10 863 läst ·
459 svar
11k läst
459 svar
Nackdelarna med vindkraft
Nu är ju datacenter och vindkraft ingen lyckad combo, då de förstnämnda kräver el hela tiden. De sistnämnda levererar endast när det blåser. Gasturbiner är nog tänkta att fylla ut den nackdelen.D daVinci skrev:Här i Sverige finns ansökningar om 8000 MW anslutning för bla datacenter. Och för att klara det behövs mer elproduktion. Sveriges massiva överproduktion räcker inte ens.
8000 MW motsvarar 8 kärnreaktorer.
Det bör väl vara liknande i Tyskland. Skall man möta den typen av efterfrågan så blir det till att bygga mer elproduktion. Och här är det väl någon som ser mer gasturbiner som det som fungerar bäst.
Samtidigt pågår det ju andra aktiviteter. I Tyskland kanske inte kommunerna obstruerar?
Vindkraft och gasturbiner fungerar utmärkt tillsammans. 25-30% vind, resten gas.
Dock med en hittills oundviklig nackdel som heter Co2-utsläpp.
Hur ökad gasanvändning påverkar elpriserna kan man i åtminstone gissa ...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Som jag skrev, en del länder lägger ner gamla dåliga gaskraftverk och kolkraftverk, och bygger nya mer effektiva gaskraftverk.E Eje_19 skrev:
Men de lägger oavsett ner fossil energi netto, andra länder bygger ingen ny gaskraft utan lägger bara ner fossil energi allt vad de kan.
Det är nästan ingen utbyggnad av kolkraft någonstans i världen för tillfället, det ska väl möjligen vara USA som går bakåt i allt numera, de har bestämt sig för att backa in i framtiden.
En del gaskraft byggs dock, men den är nästan uteslutande ersättning för sämre fossil kraft som läggs ner.
Nu svamlar du något enormt.E Eje_19 skrev:
Vi kan börja med att kolla hur vindkraften producerade per månad under 2024
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så ser vi att det är en i det närmaste perfekt produktionsprofil gällande årsvariation, vi får dubbelt så mycket el under de kallaste vintermånaderna än de varma sommarmånaderna.
Detta är helt enkelt mycket bättre än kärnkraft, och alldeles otroligt mycket bättre än solkraft (i Sverige).
Sen bör man kika lite på dygnsvariation också.
Då kikar jag på denna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så kan vi se att i princip är det skillnad i förbrukning, hur mycket el vi behöver och hur det ändras mellan dag och natt och helg, som skapar ett större reglerproblem, än produktionen ifrån vindkraft.
I Sverige sköts detta om av vattenkraften (både kompensera för skillnad i förbrukning och skillnad i produktion, när vind eller kärnkraft inte presterar på topp), och är inte ens nära något problem.
Andra länder kommer dock få enorma problem, när de kommer vilja avveckla de sista 10% av gaskraft (så det är en hel del år kvar här), och vad ska bli lösningen då tro? Ja det är ju inte kärnkraft heller, då den inte låter sig regleras upp snabbt på morgonen då alla tar en dusch och sen startar brödrosten och kaffebryggaren, och sen en gång till på em/kväll.
Men det är absolut inte så att gaskraft behöver stå för några 70-75% av elförsörjningen och vindkraften för resten.
Gaskraft skulle väl troligen behövas för ca 10-20% av behovet, och resten kan vindkraft och solkraft bistå med.
Att peka på problem är väl lätt, men du har absolut noll koll på lösningar, eller hur?
Vidare kan du gärna läsa detta inlägg också:
https://www.byggahus.se/forum/threa...ttre-an-nagonsin.481983/page-779#post-6190180
Redigerat:
Man kan titta hos ember på förändring i installerad kapacitet.Mikael_L skrev:
Såväl EU som USA har backat på kol varje år sedan ca 2012.
Däremot ökar installerad kapacitet i Asien och flera andra ställen.
