66 071 läst ·
195 svar
66k läst
195 svar
När man lämnar ett hus som säljare, kan man lämna eluttag i detta skick
Ja och nej. Det landade i att registrering hos elsäkerhetsverket endast krävs vid arbete i annans anläggning och att Tesla har rätt att utföra arbete i egna anläggning utan denna registrering.O Oldfart skrev:Det där har du missförstått. Allt elinstallationsarbete kräver auktorisation. De som har personlig auktorisation får utföra elinstallation på sin egen och andras anläggningar så länge det inte sker yrkesmässigt. För att utföra elinstallationer yrkesmässigt krävs ett hos Elsäkerhetsverket registrerat företag med ett egenkontrollprogram, och en auktoriserad elinstallatör för regelefterlevnad.
Det som hände var att Elektrikerna polisanmälde Tesla för att de inte hade en korrekt registrering hos Elsäkerhetsverket. Du får det att låta som att det slutade med att de hade fel och att man inte behöver registrera sig om man gör arbete på sin egen anläggning. Det är så vitt jag vet fel, så har svårt att tro att det var vart frågan landade.
Jag poängterar faran med påståendet att tro att bara ta bort fasledaren gör det hela ofarligt, påståendet innebär då att neutralledaren och skyddsjorden hänger kvar, har även visat det med bilden. Det är enbart det påståendet jag argumenterar om.A avh67f skrev:Edit: Ja du har rätt i ditt tankesätt. Bra att du tänker logiskt och fint ritat.
Jag lånar denna bild från annan tråd. Det är en flerfasgrupp men principen densamma. Om man bryter upp en krets kan man få en farlig beröringspänning som på bild. Fast i detta fall ni diskuterar så bör kretsen vara hel och ingen fara finnas
Så jag tycker ni båda har rätt i sak.
Hur du kan anse att båda har rätt förstår jag inte.
Ska vi anta att det är spänningslöst så är det är en annan tråd.
Medlem
· Halland
· 4 433 inlägg
Först och främst - gratulerar till det nya huset!
Nej, man får inte lämna det så här, men sådana här grejer får man helt enkelt kunna ta hand om själv om man skall äga hus idag. Häng i relevanta forum här på BH och lär dig mecka själv, det är enda sättet att överleva. Samma sak gäller för att byta VVS och annat, lite måste man kunna göra själv.
Nej, man får inte lämna det så här, men sådana här grejer får man helt enkelt kunna ta hand om själv om man skall äga hus idag. Häng i relevanta forum här på BH och lär dig mecka själv, det är enda sättet att överleva. Samma sak gäller för att byta VVS och annat, lite måste man kunna göra själv.
Jag vill ha en källhänvisning till det påståendet!G gmogmo skrev:
Det låter högst märkligt om företag helt plötsligt är undantagna från auktorisationskravet. Om du har rätt så får ju Hanifs Pizza, Bettans Tobak och Riksbyggens vaktmästare koppla fritt i sin egen anläggning utan auktorisation, och det är ju knappast sant.
Jag förstår inte hur det skall fungera i praktiken. Förklara vad som gäller angående yrkespersoner utan personlig auktorisation, egenkontrollprogram och auktoriserad elinstallatör för regelefterlevnad, osv?
Redigerat:
Visst är nolledaren strömförande. Dels för att det går ström genom den, dels för att den utgör återledare i en starkströmskrets.K karkka skrev:Nej. Den wago med nollorna, kan ha ström om det sitter förbrukare anslutna. och eftersom det även sticker en nolla med synlig koppar (du skrev ta bara bort den bruna så är det ofarligt). Så kan den om du tar i den och jord bli ström genomgång. Min jättefina paintbild visar hur jag tänker mig att ditt påstående om att bara ta bort fas gör det blir ofarligt. Finns det andra förbrukare som är påslagna som går till samma noll wagos så finns ström där.
Ibland har jag sett begreppet spänningsförande om fasledare, men om vi utgår från din bild så ska jag visa vad jag menar.
Vi antar en TN-C central utan Jordfelssbrytare.
Både nolledaren och jordledaren har potentialen, 0 volt.
(En vattenburen radiator som är jordad via värmepannan brukar man inte betrakta som strömförande, men kan förstås bli en farlig återledare vid något felsenario).
Jag har ritat in 230V från elcentral till vänster.
Jag har tagit med lite spänningsfall över ledningarna (1 volt) pga lastens ström genom ledningarna.
R = resistans i ledningarna, RL = lastens resistans
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är alltså inte någon spänning mellan noll och jordledningen hög nog att orsaka strömgenomgång som är farlig.
Om vi försummar ledningsförlusterna så är det 0V på både noll jordledare och således kan ingen ström flyta genom kroppen. Ingen strömgenomgång.
Nu till några farliga senarion…
I sin iver vill lekmannen ta bort den strömförande nollledaren.
a) Antag att nolledaren satt i en Wago och plockats bort. Men han råkar komma år och lyfta två spakar på Wagon.
b) Alla nolledare satt samlade under en tomtehatt. (Torixen är ofta röd). Flera nolledare lossnar.
Lungt, spänningen är ju noll volt i nolledaren och därmed ingen fara.
Men antag att båda fallen leder till att nolledaren från lasten lossnar och kommer åt ena handen.
Andra handen kan komma år antingen jordledaren eller nolledaren som går mot elcentralen.
Ström kan nu flyta genom lasten (som vi kan ha mycket lägre resistans än kroppen) och genom kroppen. ☠️
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
☠️
En jordfelsbrytare skulle bara bryta vid ena fallet.
En JFB är så känsliga att om man lägger samman noll och jord så dels strömmen upp mellan båda återledare och JFB löser ofta ut.
Det är registrering hos ESV som inte behövs.O Oldfart skrev:
Auktorisationskravet är intakt.
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/vi-arbetar-med/auktorisation-och-foretagsregistrering/
Det är företag som utför arbeten på annans elanläggning som måste registrera sig.
Gubben får väl inte 230V över sig i ditt ex. han sitter väl i serie med lasten. Men jag håller fortfarande fast vid min bild. Varför blanda in andra scenarion, när jag diskuterar Ole E påstående?blackarrow skrev:
Visst är nolledaren strömförande. Dels för att det går ström genom den, dels för att den utgör återledare i en starkströmskrets.
Ibland har jag sett begreppet spänningsförande om fasledare, men om vi utgår från din bild så ska jag visa vad jag menar.
Vi antar en TN-C central utan Jordfelssbrytare.
Både nolledaren och jordledaren har potentialen, 0 volt.
(En vattenburen radiator som är jordad via värmepannan brukar man inte betrakta som strömförande, men kan förstås bli en farlig återledare vid något felsenario).
Jag har ritat in 230V från elcentral till vänster.
Jag har tagit med lite spänningsfall över ledningarna (1 volt) pga lastens ström genom ledningarna.
R = resistans i ledningarna, RL = lastens resistans
[bild]
Det är alltså inte någon spänning mellan noll och jordledningen hög nog att orsaka strömgenomgång som är farlig.
Om vi försummar ledningsförlusterna så är det 0V på både noll jordledare och således kan ingen ström flyta genom kroppen. Ingen strömgenomgång.
Nu till några farliga senarion…
I sin iver vill lekmannen ta bort den strömförande nollledaren.
a) Antag att nolledaren satt i en Wago och plockats bort. Men han råkar komma år och lyfta två spakar på Wagon.
b) Alla nolledare satt samlade under en tomtehatt. (Torixen är ofta röd). Flera nolledare lossnar.
Lungt, spänningen är ju noll volt i nolledaren och därmed ingen fara.
Men antag att båda fallen leder till att nolledaren från lasten lossnar och kommer åt ena handen.
Andra handen kan komma år antingen jordledaren eller nolledaren som går mot elcentralen.
Ström kan nu flyta genom lasten (som vi kan ha mycket lägre resistans än kroppen) och genom kroppen. ☠️
[bild]
☠️
En jordfelsbrytare skulle bara bryta vid ena fallet.
En JFB är så känsliga att om man lägger samman noll och jord så dels strömmen upp mellan båda återledare och JFB löser ofta ut.
Blackarrow och Ole hade ju rätt där. Neutral har samma potential som skyddsledare och jord så i det fallet föreligger ingen direkt fara.K karkka skrev:
Neutral räknas som en spänningssatt del så man bör ju ändå vara försiktig och behandla den som en fasledare.
Redigerat:
Det bör ju finnas en tanke med polisanmälan. Att säljaren var dum leder ju inte till en utredning. Sen bör det finnas en uppsåtsförklaring. Mannan ju inte polisanmäla dumhet, då hade ju halva befolkningen blivit polisanmäld….Alfredo skrev:
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 479 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 479 inlägg
Som sagt det som behövs är en installatör för regelefterlevnad och ett EKP för att få utföra elinstallationsarbeten på egen anläggning någon registrering hos elsäkerhetsverketet behövs inte i det fallet.Mikael_L skrev:
Bilderna är saxade ur Handbok för elinstallationsföretag som finns på Elsäkerhetsverkets hemsida. Finns även en för anläggningsägare, båda ganska pedagogiska och förklarande.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 126 inlägg
Tanken (min tanke) är inte att kasta förra ägaren i fängelse, utan att få ut information till befolkningen att det inte är ok att lämna spänningssatta trådar hängande från taket.J Janetgorgis skrev:
De flesta (hoppas jag) förstår det, men tydligen tror de att det på något vis är ok vid ägarbyte. Det behövs en väckarklocka.
Naturligtvis men det innebär inte att anmälaren behöver veta korrekt brottsrubricering. Man kan exempelvis anmäla någon har lagt rabarber på ens pengar och i anmälan beskriva vad som skett. Sen är det någon annans problem att fundera kring om det är en stöld, ett bedrägeri, en förskingring eller något annat brott.J Janetgorgis skrev:
I polisanmälan? Hur menar du?J Janetgorgis skrev:
Så ingen av av er anser att i mitt exempel med bilden, visar att gubben blir en del av kretsen, strömmen får två vägar att ledas ner till noll potential eller nära noll iaf.A avh67f skrev:
Vägen genom neutral. Och samtidigt en väg via gubben till skyddsjorden. Skulle neutralledaren som är inkopplad till nollskenan i centralen motverka allt detta anser ni.
De flesta som når 2,5 meter upp vet också att man inte pillar på eltrådar som hänger ner från taket. Så någon väckarklocka behövs inte. Det är förvånansvärt att just el skall behandlas annorlunda än stup, sjöar, eld, biltrafik, knivar eller vad som helst som kan orsaka skada ifall de sammandrabbar med en sädeles korkad person.Bo.Siltberg skrev: