66 071 läst ·
195 svar
66k läst
195 svar
När man lämnar ett hus som säljare, kan man lämna eluttag i detta skick
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 126 inlägg
Såhär är det alltid vid påpekande av elinstallationer. Vissa tkr det är löjligt, vissa går hårt för elinstallations reglerna. De som tkr det är löjligt har troligtvis bristande kunskaper om elfaran och dess konsekvenser.Alfredo skrev:
Rätta mig gärna om jag har fel i mitt påstående.
Vad menar du här?K karkka skrev:
Vad är det som vissa tycker är löjligt?
Felet, eller polisanmälan, eller reglerna eller ...
Nejdå.K karkka skrev:
Men jag tror att en del tycker det är löjligt att polisanmäla, andra tycker att felet är löjligt, en del kanske tycker att reglerna är löjliga osv.
Och sen är väl ordet "löjligt" kanske inte rätt, byt ut till "överdrivet", så blir det bättre.
Jag tror ingen anser det hela vara korrekt och/eller bra, men sen har vi väl en god spridning i vad vi tycker är en lämplig fortsättning på det hela.
Är det någon som har dragit upp "dolt fel" än?
Jag har redan skrivit att själv skulle jag varit oerhört pragmatisk och fixat det själv, klart på några minuter, men visst, då kommer ju säljarna undan sitt eventuella ansvar.
Men nog har jag helt andra strider att ta i mitt liv än en sådan.
Men att jag skulle fixat det själv betyder inte att jag anser att det var OK gjort av säljarna på något sätt, utan helt enkelt att jag själv skulle valt att lägga så absolut lite tid och energi som möjligt på problemet, så jag har lite tid och energi kvar till andra problem.
Precis, hur viktigt är det att försöka rappa upp säljarna respektive att lösa den farliga elinstallationen? Jag tänker att lösa den farliga elinstallationen är högprioriterat och mycket enkelt. Så det gör jag. Att rappa upp säljarna är troligen utsiktslöst och svårt. Dessutom rätt meningslöst eftersom detta är så vanligt vid överlåtelser, ett redan förlorat slag i en principfråga jag inte brinner för. Så det orkar jag inte med.
Man får byta till en annan likadan.useless skrev:
Exakt vad likadan är blir en bedömningssport.
Men du får som lekman absolut inte koppla bort en fast ansluten förbrukare. Eller koppla in.
Dvs om säljaren i TS fall inte haft en elektriker inne för att ta ned lampan så har dom gjort fel. (Förutsatt att inte säljaren är en elektriker med eget A cert då. Men då hade denna absolut inte lämnat nakna trådar.
Jag håller med.Mikael_L skrev:
Nejdå.
Men jag tror att en del tycker det är löjligt att polisanmäla, andra tycker att felet är löjligt, en del kanske tycker att reglerna är löjliga osv.
Och sen är väl ordet "löjligt" kanske inte rätt, byt ut till "överdrivet", så blir det bättre.
Jag tror ingen anser det hela vara korrekt och/eller bra, men sen har vi väl en god spridning i vad vi tycker är en lämplig fortsättning på det hela.
Är det någon som har dragit upp "dolt fel" än?
Jag har redan skrivit att själv skulle jag varit oerhört pragmatisk och fixat det själv, klart på några minuter, men visst, då kommer ju säljarna undan sitt eventuella ansvar.
Men nog har jag helt andra strider att ta i mitt liv än en sådan.
Men att jag skulle fixat det själv betyder inte att jag anser att det var OK gjort av säljarna på något sätt, utan helt enkelt att jag själv skulle valt att lägga så absolut lite tid och energi som möjligt på problemet, så jag har lite tid och energi kvar till andra problem.
Jag hade också bara fixat det. Ansluta en vanlig taklampa är inte raketforskning.
En polisanmälan innebär bara att man lägger tid på att göra en anmälan som läggs ned i samma ögonblick som den blivit klar.
Att ta upp det med säljaren innebär bara att man lägger tid på något som inte leder någonvart.
Även om man skulle få det till ett dolt fel så blir ersättningen i det fallet det belopp som värdet på huset kan anses ha minskat pga felet. Vilket är obefintligt.
Dvs det är bara att gå vidare i livet. Det där händer i nästan samtliga fall där bostäder som är 20 år eller äldre byter ägare och det är bara att koppla in en ny lampa eller kanske ta in en elektriker för att sätta dit ett riktigt takuttag.
Nej, så är det inte. Det finns inget krav på att byta till likadan i undantaget för belysningsarmaturer. Däremot får man inte byta till ett uttag.S steffo_b skrev:Man får byta till en annan likadan.
Exakt vad likadan är blir en bedömningssport.
Men du får som lekman absolut inte koppla bort en fast ansluten förbrukare. Eller koppla in.
Dvs om säljaren i TS fall inte haft en elektriker inne för att ta ned lampan så har dom gjort fel. (Förutsatt att inte säljaren är en elektriker med eget A cert då. Men då hade denna absolut inte lämnat nakna trådar.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
En polisanmälan kommer ju dessutom inte att betyda att det når så högt upp att det kommer någon instans till känna. Elsäkerhetsverket eller vad det nu antyds. Anmälan tas emot, man konstaterar att brott ej kan styrkas och uppsåt saknas helt och det blir nerlagt samma dag anmälan tas emot. Sannolikt får förövaren inte ens veta att anmälan är gjord..........
Det ska nog till nåt mycket mycket värre för att det ska bli nåt.........att kreti och pleti kan skadas utomhus tex.
Det ska nog till nåt mycket mycket värre för att det ska bli nåt.........att kreti och pleti kan skadas utomhus tex.
Jag råkade skriva likadan men det skulle varit likvärdig.tommib skrev:
Elsäkerhetsverket själva säger att i deras användning av begreppet byta så ingår att det skall vara en likvärdig produkt med samma funktion och samma förutsättningar.
Det står också klart och tydligt att du inte får göra förändringar och om den nya armaturen avviker väldigt mycket från den gamla så kan det teoretiskt sett anses vara förändring.
Dvs den måste inte vara exakt likadan. Du får exempelvis byta en armatur med halogen mot en med LED men du får inte byta en ojordad till en jordad. Och du får inte koppla bort en armatur utan att ersätta den eller koppla in en ny armatur utan att det satt någon där när du började.
Redigerat: