67 188 läst ·
195 svar
67k läst
195 svar
När man lämnar ett hus som säljare, kan man lämna eluttag i detta skick
Jag är tveksam till att det skulle räcka med att någon riskerar att skadas utomhus även om jag anser att det nog borde räcka.S Stefan1972 skrev:En polisanmälan kommer ju dessutom inte att betyda att det når så högt upp att det kommer någon instans till känna. Elsäkerhetsverket eller vad det nu antyds. Anmälan tas emot, man konstaterar att brott ej kan styrkas och uppsåt saknas helt och det blir nerlagt samma dag anmälan tas emot. Sannolikt får förövaren inte ens veta att anmälan är gjord..........
Det ska nog till nåt mycket mycket värre för att det ska bli nåt.........att kreti och pleti kan skadas utomhus tex.
Jag tror att någon måste skada sig innan polisen prioriterar ett sådant ärende. Dom har lite för mycket annat att syssla med för att ha resurser att lägga på att någon har kopplat ur en armatur han inte fick koppla ur och lämnat sladdarna på ett sätt han inte får.
Enligt vad du skriver:S steffo_b skrev:
TS bryter mot lagen när denne sätter upp sin lampa på den plats där någon annan tagit bort sin?
Man får inte sätta en jordad lampa (även om det finns jord framdraget)?
Man får inte sätta en 100W armatur om de tidigare satt en 5W LED ?
Var kan jag läsa om dessa regler🤔
Var säger de det?S steffo_b skrev:Elsäkerhetsverket själva säger att i deras användning av begreppet byta så ingår att det skall vara en likvärdig produkt med samma funktion och samma förutsättningar.
Det står också klart och tydligt att du inte får göra förändringar och om den nya armaturen avviker väldigt mycket från den gamla så kan det teoretiskt sett anses vara förändring.
Dvs den måste inte vara exakt likadan. Du får exempelvis byta en armatur med halogen mot en med LED men du får inte byta en ojordad till en jordad. Och du får inte koppla bort en armatur utan att ersätta den eller koppla in en ny armatur utan att det satt någon där när du började.
Om det inte sitter någon lampa där och du sätter dit en lampa så räknas det som en installation och det får du som lekman inte göra.D Dilato skrev:
Om det sitter en lampa där som är ojordad så får du inte byta den till en jordad lampa även om jord är framdraget då detta räknas som en förändring vilket du som lekman inte får göra.
Exakt vart gränsen går för högre effekt är en bedömningssport.
Men någonstans går en gräns där armaturerna inte längre anses vara likvärdiga och det därmed inte längre räknas som ett byte och då får du inte göra det. Men där finns en rejäl gråzon med okänd storlek så jag tänker under inga omständigheter uttala mig om exakt var gränserna går.
Reglerna finns att läsa på elsäkerhetsverkets hemsida eller på deras tjänst kopplasäkert.
Exvis https://www.elsakerhetsverket.se/kopplasakert/produkt/ljusarmatur/vardagsrum/byta-ljusarmatur
Det finns till och med en film där dom förklarar vad som menas med att byta där dom även klart och tydligt säger att du inte får byta ojordat mot jordat eftersom detta då räknas som installation.
Om du går in på elsäkerhetsverket och läser på så finns där en förklaring på vad dom avser med begreppet byta.Alfredo skrev:
Där framgår att dom med byta avser att du byter en armatur mot en annan likvärdig med samma funktion och samma förutsättningar.
Dvs dom har bakat in begreppet likvärdig i ordet byta.
Jag kan hålla med om att det inte är speciellt tydligt.
det hade varit betydligt bättre om dom tydliggjort det genom att säga att du får byta ut en ljusarmatur MOT EN LIKVÄRDIG i torrt icke.........
Som det är nu så skapar dom en situation där du måste veta vad dom menar med vissa begrepp som kanske inte är självklart. Dvs det är som att dom är medvetet luddiga.
Den taktiken skulle ju teoretiskt sett kunna leda till en oändlig kedja av betydelser man måste känna till.
Typ i byta ingår likvärdig. I likvärdig ingår xxxxx osv i all oändlighet.
Du kan exempelvis titta på filmen som förklarar vad dom menar med byta på sidan jag länkar till nedan.
https://www.elsakerhetsverket.se/kopplasakert/produkt/ljusarmatur/vardagsrum/byta-ljusarmatur
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
Ska man ta med alla teknikaliteter på rätt sätt i en generell anvisning så blir det nog tjockare än svea rikes lagbok............Jag tror inte man behöver gå in på detaljer. Har man nödvändig kunskap så kan man byta, annars inte. I övrigt ansvarar alla anläggningsinnehavare för sin egen anläggning. Mer än så behöver man inte fundera på.
Det håller jag med om. Men att medvetet utelämna ordet likvärdig för att istället baka in det i ordet byta är enligt min mening att vara medvetet luddig i onödan.S Stefan1972 skrev:Ska man ta med alla teknikaliteter på rätt sätt i en generell anvisning så blir det nog tjockare än svea rikes lagbok............Jag tror inte man behöver gå in på detaljer. Har man nödvändig kunskap så kan man byta, annars inte. I övrigt ansvarar alla anläggningsinnehavare för sin egen anläggning. Mer än så behöver man inte fundera på.
Generellt är det ju inte så att ordet byta innehåller värderingen likvärdig. Byta från sommardäck till vinterdäck är ju inte att byta likvärdiga däck exempelvis. Eller när jag byter pengar mot matvaror på ICA.
Dom har alltså bakat in en betydelse som normalt sett inte ingår i ordet byta istället för att lägga till likvärdig i regelverket.
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
Jo men oavsett ordval så blir det aningen krångligare än så om man ska göra det till en hållbar text juridiskt. Byte till en likvärdig komponent blir luddigt det också. Då ska den vara identisk då? Samma fabrikat och alltihop. Kanske samma tillverkningsbatch också om advokaten är slipad.................Nej det blir ohållbart.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 864 inlägg
Vore synd om vi skulle behöva vänta på den förste som får ström i sig. Har någon provat hur skalpen klarar sig 
Vilka andra brott brukar ni titta bort för?
Det kostar väldigt lite att påtala felet för förra ägaren, göra en polisanmälan och skicka ett mail med bilder till elsäkerhetsverket, eller expressen.
Om tillräckligt många gör det så kommer myndigheterna till slut att reagera.
Vilka andra brott brukar ni titta bort för?
Det kostar väldigt lite att påtala felet för förra ägaren, göra en polisanmälan och skicka ett mail med bilder till elsäkerhetsverket, eller expressen.
Om tillräckligt många gör det så kommer myndigheterna till slut att reagera.
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
Vad ska myndigheterna göra då menar du?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 864 inlägg
Rätt.S steffo_b skrev:
Jo det får man. Man får välja klass I och klass II fritt.S steffo_b skrev:
Det man inte får göra är att ansluta armaturen till skyddsjord om rummet i övrigt använder ojordade uttag.
Det finns inga krav på likvärdig eller liknande om man inte går till extrema ytterligheter.
Risken är ju att Polismyndigheten reagerar med att ta bort möjligheten att anmäla brott för privatpersoner...Bo.Siltberg skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
Är det så många som skulle anmäla saken menar du? Jag tror de flesta skulle göra nåt åt saken istället för att anmäla det hela.............den lilla andelen som mot förmodan stoppar upp huvudet och får en kyss kan nog sorteras in i avdelningen " de som får en kyss ändå"F fribygg skrev: