Mikael_L Mikael_L skrev:
OK, jag noterar din åsikt att du egentligen inte vill att vi bygger gasturbiner, men då du tänker att Sverige ska verka för att att det byggs datorhallar och det är bråttom med att ordna den elkraften så de som vill bygga inte ledsnar så tänker du att det är 100% gasturbiner som ska byggas för detta.
Fast det egentligen inte är bra ... ja det tycker du också.
Ska det byggas datorhallar måste det finnas tillräckligt med el.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag kan ju då nämna hur jag tänker.
OM vi ska ta hänsyn till datahallsetablering och kraften behövs snabbt (om de 36 TWh om året vi har i överskott inte räcker) så tänker jag att det bästa är att det byggs massor med vindkraft (för att slippa bli en större CO2-bov än nödvändigt) och sen bygga gasturbiner som bara ska gå in när vindkraften inte räcker.
Problemet med vindkraften är att allt färre uppskattar att få den i sin närhet ...
Vi kommer behöva "bygga massor av vindkraft" även om det bara gäller att hålla liv i den vi redan har.

Nu är jag rätt okunnig i frågan, men har vi ens resurser att både bygga ny vindkraft och ersätta den gamla samtidigt?
Inte lär det vara särskilt gott om kranar heller, med tillräckliga lyfthöjder .... om de gamla verken ska ersättas med betydligt större/högre ...
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och ärligt talat, då ska vi väl inte bygga några gasturbiner alls, utan eventuellt någon extra utlandskabel, så att Finlands, Polens, Litauens, Tysklands och Danmarks gasturbiner får lite fler timmar att köra varje år.
Läget börjar kanske bli prekärt för dessa producenter, de får köra sina anläggningar allt färre timmar per år, Sverige kan gott stödköpa, för det är en bra resurs att ha som backup.
Kul att höra lite om hur du tänker, inte bara jag! ;-)
Vore ju en bra idé att vi byter vindkraftsel mot gasturbinel med länderna du nämner. Då kan vi slippa allt krångel med byggande av gasturbiner med tillhörande infrastruktur/transporter..

E Eje_19 skrev:
Hur tycker du att den påstått kommande elbristen ska lösas?
Om elpriset är sådant att det är lönsamt med elproduktion så kommer marknaden ordna fram mer elproduktion. Givet att det offentliga inte hindrar den.

Sedan är det så att det inte bara är elproduktion som krävs. Utan även transmission. Och de som ansvarar för det kanske inte är så snabba att agera. Ny elproduktion som inte får kopplas in kan man inte utgå från att marknaden levererar.

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
E Eje_19 skrev:
Ska det byggas datorhallar måste det finnas tillräckligt med el.
Det är just det offentligas obstruerande som gjort att Musken och en del andra dragit slutsatsen att enda vägen fram är att bygga datacentren i rymden. Där kan inte det offentliga hindra lika kraftfullt.

E Eje_19 skrev:
Problemet med vindkraften är att allt färre uppskattar att få den i sin närhet ...
Det där är väl mer psykologiskt.

Folk som flyttat in i lgh med forcerad ventilation (kanske mest förr) knorrade över ljudet. Men vande sig snabbt. Och slutade höra det.
Och de som bor t ex vid stambanan slutar höra tågen trots att det låter ganska mycket.

Vad är det nu som gör att vindkraften som ligger under gränsvärden inte kan "glömmas bort", som andra saker som låter?

E Eje_19 skrev:
Vi kommer behöva "bygga massor av vindkraft" även om det bara gäller att hålla liv i den vi redan har.

Nu är jag rätt okunnig i frågan, men har vi ens resurser att både bygga ny vindkraft och ersätta den gamla samtidigt?
Vad menar du med resurser?
Atomer?

När har inte privat sektor bara öka produktionskapaciteten när kunder efterfrågan mer?

Sedan är sverige ganska glest på vindkraft om man jämför med en del andra länder. Vindkraften kan ökas flera ggr om innan vi är når de andra.

E Eje_19 skrev:
Inte lär det vara särskilt gott om kranar heller, med tillräckliga lyfthöjder .... om de gamla verken ska ersättas med betydligt större/högre ...
Ser du något hinder för att bygga fler kranar, ifall marknaden efterfrågar fler?

E Eje_19 skrev:
Hur tycker du att den påstått kommande elbristen ska lösas?
Nya kärnkraftverk.

• Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Det är just det offentligas obstruerande som gjort att Musken och en del andra dragit slutsatsen att enda vägen fram är att bygga datacentren i rymden. Där kan inte det offentliga hindra lika kraftfullt.
Ja
D daVinci skrev:
Det där är väl mer psykologiskt.
"Därom tvistar de lärda!"
D daVinci skrev:
Folk som flyttat in i lgh med forcerad ventilation (kanske mest förr) knorrade över ljudet. Men vande sig snabbt. Och slutade höra det.
Och de som bor t ex vid stambanan slutar höra tågen trots att det låter ganska mycket.
Det är hörbart ljud som vanligtvis kommer in genom öronen.
D daVinci skrev:
Vad är det nu som gör att vindkraften som ligger under gränsvärden inte kan "glömmas bort", som andra saker som låter?
Vad jag vet är det hörbart ljud som har gränsvärden att förhålla till. Dessutom är det vindkraftsprojekterarna som själva mäter och simulerar sina värden. På flera håll har tillsynsmyndigheter slingrat sig ur egna mätningar och helt litat på den som påstår sig ligga under kraven.

Nått man inte brytt sig i, eller avfärdat tidigare är infraljud.
Professor Ken Mattsson i Uppsala kan vara något på spåren, som kan förklara en del av folks åkommor som kommit med vindkraften.
D daVinci skrev:
Vad menar du med resurser?
Atomer?
Nää. Vi har närmare 6000 vindsnurror som snart börjar behöva bytas ut, eller i bästa fall genomgå omfattande renoveringar.
En del av oss längtar efter minst lika många till. Kanske dubbelt så många.
Kan vi fixa fram mänskliga, fabriks-, logistik- resurser mm?
Jag utgår från att man behöver en del viktiga kunskaper, maskiner, vindkraftverk osv, när man bygger vindkraft.

D daVinci skrev:
När har inte privat sektor bara öka produktionskapaciteten när kunder efterfrågan mer?
Dom brukar vara rätt duktiga på sånt där!
D daVinci skrev:
Sedan är sverige ganska glest på vindkraft om man jämför med en del andra länder. Vindkraften kan ökas flera ggr om innan vi är når de andra.
Att det byggs en massa vindkraft runt om i världen är bra, när den ersätter fossila bränslen eller till ökad konsumtion.
Läget är betydligt annorlunda i Sverige ... Vi behöver inte samma mängder vindkraft ...
Sverige hade en i stort sett fossilfri elproduktion redan på 1980-talet, långt innan andra kom på den idén ...

D daVinci skrev:
Ser du något hinder för att bygga fler kranar, ifall marknaden efterfrågar fler?
Det tyngsta hindret gissar jag är kapaciteten i kranfabrikerna.

E Eje_19 skrev:
Ja

"Därom tvistar de lärda!"

Det är hörbart ljud som vanligtvis kommer in genom öronen.

Vad jag vet är det hörbart ljud som har gränsvärden att förhålla till. Dessutom är det vindkraftsprojekterarna som själva mäter och simulerar sina värden. På flera håll har tillsynsmyndigheter slingrat sig ur egna mätningar och helt litat på den som påstår sig ligga under kraven.

Nått man inte brytt sig i, eller avfärdat tidigare är infraljud.
Professor Ken Mattsson i Uppsala kan vara något på spåren, som kan förklara en del av folks åkommor som kommit med vindkraften.

Nää. Vi har närmare 6000 vindsnurror som snart börjar behöva bytas ut, eller i bästa fall genomgå omfattande renoveringar.
En del av oss längtar efter minst lika många till. Kanske dubbelt så många.
Kan vi fixa fram mänskliga, fabriks-, logistik- resurser mm?
Jag utgår från att man behöver en del viktiga kunskaper, maskiner, vindkraftverk osv, när man bygger vindkraft.

Dom brukar vara rätt duktiga på sånt där!

Att det byggs en massa vindkraft runt om i världen är bra, när den ersätter fossila bränslen eller till ökad konsumtion.
Läget är betydligt annorlunda i Sverige ... Vi behöver inte samma mängder vindkraft ...
Sverige hade en i stort sett fossilfri elproduktion redan på 1980-talet, långt innan andra kom på den idén ...

Det tyngsta hindret gissar jag är kapaciteten i kranfabrikerna.
Ser en lista med data över installerad kapacitet:

Tyskland 68 GW
Spanien 33 GW
Frankrike 26 GW
Sverige 18 GW

De här fyra länderna är ytmässigt ganska lika. Fördubblas vindkraften i Sverige är vi uppe på ungefär Spaniens nivå. Det finns väl inget som gör att det inte skulle gå i Sverige om det går i grannländerna?

Sedan har vi ett gäng mindre länder med en hel del installerad kapacitet. Kapaciteten i Sverige är ganska liten av totalen i Europa.

Hela tiden byggs nya vindkraftverk och gamla byts ut. Varför skulle det plötsligt bli ett problem?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Om elpriset är sådant att det är lönsamt med elproduktion så kommer marknaden ordna fram mer elproduktion. Givet att det offentliga inte hindrar den
Problemet är bara att ingen vet elpriset i framtiden. Därför som staten håller på med idioti som att garantera pris för ifall någon ska bygga kärnkraftverk. Marknaden brukar inte gilla att chansa ifall inte oddsen på framgång är goda.

