D
H Hybro skrev:
Ja, jösses... Felsatsningar m a o, som väl vi alla i landet ska betala, nalla på stadskadsdan än en gång annars blir det väl konkurs på konkurs och i slutänden utförsäljning.
Matte på högre nivå. Någon tjänar i vart fall på detta.

Känns ut som om alla nickade och bockade till stora bluffen.
Blir du lika arg när krogar öppnar och kursar, det är ju rätt vanligt, du måste gå runt med mycket ilska i dig?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Men majoriteten av den produktionskostnaden är ju inte en löpande kostnad utan redan tagen när verket uppfördes. Så alternativet att lägga ner skulle leda till en ännu större förlust.
Ja, men så länge man har skulder + räntor som ska betalas har man kostnader.
 
Jo, både störd och arg faktiskt, när vanliga knegare som mig i slutänden inte varit med och roffat åt mig pengar. När de gödslas.

Var då säker på att det subvetioneras friskt med statliga (våra) medel.
 
Redigerat:
E Eje_19 skrev:
Hur stor blir vinsten om elen kostar ~40öre/kWh att producera, men man bara får ~15öre/kWh betalt för den?
Om man får i medel 15 öre/kWh och det kostar 40 så går man ju back. Än värre blir det med kärnkraft som kanske kostar 130 öre/kWh i bästa fall. Ingen seriös investerar så.

Men man får ha i åtanke om att investeringar görs i med framtida intäkter i åtanke. Ser ingen insikt om det här.

Företag som OpenAI går ju sanslösa belopp back i flera år, innan man hoppas på break even. Det är en del av verkligheten.

Nu finns det ju ansökningar om att koppla in 8 GW last. Skulle det ske förändras ju priset rejält. Hur har den som talade om 15 och 40 hanterat det? Och hur tänker de som är positiva till kärnkraft. Ska elpriset gå över 130 öre/kWh då? Över 160 öre kanske?
 
D djac skrev:
Blir du lika arg när krogar öppnar och kursar, det är ju rätt vanligt, du måste gå runt med mycket ilska i dig?
För att inte tala om alla företag i byggsekotrn som konkat de senaste åren.

Frågan är om Hybro går omkring med extremt ilska mot Byggnads och de andra gängkriminella som utpressat upp lönekostnaden så företagen konkade.
 
D daVinci skrev:
Påståenden blir värdelösa utan redogörelse.
Vänligen bevisa det. Gäller det alla dina påstående oxo då?
Betyder det att det du skriver oxo är värdelösa påståenden?
Eller har dina påståenden någon slags särställning?
D daVinci skrev:
Om man inte kan redogöra så bör man inte påstå. Bra grundregel.
Vänligen redogör för ditt påstående varför det är så. Med referenser och en redogörelse. Visa själv vilken nivå du efterfrågar. Då kanske andra förljer efter.
D daVinci skrev:
Sedan var inte detta en liten detalj. Du har svag omdömen när du tror det.
Vänligen redogör för och styrk dessa två icke-underbyggda påståenden.
D daVinci skrev:
Jag är väl den störste antisocialisten i forumet.
Intressant, kan du visa det?
D daVinci skrev:
Att levererar debilt joller är oseriöst. Leverera substans.
Förklara vad du menar istället? Fram med de fakta om du har.
D daVinci skrev:
Den som påstår har alltid bevisbördan.
Så sätt igång då och bevisa dina påståenden!
 
O O skrev:
Vänligen bevisa det.
Här har vi nått en bottennivå som är långt under botten i alla normala sammanhang.

Det går inte för O att acceptera att grundlösa påståenden är värdelösa. Utan det skall bevisas.

Och när O befinner sig på den nivån. Dvs att grundlösa påstående skall betraktas som sanna, då finns inga förutsättningar för en saklig diskussion. Då är det dagisnivå som gäller.

Men jag klarar bara sakliga diskussioner. Där fakta och logik styr.

O får kasta sina dagispåståenden på någon annan.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Om man får i medel 15 öre/kWh och det kostar 40 så går man ju back. Än värre blir det med kärnkraft som kanske kostar 130 öre/kWh i bästa fall. Ingen seriös investerar så.
Det beror på vad man väntar sig av framtiden. Kostar elen 2-3kr/kWh om nåra år ....
D daVinci skrev:
Men man får ha i åtanke om att investeringar görs i med framtida intäkter i åtanke. Ser ingen insikt om det här.
Jaa, finnarna som äger OL3 gnuggar nu händerna av förtjusning ;-)
D daVinci skrev:
Företag som OpenAI går ju sanslösa belopp back i flera år, innan man hoppas på break even. Det är en del av verkligheten.
Ja, så är det.
Såg att även kärnkraft går bra i USA i alla fall. Kanske inte så konstigt då AI påstås sluka el, som ju kk är rätt bra på att leverera ...
D daVinci skrev:
Nu finns det ju ansökningar om att koppla in 8 GW last. Skulle det ske förändras ju priset rejält. Hur har den som talade om 15 och 40 hanterat det? Och hur tänker de som är positiva till kärnkraft. Ska elpriset gå över 130 öre/kWh då? Över 160 öre kanske?
Man funderar säkert över framtida scenarier. 15-40öresgrejen var en kostsam historia, men med större sug efter el kanske dom får ordning på siffrorna.
Att ansluta ytterligare 8GW kommer kräva mer planerbar kraft.
Hur tycker du marknaden ska lösa det?
 
D daVinci skrev:
För att inte tala om alla företag i byggsekotrn som konkat de senaste åren.

Frågan är om Hybro går omkring med extremt ilska mot Byggnads och de andra gängkriminella som utpressat upp lönekostnaden så företagen konkade.
Krogar och byggföretag som kånkar är småpengar i sammanhanget ... Inget att jaga upp sig över ...
Det blir en större grej ifall hela vindkraftsindustrin kånkar när det är dags att bekosta rivning av verken.
Nu hoppas jag inte det går så illa ...
Hakar vi på 8GW med erforderlig balanskraft, bestående av gasturbiner, lär priserna närma sig tyskarnas ...
 
K
E Eje_19 skrev:
Det blir en större grej ifall hela vindkraftsindustrin kånkar när det är dags att bekosta rivning av verken.
Det får väl SD bekosta. Det är ju dom som kräver rivning.....
 
K Klacken skrev:
Det får väl SD bekosta. Det är ju dom som kräver rivning.....
Varför ska SD bekosta rivning av stållik som de flesta av oss vill skippa?
 
K Klacken skrev:
Det får väl SD bekosta. Det är ju dom som kräver rivning.....
Gör de?
 
E Eje_19 skrev:
Varför ska SD bekosta rivning av stållik som de flesta av oss vill skippa?
"stållik"? Mobilmaster?
 
D daVinci skrev:
"stållik"? Mobilmaster?
Klunk. Där gav jag 1kr till Ukraina.
Nu förväntas gillningar från Mikael_L groupies.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.