DOCK minskade mängden producerad el från kolkraftverk under 2025 i världen. Och i Kina.
Så är det förstås.BirgitS skrev:
Men trådens ämne är nackdelarna med vindkraft, och att att det ibland blåser dåligt är ju dock ett av vindkraftens problem.
Som jag nyss skrev, kanske inte så stort problem för Sverige och andra länder som har bra tillgång till vattenkraft med magasin, men en mycket svår huvudvärk för en hel del länder.
Det beror helt på utgångsläget. Har man 8000MW installerad vindkraft och behöver 8000MW effekt mest hela tiden lär det fattas en hel del el!Mikael_L skrev:
Den grafen ser ganska bra ut. Kärnkraft är inte särskilt att bra att "toppa upp" med. Den ska mullra på i bakgrunden. Åtminstone 10 000MW vore en lämplig nivå. Lägre än så är vi ytterst sällan. Lämpliga tillfällen till revisioner.Mikael_L skrev:
Vi kan börja med att kolla hur vindkraften producerade per månad under 2024
[bild]
Så ser vi att det är en i det närmaste perfekt produktionsprofil gällande årsvariation, vi får dubbelt så mycket el under de kallaste vintermånaderna än de varma sommarmånaderna.
Detta är helt enkelt mycket bättre än kärnkraft, och alldeles otroligt mycket bättre än solkraft (i Sverige).
I grafen påstås att vattenkraften utsätts för utmaningar.Mikael_L skrev:
Sen bör man kika lite på dygnsvariation också.
Då kikar jag på denna.
[bild]
Så kan vi se att i princip är det skillnad i förbrukning, hur mycket el vi behöver och hur det ändras mellan dag och natt och helg, som skapar ett större reglerproblem, än produktionen ifrån vindkraft.
I Sverige sköts detta om av vattenkraften (både kompensera för skillnad i förbrukning och skillnad i produktion, när vind eller kärnkraft inte presterar på topp), och är inte ens nära något problem.
Reglerbar kraft av något slag. I dagsläget oklart vad.Mikael_L skrev:
Andra länder kommer dock få enorma problem, när de kommer vilja avveckla de sista 10% av gaskraft (så det är en hel del år kvar här), och vad ska bli lösningen då tro? Ja det är ju inte kärnkraft heller, då den inte låter sig regleras upp snabbt på morgonen då alla tar en dusch och sen startar brödrosten och kaffebryggaren, och sen en gång till på em/kväll.
Det jag skulle vilja se är kk ~10 000MW.Mikael_L skrev:
Men det är absolut inte så att gaskraft behöver stå för några 70-75% av elförsörjningen och vindkraften för resten.
Gaskraft skulle väl troligen behövas för ca 10-20% av behovet, och resten kan vindkraft och solkraft bistå med.
Att peka på problem är väl lätt, men du har absolut noll koll på lösningar, eller hur?
Vind- och vattenkraft i dagens omfattning.
Behövs mer el framöver är vi antagligen nödda att bygga både mer vindkraft och mer reglerkraft. (Såvida inte Norge eller nån annan kan lösa regleringen åt oss)
Mikael_L skrev:
Men det antar jag att du redan vet inte görs så, beräknas så, eller kalkyleras så.E Eje_19 skrev:
Så nu är du bara motsträvig, bara för att vara motvalls, inget annat.
Inte bara. Det finns tydligen begäran av bl a datacenter om att få ansluta en effekt på 8 000MW. Ska man bygga vindkraft för att täcka upp tillräckligt stor del av behovet lär beställarna hinna tröttna innan dom får den el dom behöver.Mikael_L skrev:
Det stora problemet i Sverige är inte att inte vattenkraften räcker till för dagens behov av reglering, det är att vattenkraften inte räcker till för framtidens behov av reglering. Vi är i princip i det läge där vattenkraften inte längre kan reglera mot mer vindkraft.
Aha, det är vad du tror ...pacman42 skrev: