J jonte0 skrev:
Mjaa.... :)

//
Och ton!

Du ser det är mycket i byggbranschen men det är ju den jag vill försöka undvika att mer än nödvändigt engagera mig i…

De där 1.5 har nog med ton att göra!!?
 
E eplgh skrev:
Varför ska du schakta bort material överhuvudtaget? Du har ju redan en gammal altan som ligger där, borde väl funka att ta bort den och sen bygga ny?

Om det är besvärande tjälskjutning kan du köra med markskruv eller jordborr+gjutning för att få bra stödpunkter. Mycket enklare projekt när du slipper grävare och lastbilar...
Den ska utökas med mer än det dubbla och svänga upp längs förrådets kortsida så det är en del buskar och gräsyta som ska tas i anspråk.
Den befintliga måste sänkas då den verkar lite konstigt byggd tror jag+ att trallen som ska dit är tjockare och dp får jag för mig att det inte lirar med nivån på klacken vid dörren som ska bytas.
 
  • Gilla
eplgh
  • Laddar…
M Mathias Nilsson1 skrev:
Hoppar nog över den litauiska firman då.

Men annars får det kanske bli jag som googlar och ligger vaken om nätterna för att försöka övertyga mig själv om att jag trots allt är rätt man för jobbet.

Trodde dock att det var lite hugg om jobben nu i dessa tider men det verkar inte så och prisbilden på materialet verkar inte heller så bra då det inte verkar ha anpassat sig som vissa trodde att det skulle göra.
Det finns fortfarande många som inte har några problem med att betala. 55+ som har haft hus i 20+ år har lite lån och därför låga räntekostnader även med dagens ränteläge.

En granne tog in folk som gjorde det tråkiga och tunga jobbet, grund och stomme.

Sen kapade och skruvade han trall själv. Glöm inte knäskydd…..
 
I Ingvar 58 skrev:
precis min tanke också.

Visst, det är bra att vara specifik i sin förfrågan, men blir det för mycket kravställningar så ser byggaren en kund framför sig som kommer att gå där bakom hela tiden med ett skjutmått och mäta millimetrar. Då drar han iväg en offert som troligen inte kommer att godkännas.

Sen är det också en hel del faktorer som kunderna inte verkar veta när det gäller alla dessa tjänster som förmedlar bygguppdrag. Bland annat då att det är gratis för kunderna att lägga ut förfrågningar, men det är långt ifrån gratis att ta del av kontaktuppgifterna.

Jag förstår inte riktigt den negativa bilden av dessa tjänster. Vi säljer t.ex vissa produkter över hela landet. Då är det strålande att kunna söka kunder överallt.
Tänker att man som kund rätt snart bör få en känsla om ifall det är en seriös byggare. Såvida man inte bara tittar på priset och tar den billigaste.

Rekommendationer i all ära, men det måste ju även få starta nya firmor.
Proffs har inget emot att kunden tar fram ett skjutmått för proffset vet vad skjutmåttet kommer visa.
 
A AG A skrev:
För 5år sedan gjorde jag ett väldigt likt arbete åt en kund. Altanbygge på stenplattor, 50m2. Staket runt, 3meter bred trappa på 3 steg. Samt 2meter hög pegola längs ena kanten.
Målning av staket.
Samt sprutmålning av en gammal timmerbod 25-30m2 i 1,1/2 plan.
Jag stod för material och färg.

Totalt fakturerade jag 59.000 efter ROT
Samma här! Spade 200:-, skottkärra 500:-
Hyra släp. Några vändor med gammalt mtrl till tippen. Inköp av trallvirke reglar 12 plintar, ett lass sten, ca 10 000:-, dörr på blocket 1000:-. 1 veckas trevligt snickeriarbete med händiga vänner, som därefter fick avnjuta en god middag för 1000:- på det nylagda däcket!
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Proffs har inget emot att kunden tar fram ett skjutmått för proffset vet vad skjutmåttet kommer visa.
Precis min tanke med!

