10 839 läst ·
459 svar
11k läst
459 svar
Nackdelarna med vindkraft
@Eje_19 Underbyggde sitt påstående bättre än de allra flesta i denna tråd, genom att referera till källan.D daVinci skrev:
En bok han dessutom rekommenderade att man skulle läsa.
KTH utbildar civilingenjörer i "elsystem". Exakt vad det är för något kanske man inte kan förvänta sig att alla andra skall begripa.D daVinci skrev:
Men flum är det verkligen inte.D daVinci skrev:
Tror någon det på fullt allvar och varken vill läsa boken @Eje_19 refererade till eller dokumenten @Bönhas länkade till? Tja då borde man kanske ge det ett försök i alla fall...
Bönhas skrev:
Jag kan förklara:D daVinci skrev:
Det är välkänt att CGN är största ägare av vindkraft i Sverige och att CGN ägs av kinesiska staten. I Kina är staten och KKP integrerade. Det betyder att KKP är största ägare av vindkraft i Sverige.
Detta har det skrivits och rapporterats om på många ställen, även här på forumet.
Bönhas skrev:
Även det håller jag med om är troligt. Statens inkomster är ju skattepengar.D daVinci skrev:
Med tanke på att vindkraften fått drygt 20 miljarder via det statliga systemet med elcertifikat plus investeringsbidrag och Statsbidrag till kommuner med vindkraft (med syfte öka kommuners incitament att säga ja till vindkraft.), mm är staten rimligen den största finansiären.
I och med att alla oavsett ägare fått pengar av staten ser jag det som troligast att staten är största finansiär. Men jag vet inte om det finns någon annan som investerat mer. Det kanske skulle vara KKP?
Brasklapp.
Elcertifikaten är obligatoriska och beslutade av staten men det är inte pengar ur statskassan något elkunderna fått betala till elcertifikatsystemet. En slags skatt tycker många. Bra eller dåligt finns det olika uppfattningar om och det hör inte hit. Men hur man än ser saken innebär elcertifikatsystemet att elkunder har fått betala ett högre pris för sin el för att subventionera vindkraften. Vindkraften har alltså gjort att elräkningarna blivit dyrare. Det är väl en nackdel.
De som satt vid makten förra gången har ju visat att de skiter fullständigt i hur Sverige ska få elkraft, de gav extremisterna fria händer, kosta vad det kosta vill.D djac skrev:
Makten framför allt.
De som sitter vid makten just nu visade hur man ljög hejdlöst och hängav sig totalt till ren populism - makten framförallt.
Då jag verkligen avskyr när politiker ljuger mig rakt i ansiktet (och hoppas att jag inte fattar det), så är en röst där igen från mig väldigt osannolik.
Ärligt talat är MP på sätt och vis bättre, de driver sin hjärtefråga stadigt, även när opinionen inte är med på det tåget - rakryggat brukar det kallas.
Då jag verkligen avskyr när politiker ljuger mig rakt i ansiktet (och hoppas att jag inte fattar det), så är en röst där igen från mig väldigt osannolik.
Ärligt talat är MP på sätt och vis bättre, de driver sin hjärtefråga stadigt, även när opinionen inte är med på det tåget - rakryggat brukar det kallas.
Vi har en opposition som är nästan lika stor, som inte ska bygga. Sånt komplicerar.A ArneTW skrev:
Det räcker med en rösts övervikt, det vet vi sen tidigare!
Varför satsa resurser på nått som kan stoppas inom kort?
Man måste skilja på projekt- och byggtid.
Snabbaste sättet att skaffa ny kk torde vara att endera beställa "nyckelfärdigt" av koreanerna, som har bra "track record" och bygger som dom lovar.
Andra alternativet är att damma av ritningarna till F3/O3, som haft 40år på sig att visa vad dom går för och idag betraktas som nätt och jämt är halvslitna.
Bl a beroende på hur Wallenbergarna lyckas med sk "grönt stål" i Boden, om LKAB:s, SSAB:s och Vattenfalls planer tas ur malpåsen, kommer ha stor betydelse för hur många nya reaktorer som behövs.
Vindkraften kan bli ett betydligt större problem än den är idag och på ett helt annat sätt.D djac skrev:
Bygger vi mer vindkraft, men glömmer att bygga mer reglerkraft har vi ett nytt problem i knät!
Såvida inte norsk vattenkraft åtar sig den uppgiften ...
Nåja, då jag känner en av projektledarna på SSAB som håller på med skänkmetallurgidelen så vet jag att arbetet på SSAB löper på, helt enligt plan.E Eje_19 skrev:
Men de kommer att få börja med att ha skrot som råvara, då LKAB tillfälligt har bromsat sin järnsvampsutbyggnad.
Då det borgerliga blocket helt gått vilse, och blir alltmer tveksamt att lägga sin röst på, och det beror ju förstås inte bara på att de blåljuger och hänger sig till populism, att de använder ett av riksdagens skarpaste verktyg, misstroendevotum. för att säga "Buhuu, vi gillar inte er politik!" osv, så har jag börjat känna mig nödgad att fundera på att rösta på fiendesidan.Mikael_L skrev:
Och då är det väl S, MP eller C som kan vara att tänka på ...
