Mikael_L
tommib tommib skrev:
Hur tjänar de där 66 GW installerad vindkraft pengar då? Dvs hur amorteras investeringen på 800 Mdr? Med en så stor överetablering av vindkraft kommer priset gå ner mot noll så fort det blåser. När det inte blåser, ja.....

Det är hela tiden vindkraftens problem.
Som jag skrev, om kärnkraften subventioneras, så kommer all annan kraft också behöva subventioneras, ja t.o.m vattenkraft. Eller så läggs all annan kraftproduktion ner, för inget är lönsmat längre ifall att kärnkraften producerar mer än behovet mer än halva året.

Ja det är inte bara vindkraftens problem hela tiden, utan det är även kärnkraftens problem, i alla fall så fort den etableras i större installerad effekt än basbehovet (dvs typ bottenlasttimmen).
 
Mikael_L
Om vindkraft och kärnkraft skulle kunna bli ungefär lika billiga att bygga och driva (svårt att jämföra då kk har stora byggkostnader och låga driftskostnader, vk lite annorlunda) men ni förstår nog vad jag är ute efter, någon slags totalkostnad.
DÅ skulle det vara en total no-brainer att välja kärnkraft (särskilt om det skulle vara breeders med alla sina fördelar).

Och nu tänkte jag nämna vad som behövs för kärnkraften, men detta är ju fel tråd för detta.
 
  • Haha
Intet
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Hur tjänar de där 66 GW installerad vindkraft pengar då? Dvs hur amorteras investeringen på 800 Mdr? Med en så stor överetablering av vindkraft kommer priset gå ner mot noll så fort det blåser. När det inte blåser, ja.....

Det är hela tiden vindkraftens problem.
Vore ny vindkraft lönsam skulle den ju byggas..
 
Mikael_L
Det kan ju vara så att ingen kraftproduktion är lönsam att bygga nu.
Vindkraften brukar ju sägas ska gå runt på ca 40 öre/kWh.

Och kollar man vad elpriser har varit de senaste åren så ser det ju rätt omöjligt ut att bygga i SE1 eller SE2.
SE3 och SE4 är kanske inte helt kört, men inga feta köttben väntar med dessa elpriser, sen får ju dessutom byggen i SE3 och SE4 så ofta nej från FM och kommunala veton.

928156-9065e1d89a4e45b5c1dc4cf406b89117.jpg

Grafen över elpriser (månadsmedel) är från denna tråden, där jag har både lagt in tabeller och info var data är hämtat.
https://www.byggahus.se/forum/threa...tre-an-nagonsin.481983/page-1065#post-6461534

Fram till typ 2018-2019 när de fortfarande kunde kapa åt sig åtminstone nära en tioöring per kWh via elcertifikaten, så var det ju lättare att få lönsamhet.
Men efter 2019 har ju ersättningen varit nästan noll.
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Varför bygger då inte statliga Vattenfall ny vindkraft?
F fribygg skrev:
Varför bygger inte de kommunala energibolagen ny vindkraft?
Det jag skrev gäller väl dom också?

Eller tänker du att det på något magiskt sätt inte skulle gäller?
Hur tänkte du?

----------------------
I andra länder byggs vindkraft. Jag ser att i Finland kopplades in 1000 MW vindkraft under 2025.
Där säger man inte nej.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det kan ju vara så att ingen kraftproduktion är lönsam att bygga nu.
Vindkraften brukar ju sägas ska gå runt på ca 40 öre/kWh.
Så är det nog, ny vindkrafts stora nackdel är ju att den är olönsam och ju mer vindkraft man bygger dessdå mindre lönsam lär den bli.
 
  • Gilla
Eje_19 och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Så är det nog, ny vindkrafts stora nackdel är ju att den är olönsam och ju mer vindkraft man bygger dessdå mindre lönsam lär den bli.
Skulle det gälla speciellt vindkraft?
Och ingen annan elproduktion?

Och gäller det inte det mesta som produceras?

Är det inte lite mentalt osunt att en generell sanning bara ältas om vindkraft.
 
