450k? Haha, snickare/byggare är det nya VD jobbet eller juristjobbet.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Nej jag kan inte killgissa och jag kan inte förklara hur jag gissade det men du beskriver ganska mycket olika arbeten och det är ett ganska stort trädäck.
Ett ok pris hade jag sagt var 125000 kr. Utan att veta alla detaljer.
Klart du kan killgissa. Det är inget som är exklusivt för män! 🤣🤣🤣
 
A
M Mathias Nilsson1 skrev:
Hej!

Du är närmast men ändå långt ifrån.

Vi räknar mer som ”Appendix” men det rätta svaret är tyvärr 450 tusen kronor.

Hur ”räknade” du eller var det bara en killgissning?
Billigt
 
Jag t
A arkTecko skrev:
Klart du kan killgissa. Det är inget som är exklusivt för män! 🤣🤣🤣
Jag tjejgissar!! Kan vi släppa detta?? 🤔
 
  • Haha
  • Gilla
Skymag och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag t
Jag tjejgissar!! Kan vi släppa detta?? 🤔
Nu har vi ett problem. Jag idientifierar mig som "hen"😬
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag t
Jag tjejgissar!! Kan vi släppa detta?? 🤔
Om du slutar killgissa?
 
  • Älska
sysmali
  • Laddar…
A AG A skrev:
Nu har vi ett problem. Jag idientifierar mig som "hen"😬
Du hengissar 😉l
Själv mangissar jag ibland medan min son killgissar och min sambo tjejgissar 😁.
 
  • Haha
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
M Mathias Nilsson1 skrev:
Ja precis!

Har en mkt bra och förhållandevis prisvärd grävare som kan göra det jobbet om byggaren som får jobbet (att fixa runt in-/utvändigt och hänga dit en ny förrådsdörr, byta den lilla gaveln på kallförrådet och lägga plattor, regla upp och sätta trallen) tycker att det är en bra lösning.

Men det är inte det upplägget vi har i offertunderlaget.

Så om vi räknar som du och jag? så borde kanske arbetet ta någon vecka 2x8x5x700=56000kr innan eventuellt rotavdrag eller?

Beträffande markarbetet har vi räknat så här med den grävaren vi haft kontakt med:

Ca tre lass bort om vi räknar på att gräva 0,30m djupt.
Beror på hur befintlig altan (på 25kvm) är i underlaget.
Men kan nog sikta ett av lassen till matjord.
Så vi kanske klarar oss med två lass bort.

Två lass 0-16mm, och ett lass makadam ex 8-16mm. Det ska tydligen handla om ca 27kubik men vet ej hur man räknar?
(Kanske så här 60kvm x 3m djup x 1.5?=27 kubik fyllnadsmaterial.

Har ingen koll på vad fyllnadsmaterial kostar men är väl inga jättekostnader?

Men max två dagar har grävaren sagt att det tar för honom att göra markarbetet hemma hos oss och det blir i arbetskostnad ca 10400kr innan eventuellt rotavdrag.

Vet dock inte om en grävare normalt gör klart så att marken är färdig (rätt anlagd och på rätt nivå och i våg) att för en snickare ta vid och rätt placera ut plattorna, göra ramverk och regla upp rätt för att sedan sätta trallen.

Om det ingår och normalt går till så när grävare och byggfirmor samarbetar så kommer en bra trallläggare till lite ”dukat bord” eller?

Som jag skrev så fick vi första offertförslaget igår och det verkade orimligt högt och kanske inte alls verklighetsförankrat då det var på ??? tusen innan rot!!!

Någon som vill gissa?
Jag byggde ungefär som du men grävde för plintar, tror det blev 20 plintar och på det 50m2 veranda.
Garagegaveln och sidan mot verandan spikade jag upp ny panel och målade. Tog då också bort en dörr och ett fönster.
Jag minns inte riktigt vad det gick på, kanske 20.000 max 30.000kr. Jag gjorde allt arbete själv, lärde mig medan jag byggde.
 
  • Gilla
tracker och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Ta ledigt ett år från jobbet och gör det själv. Handla en planka om dagen på byggvaruhuset och ta hem på bussen. Det kommer att bli klart i god tid innan året gått…
En dörr byter man på några timmar och altanen tar kanske en vecka. Hur har de räknar egentligen?
Bästa förslaget och det troligaste... Skämt och sido
 
M Mathias Nilsson1 skrev:
Det kan väl inte vara konstigt för en bra byggare eller rent av bra att ett underlag är så detaljerat som möjligt även av en amatör som jag.
Tyvärr blir offerter väldigt dyra när underlagen är bra. Givetvis *borde* det bli billigare men sveirges byggbranch har flera konstigheter, en av dessa är att hantverkare/entreprenörer är vana att bygga precis som de vill med de produkter och detaljer de själva föredrar. De verkar inte heller räkna så noga eller titta på ritningar eller andra förutsättningar i detalj. Det innebär ju ett merjobb att räkna och detta undviks gärna till förmån för schabloner baserade på "liknande" jobb.
 
  • Gilla
elloffo
  • Laddar…
M Mathias Nilsson1 skrev:
Ok!
Trodde de var seriösa då jag såg att villaägarna stod bakom tjänsten!

Hur gör man för att hitta bra byggare?
Jag skulle kolla med grannar/vänner om dom anlitat nån dom kan rekommendera. Jag har ingen bra erfarenhet av att använda tjänster som t.ex. Brabyggare och tycker det är konstigt att Villaägarna rekommenderar den tjänsten, dom som administrerar tjänsten kanske är seriösa men dom företag man får svar ifrån är det si o så med.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
M Mathias Nilsson1 skrev:
Är det någon som vågar gissa vad de här projekten kommer kosta att få utfört av byggfirmor som svarar via ”Bra byggare”?

Har fått in ett offertförslag igår och det var väldigt högt räknat tycker vi?

Offertunderlag trädäck m.m.

Offertförfrågan gällande nedanstående projekt.

Arbetskostnad, rot-avdrag och material skall specificeras i offerten.
Priser skall anges inkl moms.
Vi avser att nyttja rotavdrag för byggprojekten och ansvarar för att vi har skatteutrymme.
Handlingar till Skatteverket skall ombesörjas av offertgivare samt dra sökt rot-belopp på fakturan. Offertgivare ansvarar för att rot-avdrag beräknas korrekt.
Transporter, resor och material skall ingå i offertens angivna pris. Dvs inga dolda kostnader i efterhand.
Betalning sker efter slutfört arbete.
Timkostnad för extraarbeten skall finnas med i offerten.

Beskrivning av projekten:

Byte av kallförrådsdörr
• Byte av förrådsdörr mått 900x2000 mm (inköp av dörr skall inte ingå i offerten)
• Färdigt in- och utvändigt

Byte av panel kallförrådsgavel
• Byte av panel på västra sidan av förrådet (gavel) med lockläkt
• Befintligt fönster skall tas bort då det ska vara panel på hela gavelsidan och inte längre finnas något fönster där.
• Byte av vindskivor skall inte ingå


Trädäck
• Byggnation av trädäck ca 49 m2, tryckt trall (med rätt träskyddsklass)
• Vi tar bort gammal trall (fastighetsägare)
• Markarbete samt bortforsling av schaktmassor
• Byggs på mark med stenplattor
• Stomme 45x120 eller om 45x145 behövs?
• Trall 28x120 (tryckt – med rätt träskyddsklass)
• Dold infästning av skruv (ej vanlig trallskruv)
• Stolpar (95x95) tryckt (med rätt träskyddsklass) för spaljé/duschhörna
• Raster duschhörna i tryckt 28x45 (med rätt träskyddsklass). Dubbelsidig, upptill snedställd vattbräda. (Bygga spaljé|viivilla.se)
• Stolpfästen - plintar
• Under uteduschen skall marken vara extra dränerad
• I samband med grävning, framdragning av rör för vattenslang(för kallvatten) till dusch och utekök.

Vad skall inte ingå i offerten
• målningsarbete
• inköp av förrådsdörr
• Bortforsling av byggspill och befintliga buskar
• Vattenslang och kopplingar
[bild][bild][bild][bild]
Hej, Det som är viktigt är att avtalet följer svensk standard Entrepenardkontrakt ABS 18. Skriv utförligt med alla saker med punkt för punkt med nummer. Ifall de köper material godkänn inte deras pålägg med 12 % som de vill ha det är en förhandlingsfråga. Se deras faktura. Själv betala jag 5 %. Låt int de åka o småhandla det blir dyra varor. De skall finnas på plats annars är mitt råd att du köper till dem o det sätts på deras konto om inte du betalar det själv direkt. starttid o sluttid för bygget , annars böter. Kolla med Villaägarna om inte du är medlem bli, lätt insparade pengar.
 
Vart i Sverige ska jobbet utföras och när?
 
Jobbet kostar firman säkert bara runt 45 000kr att göra.

Men de kanske egentligen inte vill ha uppdraget och slår till med en faktor gånger tio med förhoppning att familjen ska luras gå med på den orimliga prissättningen 🙂.
 
P Pin skrev:
Ta ledigt ett år från jobbet och gör det själv. Handla en planka om dagen på byggvaruhuset och ta hem på bussen. Det kommer att bli klart i god tid innan året gått…
En dörr byter man på några timmar och altanen tar kanske en vecka. Hur har de räknar egentligen?
Precis! Det ser ju inte ut att vara ett akut arbete. Heller inget som är supersvårt. Det som kan ställa till det en aning är att det blir mer som behövs bytas när man börjar riva i det eftersom det ser lite slitet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.