnar behöver underhåll.
Av de du säger nu så låter det som du inte har något mot säljaren mer än att den personen på goodwill betalar.T tgladh skrev:Ja visst att det passar min agenda men även mycket bra input kring fortsättningen i ärendet och jag är inte ute efter att försöka få till en orimlig deal med hot om rättstvist eller liknande. Men har fått spendera stor del av denna vecka i att försöka få reda på så mycket information om det som bara går. Kommun, länsstyrelse, grävare, advokater, mäklare, fastighetsvärderare m.m.. Allt för att försöka få en bild av vad som är rimligt utifrån förutsättningarna. Mer och mer så landar det ju ändå i jag inte alls är helt ute och cyklar med mina tankar om att vägen fram är en borrad brunn och att de tidigare ägarna bör stå för, om inte hela, så en hel del av kostnaden. Jag är fullt medveten om att det är helt ok att gräva ner hästar på jordbruksfastigheter men då dår man ju följa de regler som finns för det annars kan det ju uppstå såna här situationer. Och de har ändå svarat nej på frågan i kontraktet "Dålig vattenkvalitet?". Detta är ju baserat på deras uppfattning om vattnet och inte faktiska prover, vilket vi ändå gjorde vid övertagandet av gården och då framkom det att vattnet räknades som otjänligt pga halten koliforma bakterier.
Om du vill ha bättre svar så får du svara på mina frågor först.
Att inspektera en grävd brunn innan tillträde är inte ett dolt fel.Dowser4711 skrev:
Agenda eller ej, men jag håller med @merbanan
Det är ju i grund och botten två problem:
Dels har den tidigare ägaren grävt ned hästar felaktigt, det är ju ett miljöbrott och troligtvis inget som TS blir direkt inblandad i.
Det TS har drabbats av bör väl räknas som dolt fel då det inte funnits dokumenterat, gått att förutse etc.
Nog för att brunnen ligger i marken men vad är det som hindrar att be om analys av vattnet. Eller att be om att få göra en analys?
Som sagt. Att ta vatteprov hör till undersöktningsplikten. Likaså att ta radonprov, kolla med kommunen om bygglov, detaljplan, kolla med sotaren om skorstenen. Kolla ventilen, mm mm.
Tyvärr vill mäklarna påskina att det räcker med att få en sk säljarbesiktning. Det gör det inte, långt därifrån!
Tyvärr vill mäklarna påskina att det räcker med att få en sk säljarbesiktning. Det gör det inte, långt därifrån!
Ja i teorin. I verkligheten är det visning på söndagen, budgivningen drar igång på måndagen och på onsdagen är det kontraktskrivningHemmakatten skrev:
Kvalité är ju i högsta grad subjektivt. Det hade varit bättre om frågan hade varit ställd om vattnet är tjänligt enligt en viss standard. Men i normala fall så tittar man ju på ett vattenprov, eller gör ett eget om ett rimligt nytt vattenprov saknas. Köparen har ett långtgående ansvar i undersökningsplikten.T tgladh skrev:
Den så kallade frågelistans bevisvärde är för övrigt omtvistat, vill minnas att uppgifter kan lämnas i god tro av säljaren, trots att de är felaktiga, utan risk för rättsligt efterspel i vissa fall.
https://www.svd.se/fragelista-utan-rattslig-verkan
https://mnytt.se/2016/04/20/undersokningsplikt-tungt-ansvar-for-huskoparen/
Hej mäklaren vi ser att visningen på detta är på söndag men vi skulle vilja åka dit en vecka tidigare och göra en vattenanalys om de går bra.T tgladh skrev:
Eller om säljaren själv kan göra en.
Vet inte vad du har för verklighetsförankring i ditt inlägg heller.A Alexn72 skrev:Skrämmande hur mycket inlägg de görs utan någon som helst verklighetsförankring.
Som redan nämnt så får en idag godkänd avloppsanläggning ligga 19m ifrån grävd vattenbrunn och då är det 3kam och infiltration. Så var l
Rimligheten finns att en häst måste var 200meter bort är helt befängt.
Ska man dessutom ha 200m så innebär det att man inte får gräva ner en häst om man inte har minst 4hektar mark.
På denna bilden mark är det däremot inga problem att ha iallafall 10st avloppsanläggningar.
Kan dessutom lova er att kadaver består at ben efter sommaren.
Att marken behöver saneras förstår jag inte heller... plantera något där istället för de kommer växa fin fint.
De mest naturliga som finns är nu ett problem.... undrar hur dem gör som bor vid en kyrkogård... hur de vågar dricka vattnet eller ens var kyrkan får sitt vatten...
Snabbast förlopp för att få bort hästen är att låta den ligger ovan mark. Anledningen till att den ska grävas ner är.
Ser inte så trevligt ut.
Vilda djur lockas till platsen.
Lukten.
Vi grävde upp ett kalvkadaver på en villa tomt två år efter det var nergrävt och jag kan garantera att det var inte bara ben där inte.
Den lukten som spreds i villakvarteret när grävaren grävde i kadavret glömmer jag aldrig.
Vet inte hur mycket en fågelskit väger, men det är en viss skillnad i vikt på ett föl och en fågelskit.A Alexn72 skrev:
Kan ni på något sätt visa att de koliforma bakterierna inte fanns i brunnsvattnet innan, och att de uppkommit pga det nedgrävda djuret? Gissar att det kan bli svårt.. Skulle nog ta juridisk hjälp. Brukar gå att få typ en timme kostnadsfri rådgivning via hemförsäkringen. Börja där, och se var ni landar.T tgladh skrev:Vi tog över en gård i oktober och i söndags hittade hunden ett kadaver som efter undersökning visade sig vara ett hästkladaver. Detta var ca 15 m från vår grävda vattenbrunn. Vid dialog med den tidigare ägaren kunde de bekräfta att de grävt ner en ponny som fått fång och de hade blivit tvugna att avliva för ca 4 år sedan, utan tillstånd och anvisning om plats från kommunen (en veterinär hade varit på plats för avlivningen och av någon outgrundlig anledning tyckt att det inte var några problem med att begrava häsen så nära vattenbrunnen). Jag började genast reda i detta och redan på måndagen fick jag kontakt med Svensk Lantbrukstjänst som kunde bistå med att hämta kadavret efter jag fått sependera dagen med att försöka frilägga det så gott det gick.
Därefter så började ett idogt arbete att försöka förstå hur vi ska gå vidare med detta och vilka som ska kontaktas: kommun, länsstyrelse etc. men har hittils inte fått riktigt klarhet i vem vi ska vända oss till i detta. Har varit i kontakt med en miljö- och hälsoskyddsinspektör på kommunen som ansvarar för nedgrävning av häst men inte riktigt när det är på detta sättet att det är ett redan nedgrävt djur. Vidare har jag varit i kontakt med två personer på länsstyrelsen men inte riktigt fått bra guidninge där heller. Även mäklaren är informerad då jag fick det tipset från någon med.
I morse så landar det ett mail från de förra ägarna som nu börjar förstå allvaret i det som de gjort och erkänner då att det även finns ett nergrävt dödfött föl på andra sidan vattenbrunnen. Detta nedgrävt 2016.
Vem ska man ta en sån här fråga med? De flesta jag pratat med är förskräckta över hur man kunnat göra så här men ingen har riktigt gett mig riktlinjer för hur jag ska gå vidare.
Som jag ser det (och fått bekräftat från några av kontakterna) är att det inte finns några garantier för att brunnen är ok även om vattenprov skulle visa det just nu och att göra markprover skulle bli mycket kostsamt då brunnen är ca 8 m djup och inte heller det ge några bra garantier att det inte kommer bli problem med vattnet framöver. Vattenprov gjordes när vi flyttade in som visade på höga halter av koliforma bakterier (35 grader) och ett nytt vattenprov är inlämnat i måndags.
Just nu ser vi på det så här: Vi kommer skriva ihop ett skadeståndskrav gentemot de förra ägarna och kräva ersättning för alla kostnader kopplat till att forsla bort, gräva ur, sanera och djupborra en ny brunn men även för bortfall av arbetstid då jag fick ta en dag ledigt från jobbet för att ordna så de kunde hämta kadavret samt fått spendera åtskilliga timmar med att ringa runt och försöka få hjälp med detta. Även för den tid vi kommer vara utan vatten i samband med borrning av ny brunn.
Är detta rimligt? Jag vill gärna ha tips och rekomendationer hur vi kommer vidare i detta och får hjälp med vad som behöver göras så vi inte gör nåt fel och så vi kan stärka våra argument kring att vi behöver en ny brunn.
När vi avlivade våran häst så användes just kemikalier. Ett par sprutor och sen var det klart. Lungt och avslappnat för både oss och hästen.john68 skrev:
Som jag skrev.... saknas syre så tar processen mycket längre tid.T twoody skrev:
Och vem har sagt att det inte luktar... Att det luktar är inte ett tecken på att något är fel.
Men av just den anledning är föreskrifterna från kommunen att de ska grävas ner.