Daniel Helldén (MP), och Johan Britz (L) debatterade häromdagen i P1, och då insåg att jag MP fortfarande tyckte kärnkraft var deras viktigaste fråga, att man hellre ser ytterligare fördärvat klimat som ett billigt pris .... så ja, jag tror inte att jag får äran att lägga en MP-röst för första gången i mitt liv detta år heller.
S ... tja, känns lika trötta och visionslösa som vanligt, samtidigt kanske ett parti som inte heller störtar ner Sverige i de värsta tokigheterna, de har ju inte fått en röst av mig sedan 80-talet ..., och anledningen till detta har liksom inte ändrat sig ... puhhh ...
Ja och C då, det har stormat och varit så rörigt ett tag, jag har inte riktigt grepp på vad de vill just nu, vad jag kan förvänta mig att få ...
Ja det är ju svårt detta, den andra sidan - enparti-sidan, ljuger ju så förb.. och populismen och röstköpen och valfläsket visar ju också på deras desperation och idélöshet.
Ja det blir inte lätt i höst, det har jag redan insett.
Redigerat:
Jag delar din frustration. även om min resa varit omvänd din, men det viktigaste nu är att avbryta den glidning som pågår just nu. Det farligaste som kan hända nu är att sittande regering vinner, detta skulle då tas som en validering av det de gjort och i nästa konstellation kasta oss ut i något som jag inte ens vågar nämna. Det finns gott om liknande styren som blivit återvalda och det har gått riktigt illa.Mikael_L skrev:
Då det borgerliga blocket helt gått vilse, och blir alltmer tveksamt att lägga sin röst på, och det beror ju förstås inte bara på att de blåljuger och hänger sig till populism, att de använder ett av riksdagens skarpaste verktyg, misstroendevotum. för att säga "Buhuu, jag gillar inte er politik!" osv, så har jag börjat känna mig nödgad att fundera på att rösta på fiendesidan.
Och då är det väl S, MP eller C som kan vara att tänka på ...
Daniel Helldén (MP), och Johan Britz (L) debatterade häromdagen i P1, och då insåg att jag MP fortfarande tyckte kärnkraft var deras viktigaste fråga, att man hellre ser ytterligare fördärvat klimat som ett billigt pris .... så ja, jag tror inte att jag får äran att lägga en MP-röst för första gången i mitt liv detta år heller.
S ... tja, känns lika trötta och visionslösa som vanligt, samtidigt kanske ett parti som inte heller störtar ner Sverige i de värsta tokigheterna, de har ju inte fått en röst av mig sedan 80-talet ..., och anledningen till detta har liksom inte ändrat sig ... puhhh ...
Ja och C då, det har stormat och varit så rörigt ett tag, jag har inte riktigt grepp på vad de vill just nu, vad jag kan förvänta mig att få ...
Ja det är ju svårt detta, den andra sidan - enparti-sidan, ljuger ju så förb.. och populismen och röstköpen och valfläsket visar ju också på deras desperation och idélöshet.
Ja det blir inte lätt i höst, det har jag redan insett.
Tyvärr är våra svenska politiker exakt det. De ljuger hejdlöst för att vinna val och det har vanligtvis inget att göra med inriktning.Mikael_L skrev:
De som sitter vid makten just nu visade hur man ljög hejdlöst och hängav sig totalt till ren populism - makten framförallt.
Då jag verkligen avskyr när politiker ljuger mig rakt i ansiktet (och hoppas att jag inte fattar det), så är en röst där igen från mig väldigt osannolik.
Ärligt talat är MP på sätt och vis bättre, de driver sin hjärtefråga stadigt, även när opinionen inte är med på det tåget - rakryggat brukar det kallas.
Det går att hitta lika många lögner i både väst och Österled. Tror du annat är du helt enkelt mer lättlurad än de flesta.
Det vanliga är att när politiker blir ertappades med lögner, springer de först och gömmer sig. Funkar inte det, börjar de istället prata om något helt annat. Till exempel gåvor till Ukraina. 😁
Att kärnkraftverken stängdes på affärsmässiga grunder, är en typisk politikerlögn.
Nu gör du det klassiska misstaget, och försöker skapa en falsk balans.Intet skrev:
Fast iofs, i ditt fall är det ju inte något misstag, det är ju första paragrafen i kremls spelbok, så du följer ju bara manus.
Mikael_L skrev:
Stort tack för dagens första skratt!Mikael_L skrev:
Du reagerar precis som jag vill. Drar jag i högersnöret rör du högerarmen. Drar jag i vänstersnöret tar du ett steg framåt.
Men det finns en fnurra på tråden. Jag ryckte hårt i tusenkronorsgåvotråden men du gav bara en hundring. Lika snål som vanligt. Får rycka ännu hårdare nästa gång 🤔.
De 2 är väl inga åtgärder alls. Än mindre åtgärder som påverkat.O skrev:
Kortfattat för att se vad som faktiskt har gjorts kan vi jämföra vad regeringarna 2014-22 med nuvarande regeringen 2022-. Fakta, dvs vad som faktiskt har beslutats.
Tidigare regeringar 2014-22 – åtgärder som påverkat kärnkraften
- Genomförde inga lagändringar för att möjliggöra ny kärnkraft.
- Införde inga statliga stöd eller kreditgarantier.