M Mathias Nilsson1 skrev:
Hur räknar man ut hur mycket massor som ska bort och hur mycket man behöver till låt säga ett projekt som vårat trätrallsbygge på ca50kvm och att man gräver ur ca 0,3m om vi säger att det räcker?

Ska prata med min grävkontakt på torsdag i nästa vecka så tänkte vara lite förberedd så jag fattar vad vi pratar om
Varför använder du inte markskruv istället? Då slipper du markjobbet och är säker mot tjälskott.
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
50kvm altan är 75.000kr här. Snickarna kör 1500kr/kvm rakt av.
Då är det med plintar eller lägga på plattor utan extra markarbete.

Behöver inte marken sänkas så skulle jag gräva för plint eller plintrör.
Absolut inte gräva ur 25 ton och ersätta.

Dörr och fasad är väl högt räknat 1,5 dag.
8000kr

Jag skulle säga (om jag skulle utföra det) 130.000kr och då inkluderat ett medvetet påslag som ökar vinsten. Hade räknat med 50 timmar och ev lite mer beroende på om massorna från plinthål behövs köras bort på vagn och om jag måste hämta grus.

Här kör man förbi grustäkten och får betala ca 85kr ton plus moms. Dvs ingen kostnad men det tar säkert 3-4 timmar att lasta jorden och hämta gruset jämfört med att ha gruset med direkt.

Som alternativ skulle jag satt 145mm trall och lite spottar som ett 148.000kr offert.
Virket skulle kostat mig 5000kr mer i inköp, lättare att lägga och ser snyggare ut. Små spottar 12v för 2000kr och kanske 2 timmar mer jobb och lagt en högre vinst ändå.

Betalar du mig nämnda 450.000kr så kan jag lämna kvar bilen och ta bussen hem.
 
  • Gilla
Maria T och 11 till
  • Laddar…
Mina tips:
- Var mindre specifik i detta läge, med språk som ”av korrekt impregnering”, vilken dimension på reglar och liknande så blir nog många avskräcka och förutsätter att du är en väldigt petig person vilket de tar höjd för
- Dela upp offerten så projektledning hamnar på dig
- Det kan gå att hitta vettiga via offerta/brabyggare, men rekommendationer är bättre
- Löpande räkning kan vara vettigt, framförallt med lokala hantverkare som inte vill förstöra ryktet
 
Gjorde liknande jobb hemma sommaren 2021.

Altanbygge 140 kvm och en gavel på ett garage där en garageport byttes ut till vägg, fönster och dörr.

Fick två offerter på trädäcket, 210 tkr och 270 tkr inkl material efter rot. Men även en Litauisk firma som offererade ca 85 tkr exkl material.

Valde litauerna men fick kalla fötter och avbröt arbetet efter gjutning och montering av bärlinor (ej reglar). Har aldrig byggt någon altan själv och valde alltså att avsluta efter att ha konsulterat ”experterna” här på forumet.

Betalade vad jag tyckte var rimligt för det jobb som hitintills var nedlagt, 35 tkr (förstod inte riktigt hur mycket jobb som återstod och byggarna var nöjda).

Schaktning med minigrävare som hyrdes under 1 dag. Schaktmassorna stannade dock på tomten då de behövdes på annat ställe. Ungefär 40 plintar gjöts. Inget räcke men en trappa och kjol.

Materialet från Byggmax ( brist på trämaterial pga Covid) ca 50k.

Byggde sedan klart altanen själv, 4 veckor ca 10.00 - 21.00, 7 dagar i veckan och kvällar och helger ytterligare ca 4 veckor.

Snickeriarbetet på garagegaveln kostade ca 25 tkr efter rot inkl materialet som köptes in (fönster och dörr) på BHG. anlitade då en snickare som gick löpande, 600 kr/h.

Även om det var hausse på byggmarknaden och alla i hela Sverige skulle bygga altan den sommaren verkar det som att priserna nu ökat minst 50% knappt 3 år senare.

Det här gäller allt, tydligast kanske på badrumsrenoveringar som då kostade runt 200k till nu ca 300k för en välrenommerad firma i Stockholmstrakten.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
M Mathias Nilsson1 skrev:
Jadu det kan man undra.
Hade gärna sluppit att göra detta då jag är sjukt ohändig men jag har inte fel i hela huvudet och räkna kan jag.
Många underskattar sig själva. Dessutom så blir man bättre och bättre när man gör en sak. Det viktiga i ett bygge, tycker jag, är att göra saker i rätt ordning. Annars får man bara göra om och det har inte med händigheten utan att förstå vad man håller på med. Jag tror de flesta kan ta sig an detta projekt. De som inte kan, vill det inte helt enkelt. Det är ju fysiskt jobbigt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
M Mathias Nilsson1 skrev:
Jadu det kan man undra.
Hade gärna sluppit att göra detta då jag är sjukt ohändig men jag har inte fel i hela huvudet och räkna kan jag.
M Mathias Nilsson1 skrev:
Kanske så här 60kvm x 3m djup x 1.5?=27 kubik fyllnadsmaterial
Mjaa.... :)

//
 
Varför ska du schakta bort material överhuvudtaget? Du har ju redan en gammal altan som ligger där, borde väl funka att ta bort den och sen bygga ny?

Om det är besvärande tjälskjutning kan du köra med markskruv eller jordborr+gjutning för att få bra stödpunkter. Mycket enklare projekt när du slipper grävare och lastbilar...
 
  • Gilla
Lemans och 2 till
  • Laddar…
M Mathias Nilsson1 skrev:
Hej!

Du är närmast men ändå långt ifrån.

Vi räknar mer som ”Appendix” men det rätta svaret är tyvärr 450 tusen kronor.

Hur ”räknade” du eller var det bara en killgissning?
Galet, du höjer inte värdet på huset med så mycket. Dålig investering. Ta in nån polack eller liknande som gör det svart
 
Du skrev att du hade en grävare men enligt spelen så ingår en hel del grävrelaterat arbete därför har jag tagit med det. Det här är en snabb gissning hur jag skulle tänka om jag fick din lista skickad till mig. obs jag är definitivt ingen byggare men har anlitat en del.


Byte av kallförrådsdörr
• Byte av förrådsdörr mått 900x2000 mm (inköp av dörr skall inte ingå i offerten)
• Färdigt in- och utvändigt

1 pers 1 dag inklusive byte av karm, foder, byte av foder in och utvändigt.

Byte av panel kallförrådsgavel
• Byte av panel på västra sidan av förrådet (gavel) med lockläkt
• Befintligt fönster skall tas bort då det ska vara panel på hela gavelsidan och inte längre finnas något fönster där.
• Byte av vindskivor skall inte ingå

2 pers 3 dagar inklusive byte av isolering, inhandling av material, uppregling där fönster tagits bort, fix insida.

Trädäck
• Byggnation av trädäck ca 49 m2, tryckt trall (med rätt träskyddsklass)
1 pers 3 dagar

• Vi tar bort gammal trall (fastighetsägare)
• Markarbete samt bortforsling av schaktmassor
Väldigt oklart hur mycket markarbete det är... behöver specas.
Hyra av grävmaskin 6000 - 15000:-
Container(s) för massorna 10000 - 50000
Tid 1 pers 2 - 5 dagar

• Byggs på mark med stenplattor
• Stomme 45x120 eller om 45x145 behövs?
• Trall 28x120 (tryckt – med rätt träskyddsklass)
• Dold infästning av skruv (ej vanlig trallskruv)
• Stolpar (95x95) tryckt (med rätt träskyddsklass) för spaljé/duschhörna
1 pers dag

• Raster duschhörna i tryckt 28x45 (med rätt träskyddsklass). Dubbelsidig, upptill snedställd vattbräda. (Bygga spaljé|viivilla.se)
1 pers 1 dag

• Stolpfästen - plintar
gjutning 1 pers 2 dagar

• Under uteduschen skall marken vara extra dränerad
gräv inräknat ovan så...
Fylla med maskin 0.5 dag 1 pers

• I samband med grävning, framdragning av rör för vattenslang(för kallvatten) till dusch och utekök.
oklart hur långt så omöjligt att säga:
tid: 1 pers 2- 5 dagar


Vad skall inte ingå i offerten
• målningsarbete
• inköp av förrådsdörr
• Bortforsling av byggspill och befintliga buskar
• Vattenslang och kopplingar


Summa 18.5 - 25 arbetsdagar
Gräv/massor: 16000- 65000:-
Material etc: 60000:-
Kostnad arbete: 74000 - 100000:- (4000/dag)
Resor: 10000-20000
Totalt: 160000 - 245000:-
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
S smuttebo skrev:
Altan ytan behöver bara grus under stödpunkter,
Rot avdrag gäller inte för grävmaskin däremot föraren av grävmaskinen.
Ok!

Jag skulle i praktiken kunna gräva anpassade hål med 2 meters mellanrum och fylla med makadam och trycka till med markvibrator?och sedan lägga markplattor där som stödpunkter för ramverket.

Det skulle jag kanske klara själv att hantera massorna då menar jag både de som ska bort och dit så att säga🤔
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
E elloffo skrev:
Mina tips:
- Var mindre specifik i detta läge, med språk som ”av korrekt impregnering”, vilken dimension på reglar och liknande så blir nog många avskräcka och förutsätter att du är en väldigt petig person vilket de tar höjd för
- Dela upp offerten så projektledning hamnar på dig
- Det kan gå att hitta vettiga via offerta/brabyggare, men rekommendationer är bättre
- Löpande räkning kan vara vettigt, framförallt med lokala hantverkare som inte vill förstöra ryktet
precis min tanke också.

Visst, det är bra att vara specifik i sin förfrågan, men blir det för mycket kravställningar så ser byggaren en kund framför sig som kommer att gå där bakom hela tiden med ett skjutmått och mäta millimetrar. Då drar han iväg en offert som troligen inte kommer att godkännas.

Sen är det också en hel del faktorer som kunderna inte verkar veta när det gäller alla dessa tjänster som förmedlar bygguppdrag. Bland annat då att det är gratis för kunderna att lägga ut förfrågningar, men det är långt ifrån gratis att ta del av kontaktuppgifterna.

Jag förstår inte riktigt den negativa bilden av dessa tjänster. Vi säljer t.ex vissa produkter över hela landet. Då är det strålande att kunna söka kunder överallt.
Tänker att man som kund rätt snart bör få en känsla om ifall det är en seriös byggare. Såvida man inte bara tittar på priset och tar den billigaste.

Rekommendationer i all ära, men det måste ju även få starta nya firmor.
 
M Mathias Nilsson1 skrev:
Ok!

Jag skulle i praktiken kunna gräva anpassade hål med 2 meters mellanrum och fylla med makadam och trycka till med markvibrator?och sedan lägga markplattor där som stödpunkter för ramverket.

Det skulle jag kanske klara själv att hantera massorna då menar jag både de som ska bort och dit så att säga🤔
Beroende på typ av mark så i princip kan man lägga trädgårdsplatta direkt på matjord och sedan stödregel,
Är man lite mer noggrann så ta en smal spade efter ett regn och gräv bort matjord, placera platta sedan stödregel eller betong plint
 
E elloffo skrev:
Mina tips:
- Var mindre specifik i detta läge, med språk som ”av korrekt impregnering”, vilken dimension på reglar och liknande så blir nog många avskräcka och förutsätter att du är en väldigt petig person vilket de tar höjd för
- Dela upp offerten så projektledning hamnar på dig
- Det kan gå att hitta vettiga via offerta/brabyggare, men rekommendationer är bättre
- Löpande räkning kan vara vettigt, framförallt med lokala hantverkare som inte vill förstöra ryktet
Ja vi tänkte att tydlighet är viktigt så att man har något att säga till om innan vi väljer byggare och inte riskerar sämsta och billigaste lösning men ändå ”godkänd” så att säga.

Det har ju visat sig att det kan gå fel i byggbranschen fastän allt verkar så bra från början.

Men löpande räkning är nog bäst i vårat fall om det inte visar sig att någon åtar sig jobbet och samtidigt kan räkna på ett för oss rimligt sätt.
 
P Pligg85 skrev:
50kvm altan är 75.000kr här. Snickarna kör 1500kr/kvm rakt av.
Då är det med plintar eller lägga på plattor utan extra markarbete.

Behöver inte marken sänkas så skulle jag gräva för plint eller plintrör.
Absolut inte gräva ur 25 ton och ersätta.

Dörr och fasad är väl högt räknat 1,5 dag.
8000kr

Jag skulle säga (om jag skulle utföra det) 130.000kr och då inkluderat ett medvetet påslag som ökar vinsten. Hade räknat med 50 timmar och ev lite mer beroende på om massorna från plinthål behövs köras bort på vagn och om jag måste hämta grus.

Här kör man förbi grustäkten och får betala ca 85kr ton plus moms. Dvs ingen kostnad men det tar säkert 3-4 timmar att lasta jorden och hämta gruset jämfört med att ha gruset med direkt.

Som alternativ skulle jag satt 145mm trall och lite spottar som ett 148.000kr offert.
Virket skulle kostat mig 5000kr mer i inköp, lättare att lägga och ser snyggare ut. Små spottar 12v för 2000kr och kanske 2 timmar mer jobb och lagt en högre vinst ändå.

Betalar du mig nämnda 450.000kr så kan jag lämna kvar bilen och ta bussen hem.
Du verkar kunna räkna👍
Vad har du för bil😉
 
B Boende45 skrev:
Gjorde liknande jobb hemma sommaren 2021.

Altanbygge 140 kvm och en gavel på ett garage där en garageport byttes ut till vägg, fönster och dörr.

Fick två offerter på trädäcket, 210 tkr och 270 tkr inkl material efter rot. Men även en Litauisk firma som offererade ca 85 tkr exkl material.

Valde litauerna men fick kalla fötter och avbröt arbetet efter gjutning och montering av bärlinor (ej reglar). Har aldrig byggt någon altan själv och valde alltså att avsluta efter att ha konsulterat ”experterna” här på forumet.

Betalade vad jag tyckte var rimligt för det jobb som hitintills var nedlagt, 35 tkr (förstod inte riktigt hur mycket jobb som återstod och byggarna var nöjda).

Schaktning med minigrävare som hyrdes under 1 dag. Schaktmassorna stannade dock på tomten då de behövdes på annat ställe. Ungefär 40 plintar gjöts. Inget räcke men en trappa och kjol.

Materialet från Byggmax ( brist på trämaterial pga Covid) ca 50k.

Byggde sedan klart altanen själv, 4 veckor ca 10.00 - 21.00, 7 dagar i veckan och kvällar och helger ytterligare ca 4 veckor.

Snickeriarbetet på garagegaveln kostade ca 25 tkr efter rot inkl materialet som köptes in (fönster och dörr) på BHG. anlitade då en snickare som gick löpande, 600 kr/h.

Även om det var hausse på byggmarknaden och alla i hela Sverige skulle bygga altan den sommaren verkar det som att priserna nu ökat minst 50% knappt 3 år senare.

Det här gäller allt, tydligast kanske på badrumsrenoveringar som då kostade runt 200k till nu ca 300k för en välrenommerad firma i Stockholmstrakten.
Hoppar nog över den litauiska firman då.

Men annars får det kanske bli jag som googlar och ligger vaken om nätterna för att försöka övertyga mig själv om att jag trots allt är rätt man för jobbet.

Trodde dock att det var lite hugg om jobben nu i dessa tider men det verkar inte så och prisbilden på materialet verkar inte heller så bra då det inte verkar ha anpassat sig som vissa trodde att det skulle göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.