67 185 läst ·
195 svar
67k läst
195 svar
När man lämnar ett hus som säljare, kan man lämna eluttag i detta skick
@Bo.Siltberg skulle ju anmäla och han tillhör knappast kategorin "de som får en kyss ändå"S Stefan1972 skrev:
Bo.Siltberg skrev:
Bo.Siltberg skrev:
Jösses vad du är grinig. Är du alltid lika lättstött?Bo.Siltberg skrev:
Det är väl självklart att de tar med sig sina lampor och går. Skulle själv aldrig ens reflekterat över det. Än mindre börjat fotografera "bevis"😁 och belasta våra myndigheter med denna skitsak. De har säkert viktigare saker att utreda än ömhudingars nojor. För ser du lösa eltrådar i taket, inte ställer du dig väl på en stol och slickar på dom. Personligt ansvar, du vet?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Här är ett brott som jag skulle blunda för 
Par hade sex i Kärlekstunneln på Gröna lund
Men polisen tyckte det var viktigt...Ponera följande:S steffo_b skrev:
Min bror hjälper mig att ta ner en plafond (i mitt hus) under renovering av rummet och lämnar kablarna lösa (han tänkte sedan skruva tillbaks samma eller en annan plafond/armatur men annat kom i vägen).
Enligt dig (och tydligen Elsäkerhetsverket) begås ett brott om jag skruvar upp samma eller en annan ljuskälla ( efterom det inte sitter en armatur där längre) och ansluter dessa lösa kablar, men om min bror gör det så är det ok (eftersom det då är ett byte)?
Är det så reglerna är, och om så, verkar det vettigt att man måste kalla in en elektriker för jobbet att skruva fast ett par lösa sladdar i en armatur på en plats det redan suttit en armatur (samma eller annan) på?
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
nja jag tror ingen skulle tolka saken så........om det är en och samma person eller inte. Handlar det om en fast installation så gör ju båda fel bara helt enkelt.........om inte så behövs nödvändig kännedom bara.D Dilato skrev:Ponera följande:
Min bror hjälper mig att ta ner en plafond (i mitt hus) under renovering av rummet och lämnar kablarna lösa (han tänkte sedan skruva tillbaks samma eller en annan plafond/armatur men annat kom i vägen).
Enligt dig (och tydligen Elsäkerhetsverket) begås ett brott om jag skruvar upp samma eller en annan ljuskälla ( efterom det inte sitter en armatur där längre) och ansluter dessa lösa kablar, men om min bror gör det så är det ok (eftersom det då är ett byte)?
Är det så reglerna är, och om så, verkar det vettigt att man måste kalla in en elektriker för jobbet att skruva fast ett par lösa sladdar i en armatur på en plats det redan suttit en armatur (samma eller annan) på?
Utanför trådens område, men när du ändå är här och jag kommer ihåg det:Bo.Siltberg skrev:
"Elektrikern" (...) har dragit fram jord till ett rums samtliga vägguttag, så dessa är numera utbytta/jordade. Till lampan i taket är dock ingen jord framdragen. Innebär det du säger att det bör dras fram/anslutas jord till lampan också, då "elektrikern" nu skapat fina/nya vägar för strömmen att ta om lampans hölje skulle bli spänningssatt?
Jag vill minnas att jag läst någon motivering till varför man får byta själv och varför den då ska vara likvärdig.
Det grundar sig på att man ska kunna använda den som satt där tidigare som "facit" för den nya man kopplar in.
Det handlar bara om att minimera risken för att göra fel.
Det grundar sig på att man ska kunna använda den som satt där tidigare som "facit" för den nya man kopplar in.
Det handlar bara om att minimera risken för att göra fel.
Jag är mest förvånad att den som tog bort lampan inte lossade trådarna i wago-klämman istället 😆
Enligt informationsvideon hos Elsäkerhetsverket så betyder byte att man inte får ersätta ojordat med jordat eftersom det innebär att man förändrar anläggningen.Bo.Siltberg skrev:
Dom säger också klart och tydligt att byte innebär att det skall vara likvärdig armatur.
Får man som privatperson byta ut ett gammalt Semko17-uttag (trefas+N+PE) avsäkrad med 16A till ett CEE-416-uttag?R Rubb skrev:
Får man som privatperson byta ut ett gammalt Semko17-uttag (trefas+PE) avsäkrad med 16A till ett CEE-316-uttag?
https://www.elsakerhetsverket.se/kopplasakert/produkt/trefasuttag/fasad
Har man ingen kunskap om elsäkerhet eller konsekvenserna så resonerar man nog som du gör.Intet skrev:
Jösses vad du är grinig. Är du alltid lika lättstött?
Det är väl självklart att de tar med sig sina lampor och går. Skulle själv aldrig ens reflekterat över det. Än mindre börjat fotografera "bevis"😁 och belasta våra myndigheter med denna skitsak. De har säkert viktigare saker att utreda än ömhudingars nojor. För ser du lösa eltrådar i taket, inte ställer du dig väl på en stol och slickar på dom. Personligt ansvar, du vet?
Ansvaret ligger väl på den person som lämnade trådarna. Finns dom som aldrig rör el och hade gladeligen velat ha ett lamputtag där.
Om någon kör om mig när jag ligger i 70 km/h på en 70-väg.Bo.Siltberg skrev:
Om någon går mot röd gubbe.
Om någon drickar alkohol där man inte får (typ i smyg från en plunta).
Jag hoppas verkligen polisen slipper lägga tid på sånt här trams. De har viktigare saker för sig.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Ja. Är rummet "jordat" då ska det finnas en skyddsledare framdragen till alla uttag och andra kopplingspunkter, inklusive lamputtag, och även lamputtaget ska bytas till ett jordat. Alla uttag i rummet ska vara jordade (eller ojordade).A Alexander HB skrev:"Elektrikern" (...) har dragit fram jord till ett rums samtliga vägguttag, så dessa är numera utbytta/jordade. Till lampan i taket är dock ingen jord framdragen. Innebär det du säger att det bör dras fram/anslutas jord till lampan också, då "elektrikern" nu skapat fina/nya vägar för strömmen att ta om lampans hölje skulle bli spänningssatt?