Tar gärna ”risken” att de som blir ”rädda” av vårt offertunderlag, som tydligen för en del är för specificerat och svårt att förstå?.

Det kan väl inte vara konstigt för en bra byggare eller rent av bra att ett underlag är så detaljerat som möjligt även av en amatör som jag.

Som sagt om man är otydlig i underlaget så kan det väl inte vara svårt att förslå ett annat må hända bättre upplägg.

Men då måste man såklart kunna det, och orka engagera sig, och kunna räkna om man vill ha jobbet.
 
M Mathias Nilsson1 skrev:
Precis min tanke med!

Tar gärna ”risken” att de som blir ”rädda” av vårt offertunderlag, som tydligen för en del är för specificerat och svårt att förstå?.

Det kan väl inte vara konstigt för en bra byggare eller rent av bra att ett underlag är så detaljerat som möjligt även av en amatör som jag.

Som sagt om man är otydlig i underlaget så kan det väl inte vara svårt att förslå ett annat må hända bättre upplägg.

Men då måste man såklart kunna det, och orka engagera sig, och kunna räkna om man vill ha jobbet.
Jag tror fortfarande att du i ett första läge anger nånting i stil med:
Altan x kvm
- 120x28 tryckt virke med dold skruvning
- Byggd på betongplattor
- Schakta bort matjord
- Makadam

Byte av dörr
Byte av panel, x kvm

När du fått ok offerter så kan du gå vidare och speca vilken tryckklass, kvalitetsklassning osv
 
  • Gilla
Semiproffset och 1 till
  • Laddar…
E elloffo skrev:
Jag tror fortfarande att du i ett första läge anger nånting i stil med:
Altan x kvm
- 120x28 tryckt virke med dold skruvning
- Byggd på betongplattor
- Schakta bort matjord
- Makadam

Byte av dörr
Byte av panel, x kvm

När du fått ok offerter så kan du gå vidare och speca vilken tryckklass, kvalitetsklassning osv
Då är jag mer med dig!

Testade det för nga månader sedan på ”bra byggare” men föll inte så väl ut.

Visserligen träffades vi innan offertskrivandet vilket jag antar att byggarna vill göra och då pratade vi igenom projektet som amatör/ byggare men då kunde jag inte lika mycket som nu men lyckades få in tre offerter som var ok men tyvärr blev en sjuk, en hoppade av när vi skickade ett kompletterande offertunderlag likt detta och en var nästan tre ggr dyrare.

Tänkte därför att vi gör på det här sättet nu och tog även bort ett projekt som jag kände mig tillräckligt modig för att klara av själv.

Antar att det finns betydligt bättre vägar att gå än via ”bra byggare” men tänkte att det kan vara värt att testa då jag tror att man även där kan få tag i seriösa företag.

De bästa småföretagen antar jag oavsett omvärldsläge hittar sina kunder ändå men just nu trodde jag att även de bästa har det relativt tufft men det kanske inte stämmer.
 
M Mathias Nilsson1 skrev:
Precis min tanke med!

Tar gärna ”risken” att de som blir ”rädda” av vårt offertunderlag, som tydligen för en del är för specificerat och svårt att förstå?.

Det kan väl inte vara konstigt för en bra byggare eller rent av bra att ett underlag är så detaljerat som möjligt även av en amatör som jag.

Som sagt om man är otydlig i underlaget så kan det väl inte vara svårt att förslå ett annat må hända bättre upplägg.

Men då måste man såklart kunna det, och orka engagera sig, och kunna räkna om man vill ha jobbet.
Det finns ju en effekt också av att är man väldigt petig med sina krav så får man offert av väldigt petiga hantverkare. Alltså dyra hantverkare.

Dyrast är inte alltid bäst såklart. Men jag tror det kan vara så att det är en viss sorts hantverkare som tar såna jobb. 🤔
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det finns ju en effekt också av att är man väldigt petig med sina krav så får man offert av väldigt petiga hantverkare. Alltså dyra hantverkare.

Dyrast är inte alltid bäst såklart. Men jag tror det kan vara så att det är en viss sorts hantverkare som tar såna jobb. 🤔
En petig och kunnig hantverkare passar bra för oss men man måste på något sätt kunna räkna också för som tur är kan vi bedöma rimligheten i en offert.

Är säker på att de finns därute men risken är väl att man är för sent ute för att de ska hinna innan sommaren är över för den här gången.

Vi har råkat ut för en del klåpare genom åren så det vill man helst försöka undvika men till en rimlig kostnad såklart.
 
N Nilsson i Boda skrev:
Många underskattar sig själva. Dessutom så blir man bättre och bättre när man gör en sak. Det viktiga i ett bygge, tycker jag, är att göra saker i rätt ordning. Annars får man bara göra om och det har inte med händigheten utan att förstå vad man håller på med. Jag tror de flesta kan ta sig an detta projekt. De som inte kan, vill det inte helt enkelt. Det är ju fysiskt jobbigt.
Handlar också om tid - vissa kanske finner det avslappnande och ser inget problem med att spendera hela semestern + kvällar / helger på att bygga och sånt (en av mina grannar var sån) medans andra har svårt att hitta tiden med alla andra måsten
 
S smuttebo skrev:
Beroende på typ av mark så i princip kan man lägga trädgårdsplatta direkt på matjord och sedan stödregel,
Nej, att lägga platta på matjord som underlag till en altan är ingen bra ide, ägnar man däremot en halvtimme/ timme åt att gräva bort matjorden och fylla med icke tjälskjutande mtrl eller sätta ner en färdig plint i hålet kan jag godkänna grundläggningen för ett enklare trädäck.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Ser ut som mestadels snickeriarbete då + lite schakt (som kanske får bli separat då)?

Skulle jag uppskatta vad det skulle ta mig att göra det dör så blir det nog "nån vecka"
Så en inte helt orimlig gissnign hade kanske blivit 2x40 h av en snickare (dom brukar vara två, och tar nog i lite för oförutsedda händelser), och sen kanske ngn dag för schakt av en grävare + lastbil

Säg en timkostnad på 700kr/h: Ger ca 25 - 30 000 kr för snickerierna. en dag med grävare och lastbil kanske kostar 10-20 ?
Och så material på det

Mellan en tumme och ett annat pekfinger dvs :)
De vill nog göra minst 10% i vinst också. Inte bara gå runt.
 
Redigerat:
M Mathias Nilsson1 skrev:
Den ska utökas med mer än det dubbla och svänga upp längs förrådets kortsida så det är en del buskar och gräsyta som ska tas i anspråk.
Den befintliga måste sänkas då den verkar lite konstigt byggd tror jag+ att trallen som ska dit är tjockare och dp får jag för mig att det inte lirar med nivån på klacken vid dörren som ska bytas.
Vi gjorde en ny altan strax ovanför "gräsmattenivå" på ena sidan av huset. Grävde bara bort matjorden i 20 cm djupa "diken" där reglarna skulle ligga, resten av gräsmattan fick vara kvar. Byggplast över hela ytan, som även gick ner i dikena, så att gräs/ogräs inte kommer upp.

Tryckte ner några jack med morakniven genom plasten i dikena, typ ett stick per halvmeter, så att regnvatten kan sippra ner i marken. Markduk hade säkert varit mer rätt, men hade inte tid att köpa det då.

Betongplattor varannan meter i dikena, reglar på dessa, sen trall ovanpå. Inte fastsatt i huset, ligger bara på marken, så att eventuella mindre rörelser under vintern inte ställer till det. Har legat fint i 20 år, inte ett ogräs heller. Man behöver inte alltid krångla till det.

Har du svårt tjälskjutande mark kanske du behöver borra/gräva för stödpunkterna, eller bara acceptera att altanen rör sig lite under snön. Den sjunker ju i allmänhet tillbaks sen till sommaren... 😉
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.