Varför skulle inte kärnkraft på egen hand fungera? Förutsatt att den byggs ut för att räcka och med redundans.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kärnkraft endast fungerar inte heller.
Varför inte?

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
Mikael_L
För att då måste vi bygga kärnkraft som klarar topplasttimmen, som i Sverige de senaste åren varit på ca 26MW. Detta innebär 26 st reaktorer i Ringhals/Försmark-storlek.
Och kanske 2 till, så vi inte måste införa roterande avstängning om 1 eller 2 reaktorer behagar att få problem just då.

Medan sen på sommaren, så kan det finnas timmar då vi bara behöver 8 MW, så under sommaren ska då 18 st av dessa 28 reaktorer vara avstängda.
Man kan väl lite överslagsmässigt ponera att alla dessa reaktorer kommer bara vara i drift typ 3 månader om året i snitt.
En enda dag behövs alla.
Under 6 månader på sommarhalvåret behövs bara 8-12 vara igång. De flesta dagar/månader på vintern klarar vi oss med ca 18 st igång.

• Gilla
JSten och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
För att då måste vi bygga kärnkraft som klarar topplasttimmen, som i Sverige de senaste åren varit på ca 26MW. Detta innebär 26 st reaktorer i Ringhals/Försmark-storlek.
Och kanske 2 till, så vi inte måste införa roterande avstängning om 1 eller 2 reaktorer behagar att få problem just då.

Medan sen på sommaren, så kan det finnas timmar då vi bara behöver 8 MW, så under sommaren ska då 18 st av dessa 28 reaktorer vara avstängda.
Man kan väl lite överslagsmässigt ponera att alla dessa reaktorer kommer bara vara i drift typ 3 månader om året i snitt.
En enda dag behövs alla.
Under 6 månader på sommarhalvåret behövs bara 8-12 vara igång. De flesta dagar/månader på vintern klarar vi oss med ca 18 st igång.
Det går alltså med endast kärnkraft...

Det får ju tillföljd att även kombinationen vind och kärnkraft fungerar, det är bara det att investeringskostnaden och underhållskostnaden stiger eftersom man förutom alla kärnreaktorer dessutom tillsätter en massa slumpkraft..

Bäst att du pudlar och tar tillbaka det du skrev i andra stycket i inlägg #45

• Gilla
  • Haha
Saelen och 3 till
  • Laddar…
D
F fribygg skrev:
Det går alltså med endast kärnkraft...

Det får ju tillföljd att även kombinationen vind och kärnkraft fungerar, det är bara det att investeringskostnaden och underhållskostnaden stiger eftersom man förutom alla kärnreaktorer dessutom tillsätter en massa slumpkraft..

Jag gissar att saken hade ytterligare förändrats, kanske förenklats, av att elförbrukningen hade gått ner till ett minimum i Sverige, det hade varit en lyxvara med den prisbilden.

• Haha
Peter787
  • Laddar…
Mikael_L
F fribygg skrev:
Vadå, att det inte fungerar med endast vindkraft ...
Nej det tar jag inte tillbaka, det är min bestämda åsikt
(i alla fall i den tidshorisont vi kan överblicka, om det i någon framtid uppstår en lagringslösning som plötsligt gör detta möjligt, det väger jag inte in nu)

• Haha
  • Gilla
Eje_19 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Intet Intet skrev:
Jag vet. Statistiken är inte till hans fördel.
Blir han riktigt snärjd haglar förolämpningarna: -"Du är helt tappad, antipatriot och många många fler på samma tragiskt låga nivå.. Det konstiga är inte att en skribent inte är riktigt lämpad för en skriftlig ordväxling, utan att andra deltagare uppmuntrar till denna smörja. Kanske säger mer om de själva än om honom?

Till er övriga. -Ursäkta snedsteget från ämnet.
Nu swishade jag precis 100 kr i stöd till Ukraina. Känns det bra ...

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu swishade jag precis 100 kr i stöd till Ukraina. Känns det bra ...
Nackdelar med vindkraft, är ämnet. Har du felpostat eller gömmer du dig igen?

Ursäkta. Nu förstår jag. Du stödjer det Ukrainska vindkraftsmotståndet. Även din försumbara gåva är bättre än inget i kampen mot landskapsförfulningen.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Vindkraft + kärnkraft är ingen fungerande kombination.
Pudla Mikael, det negativa med den kombinationen är att det blir dyrare än enbart kärnkraft.

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Varför skulle inte kärnkraft på egen hand fungera? Förutsatt att den byggs ut för att räcka och med redundans.
Därför att förbrukningen inte är konstant. Då måste du via priset tvinga kunderna till konstant efterfrågan.

Och då kommer prisvariationerna att bli extrema.

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Pudla Mikael, det negativa med den kombinationen är att det blir dyrare än enbart kärnkraft.
??
Ny vindkraft har en produktionskostnad på ca 30 öre/kWh.
Ny kärnkraft har en produktionskostnad på ca 130 öre/kWh.

Varför skulle en ökande andel vindkraft öka priset då?

Du behöver ställa upp ekvationen och visa det matematiskt.

• Haha
Peter787
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Varför skulle en ökande andel vindkraft öka priset då?

Eftersom det inte blåser hela tiden måste ju kärnkraften agera reglerkraft åt vinden, det blir således dyrare än 130öre/ kWh om dina angivna produktionskostnader stämmer.

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:

En enda dag behövs alla.
Jag tror att kärnkraftsentusiasterna inte ser något som helst problem med detta.
I deras värld är det bra med kärnrkaft. Och så stannar hjärnan där.

Att det finns kostnader är okänt och dom bryr sig iaf inte, för i deras värld är det någon annan som betalar.

Och skulle något bli sämre i samhället pga stora kostnader så hittar man någon oskyldig att skylla på.

• Gilla
  • Wow
mats.3 och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Jag tror att kärnkraftsentusiasterna inte ser något som helst problem med detta.
I deras värld är det bra med kärnrkaft. Och så stannar hjärnan där.

Att det finns kostnader är okänt och dom bryr sig iaf inte, för i deras värld är det någon annan som betalar.

Och skulle något bli sämre i samhället pga stora kostnader så hittar man någon oskyldig att skylla på.
Jag är kärnkrafts positiv ochser ju att vattenkraften är en enorm tillgång i vår energimix och att mer vindkraft inte är lönsamt nu bekräftas väl av att i princip ingen bygger?

• Gilla
mats.3 och 4 till
  • Laddar…
fribygg skriver:
Eftersom det inte blåser hela tiden måste ju kärnkraften agera reglerkraft åt vinden, det blir således dyrare än 130öre/ kWh om dina angivna produktionskostnader stämmer.
Nu har du inte ställt upp en ekvation. Kan du inte?
Om du inte kan så kan du ju inte räkna ut saken. Och då bör du inte uttala dig.

Pris = a *30 + b*130 öre
där
a = andelen vindkraft, där a är i intervallet [0 ..1]
b = 1-a, andelen kärnkraft, där b är i intervallet [0 ..1]

när a=1 -> pris 30 öre
när a=0 -> pris 130 öre

Hur rent matematiskt kommer du över 130?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.