A AndersS skrev:
En studie kring var vindkraft bör byggas.
Ny vindkraft
Stockholm har ett konstant underskott av el. Stockholms skärgård består enligt en del uppgifter av omkring 30 000 öar, kobbar och skär. Omkring 200 öar är bebodda året runt. Om de permanentbebodda öarna räknas bort finns 29 800 teoretiska möjligheter att bygga vindkraft.
Jag tror det skulle räcka en bra bit om det byggdes vindsnurror på bara hälften av öarna ... ;-)
 
  • Ledsen
TommyC
  • Laddar…
Mikael_L
E Eje_19 skrev:
det byggs även en massa gasturbiner som ska leverera el när sol/vind inte räcker till.
Var då?, vilka då?
Om man kollar i själva verkligheten, den där som du själv inte alls befinner sig i, så läggs det tvärtom ner fossilt, främst kol iofs, men även en del gaskraftverk.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
F fribygg skrev:
När reaktorn Oskarsham3 byggdes tog det väl knappt 5 år, sannolikt snabbare byggtakt på kärnkraften då än om man skulle bygga en vindkraftspark i Misterhults trakten med motsvarande kapcitet nu på 2020 talet.
Sydkoreanerna behövde 12års byggtid för 4 reaktorer i UAE. 2012-2024. (Projektet påbörjades 2008 då UAE beslutade att satsa på kärnenergi) Anläggningen väntas producera omkring 40TWh/år.

Tveksamt om det kan byggas motsvarande mängd elproduktion på den tiden ifall man väljer vindkraft ...
 
A ArneTW skrev:
Problemet om 10-15 år är inte elöverskott utan var vi ska hitta all el vi behöver... datacenter och industrisatsningar och eltransport kommer att kräva sin insats.

Att tro att det räcker med att vänta in kärnkraft och hoppas på det bästa är mer än lovligt naivt.

/ATW
En fråga i sammanhanget är oxo hur stor andel av idag befintlig vindkraftsproduktion som kommer finnas kvar om 10-15år.
Ska man tro ekonomer som synar vindkraftens ekonomi, lär det vara få företag som har kreditvärdighet nog för nya lån till att reparera eller ersätta utslitna vindkraftverk ...
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Var då?, vilka då?
Om man kollar i själva verkligheten, den där som du själv inte alls befinner sig i, så läggs det tvärtom ner fossilt, främst kol iofs, men även en del gaskraftverk.
Det klar de lägger ner gaskaftverken när de slutat köpa billig gas och istället bytt till en ny levantör som är avsevärt dyrare. Kan inte bli någon ekonomi I det tilltaget.

Även Baltstaterna verkar ha ett flertal gaskraftvärmeverk. Var får de sin gas ifrån, ifall de inte är avvecklade?

Esterna köper tydligen LNG via pipeline från Finland.
 
Redigerat:
A AndersS skrev:
En studie kring var vindkraft bör byggas.
Ny vindkraft
Kan vara värt att nämna en del om det.

Här delar man in norden i 350 små elområden. Och då uppstår en helt annan prisbild. Med transportkostnader och flaskhalsavgifter. Och baserat på den ekonomin så är det lönsammare att placera vindkraft nära efterfrågan snarare än där den producerar mest effekt.

Det är bara det att vi har inte 350 elområden.
Så det han räknar fram stämmer inte med gällande kostnader och lönsamhet för företag och aktörer.

Han säger det indirekt själv också. Dvs med hans modell finns det platser där det är optimalt att placera vindkraftverk, men där en ägare inte skulle se lönsamhet. Dvs statliga agerande gör att elproduktionen drivs till en icke optimal lösning. Hans lösning på det är att blanda in staten ännu mer. Staten skall alltså addera på regleringar och subventioner för att kompensera för vad redan gällande regleringar och skatter ställer till med.

– Men för att vindkraftsägare ska vilja investera i sämre vindlägen kan det krävas någon form av subvention.
Istället för att tala om subventioner borde han fundera över varför det inte är lönsamt. Och så rätta till det felet.

Det blir lite som om staten har satt en käpp i cykelhjulet så cykel inte rullar så har man två val:
A) dra ur käppen.
B) bygg rullande cykelbanor så att cyklarna med käpp i hjulet kommer fram.

