S Stefan1972 skrev:
Jag tror de flesta skulle göra nåt åt saken istället för att anmäla det hela.............den lilla andelen som mot förmodan stoppar upp huvudet och får en kyss kan nog sorteras in i avdelningen " de som får en kyss ändå"
@Bo.Siltberg skulle ju anmäla och han tillhör knappast kategorin "de som får en kyss ändå"

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Då föreslår jag att du i fortsättningen skriver att du tycker detta brott är likställt med att fimpa på gatan istället för att citera mig med en irrelevant fråga.
Men människa! Starta en ny tråd eller skriv i ett eget inlägg. Du var väldigt tydlig i #48 och du förstår väl att jag aldrig kommer att närma mig din syn med ens en millimeter. Tjata på nån annan!

Dessa fel är ingen standard som vi får leva med som nån stolle skrev.
Skärp dig Alfredo.
Jösses vad du är grinig. Är du alltid lika lättstött?

Det är väl självklart att de tar med sig sina lampor och går. Skulle själv aldrig ens reflekterat över det. Än mindre börjat fotografera "bevis"😁 och belasta våra myndigheter med denna skitsak. De har säkert viktigare saker att utreda än ömhudingars nojor. För ser du lösa eltrådar i taket, inte ställer du dig väl på en stol och slickar på dom. Personligt ansvar, du vet?

• Gilla
Perolofl och 2 till
  • Laddar…
S steffo_b skrev:
Om det inte sitter någon lampa där och du sätter dit en lampa så räknas det som en installation och det får du som lekman inte göra.
Ponera följande:

Min bror hjälper mig att ta ner en plafond (i mitt hus) under renovering av rummet och lämnar kablarna lösa (han tänkte sedan skruva tillbaks samma eller en annan plafond/armatur men annat kom i vägen).

Enligt dig (och tydligen Elsäkerhetsverket) begås ett brott om jag skruvar upp samma eller en annan ljuskälla ( efterom det inte sitter en armatur där längre) och ansluter dessa lösa kablar, men om min bror gör det så är det ok (eftersom det då är ett byte)?

Är det så reglerna är, och om så, verkar det vettigt att man måste kalla in en elektriker för jobbet att skruva fast ett par lösa sladdar i en armatur på en plats det redan suttit en armatur (samma eller annan) på?

S steffo_b skrev:
Om det sitter en lampa där som är ojordad så får du inte byta den till en jordad lampa även om jord är framdraget då detta räknas som en förändring vilket du som lekman inte får göra.
Sluta gissa.

D Dilato skrev:
Ponera följande:

Min bror hjälper mig att ta ner en plafond (i mitt hus) under renovering av rummet och lämnar kablarna lösa (han tänkte sedan skruva tillbaks samma eller en annan plafond/armatur men annat kom i vägen).

Enligt dig (och tydligen Elsäkerhetsverket) begås ett brott om jag skruvar upp samma eller en annan ljuskälla ( efterom det inte sitter en armatur där längre) och ansluter dessa lösa kablar, men om min bror gör det så är det ok (eftersom det då är ett byte)?

Är det så reglerna är, och om så, verkar det vettigt att man måste kalla in en elektriker för jobbet att skruva fast ett par lösa sladdar i en armatur på en plats det redan suttit en armatur (samma eller annan) på?
nja jag tror ingen skulle tolka saken så........om det är en och samma person eller inte. Handlar det om en fast installation så gör ju båda fel bara helt enkelt.........om inte så behövs nödvändig kännedom bara.

A
Jo det får man. Man får välja klass I och klass II fritt.
Det man inte får göra är att ansluta armaturen till skyddsjord om rummet i övrigt använder ojordade uttag.
Det finns inga krav på likvärdig eller liknande om man inte går till extrema ytterligheter.
Utanför trådens område, men när du ändå är här och jag kommer ihåg det:

"Elektrikern" (...) har dragit fram jord till ett rums samtliga vägguttag, så dessa är numera utbytta/jordade. Till lampan i taket är dock ingen jord framdragen. Innebär det du säger att det bör dras fram/anslutas jord till lampan också, då "elektrikern" nu skapat fina/nya vägar för strömmen att ta om lampans hölje skulle bli spänningssatt?

Jag vill minnas att jag läst någon motivering till varför man får byta själv och varför den då ska vara likvärdig.
Det grundar sig på att man ska kunna använda den som satt där tidigare som "facit" för den nya man kopplar in.

Det handlar bara om att minimera risken för att göra fel.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
P Pajen121 skrev:
Det hade ju gått fortare att åtgärda problemet, än att starta den här tråden.🤔
Nu är det ju så att alla har kanske inte den kunskapen. Och hör sig för innan man börjar anlita ev elektriker, om man inte kan själv.

Jag är mest förvånad att den som tog bort lampan inte lossade trådarna i wago-klämman istället 😆

• Gilla
  • Haha
Pajen121 och 3 till
  • Laddar…
S
Rätt.

Jo det får man. Man får välja klass I och klass II fritt.
Det man inte får göra är att ansluta armaturen till skyddsjord om rummet i övrigt använder ojordade uttag.
Det finns inga krav på likvärdig eller liknande om man inte går till extrema ytterligheter.
Enligt informationsvideon hos Elsäkerhetsverket så betyder byte att man inte får ersätta ojordat med jordat eftersom det innebär att man förändrar anläggningen.
Dom säger också klart och tydligt att byte innebär att det skall vara likvärdig armatur.

R Rubb skrev:
Jag vill minnas att jag läst någon motivering till varför man får byta själv och varför den då ska vara likvärdig.
Det grundar sig på att man ska kunna använda den som satt där tidigare som "facit" för den nya man kopplar in.

Det handlar bara om att minimera risken för att göra fel.
Får man som privatperson byta ut ett gammalt Semko17-uttag (trefas+N+PE) avsäkrad med 16A till ett CEE-416-uttag?

Får man som privatperson byta ut ett gammalt Semko17-uttag (trefas+PE) avsäkrad med 16A till ett CEE-316-uttag?

https://www.elsakerhetsverket.se/kopplasakert/produkt/trefasuttag/fasad

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Jösses vad du är grinig. Är du alltid lika lättstött?

Det är väl självklart att de tar med sig sina lampor och går. Skulle själv aldrig ens reflekterat över det. Än mindre börjat fotografera "bevis"😁 och belasta våra myndigheter med denna skitsak. De har säkert viktigare saker att utreda än ömhudingars nojor. För ser du lösa eltrådar i taket, inte ställer du dig väl på en stol och slickar på dom. Personligt ansvar, du vet?
Har man ingen kunskap om elsäkerhet eller konsekvenserna så resonerar man nog som du gör.
Ansvaret ligger väl på den person som lämnade trådarna. Finns dom som aldrig rör el och hade gladeligen velat ha ett lamputtag där.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Vilka andra brott brukar ni titta bort för?
Om någon kör om mig när jag ligger i 70 km/h på en 70-väg.
Om någon går mot röd gubbe.
Om någon drickar alkohol där man inte får (typ i smyg från en plunta).

Jag hoppas verkligen polisen slipper lägga tid på sånt här trams. De har viktigare saker för sig.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 6 till
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
"Elektrikern" (...) har dragit fram jord till ett rums samtliga vägguttag, så dessa är numera utbytta/jordade. Till lampan i taket är dock ingen jord framdragen. Innebär det du säger att det bör dras fram/anslutas jord till lampan också, då "elektrikern" nu skapat fina/nya vägar för strömmen att ta om lampans hölje skulle bli spänningssatt?
Ja. Är rummet "jordat" då ska det finnas en skyddsledare framdragen till alla uttag och andra kopplingspunkter, inklusive lamputtag, och även lamputtaget ska bytas till ett jordat. Alla uttag i rummet ska vara jordade (eller ojordade).

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.