Nu ligger väl elpriset över kronan ofta. Men av någon anledning tror jag inte marknaden är jättesugen på att starta elproduktionsprojekt som kräver säg 80 öre för att gå jämt ut. Nästa år kanske elpriset ligger på 30 öre istället och då blir det konkurs. Därför kräver marknaden olika subventioner av det offentliga då de inte vågar ta risken.

• Gilla
Eje_19
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Ser en lista med data över installerad kapacitet:

Tyskland 68 GW
Spanien 33 GW
Frankrike 26 GW
Sverige 18 GW

De här fyra länderna är ytmässigt ganska lika. Fördubblas vindkraften i Sverige är vi uppe på ungefär Spaniens nivå. Det finns väl inget som gör att det inte skulle gå i Sverige om det går i grannländerna?
Det som kan vara ett bekymmer, är de ~10 länder som ska bygga vindkraft för 10 000 miljarder sek inom ett antal år, som det rapporterades om för nån månad sen.
Hinner vindsnurrefabrikanterna skala upp sin produktion?
Vilken plats får svenska vindkraftsbyggare i kön? Kommer vi ens ha möjlighet att byta ut de snurror som ger upp?
Sen kan man fråga sig om det är en bra idé att sabba livsbetingelserna för en massa människor i Sverige för att kunna exportera ännu mycket mer el ...
D daVinci skrev:
Sedan har vi ett gäng mindre länder med en hel del installerad kapacitet. Kapaciteten i Sverige är ganska liten av totalen i Europa.
Vi är oxo ett till folkmängden pyttelitet land.
D daVinci skrev:
Hela tiden byggs nya vindkraftverk och gamla byts ut. Varför skulle det plötsligt bli ett problem?
Ifall man tittar på utbyggnadstakten i Sverige och snurrornas livslängd blir ganska lika, kommer det antagligen att bli en konstant högkonjunktur i vindsnurrebytarbranschen inom nåra år.
När alla är utbytta är det dags att börja om med dom som då är äldst ...
Ska vi dessutom bygga en massa nya snurror samtidigt lär det bli körigt värre .... ;-)
Nu lär det inte hända i verkligheten ....

Jag roade mig med att kolla installerad kapacitet per capita. Då har Sverige plötsligt väldigt mycket vindkraft!
Land --- Kapacitet - folkmängd GW/miljon inv
Tyskland 68 GW 83 miljoner 0,82
Spanien 33 GW 50 miljoner 0,66
Frankrike 26 GW 67 miljoner 0,39
Sverige 18 GW 10,7 miljoner 1,75

D
L lbgu skrev:
Problemet är bara att ingen vet elpriset i framtiden. Därför som staten håller på med idioti som att garantera pris för ifall någon ska bygga kärnkraftverk. Marknaden brukar inte gilla att chansa ifall inte oddsen på framgång är goda.

Nu ligger väl elpriset över kronan ofta. Men av någon anledning tror jag inte marknaden är jättesugen på att starta elproduktionsprojekt som kräver säg 80 öre för att gå jämt ut. Nästa år kanske elpriset ligger på 30 öre istället och då blir det konkurs. Därför kräver marknaden olika subventioner av det offentliga då de inte vågar ta risken.
Ja, det är ju vinklat så för att om kärnkraft bara ska sälja el så är det offside, det funkar helt enkelt inte.

Fördelen jämfört med andra varor är att sannolikheten för att el inte kommer användas längre, under ett sådant verks livstid, är mycket låg, dvs marknaden kommer ganska säkert finnas kvar.

L lbgu skrev:
Problemet är bara att ingen vet elpriset i framtiden.
Det gäller i sig alla som investerar i produktionskapacitet. För alla typer av produkter.

L lbgu skrev:
Därför som staten håller på med idioti som att garantera pris för ifall någon ska bygga kärnkraftverk. Marknaden brukar inte gilla att chansa ifall inte oddsen på framgång är goda.
Det är väl mer för att alla som kan räkna, kan räkna ut att produktionskostnaden för kärnkraft är långt över elpriserna. Och alla som kan räkna, kan räkna ut att kombinationen av sol&vind plus lagring kommer att vara på kanske högst 35 öre/kWh framöver. Och kärnkraft på kanske 200.
Ingen med IQ över 80 ger sig in i den affären.

L lbgu skrev:
Just nu är elpriset högt för att Trump driver upp gaspriseet. Det ska han väl inte lyckas med i 60 år till.
Vidare gäller att desto mer sol/vind/lagring desto mindre påverkat av gaspriset blir elpriset.

Subventioner gör bara att vi åker på att betala för dessa 200 öre/kWh i vilket fall. En del av kostnaden bara kommer en annan väg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.