66 071 läst ·
195 svar
66k läst
195 svar
När man lämnar ett hus som säljare, kan man lämna eluttag i detta skick
Mest troligt har det aldrig funnits något uttag i taket om det är ett äldre hus.blackarrow skrev:
Och sen har ju förra ägaren klarat av att montera ner den gamla armaturen alldeles utmärkt. Och dessutom låtit bli att montera ett täcklock eller på annat sätt genomfört en borttagning av fast installation; det hade ju varit olagligt; utan bara påbörjat men inte avslutat ett byte.
Elsäkerhetsverket är tydligt med att det är förbjudet för en lekman att ta bort den fasta armaturen och sätta dit ett uttag och det är också förbjudet att ta bort den fasta armaturen och sätta dit ett täcklock.
Det enda man får göra som lekman är att ta bort den fasta armaturen och sätta dit en ny fast armatur, så det är det arbetet som TS behöver fullfölja.
Redigerat:
De flesta lampor jag sett levereras med sockerbitar eller motsvarande i lampan, inte utstickande kablar. Så då behövs de där utstickande kabelstumparna till den nya lampan.useless skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 126 inlägg
Men man kan inte lämna spänningssatta oisolerade ledare hängande från taket, det är huvudlöst. De behöver minst isoleras, men helst också gömmas i dosan under ett doslock, eller ännu bättre, ett lamputtag.
Nej. Den wago med nollorna, kan ha ström om det sitter förbrukare anslutna. och eftersom det även sticker en nolla med synlig koppar (du skrev ta bara bort den bruna så är det ofarligt). Så kan den om du tar i den och jord bli ström genomgång. Min jättefina paintbild visar hur jag tänker mig att ditt påstående om att bara ta bort fas gör det blir ofarligt. Finns det andra förbrukare som är påslagna som går till samma noll wagos så finns ström där.blackarrow skrev:
Nja, jord och nolledaren har samma potential och man kan ta i dem utan fara så länge man inte själv är strömförande på något annat sätt.
Nollledarna med ström i blir farlig först du koppar loss dem och tar i dem.
Då kan du få strömgenomgång genom kroppen. Kanske från arm till arm via hjärtat.
Men jag håller med om att man inte ska in och pilla i dosan i den fasta installationen.
På med uttag eller täcklock. Kopplingsutrymmet ska inte vara åtkomligt.
Edit: Ja du har rätt i ditt tankesätt. Bra att du tänker logiskt och fint ritat.K karkka skrev:Nej. Den wago med nollorna, kan ha ström om det sitter förbrukare anslutna. och eftersom det även sticker en nolla med synlig koppar (du skrev ta bara bort den bruna så är det ofarligt). Så kan den om du tar i den och jord bli ström genomgång. Min jättefina paintbild visar hur jag tänker mig att ditt påstående om att bara ta bort fas gör det blir ofarligt. Finns det andra förbrukare som är påslagna som går till samma noll wagos så finns ström där.
Jag lånar denna bild från annan tråd. Det är en flerfasgrupp men principen densamma. Om man bryter upp en krets kan man få en farlig beröringspänning som på bild. Fast i detta fall ni diskuterar så bör kretsen vara hel och ingen fara finnas
Så jag tycker ni båda har rätt i sak.
Redigerat:
Fast det stämmer ju inte. Likgiltighetsuppsåt, inom svensk straffrätt, innebär att en gärningsman är medveten om risken för en viss följd av sitt handlande, men är likgiltig inför om denna följd faktiskt inträffar.blackarrow skrev:
Det där har du missförstått. Allt elinstallationsarbete kräver auktorisation. De som har personlig auktorisation får utföra elinstallation på sin egen och andras anläggningar så länge det inte sker yrkesmässigt. För att utföra elinstallationer yrkesmässigt krävs ett hos Elsäkerhetsverket registrerat företag med ett egenkontrollprogram, och en auktoriserad elinstallatör för regelefterlevnad.G gmogmo skrev:
Det som hände var att Elektrikerna polisanmälde Tesla för att de inte hade en korrekt registrering hos Elsäkerhetsverket. Du får det att låta som att det slutade med att de hade fel och att man inte behöver registrera sig om man gör arbete på sin egen anläggning. Det är så vitt jag vet fel, så har svårt att tro att det var vart frågan landade.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Man ska inte ha blandat jordat och ojordat, om det bara gäller stickkontakter vet jag ej men det kan säkert någon kunnig elektriker svara på. Här jordas allt utom de lampor som har keramisk botten.A Alexander HB skrev:Utanför trådens område, men när du ändå är här och jag kommer ihåg det:
"Elektrikern" (...) har dragit fram jord till ett rums samtliga vägguttag, så dessa är numera utbytta/jordade. Till lampan i taket är dock ingen jord framdragen. Innebär det du säger att det bör dras fram/anslutas jord till lampan också, då "elektrikern" nu skapat fina/nya vägar för strömmen att ta om lampans hölje skulle bli spänningssatt?
Det är rummets karaktär som bestämmer om rummet ska ha skyddsjord eller inte.
Är rummet byggd efter "isolerad miljö", alltså ingen främmande/sann jord i rummet så får/fick rummet utföras utan skyddsjord. Man såg mellan fingrarna när det gällde vattenburna radiatorer.
Apparater med skyddsjordsanslutning får under inga omständigheter anslutas till skyddsjord i dessa rum.
I ett rum som inte är "isolerad miljö" så ska skyddsjord vara framdragen till varje anslutningspunkt, alla apparater som har anslutning för skyddsjord ska anslutas.
Är rummet byggd efter "isolerad miljö", alltså ingen främmande/sann jord i rummet så får/fick rummet utföras utan skyddsjord. Man såg mellan fingrarna när det gällde vattenburna radiatorer.
Apparater med skyddsjordsanslutning får under inga omständigheter anslutas till skyddsjord i dessa rum.
I ett rum som inte är "isolerad miljö" så ska skyddsjord vara framdragen till varje anslutningspunkt, alla apparater som har anslutning för skyddsjord ska anslutas.