66 071 läst ·
195 svar
66k läst
195 svar
När man lämnar ett hus som säljare, kan man lämna eluttag i detta skick
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Det är som med allt annat. Det kommer ändå en ny standard innan det gamla ens försvunnit............Om ett par år kanske nåt geni kommit på en ny grej som införs snabbt.........
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 126 inlägg
Övergångsperioden avsåg nyinstallation. Något krav på att byta befintliga uttag finns inte. År 2070 kanske alla gamla lamputtag har fasats ut den naturliga vägen...
Införandet av DCL var inte bra, riktigt korkat, det har vi massor av trådar kring.
Men det skulle gå att hantera då det flesta armaturer verkar ha en bra plint för att ansluta en sladd med den stickpropp man vill ha. Stickproppen borde ingå i priset. Helst skulle jag vilja ha dragavlastning också.
Men att Ikea dessutom säljer takarmaturer som inte ens går att sätta stickpropp på är något som Ikea behöver vara tydlig med.
Införandet av DCL var inte bra, riktigt korkat, det har vi massor av trådar kring.
Men det skulle gå att hantera då det flesta armaturer verkar ha en bra plint för att ansluta en sladd med den stickpropp man vill ha. Stickproppen borde ingå i priset. Helst skulle jag vilja ha dragavlastning också.
Men att Ikea dessutom säljer takarmaturer som inte ens går att sätta stickpropp på är något som Ikea behöver vara tydlig med.
Det som redan sitter i tak och väggar sitter ju där. Byggs väl inget nytt utan DCL?A avh67f skrev:
Ditt svar om att ta loss den bruna ledaren sen är det ofarligt, är ett jättebra exempel på en som som inte har kunskap om elsäkerhet, konsekvenserna eller eläran.O Ole E skrev:
Varför:
Neutralledarna i wagon samt den isf kvarvarande ledaren kan vara strömförande om det går anslutna förbrukare kopplade till takdosan.
Det kallas likgiltighetsuppsåt inom rättsapparaten. Förövaren var likgiltig inför skadan han kan orsaka med sin handling.N nilu skrev:
Okunskap är ingen ursäkt.
Slarvigt, ja, man kunde ju vikt undan tändtråden åt andra hållet för att minska risken för samtidig beröring av både fas och nolla eller kortslutning. 🙄
Jag anser att installationen var felaktig även med lamparmatur monterad över den öppna kopplingsdosan.
Det ska åtminstone sitta ett täcklock över som avskiljer kopplingsutrymmet som är en del av fasta installationen och rummet/taket, men helst ett lamputtag.
Har man nån gång behövt byta ett täcklock som är lite svartbränt och deformerat efter en armatur där drivdon/kablade bränt, så blir man noggrann med sånt. Man vill väl inte ha upp svart rök och värme i fasta installationen där det ofta finns fasledare med ständig ström.
Rättsapparaten kommer aldrig att blandas in i detta så det är inte relevant.blackarrow skrev:
Det kan du anse men i verkligheten finns det sannolikt miljontals sådana installationer bara i Sverige - utan täcklock.blackarrow skrev:
Nja, jord och nolledaren har samma potential och man kan ta i dem utan fara så länge man inte själv är strömförande på något annat sätt.K karkka skrev:Ditt svar om att ta loss den bruna ledaren sen är det ofarligt, är ett jättebra exempel på en som som inte har kunskap om elsäkerhet, konsekvenserna eller eläran.
Varför:
Neutralledarna i wagon samt den isf kvarvarande ledaren kan vara strömförande om det går anslutna förbrukare kopplade till takdosan.
Nollledarna med ström i blir farlig först du koppar loss dem och tar i dem.
Då kan du få strömgenomgång genom kroppen. Kanske från arm till arm via hjärtat.
Men jag håller med om att man inte ska in och pilla i dosan i den fasta installationen.
På med uttag eller täcklock. Kopplingsutrymmet ska inte vara åtkomligt.
Jag ville förtydliga hur uppsåt definieras.Slottsbäcksväktarn skrev:
Det räckte inte att inte förstå.
Ja ush och fy. Tänk om de boende köper (och själva importerar) kinesiska lampor via internet också.Slottsbäcksväktarn skrev:
Är det verkligen det som man menar med "pumpfilter"? Jag trodde det var ett speciellt filter som sitter ihop med pumpen. (Har aldrig rensat ett sådant filter ("pumpfiltret") eller tänkt att det fanns.)Claes Sörmland skrev:
Det är ju en del av pumpen. Lyfter du bort filtret så ser du att impellern sitter där under.TRJBerg skrev:
I vilket läge begås brottet? Personen som flyttat har ju inte vidtagit några åtgärder för att ta bort lampan (som att sätta på ett täcklock eller skydda kablarna) utan påbörjat den lagliga åtgärden att byta lampan mot en ny. Och sedan avbrutit sig mitt under denna lagliga åtgärd. Att sätta på ett täcklock hade förstås varit olagligt eftersom det inte varit en del av det lagliga bytet av lampa.
1) När förra ägaren tog bort och slängde (eller lät bli att montera) takuttaget. Det borde sparats i nån låda med grejer tillhörande huset, Jfr huspärmen.A adron skrev:I vilket läge begås brottet? Personen som flyttat har ju inte vidtagit några åtgärder för att ta bort lampan (som att sätta på ett täcklock eller skydda kablarna) utan påbörjat den lagliga åtgärden att byta lampan mot en ny. Och sedan avbrutit sig mitt under denna lagliga åtgärd. Att sätta på ett täcklock hade förstås varit olagligt eftersom det inte varit en del av det lagliga bytet av lampa.
2) När förra ägaren skruvade bort en fast installerad lamparmatur utan veta hur det ska göras.
.
Hej, 147 svar på ett skapat problem, kan man som husägare inte hantera några felaktiga lamputtag i taket så bör man nog inte köpa hus överhuvudtaget, över tid så dyker det upp problem som är mycket värre.
Nej!P pjkw skrev:
Bråket mellan elektrikerförbundet och Tesla ledde ju till en praktsmäll för facket då det visade sig att behörighet endast krävs vid arbete på annans anläggning. Det krävs inte vid arbete på egen anläggning.