Av någon anledning är det lösningar av typen B) som förordas av folk som gillar det offentliga och staten.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
E Eje_19 skrev:
Ska man tro ekonomer som synar vindkraftens ekonomi
Har inte du fått det där förklarat för dig flera ggr om?
 
Mikael_L
Ja den fossila energin är inte borta, ganska långt ifrån.
Men nuförtiden så tappar den mark hela tiden, överallt.
Främst är det kolkraft som skrotas, men även en del vindkraft.

Det går också att hitta en del länder som skrotar stora mängder kolkraft och skrotar lite gaskraft och samtidigt bygger ny modern gaskraft med högre verkningsgrad och bättre förmåga att reglera sin produktion både snabbt och effektivt - för att få bättre lönsamhet helt enkelt.
Men även dessa länder minskar sin fossila energi totalt sett, samtidigt som de även försöker effektiveras den fossila energianvändning som blir kvar, dvs fler kWh/kilo gas.
 
E Eje_19 skrev:
i UAE

Tveksamt om det kan byggas motsvarande mängd elproduktion på den tiden ifall man väljer vindkraft ...
Hur lång tid ser du att det tar att bygga vindkraft i UAE då?
 
Mikael_L
E Eje_19 skrev:
Tveksamt om det kan byggas motsvarande mängd elproduktion på den tiden ifall man väljer vindkraft ...
Tja, Kina ökade sin elkraftsproduktion från vindkraft med 950TWh mellan 2015 och 2025.
Under samma period ökade de elproduktionen från kärnkraft med 317 TWh.
 
E Eje_19 skrev:
En fråga i sammanhanget är oxo hur stor andel av idag befintlig vindkraftsproduktion som kommer finnas kvar om 10-15år.
Ska man tro ekonomer som synar vindkraftens ekonomi, lär det vara få företag som har kreditvärdighet nog för nya lån till att reparera eller ersätta utslitna vindkraftverk ...
Vem fan tror på ekonomer?

Vi behöver politiker som kan sätta spelreglerna med avsättningar för återställning/renovering/återbyggnad.

Vi vill ju tro att vi kan hantera gruvor och annan industri... varför skulle vindkraft vara annorlunda?

/ATW
 
E Eje_19 skrev:
Stockholm har ett konstant underskott av el. Stockholms skärgård består enligt en del uppgifter av omkring 30 000 öar, kobbar och skär. Omkring 200 öar är bebodda året runt. Om de permanentbebodda öarna räknas bort finns 29 800 teoretiska möjligheter att bygga vindkraft.
Jag tror det skulle räcka en bra bit om det byggdes vindsnurror på bara hälften av öarna ... ;-)
Det skulle nog påverka opinionen negativt. Det är lätt att förespråk något när man inte själv drabbas av miljöförstöringen.
 
  • Gilla
Eje_19 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Var då?, vilka då?
Om man kollar i själva verkligheten, den där som du själv inte alls befinner sig i, så läggs det tvärtom ner fossilt, främst kol iofs, men även en del gaskraftverk
Vem som befinner sig i verkligheten kan du och jag antagligen käfta i evigheter om!
Ibland tycker jag du befinner dig så långt bort att kommentar känns onödig ...

Så här skrev Energinyheter i höstas:
https://www.energinyheter.se/202509...71-nya-gaskraftverk-hart-bakslag-energiewende
 
M mattoys skrev:
Det skulle nog påverka opinionen negativt. Det är lätt att förespråk något när man inte själv drabbas av miljöförstöringen.
Japp. En viktig anledning till att miljöförstöringen sker där 08:or slipper den ...
 
E Eje_19 skrev:
Så här skrev Energinyheter i höstas:
[länk]
Här i Sverige finns ansökningar om 8000 MW anslutning för bla datacenter. Och för att klara det behövs mer elproduktion. Sveriges massiva överproduktion räcker inte ens.

8000 MW motsvarar 8 kärnreaktorer.


Det bör väl vara liknande i Tyskland. Skall man möta den typen av efterfrågan så blir det till att bygga mer elproduktion. Och här är det väl någon som ser mer gasturbiner som det som fungerar bäst.

Samtidigt pågår det ju andra aktiviteter. I Tyskland kanske inte kommunerna obstruerar?
 
  • Gilla
Eje_19
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.