11 901 läst ·
172 svar
12k läst
172 svar
Någon med mer info om dessa missade kvadratmeter?
Då påstår ju rätt spektakulära saker, t ex lögnaktiga areamätningar, lurendrejare till byggfirma, en kommun som inte bryr sig och detaljplanen och en tingsrätt som är någon sorts kombination av inkompetent och dåligt påläst. Klart det väcker frågor och jag är inte ju ensam om att undra vad du får allt detta ifrån. Då är det naturligt att vi undrar om du har ordentligt stöd för allt du uppger.A Albin Creutz skrev:
Som det ser ut nu från vad som har framkommit hittills i tråden så kunde köparna tillträda den bostadsrättslägenhet som de hade avtalat om. Från mitt perspektiv. Jag har inte hittat något ännu som skulle berättiga dem att frånträda avtalet.
Jag tror du har missförstått vad ett bygglov är. I grunden är det ett lov som lyfter ett förbud att genomföra en viss byggåtgärd på ett visst sätt. I detta kan ingå åtgärden att ta en byggnad i bruk för ett visst ändamål. Med ändamål åsyftas här en större kategori som t ex bostad, skola, butik, fabrik, restaurang o s v. Bygglovet reglerar inte mer än då.A Albin Creutz skrev:Bygglovshandlingar anger hur en byggnad får brukas och dess utformning. Mätstandarden hur det ska räknas. Om handlingarna begränsar boarea så bör det tämligen betyda, men mätintygning kräver ju ingen utbildning, att en intygsgivare med vetskap om detta inte kan påtala att en yta kan användas på annat sätt än det tillåtna.
Handlingarna reglerar inte boarea, det är främst ett skattetekniskt begrepp. Det är således inte så att boarean på en byggnad är låst till den area som en gång uppgavs när ett bygglov söktes. Boarean kan ändras utan nya bygglov.
Du behöver naturligtvis inte svara på mina inlägg om du inte har tid eller lust.A Albin Creutz skrev:
Nog har tråden lett någonstans, vi har ju stegvis lyckats avslöja detta röriga ärende och vi börjar nu mer och mer att förstå att det handlar om att köparna och den som har gjort en hemsida om ärendet (är det du?) inte förstod vad areaangivelserna för en bostadrättslägenhet innebär.
Jag bara rekommenderar dig att ta det försiktigt för du kan åka dit så klockarna ringer om detta tas rättsligt mot dig. Du har helt enkelt inte rätt att sprida denna typ av missaktning mot folk i offentligheten enligt gällande lag. Sverige är inte USA.A Albin Creutz skrev:Att säga att bolaget är ohederliga och underbygga det med varför är inte förtal. Och nej, du kommer nu säga att jag tog upp VDn, det är ett konstaterande av hans redogörelse. Du kan kika i utlåtandet i tingsrättsbilagorna, du får hitta det själv. Det bygger självklart på att jag anser att bolaget systematiskt mäter felaktigt, och jag har resonerat, hänvisat och ett annat mätbevis m.m. som stödjer det.
"Slutbeskedet innebär att nämnden utifrån det underlag som finns i ärendet bedömer om åtgärden kan antas uppfylla de krav och villkor som gäller för åtgärden."A Albin Creutz skrev:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/byggprocessen/slutbesked/
D v s i grunden hindrar det byggnadsnämnden att senare agera via tillsyn kring åtgärden utifrån vad som var känt för nämnden när slutbesked gavs. Så visst spelar det mycket stor roll. Det är s a s kvittot byggherren har på att åtgärden har utförts i enlighet med bygglovet. Till sin hjälp har ju byggnadsnämnden både KA och hela maskineriet av dokumentation från kontrollplanen.
Extremfall? Finns sällan bygglov på gamla byggnader.A Albin Creutz skrev:
Hur hanterar man det vanliga fallet när bygglovshandlingarna har slarvats bort? Alltså ritningsmaterialet för byggnaden. Menar du då att din begränsning är lyft?
Vad händer om ett bygglov inte innehåller en uppgiven BOA? Det finns ju inget krav i PBL på att en sådan ska listas i ett bygglov.
Redigerat:
Det dras paralleller till herrgårdar, torp samt hantverksmässiga byggnader från 1700-talet där ritningar saknas.
Ser inte relevansen när det i detta fall finns ritningar. När jag uttryckte hur en ritning (bygglovs) kan påverka en mätning så innebär det att det kan ha en begränsande effekt. Inte att dom alltid ska finnas för mätning. Avsaknad av ritning ger inte carte blanche, det har jag inte sagt. Då får man nog följa BBR/PBL och annat som ger bra stöd för vad vissa ytor ska vara och dess krav, som man alltid ska, ihop med standarden.
Att du rapporterar in en siffra i deklarationen betyder lika mkt som om jag deklarerar fel på min deklaration och de går igenom.
Men titta gärna hos lantmäteriet vad för bostadsyta som är inne där för berörd fastighet, 270.
Ser inte relevansen när det i detta fall finns ritningar. När jag uttryckte hur en ritning (bygglovs) kan påverka en mätning så innebär det att det kan ha en begränsande effekt. Inte att dom alltid ska finnas för mätning. Avsaknad av ritning ger inte carte blanche, det har jag inte sagt. Då får man nog följa BBR/PBL och annat som ger bra stöd för vad vissa ytor ska vara och dess krav, som man alltid ska, ihop med standarden.
Att du rapporterar in en siffra i deklarationen betyder lika mkt som om jag deklarerar fel på min deklaration och de går igenom.
Men titta gärna hos lantmäteriet vad för bostadsyta som är inne där för berörd fastighet, 270.
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Fast poängen är att det inte verkar finnas grund för att påstå att en mätning som tar upp mätbar "boyta", som visserligen är svartbyggd på ett eller annat sätt skulle vara felaktigt. Den som har utfört mätningen har troligen inte gjort något fel i det här fallet.
Precis, det vore väldigt förvånande om mätstandarden SS 21054:2020 skulle hänvisa till bygglov, slutbesked, detaljplaner etc.H hempularen skrev:
Det är nog ingen av uppmätarna som gjort fel här utan de har bara valt att tolka standarden olika.
Har något stöd för det som du uppger eller är det mer att du önskar att det är på detta sätt?A Albin Creutz skrev:Ser inte relevansen när det i detta fall finns ritningar. När jag uttryckte hur en ritning (bygglovs) kan påverka en mätning så innebär det att det kan ha en begränsande effekt. Inte att dom alltid ska finnas för mätning. Avsaknad av ritning ger inte carte blanche, det har jag inte sagt. Då får man nog följa BBR/PBL och annat som ger bra stöd för vad vissa ytor ska vara och dess krav, som man alltid ska, ihop med standarden.
Vi är nog många som gärna läser ett faksimil från mätstandarden om du finner stöd för dina uppgifter där. Det finns inget sådant stöd på Skatteverkets hemsida där allmänheten ges instruktioner hur man ska mäta BOA och biarea.
Eftersom varje kommun har minst en sådan och använder den i tjänsten måste man väl kunna begära ut den som allmän handling?Claes Sörmland skrev:
Biblioteken borde väl också han den?
Jag tror allmän handling inte fungerar. Denna standard har ju knappast inkommit till myndigheten från annan part och den har heller inte upprättats på myndigheten.
Jag kollade Stockholms universitetsbibliotek och där fanns den inte i katalogen. Vet ej hur det ser ut med de kommunala biblioteken. Är det en trycksak som finns på KB? Har inte varit där sen 90-talet...
Jag kollade Stockholms universitetsbibliotek och där fanns den inte i katalogen. Vet ej hur det ser ut med de kommunala biblioteken. Är det en trycksak som finns på KB? Har inte varit där sen 90-talet...
Man kan söka på Libris (https://libris.kb.se/).Claes Sörmland skrev:
Jag tror allmän handling inte fungerar. Denna standard har ju knappast inkommit till myndigheten från annan part och den har heller inte upprättats på myndigheten.
Den finns på KB och ett fåtal universitetsbibliotek (dock ej i Stockholm).
Bra dokument om nu läraren på Högskolan i Gävle har skrivit av standarden korrekt i sitt kompendium till studenterna. Det nämns inget om någon länk mellan BOA och bygglov. Först:M merbanan skrev:
"Standarden har utarbetats av SIS (Swedish Standards Institute) som är en fristående ideell förening med medlemmar från privat och offentlig sektor. Generellt syftar standarder till förbättrad säkerhet, ökad handel, minskade kostnader, förbättrad arbetsmiljö, samt miljö- och konsumentskydd, men tillämpningen av standarder sker alltid på frivillig basis. Detta innebär i praktiken att det inte finns rättsligt bindande dom eller reglering om vilken mätmetod eller vilka areabegrepp som ska tillämpas. Just detta ger upphov till vissa problem, vilka presenteras nertill."
Faktum är att den privata standarden inte ens fanns före 1978 och den har dessutom ändrats över åren. Det visar att BOA inte styrs av bygglov.
BOA kan bestämmas för både utrymme inom bostad inrättat för förvaring och/eller vård av kläder, t.ex. klädkammare, tvättstuga samt förråd med ingång direkt från bostaden. D v s trådens vind har en BOA.
Då landar vi i (igen) att 157 m2 ej upmätt boyta är ganska nära sanningen.
En annan fråga är vart siffran 198 ursrungligen kommer ifrån?
Kan de vara så att vinden räknades två gånger av misstag, både som 27m2 boyta och sedan i sin helhet som biyta (med tänkta kattvindar borträknade)
Byggbolaget fick sedan öppna kattvindarna för att öka biytan och komma närmar angivna siffrorna.
En annan fråga är vart siffran 198 ursrungligen kommer ifrån?
Kan de vara så att vinden räknades två gånger av misstag, både som 27m2 boyta och sedan i sin helhet som biyta (med tänkta kattvindar borträknade)
Byggbolaget fick sedan öppna kattvindarna för att öka biytan och komma närmar angivna siffrorna.