M Mathias Nilsson1 skrev:
Hej!

Du är närmast men ändå långt ifrån.

Vi räknar mer som ”Appendix” men det rätta svaret är tyvärr 450 tusen kronor.

Hur ”räknade” du eller var det bara en killgissning?
Tjejgissning menar du 😉

Tänkte först skriva en halv miljon för jag tänkte du hade fått nån "jackpott-offert" alltså sån offert man skickar ut när man inte vill ha jobbet egentligen och accepterar kunden bjuder man grabbarna/gummorna på buffet på lunchen. Som att vinna på lotto.

Men sen ändrade jag mig och gissade på något högt men ändå en offert som jag tror avsändaren tycker är rimlig.
 
  • Gilla
  • Haha
Meta9 och 9 till
  • Laddar…
Om du nu har en bra grävare,fråga honom om resten av folket som behövs..
 
  • Gilla
jonle336 och 9 till
  • Laddar…
För 5år sedan gjorde jag ett väldigt likt arbete åt en kund. Altanbygge på stenplattor, 50m2. Staket runt, 3meter bred trappa på 3 steg. Samt 2meter hög pegola längs ena kanten.
Målning av staket.
Samt sprutmålning av en gammal timmerbod 25-30m2 i 1,1/2 plan.
Jag stod för material och färg.

Totalt fakturerade jag 59.000 efter ROT
 
  • Gilla
  • Wow
jonle336 och 15 till
  • Laddar…
Ta ledigt ett år från jobbet och gör det själv. Handla en planka om dagen på byggvaruhuset och ta hem på bussen. Det kommer att bli klart i god tid innan året gått…
En dörr byter man på några timmar och altanen tar kanske en vecka. Hur har de räknar egentligen?
 
  • Gilla
  • Haha
jonle336 och 14 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Galna prisnivåer.

Du har ju redan kontakt med en bra grävare. Om han fixar de delarna på löpande, (eller fast) så kommer du nog billigare undan.
Fyllnadsmassor är ofta förvånansvärt dyrt att bli av med. Försök att annonsera om någon vill ha fyllnadsmassor i närheten, annons här eller på dinlokala facebook gruoo kanske. Eller tala med någon bonde, de kanske kan ta emot gratis någonstans där det behövs eller till en låg peng. Det kan bli lång tid för transport av fyllnadsmassor annars, och tid är pengar.

Delar du upp det så får snickaren bara göra snickerier.

Den lilla delen med rör, lägger du ut på en rörmokare. Det blir ju bara sommarvatten, så en enkel avstängning inomhus, och möjlighet att dränera ur det hela innan vintern är ju det som behövs. Det kan man göra efter markarbeten är färdiga, innan altanen kommer på plats skulle jag säga.

Skulle gissa att nån blandat ihop fyllnadsmassor I m3 och ton. 27-30 ton fyllnadsmassor känns mer rimligt här.

Tar man på sig projektledarerollen själv och koordinerar olika yrkesroller så blir det klart billigare. Sen kommer ju misstag uppstå, och ev. Går hela projektet lite långsammare, för man vill gärna ha lite luckor i planeringen, ifall något skjuts upp i tid eller blir försenat så blir ju nästa yrkesgrupp drabbad också. Har man bokat hantverkare en viss vecka, så måste det ju vara klart för dem att påbörja.
tack för tipset om mina jordmassor som måste bort. Det kanske inte blir så dyrt om någon ser ett värde i att få dem eller att jag betalar en mindre slant för att jag blir av med dem.
D Daniel Barnaniel skrev:
Herrejävlar!
Prova att ta bort allt markarbete tror jag. Bra och tydligt underlag fö.
Och handla för tusan inte byggtjänster på nätet, gå på tidigare här nämnda grejer samt referenser- från folk i din omgivning helst.
Precis fruns reaktion, herrejävlar!

Det får väl bli ett nytt offertunderlag utan markarbete så får jag hoppas att min grävarkontakt fixar allt upp till plattorna som regelverket byggs på.

Kanske det finns någon som kan bygga en trätrall, hänga dit vår nya dörr när fixat in och utvändigt vid själva dörröppningen och byta lite panel (max 10kvm) för mycket mindre än en hyfsad årslön.
 
  • Gilla
Villa_1913
  • Laddar…
P Pin skrev:
Handla en planka om dagen på byggvaruhuset och ta hem på bussen.
Beställer man mtrl hemkört från byggvaruhuset torde man spara ett par månader bara på transporterna jämfört med ditt "buss" förslag.

Att ta hjälp med grävning och transporter och ta ledigt en månad för att göra snickerierna själv borde vara rimligare.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Ta ledigt ett år från jobbet och gör det själv. Handla en planka om dagen på byggvaruhuset och ta hem på bussen. Det kommer att bli klart i god tid innan året gått…
En dörr byter man på några timmar och altanen tar kanske en vecka. Hur har de räknar egentligen?
Jadu det kan man undra.
Hade gärna sluppit att göra detta då jag är sjukt ohändig men jag har inte fel i hela huvudet och räkna kan jag.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Beställer man mtrl hemkört från byggvaruhuset torde man spara ett par månader bara på transporterna jämfört med ditt "buss" förslag.