  • Haha
  • Gilla
Peter787 och 4 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Skulle det gälla speciellt vindkraft?
Och ingen annan elproduktion?

Och gäller det inte det mesta som produceras?

Är det inte lite mentalt osunt att en generell sanning bara ältas om vindkraft.
I den här tråden "Nackdelarna med vindkraft" fokuserar vi ju så klart på nackdelarna med vindkraft (att ny kärnkraft sannolikt är för 'dyrt' är troligt men hör ju inte hemma här..)
 
tommib tommib skrev:
Hur tjänar de där 66 GW installerad vindkraft pengar då? Dvs hur amorteras investeringen på 800 Mdr? Med en så stor överetablering av vindkraft kommer priset gå ner mot noll så fort det blåser. När det inte blåser, ja.....

Det är hela tiden vindkraftens problem.
Man kunde ju tänka sig att det skulle vara ett problem för de som har investerat i vindkraft.

Men det verkar snarare vara ett problem för de som INTE har investerat i vindkraft.
Och det verkar inte riktigt friskt.

Det går att titta på Vattenfall. Intäkterna per levererad kWh var i snitt ca 132 öre. Och då skall det räcka till omkostnader och avskrivningar, och helst en vinst också. Och det verkar det göra om man läser deras årsrapport.
 
F fribygg skrev:
I den här tråden "Nackdelarna med vindkraft" fokuserar vi ju så klart på nackdelarna med vindkraft (att ny kärnkraft sannolikt är för 'dyrt' är troligt men hör ju inte hemma här..)
Något som är generellt är inte en nackdel specifikt för vindkraft. Och då hör det inte hemma här.

Nog måste det väl gå att förstå?
 
D daVinci skrev:
Något som är generellt är inte en nackdel specifikt för vindkraft. Och då hör det inte hemma här.

Nog måste det väl gå att förstå?
Tråden heter " Nackdelar med vindkraft" och vi ska väl försöka hålla oss till ämnet?
 
D
F fribygg skrev:
Så är det nog, ny vindkrafts stora nackdel är ju att den är olönsam och ju mer vindkraft man bygger dessdå mindre lönsam lär den bli.
Det gäller ju all elproduktion i Sverige, landet som har ett gigantiskt överskott, det är inte unikt för vindkraft.
 
Den primära och helt avgörande nackdelen med vindkraften är ju att produktionen är väderberoende, den går inte att anpassa efter behovet, den är inte planerbar.

Det räcker med det faktumet, det ensamt gör vindkraften fullständigt oduglig, alla andra fördelar och nackdelar ur olika perspektiv blir efter det konstaterandet helt poänglösa. Det spelar ingen som helst roll hur bra någon annan aspekt än må vara, tekniken går inte att använda på ett vettigt sätt. Punkt.

OT: Exact samma sak gäller solenergin.

NÄR/OM vi löst lagringsfrågan så behöver allt detta omvärderas, då jä*lar snackar vi omställning, miljövänlig, hållbar och dessutom billig energi....... Men tills dess är all väderberoende energiproduktion bara sagor och drömmar för de mest inbitna trädkramarna.
 
  • Gilla
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det gäller ju all elproduktion i Sverige, landet som har ett gigantiskt överskott, det är inte unikt för vindkraft.
Kunde vi bygga ny vattenkraft skulle den inte lida av samma problem som ny vindkraft då vattnet går att spara..
Vindkraften har en klar nackdel på det viset, när det blåser är priset lågt så nya vindkraftverk går inte ihop sej och när det är stiltje en kall februarivecka produceras inget..
 
D
F fribygg skrev:
Kunde vi bygga ny vattenkraft skulle den inte lida av samma problem som ny vindkraft då vattnet går att spara..
Vindkraften har en klar nackdel på det viset, när det blåser är priset lågt så nya vindkraftverk går inte ihop sej och när det är stiltje en kall februarivecka produceras inget..
Jo men är det verkligen värt att spara vatten tills priserna är öga, det kan ju ta 10år?
 
  • Haha
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.