Att ta hjälp med grävning och transporter och ta ledigt en månad för att göra snickerierna själv borde vara rimligare.
Det var ironi hur man inte ens då kommer i närheten av den tidsåtgång offerten verkar vara baserad på. Och ingen servicebil behövs heller.
 
  • Gilla
solofss2 och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Beställer man mtrl hemkört från byggvaruhuset torde man spara ett par månader bara på transporterna jämfört med ditt "buss" förslag.

Att ta hjälp med grävning och transporter och ta ledigt en månad för att göra snickerierna själv borde vara rimligare.
Ha ha ha!
Jag får nog bli snickare på semestern och slippa lite kostnader.
Har för mig att jag hört att det är kris i byggbranschen så hade gärna betalat en seriös snickare vad det egentligen kostar men inga 450000 innan rot.
 
  • Gilla
solofss2 och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det var ironi hur man inte ens då kommer i närheten av den tidsåtgång offerten verkar vara baserad på. Och ingen servicebil behövs heller.
B BSOD skrev:
Galna prisnivåer.

Du har ju redan kontakt med en bra grävare. Om han fixar de delarna på löpande, (eller fast) så kommer du nog billigare undan.
Fyllnadsmassor är ofta förvånansvärt dyrt att bli av med. Försök att annonsera om någon vill ha fyllnadsmassor i närheten, annons här eller på dinlokala facebook gruoo kanske. Eller tala med någon bonde, de kanske kan ta emot gratis någonstans där det behövs eller till en låg peng. Det kan bli lång tid för transport av fyllnadsmassor annars, och tid är pengar.

Delar du upp det så får snickaren bara göra snickerier.

Den lilla delen med rör, lägger du ut på en rörmokare. Det blir ju bara sommarvatten, så en enkel avstängning inomhus, och möjlighet att dränera ur det hela innan vintern är ju det som behövs. Det kan man göra efter markarbeten är färdiga, innan altanen kommer på plats skulle jag säga.

Skulle gissa att nån blandat ihop fyllnadsmassor I m3 och ton. 27-30 ton fyllnadsmassor känns mer rimligt här.

Tar man på sig projektledarerollen själv och koordinerar olika yrkesroller så blir det klart billigare. Sen kommer ju misstag uppstå, och ev. Går hela projektet lite långsammare, för man vill gärna ha lite luckor i planeringen, ifall något skjuts upp i tid eller blir försenat så blir ju nästa yrkesgrupp drabbad också. Har man bokat hantverkare en viss vecka, så måste det ju vara klart för dem att påbörja.
Hur räknar man ut hur mycket massor som ska bort och hur mycket man behöver till låt säga ett projekt som vårat trätrallsbygge på ca50kvm och att man gräver ur ca 0,3m om vi säger att det räcker?

Ska prata med min grävkontakt på torsdag i nästa vecka så tänkte vara lite förberedd så jag fattar vad vi pratar om
 
Appendix Appendix skrev:
Vi är sällan eniga men här är det ett viktigt besked

Offerttjänster är till för dåliga hantverkare som inte kan få jobb via rekommendationer av andra kunder.
Måste det vara så? Det tror inte jag. Är man nystartad t.ex. så kan det vara bra för att få igång verksamheten. Sen kan det ju vara bra att rent allmänt ha fler ingångar än bara rekommendationer. Marknaden går ju upp och ner. Inget slår dock en gammal hederlig rekommendation
 
Köpte mitt hus 95 för 550.

Pysslat själv med detta...

I dag värt 1.6 +

Säg att jag underhållit med 400 totalt i material och någon enstaka tjänst.

Skillnaden är vad jag fått i lön för utfört arbete.

Är det värt detta?

Usch... Så dåligt betalt, kan man tycka.
Ren katastrof om jag lejt någon annan.

Men å andra sidan är jag bara skyldig dryga 100.

Köpa Elbil? Nä!
Men troligen nåt annat jag är intresserad av.
 
  • Gilla
Meta9
  • Laddar…
Hur ser det ut TS, om säg 5 år?

Kanske kan det vara vettigt att tänka så?
 
  • Gilla
Quando
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Tjejgissning menar du 😉

Tänkte först skriva en halv miljon för jag tänkte du hade fått nån "jackpott-offert" alltså sån offert man skickar ut när man inte vill ha jobbet egentligen och accepterar kunden bjuder man grabbarna/gummorna på buffet på lunchen. Som att vinna på lotto.

Men sen ändrade jag mig och gissade på något högt men ändå en offert som jag tror avsändaren tycker är rimlig.
Sorry!

Men du kan väl också killgissa om du sätter den sidan till?😉

Det var nog en ”jackpott-offert” jag fick.

Men jag är ändå seriöst intresserad av hur du kan tro att det kan kosta 275.
Hur kan man räkna fram det till det och tycka att det är rimligt om man är en byggare tror du?
Är det så dyrt med materialet eller vad gör att det springer iväg?
Mvh
 
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Hur ser det ut TS, om säg 5 år?

Kanske kan det vara vettigt att tänka så?
Vad menar du?
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.